Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #21 Skrevet 30. juli 2007 takk Ja jeg syns bare ikke at han kan stikke av på den måten..' Greitt nok han stakk av fra meg, men fra barnet vårt.. Det er som om han tar for gitt at jeg tar meg av sønnen vår, og at han ser henne når det passer.. Jeg merker jo gutten min merker det på meg at jeg er lei meg, stresset osv... og jeg prøvde få tak i han flere ganger, men han hadde nok med seg selv... LEGGER MERKE TIL SVARET DITT. Stakk av fra deg, men barnet VÅRT. Ja det er barnet til dere begge to. Husk det i ettertiden også. barnet har KRAV på begge foreldre. han tar det for GITT at du tar deg av barnet.....hallo? Har en venn som jobber med slike saker. han forteller at det blir mer og mer vanlig at far får omsorgen. man har en del kvinner som skal straffe far( les: straffe barnet). din mann kan være en like god omsorgsperson som deg selv om han tok seg en tur. alt er vel ikke bare idyll hjemme hos dere siden han dro sin veg.? Hadde det stilt seg annerledes om han tok med seg barnet da han dro og ikke tok det for gitt at du tok vare på det. jeg ber alltid menn gå rettens veg om mor trenerer samværet og som en annen skrev, de får hovedansvaret.
Gjest trådstarter-igjen Skrevet 30. juli 2007 #22 Skrevet 30. juli 2007 Jeg sier ikke jeg skal straffe han. Men om jeg ringer han gang på gang at jeg er langt nede og klarer ikke ta meg av sønnen vår godt nok, at han må hente han, og han driter i det- da er han en fantastisk far? ok..... Trodde han tenkte på barnets beste om han var så sinnsykt glad i han, ikke bare stakk av, og lot meg gjøre alt - Og så du vet det: Jeg gjør alt for at forholdet skal fungere, og er åpen for rådgivning osv.. Men om du syns pappaen som kommer å passer sønnen når det passer han, ja da lurer jeg virkelig på hvilken pappa du vil ha til barnet ditt, En som stiller opp eller stikker av sånn når det passer?...........
Gjest trådstarter--- Skrevet 30. juli 2007 #23 Skrevet 30. juli 2007 jeg vil han skal ha det trygt og godt og ikke risikere at faren stikker av når han feks har en krangel med den feks. nye kona si.... jeg tenker BARNETS BESTE Driter i meg selv oppi dette. faktisk,
Gjest Elastica Skrevet 30. juli 2007 #24 Skrevet 30. juli 2007 LEGGER MERKE TIL SVARET DITT. Stakk av fra deg, men barnet VÅRT. Ja det er barnet til dere begge to. Husk det i ettertiden også. barnet har KRAV på begge foreldre. han tar det for GITT at du tar deg av barnet.....hallo? Har en venn som jobber med slike saker. han forteller at det blir mer og mer vanlig at far får omsorgen. man har en del kvinner som skal straffe far( les: straffe barnet). din mann kan være en like god omsorgsperson som deg selv om han tok seg en tur. alt er vel ikke bare idyll hjemme hos dere siden han dro sin veg.? Hadde det stilt seg annerledes om han tok med seg barnet da han dro og ikke tok det for gitt at du tok vare på det. jeg ber alltid menn gå rettens veg om mor trenerer samværet og som en annen skrev, de får hovedansvaret. Jeg tror nok en dommer vil tenke at en person som til stadighet stikker av fra hjemmet og blir borte i tre uker (som her) uten å gi lyd fra seg, blir sett på som en ustabil omsorgsperson. Selv om han kanskje vil være en fantastisk far når han er til stede.
Gjest trådst. Skrevet 30. juli 2007 #25 Skrevet 30. juli 2007 LEGGER MERKE TIL SVARET DITT. Stakk av fra deg, men barnet VÅRT. Ja det er barnet til dere begge to. Husk det i ettertiden også. barnet har KRAV på begge foreldre. han tar det for GITT at du tar deg av barnet.....hallo? Har en venn som jobber med slike saker. han forteller at det blir mer og mer vanlig at far får omsorgen. man har en del kvinner som skal straffe far( les: straffe barnet). din mann kan være en like god omsorgsperson som deg selv om han tok seg en tur. alt er vel ikke bare idyll hjemme hos dere siden han dro sin veg.? Hadde det stilt seg annerledes om han tok med seg barnet da han dro og ikke tok det for gitt at du tok vare på det. jeg ber alltid menn gå rettens veg om mor trenerer samværet og som en annen skrev, de får hovedansvaret. ja det er sikkert vanlig når far ikke stikker av...... eller er det positivt at far stikker av og lar sønnen være sammen med mor hjemme, og ikke tenker at moren er stresset og deppa osv- at det går utover BARNET. Ærlig talt. man kan gjerne stikke av fra kona si, men barnet sitt??? Rare meninger her på KG..
