Gjest TR Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Litt inspirert av en annen tråd her. Fortalte du til moren din, evt til noen andre (venninner?), da du fikk mensen? Og til dere med store nok døtre, fortalte de det til dere? Hva med pappa, får han vite noe? Selv var jeg fast bestemt på å holde det privat, selv om mamma og bestemor hadde bekymrede diskusjoner (med meg til stede) om hvorfor jeg ikke hadde fått den ennå. Det ble til slutt oppdaget da mamma fant tampongene. Vaske klær og sengeklær selv hadde jeg gjort lenge allerede. Det var ikke fordi mamma ikke hadde informert og prøvd å gjøre det til noe naturlig å snakke om, det var rett og slett bare for privat som jeg så på det. En annen ting, legger du deg opp i hva barnet ditt skal bruke av bind og tamponger? Eller lar du barnet bestemme selv? Jeg fant ut etter to ganger ca at bind ikke holdt for meg, så da ble det en annen verden å bruke tampong. Selv om jeg slet fryktelig i starten med å få dem inn, og ikke minst ut. Men det falt meg aldri inn å involvere mamma i sånne detaljer
Gjest milkyway Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Jaja. Men jeg skulle jo være så tøff i trynet for å skjule at jeg var flau. Jeg hylte mens jeg satt på do med masse blod "MAMMA KJØP BIND DUSTEMENSEN HAR KOMMET!"
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Jeg har ganske lik opplevelse som TS, fikk også mensen relativt sent. Jeg fortalte det ikke til noen. GIkk på Rimi og kjøpte bind og tamponger selv. Slet også litt med tampongene i begynnelsen, men fikk det til etterhvert. Hvilken hjelp hadde det vært å spørre min mor eller andre? Hadde lest nok om mensen i blader som starlet osv. Akkurat det at jeg slet med å sette inn tapongen de første gangene er noe man helst ikke trenger praktisk hjelp til... Så mens min eldre søster fikk bind av min mor brukte jeg av lommepengene til å kjøpe det selv. La truser og sengetøy i bløt selv hvis det ble lekkasje, så jeg tror ikke min mor oppdaget noe i det hele tatt faktisk. Nå har jeg aldri hatt noe fotrolig forhold til min mor, så for meg ble det helt unaturlig å skulle fortelle noe til henne eller noen andre. For meg var dette en privatsak.
Helen Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 Jeg ble livredd da mensen kom, jeg satt på do å ropte på mamma og grein, trodde det var noe galt. Selv om jeg hadde hørt om mensen så hadde jeg ikke trodd jeg skulle få det da jeg bare var 11 år, det hadde ingen fortalt meg. Jeg var derfor veldig bevisst da min datter kom i samme alder, jeg fortalte henne at jeg bare var 11 år og at det kunne hende hun fikk det så tidlig også, og det stemte.
Mirabella76 Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Jaja. Men jeg skulle jo være så tøff i trynet for å skjule at jeg var flau. Jeg hylte mens jeg satt på do med masse blod "MAMMA KJØP BIND DUSTEMENSEN HAR KOMMET!" Eg fortalte det til mora mi med ein gang. Det eg synst var flauast, var at eg ikkje hadde fått mensen lenge før! Eg fekk nemlig ikkje mensen før eg var 15 år. Og søstera mi, som er over eitt år yngre enn meg, hadde allerede fått mensen for fleire år sidan - for ho fekk den rett før ho fylte 11 år! Pinlig å få mensen fleire år etter den yngre søstera mi.
Dizzy Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 Jeg bare sa til mamma at hun måtte kjøpe bind til meg når hun skulle på butikken. Enkelt og greitt....var faktisk nesten litt glad for å få mensen, for alle venninne mine hadde fått den for lenge siden.
Cæsar Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 Måtte nok fortelle det ja, da den kom en morgen rett før jeg skulle på skolen og jeg hadde ingen anledning til å kjøpe bind osv selv. Men det var helt greit det...
milla-mor Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 nei, jeg fortalte det absolutt ikke... brukte ukepenger til å kjøpe tamponger, så hun trengte ikke å få vite det, heller. fikk mensen da jeg var tretten år, og hvis den hadde kommet litt før, hadde jeg nok sagt det... jeg begynte nemlig ikke å bli flau over ting før jeg ble tenåring. fortalte såvidt at jeg var gravid, jeg, da... når jeg var i fjerde mnd, skrev jeg en sms hvor det sto "ikke bli sur, men i desember blir du mormor". så klart ble hun ikke sur... rare meg
~white lady~ Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 Fikk mensen da jeg var tretten, vi var på ferie langt uti gokk og det fantes ikke butikker i nærheten...heldigvis blødde jeg så lite at jeg ikke trengte bind, og det var over etter tre dager. Men jeg fortalte det aldri til mamma, syntes det var så gruelig flaut (!) hun skjønte det nok etterhvert likevel, siden jeg stjal hennes bind fra baderomsskapet... Men vi har aldri snakket om det, merkelig nok
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 Det var av en slik privat karakter at slikt holdes for seg selv.
