Gå til innhold

Får du i deg "fem om dagen"?


Gjest Sim

Anbefalte innlegg

Dessverre; jeg tror ikke jeg får i meg 750gr. frukt og grønt hver dag, selv om jeg som oftest spiser mye grønnsaker til middag og noe frukt på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har alltid agurk/tomat/paprika/reddik/el på brødskiven.

Jeg har også alltid feks tomat, agurk, avokoado, masse grønne salatblader etc på brød/sandwich til frokost og lunsj, men det skal jo litt til før det blir 150 g, da... .

De offisielle anbefalingene går ut på at man skal spise to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker pr. dag. Hvis man skal tro andre brukere i denne tråden - og det burde man så absolutt :ler: - er én porsjon 150 g. Det vil si følgende: 1,5 tomat, 1 paprika, 1/3 agurk, et eple, og en middels stor banan vil dekke dagsbehovet. :)

(Jeg gikk ut på kjøkkenet og veide litt, nemlig, og jeg fant ut at en middels stor tomat veier 100 g, et middels stort eple 150 g, en liten banan 140 g, en middels stor agurk 400 g, og en litt liten paprika 150 g. (Dette er selvfølgelig cirka-tall.))

Hehe, jeg gikk også ut og veide, :sjenert: og fant ut at pærene og bananene vi har lå på ca. 180 g pr stk, mer enn jeg trodde. Og i dagens vegetarmiddag (til to) var det tilsammen 1 kg grønnsaker. Så da er man jo langt på vei, og jeg må muligens trekke tilbake det bastante "5 om dagen"-dementiet i mitt første innlegg i denne tråden. :ler: Men jeg tror framdeles at innslaget av grønt burde/kunne vært noe høyere i kostholdet mitt, på bekostning av korn- og meieriprodukter.

Hva hvis man spiser fem epler da? Er det bra da, eller er poenget at det må være ulikt?

Som bada sier: Anbefalingen er 2 fruktporsjoner og 3 grønnsaksporsjoner.

Poteter teller forresten heller ikke med som grønnsak, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg måtte sjekke oppskriftene jeg har brukt i det siste. De siste dagene har jeg visst fått i meg ca. 500 g grønnsaker hver dag fordelt på lunsj og middag og i tillegg litt salat. Frukt spiser jeg også nok av, som regel spiser jeg litt frukt til frokost, frukt som et mellommåltid og gjerne som kveldskosemat. I dag har det blitt plommer, banan og kirsebær så langt, kanskje melon senere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid feks tomat, agurk, avokoado, masse grønne salatblader etc på brød/sandwich til frokost og lunsj, men det skal jo litt til før det blir 150 g, da... .

Ja, selvfølgelig, men en brødskive består gjerne av feks avocado, (soltørkede/cherry) tomater, agurk ++. Og så bruker jeg jo opp en hel avocado på to brødskiver, og ca seks sju cherrytomater, så det er jo ikke lite bare der. I tillegg et stort glass (3 dl) med smoothie laget av minst to typer frukt og minst to typer fruktjuice. Og det er bare ett måltid. Så kommer et tilsvarende til lunsj, og middagen inneholder plenty til bare grønnsaker + salat som inneholder plenty med grønnsaker evt frukt. Stort sett en hel mango til dessert, og så kvelds som er av samme type oppbygning som frokost og lunsj. Gjerne noen smoothier/juice til innimellom, så jeg tror ikke jeg lider noen nød ;)

Hehe, jeg gikk også ut og veide, :sjenert: og fant ut at pærene og bananene vi har lå på ca. 180 g pr stk, mer enn jeg trodde. Og i dagens vegetarmiddag (til to) var det tilsammen 1 kg grønnsaker. Så da er man jo langt på vei, og jeg må muligens trekke tilbake det bastante "5 om dagen"-dementiet i mitt første innlegg i denne tråden. :ler: Men jeg tror framdeles at innslaget av grønt burde/kunne vært noe høyere i kostholdet mitt, på bekostning av korn- og meieriprodukter.

Som bada sier: Anbefalingen er 2 fruktporsjoner og 3 grønnsaksporsjoner.

Men dersom man spiser to epler og tre store grønnsaker da? I samme måltid? Jeg vet i hvertfall at jeg ikke ville følt meg tilfreds med det. Jeg merker veldig godt de dagene jeg ikke har spist nok grønnsaker/frukt, eller drukket nok vann for den saks skyld..

Poteter teller forresten heller ikke med som grønnsak, såvidt jeg har forstått.