Gjest -trådstarter- Skrevet 30. juli 2007 #26 Skrevet 30. juli 2007 Jeg tror nok en dommer vil tenke at en person som til stadighet stikker av fra hjemmet og blir borte i tre uker (som her) uten å gi lyd fra seg, blir sett på som en ustabil omsorgsperson. Selv om han kanskje vil være en fantastisk far når han er til stede. Ja... det jeg mener.. Blir helt sjokka at folk kan tro det er bra for sønnen.. For hver eneste gang jeg er stressa så merker han det, og gråter mye mer enn han pleier. Jeg får sååå dårlig samvittighet, på farens vegne,,,,
Gjest =tentacle= Skrevet 30. juli 2007 #27 Skrevet 30. juli 2007 Er det mulig å feilaktig omtale sønnen sin som "henne" flere ganger i en tråd?
Far til 2 Skrevet 30. juli 2007 #28 Skrevet 30. juli 2007 Er det mulig å feilaktig omtale sønnen sin som "henne" flere ganger i en tråd? Mulig trådstarter ikke ønsker at noen skal gjennkjennes
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #29 Skrevet 31. juli 2007 Om far ikke når frem under mekling kan han med andre ord "frata" mor omsorgen med ca 50% sikkerhet i rettsalen. Dette bør også være noe å tenke over for de mødrene som ønsker å begrense barnets samvær med pappan sin. "Far" til 2... synd at du mener det gavner barna å bli fratatt sin mor. Heldigvis tar du feil, fedre kan ikke gå til sak og i 50% av tilfellen "frata" mor omsorgen. Hva er det som feiler deg? Du jager etter kvinner som om de skulle være hekser og barnemishandlere. Du må lære deg å samarbeide! Og din trussel i siste setning av innlegget er latterlig. Du ber mødre om å stilltiende akseptere alt far sier og gjør for at ike mødrene skal miste omsorgen for sine barn. Skam deg. Håper du blir gjennomskuet.
Gjest trådst-* Skrevet 31. juli 2007 #30 Skrevet 31. juli 2007 Det er han som velger å gå.. Jeg vil bare det beste for sønnen vår, og jeg tror ikke det er 50%-50%... Selfølgelig skal hun se pappan sin! Men, nå har han stukket fra henne for 3.gang.. Kom tilbake sist, og trodde jeg kunne stole på ham..
Gjest ttttråd Skrevet 31. juli 2007 #31 Skrevet 31. juli 2007 Og JA, jeg innrømmer, vi har en datter.. derfor jeg skriver feil hele tiden.. Ville bare ikke bli gjenkjent, at han finner meg her..
Gjest trådstarteren- Skrevet 31. juli 2007 #32 Skrevet 31. juli 2007 Det gikk flere dager og han så henne ikke. Han så henne så en time før hun la seg etter det, og så, neste dag- så gadd han ikke komme fordi han hadde planer 2 1/2 time etter han var ferdig på jobb- men hadde det vært meg hadde jeg selfølgelig sett henne. En annen dag var han ikke i form, ganske trøtt.. Er redd han vil ende opp å såre henne, er ikke bra for henne å ha en far som stikker av i vilden sky & ikke setter pris på henne.
Gjest Mysticgirl Skrevet 31. juli 2007 #33 Skrevet 31. juli 2007 Det gikk flere dager og han så henne ikke. Han så henne så en time før hun la seg etter det, og så, neste dag- så gadd han ikke komme fordi han hadde planer 2 1/2 time etter han var ferdig på jobb- men hadde det vært meg hadde jeg selfølgelig sett henne. En annen dag var han ikke i form, ganske trøtt.. Er redd han vil ende opp å såre henne, er ikke bra for henne å ha en far som stikker av i vilden sky & ikke setter pris på henne. Utifra det du beskriver her vil jeg tro at du får hovedomsorgen for din datter. Både på grunn av alder og på grunn av hvor ustabil mannen din faktisk er! Og selv om det ikke er av økonomiske grunner du vil ha omsorgen for din datter, så gagner det jo både deg og datteren din at du har mat på bordet til å kunne forsørge henne.Jeg vil tro at det er positivt at du velger å være hjemme med henne så din mann jobber. Du forsaker jo din inntekt for å ta deg av det viktigste i livet ditt. Det er en veldig viktig jobb det da!