Gjest StockDama Skrevet 4. august 2007 #11 Skrevet 4. august 2007 Jeg bare sa til mamma at hun måtte kjøpe bind til meg når hun skulle på butikken. Enkelt og greitt....var faktisk nesten litt glad for å få mensen, for alle venninne mine hadde fått den for lenge siden. Gjorde det samme, men i motsetning til deg ble jeg ikke glad...jeg ble irritert, jeg håpet på å aldri få det =p
bella domina Skrevet 4. august 2007 #12 Skrevet 4. august 2007 Jeg husker ikke hvordan jeg fortalte det, men har ikke sett noen grunn til å holde det hemmelig. Fikk den sent, og vi hadde snakket mye om det før den kom. Kjøpte ikke et bind selv før jeg flyttet hjemmefra. Mamma var med til gynekologen da jeg fikk ppiller også, pga menssmerter, noe ingen andre trodde på
Cata Skrevet 4. august 2007 #13 Skrevet 4. august 2007 Tror jeg var en 11-12 år da jeg fikk den, og det ble nok "mamma, kjøp bind" der også. Dvs. først rappet jeg fra henne . Syntes nemlig det var grusomt pinlig å kjøpe det selv. Men bortsett fra det så var det ikke noe som ble snakket så veldig mye om. Visste hva det var og syntes ikke det var noe å mase om, annet enn at det var forferdelig upraktisk når jeg skulle på skole og trening.
(-:Domino:-) Skrevet 4. august 2007 #14 Skrevet 4. august 2007 Hadde ikke så mye valg, siden modern sto for innkjøpene, men å informere pappa var helt uaktuelt.
Gjest =tentacle= Skrevet 4. august 2007 #15 Skrevet 4. august 2007 Mor fikk vite det innen få timer, og bragte det nok videre til far helt uoffisielt Vi hadde jo snakket om denslags, merket nok at jeg tok litt sats da jeg sa det, men veldig flaut var det ikke.
Gjest lillebøll Skrevet 4. august 2007 #16 Skrevet 4. august 2007 Hadde vært på butikken og kjøpt bind som jeg satte opp på "butikkboka" hennes. Mens jeg sprang opp på rommet mitt hylte jeg ned trappa "jeg satt opp bind på boka i butikken" sprang inn på rommet og ble der lenge. Mamma letta ikke på et øyenbryn. Skjønner ikke hva jeg var så flau for.
Gjest pytte Skrevet 4. august 2007 #17 Skrevet 4. august 2007 Jeg måtte nesten si det, vi var på hytta vår, der har vi bare utedo, så visste ikke hvor jeg skulle kaste embalsjen henne, å min mor va ikke helt sikker hun heller, så hun gikk til min far og spurde han.. Å litt senere på kvelden, så han bare, jaja, nå har du blitt stor å begynt med dameting, jeg sa ja, så ble det heldigvis aldri snakka om meir, av min far. Men hadde ingen problem med å spør mamma om bind å sånt når jeg først hadde sagt. Men i voksen alder synst jeg er pinli å si til typer at jeg hadde mensen, når di spør om vi skulle ha sex. Sikkert fordi at min førtse type sa: æsj, så ekkelt, det ville jeg ikke vite.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Jeg ble dritflau, men vi hadde ikke bind, så jeg måtte si fra til mamma så hun kunne løpe i butikken. Angret som en gris ved det etterfølgende fordraget om hvilke bind og tamponger man brude bruke når, og "hvordan sette inn en tampong"... Men jeg ble alvorlig forbannet når super-sjenerte, 12 år gamle meg fant ut at hun hadde skrevet "Pia - mensen (stort smiletegn)" med rød sprit-tusj på kalendren på kjøkkenet
Gjest pytte Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 vist min mor hadde skrevet det hadde eg blitt dødflau..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 4. august 2007 #20 Skrevet 4. august 2007 vist min mor hadde skrevet det hadde eg blitt dødflau.. Ja, det blei jeg. Reiv med hele møkka, klussa over det hu hadde skrivi og gikk rett ut i søpla med den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå