Gå til innhold

Hvor lenge etter IKM kan det ta før en test blir posetiv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei jeg og min samboer prøver å få barn. Målte eggløsning i denne perioden og er nå 1 uke og 2 dager over tidspunktet for forventet mens. Har tatt flere tester som alle er negative.

Lurer på om noen kan svare meg på hvor lenge det kan ta før posetivt svar etter uteblitt mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt fra et par dager til litt over ei uke tror jeg. For meg så var det vel 3 eller 4 dager etter.

Men for noen tar det lengre tid da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke over her. Tok en test på ikm og en tre dager etter, begge negative.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var sikker på at ein var garantert å få eit riktig svar, dersom ein tar graviditetstest den dagen ein forventar mens. Iallfall om ein brukar CB, trudde eg. Eg har tenkt å ta ein graviditetstest den dagen eg har IKM, om mensen ikkje har kome innan den tid. Kan eg likevel få ein negativ test då, sjølv om eg er gravid? Høyrest isåfall merkelig ut, med tanke på det eg har lest andre plassar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicole Bitchie- ikke innlogget
Eg var sikker på at ein var garantert å få eit riktig svar, dersom ein tar graviditetstest den dagen ein forventar mens. Iallfall om ein brukar CB, trudde eg. Eg har tenkt å ta ein graviditetstest den dagen eg har IKM, om mensen ikkje har kome innan den tid. Kan eg likevel få ein negativ test då, sjølv om eg er gravid? Høyrest isåfall merkelig ut, med tanke på det eg har lest andre plassar.

Man kan likefullt få negativt svar uansett hvilken test som brukes. Det kommer seg helt an på kroppen hos testeren. Hos noen tar det lengre tid å produsere nok hcg til at det slår ut på tester.

Leste på et forum om ei som hadde gått 43 dager over IKM før hun endelig fikk positiv test...Det er nok heller unntaket enn regelen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var sikker på at ein var garantert å få eit riktig svar, dersom ein tar graviditetstest den dagen ein forventar mens. Iallfall om ein brukar CB, trudde eg. Eg har tenkt å ta ein graviditetstest den dagen eg har IKM, om mensen ikkje har kome innan den tid. Kan eg likevel få ein negativ test då, sjølv om eg er gravid? Høyrest isåfall merkelig ut, med tanke på det eg har lest andre plassar.

Ja, jeg skrev jo det. Jeg testa negativt to ganger etter IKM, og positivt ei uke over (eller det var vel 8 dager over)

Det går an. Sykluser kan forandre seg, eggløsning kan komme senere enn man tror, og da kan også ikm flytte seg litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skrev jo det. Jeg testa negativt to ganger etter IKM, og positivt ei uke over (eller det var vel 8 dager over)

Det går an. Sykluser kan forandre seg, eggløsning kan komme senere enn man tror, og da kan også ikm flytte seg litt.

Dersom syklusen forandrar seg, og IKM er på eit seinare tidspunkt enn ein hadde forventa, så skjønnar eg absolutt at testen ikkje treng å slå ut når ein reknar med den skal det. Men eg har tatt EL- testar denne månaden, så eg veit nøyaktig når eggløysinga skjedde (dersom eg har eggløysing). Kan det likevel henda at eg får negativ test rundt IKM, sjølv om eg er gravid?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet denne tråden og slik jeg leser innleget til Nicole så kan man teste negativ etter forventet mens uten at det trengs skyldes noe syklusforsyvinger da det kan ta lengre tid å produsere hcg hormonet for noen.

Jeg påviste iallefall eggløsning ved test for 1 måned siden og har fortsatt ikke fått mensen som forventet og er nå 10 dager på overtid, men det kan jo skyldes andre ting en graviditet kansje eller kansje ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom syklusen forandrar seg, og IKM er på eit seinare tidspunkt enn ein hadde forventa, så skjønnar eg absolutt at testen ikkje treng å slå ut når ein reknar med den skal det. Men eg har tatt EL- testar denne månaden, så eg veit nøyaktig når eggløysinga skjedde (dersom eg har eggløysing). Kan det likevel henda at eg får negativ test rundt IKM, sjølv om eg er gravid?

Ja, det kan skje, hvis kroppen din er litt treg i HCGproduksjonen i begynnelsen.

Det er faktisk helt normalt at testen ikke slår ut med en gang. Jeg er slett ikke alene om å ha gått ei stund over før testen slo ut. Du kan ikke gjøre annet enn å vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Blir frustrert av sånne ting. Jeg hadde IKM ca 15.7. og har fortsatt ikke fått mensen. Jeg har tatt mange tester, senest for to dager siden. De har vært negative alle sammen. Har kun brukt de billigtestene i det siste, men de skal vel være like bra de (tok en skikkelig noen dager etter jeg skulle hatt mensen.

Så jeg er tydelig ikke gravid så nå vil jeg bare få mensen, for ingen mens = ingen EL = ingen baby... :-(

Krysser fingrene for deg, håper det blir to blå snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Vil man ha like rask hcg-økning i alle svangerskap? Eller går det an at man opplever tidlig positiv test i et svangerskap og sen positiv test i et annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange usikre faktorer.

- Er man sikker på når man hadde eggløsning? Dette kan forskyve seg, og man kan plutselig hoppe over en eggløsning, med resultat at IKM blir forskyvet. Da vil man selvfølgelig ikke teste positivt på IKM.

- Egget fester sec ca 7 dager etter eggløsning, hos enkelte skjer dette så tidlig som etter 4-5 dager, hos andre går det 10-12 dager.

- Når egget har festet seg starter hcg produksjonen. Man har et nivå av hcg på ca 2-4 naturlig. Dette dobles annenhver dag. Hos enkelte skjer denne doblingen saktere. Testen påviser en viss mengde hcg i urinen.

- Enkelte har mer effektive nyrer, som renser ut hcg. Dette er veldig skjeldent. I de få tilfellene man hører om der man først har testet positivt ukesvis etter IKM er dette som regel årsaken.

- Hvor sensitiv er testen? De mest sensitive testene som selges i norge har sensitivitet på 20, det vil si at de kan slå ut på nivåer så lave som 10-15, noe man vil si 2-3 dager etter at egget har festet seg (for "snittkvinnen" betyr dette positiv test 10 dager etter eggløsning, hele fire dager før IKM). Testene legekontorene bruker har sensitivitet på ca 80.

Her er en hcg tabell http://www.betabase.info/showBasicChart.php?type=Single

Oppsummert kan man si at med en vanlig CB vil nesten alle teste positivt på IKM dag, gitt at eggløsning faktisk var 14 dager før IKM. Tester man ikke positivt denne dagen er den mest sannsynlige årsaken att eggløsning ikke var når man trudde det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...