ThirtySomething Skrevet 31. juli 2007 #34 Skrevet 31. juli 2007 Til trådstarter. Du skal være forsiktig med å gjøre deg opp en mening før du har snakket med en advokat. Vi her inne aner ikke hva som har skjedd annet enn det du forteller, og det er kun din side vi ser. Kontakt først familievernkontoret og innkall til mekling. Først og frems for datteren deres, for det er tross alt hun som er viktig her. Det må komme igang skikkelig samvær, og dere må skvære opp i ting. Dere må nemlig forholde dere til hverandre resten av livet, enda så umulig det kan synes i disse dager. Vær i tillegg "ordentlig" oppi dette. Hold deg for god til å snakke rundt til venner og familie om "hvor teit han er" eller lignende. Trenger du noen å snakke med, bruk familievernkontoret, og velg deg ut EN person i omkretsen din du kan stole på. Når du går rundt og snakker om faren til barnet ditt - enda så berettiget det kan være - så sier det samtidig noe om deg. Det kan også være på sin plass å snakke med advokat som kan gi deg råd. Ikke hør på hva "alle" sier - men forhold deg til noen som kan lovverket på profesjonelt grunnlag.
Far til 2 Skrevet 31. juli 2007 #35 Skrevet 31. juli 2007 "Far" til 2... synd at du mener det gavner barna å bli fratatt sin mor. Heldigvis tar du feil, fedre kan ikke gå til sak og i 50% av tilfellen "frata" mor omsorgen. Hva er det som feiler deg? Du jager etter kvinner som om de skulle være hekser og barnemishandlere. Du må lære deg å samarbeide! Og din trussel i siste setning av innlegget er latterlig. Du ber mødre om å stilltiende akseptere alt far sier og gjør for at ike mødrene skal miste omsorgen for sine barn. Skam deg. Håper du blir gjennomskuet. Jeg skrev "frata" mor omsorgen i hermetegn fordi noen mødre (samt sosionomer og enkelte psykologer) regner det som en selvfølge at barna skal bo hos mor ved samlivsbrudd. Grunnen til at jeg skrev det slik var at fedrene vinner frem i rettsakene i ca 50% av tilfellene. Det gavner naturligvis ikke barn å bli fratatt noen av foreldrene. Dermed bør barn også ha ofte samvær med fedrene. Hverken mødre eller fedre skal stilltiende akseptere det tidligere partner legger frem. Derimot skal foreldrene samlet komme frem til en løsning som er til glede for barnet primært og flertallet sekundær. Det er ingen trussel å si at om det blir rettsak så er det ca 50% sansynlig at barnet blir boende hos far ettersom dette er statistisk matriale. Altfor mange kvinner innser imidlertid kke faren ved å frata barnet samvær med en oppegående far, og noen blir overasket når far "vinner" omsorgen i en rettsak. For barnets skyld tror jeg det oftere vil være en seier om det får opprettholdt samværet med begge foreldrene.
Gjest Gjest_tattoopia_* Skrevet 1. august 2007 #36 Skrevet 1. august 2007 Du vil ha retten,men hva med far. Kansje han ønsker det like ye som deg. ha du vil/far vil...ta hensyn til barnet og glem dere selv. jeg skulle ønske det ble 50/50 for alle barn, såfremt avstander hindrer dette. det er så mange barn som ser forlite til sine fedre. mye pga mor. i fremtiden vil vi ser mere ti at far får omsorg for barna. JØSS. SÅ UTROLIG SNEVERSYNT DA.. vi lever ikke akkurat i en ideel verden... mener du at det skal være tvungen 50/50... det er i allefall slik jeg oppfatter deg. det er faktisk ikke gjennomførbart i dagens samfunn. dessuten tror jeg ikke det er til det beste for ALLE barn heller. jeg vet at mine barn ikke hadde hatt godt av det...