Hvorfor ikke?

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De offisielle anbefalingene er 750 g frukt og grønt til dagen (5 porsjoner à 150 g) og det tviler jeg sterkt på at jeg får i meg hver dag, til tross for at jeg spiser mye grønnsaker.

Da tror jeg kanskje ikke jeg heller får i meg nok. Veier riktignok aldri maten. Drikker juice ganske ofte og er flink til å bruke mye grønnsaker i middagen, men klarer ikke se for meg at jeg spiser så mye frukt og grønt i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Det er bare så utrolig dårlig, det med at sjokoladen er en grønnsak.

Er det blitt så ille at man ikke kan spise litt godteri uten å overbevise seg selv om at goderiet er en grønnsak uten kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så utrolig dårlig, det med at sjokoladen er en grønnsak.

Er det blitt så ille at man ikke kan spise litt godteri uten å overbevise seg selv om at goderiet er en grønnsak uten kalorier?

Å, ha humor a!! :fnise: :fnise:

Her står det forresten at bønner og linser går som grønnsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver og prøver, men det er vanskelig...

Har alltid grønnsaker til middag, men frukt som mellommåltid skorter det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig lite bevisst forhold til dette, så da blir også svaret nei, jeg er langt fra jevnlig å klare 5 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
I følge lommelegen er poteter anbefalt.

Grunnen til at mange ikke anbefaler å telle poteter med er at de inneholder endel stivelse og ikke er like "sunne" som andre grønnsaker, men for all del, poteter er bra det :)

Her står det forresten at bønner og linser går som grønnsaker

Jeg har lest annet andre steder, uten at jeg kommer på hvor (og det kan jo hende jeg inbilder meg det ;)), det er uansett mange pluss med å spise belgfrukter i stedenfor ris/pasta så det er jo bare å spise i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Grunnen til at mange ikke anbefaler å telle poteter med er at de inneholder endel stivelse og ikke er like "sunne" som andre grønnsaker, men for all del, poteter er bra det :)

Men det er jo mye stivelse eller fruktsukker i mange frukter også? Jeg tror jeg innbiller meg at alle slags grønnsaker, også poteter, er mye sunnere og viktigere enn epler og druer f eks, særlig sånne typiske digre butikkepler uten smak. Sitrusfrukter unntatt... Jeg har heller ingen faste vaner med å spise frukt som mellommåltid, på den annen side småspiser jeg heller ikke mindre sunne søtsaker til vanlig (har sklidd ut litt i ferien, riktignok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt - poteter teller iflg norske ernæringsmyndigheter, men ikke iflg britiske, pga stivelsesinnholdet (dvs raske karbohydrater). Kanskje derfor en norsk 5 om dagen porsjon er 150 g, mens en britisk er 80 g (se feks her og her). Ikke bare lett!

Bønner/linser bør visstnok bare utgjøre en av dagens fem porsjoner, og det samme gjelder usukret juice (sistnevnte pga fruktsukkerinnholdet, vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sjekket litt - poteter teller iflg norske ernæringsmyndigheter, men ikke iflg britiske, pga stivelsesinnholdet (dvs raske karbohydrater). Kanskje derfor en norsk 5 om dagen porsjon er 150 g, mens en britisk er 80 g.

:overrasket: Oi, det var litt av en forskjell!

Nei, det er virkelig ikke lett... Da jeg var i Danmark for en tid tilbake så jeg dessuten at de anbefalte seks om dagen. I Frankrike har jeg sett "syv om dagen", men jeg har også sett slagord som "fem om dagen" der. Poenget er vel uansett at man bør spise mye grønnsaker.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer nok ikke å få i meg 5 om dagen, har vært altfor sløv i sommer. Men nå skal jeg ta meg sammen å prøve og få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

jeg vet ikke egentlig - spiser mye frukt og grønt, mest grønt - men 750 gram om dagen høres mye ut - men så er det kanskje ikke så mye som det høres ut likevel.

Jeg er ikke noen sånn storspiser av meg, og må faktisk passe litt på at jeg ikke får i meg for mye grønnsaker, for da bli det ikke plass til så mye annet - og totalt sett så vil det gi for lite energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, det gjør jeg av to grunner

Det første er at jeg daglig går aktivt inn for det (blir det lite grønt til lunsj kompenserer jeg til middagen osv).

Det andre er ganske enkelt at jeg absolutt elsker omtrent alt av frukt og grønt så det er ikke et ork å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...