Far til 2 Skrevet 1. august 2007 #37 Skrevet 1. august 2007 JØSS. SÅ UTROLIG SNEVERSYNT DA.. vi lever ikke akkurat i en ideel verden... mener du at det skal være tvungen 50/50... det er i allefall slik jeg oppfatter deg. det er faktisk ikke gjennomførbart i dagens samfunn. dessuten tror jeg ikke det er til det beste for ALLE barn heller. jeg vet at mine barn ikke hadde hatt godt av det... Nå skal ikke jeg svare for gjest, men jeg tror ingen ønsker det du kaller "tvungen 50/50". Derimot tror jeg at stadig fler mener at felles omsorg bør utgjøre løsningen for langt flere enn i dag og at felles omsorg bør bli UTGANGSPUNKTET ved samlivsbrudd. Felles omsorg, delt omsorg eller 50/50 (kjært barn har mange navn) behøver ikke bety at barnet nødvendigvis bor like mye hos begge foreldrene. 60/40 (slik flertallet praktiserer) kan for noen sees på som "felles omsorg", men at foreldrene og barnet av varierende årsaker likevel velger en løsning hvor barnet bor mer hos den ene enn den andre. At omsorgen er felles betyr ikke annet enn at foreldrene er likeverdige og at det ikke gies rom for samme maktmisbruk som dagens praksis åpener for. Dermed vil barn sjeldnere oppleve en farværende forelder fordi flytting over lange avstander ikke kan benyttes som straffemetode på samme måte som idag. Heller ikke økonomiske fordeler kan utnyttes slik enkelte forsøker på. Felles omsorg som UTGANGSPUNKT ved samlivsbrudd åpner dessuten for at barn og foreldre fortsatt kan velge en eneomsorgsløsning på lik linje med dagens praksis. Eneste begrensningen er at en av foreldrene vil få langt større problemer med å overkjøre barn og den andre forelderen. Foreldrene blir med andre ord likeverdige. Skjevdeling av omsorgen slik dagens praksis legger opp til vil fortsatt vbli en realitet om: a) dDen ene forelderen ikke er egnet til omsorg b) om foreldre og barn blir enig om en skjevdeling c) om en av foreldrene av varierende årsaker ikke kan stille opp 50% på kort varsel (men kansje kan velge en slik løsning på et litt senere tidspunkt). Det er på tide å slutte å beskrive felles omsorg som en "tvungen løsning". Eneste endringen er at barn og foreldre tilføres et nytt alternativ i tillegg til de tidligere løsningene.
Gjest Mayamor Skrevet 2. august 2007 #38 Skrevet 2. august 2007 Takk og lov er mor og far i utgangspunktet like gode foreldre, så er det opp til den ene eller andre og bevise at den andre parten ikke er bra for barnet fordi... Og da slipper en ikke unna med skittkasting, økonomiske baktanker etc da det lett gennomskues. Husk at dommerne er mere vandt med slike ting enn du og din (snart eks)mann er. Forhold deg saklig, ikke kast skitt, dokumenter hva som er gjort, stikker far av i 3 uker - hvordan er risikoen for at han gjør det igjen? Har du bevis for at han har stukket av? Loggen på mobilen? Sendte sms? Etc. Om mannen din reagerer irrasjonelt nå - kan det jo ha sine grunner som bare dere to 100% vet hva som er riktig. Han kan endre seg og bli en fantastisk far, om han muligens ikke er det nå... Om du ikke har jobb nå, kan ikke det brukes mot deg da du har født et barn for 8 mnd siden... Hva har skjedd? Noe du eller han har gjort? mange ting du kan tenke igjennom. Desverre er det mange foreldre som straffer sin eks ved å se på barnet som sin "eiendel", mens den som egentlig blir straffet er barnet...
Kadrian Skrevet 5. juni 2010 #39 Skrevet 5. juni 2010 Jeg er gift, vi har en gutt på 8 mnd. Får han automatisk 50% samværsrett?
Kadrian Skrevet 5. juni 2010 #40 Skrevet 5. juni 2010 Hei,nei far vil ikke få automatisk 50 % samvær.Ut fra det jeg leser av dt su skriver ser det ikke ut til å bli noen problemstilling heller,far stiller jo for lite opp sier du,hvorfor tror du han vil i gang med en rettsak som vil koste mye energi og penger ikke minst når han ikke nå ønsker å se barnet sitt så ofte?? Dette er et så lite barn,at jeg råder det til å tenke så positivt som du greier om din egen situasjon,husk:glade foreldre gir glade barn! Det er ikke bra for ungen din at du er nedfor og griner etc,prøv å legge vekt på det positive,oppsøk venner ,finn på noe,gå til frisør,tren..gjør noe positivt. Når ting har roet seg så kan du og barnefar skrive en samværsplan.Dere må se ungen an på hvordan dere skal legge opp samværet,er ungen trygg så kan barnet overnatte av og til hos far,er barnet ytrygt så er det best om han har kun en seng å forholde seg til fremover en stund til han er tryggere.Oppfordrer deg til å vise far at du takler dette med ro,og at det beste for barnet nå faktisk er at du sørger for å ha ro rundt barnet.Det er masse fisker i havet,kanskje dette ikke var gullfisken for deg.Ikke bruk masse tid på krangle og gjøre livet surt for hverandre.samarbeid best mulig.Hvis det er sånna t du vil ha mannen tilbake så får du det ivertfall aldri hvis du begynner motarbeide han gjennom barnet.Hilsen ei som håper det ordner seg for deg!glem det med rettsak ,det kommer neppe til å skje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå