Gå til innhold

"På akkord med"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Folk sier ofte "på akkord med" når de vil vise at de handler stikk i strid med hva de selv ønsker.

Men dette ordet "akkord" betyr at noe stemmer, det klinger bra sammen og hører naturlig til hverandre.

Derfor: Hvis noe stemmer bra overens og er i tråd med noe, kan man fint si at "det er på akkord med hva jeg selv mener", altså at "det stemmer bra overens med hva en selv mener".

Å "gå på akkord med" bør derfor ikke brukes i sammenehnger der en vil demonstrere at noe er i motsetning til/disharmoni med noe annet. Fordi det betyr ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lizzie_*

Det er ikke slik jeg oppfatter uttrykket.

Å gå på akkord med seg selv - å bryte akkorden, å ikke gjøre det som for en selv er naturlig harmonisk. Så jeg er enig i akkord-delen, men ikke hva du legger i å gå på akkorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke slik jeg oppfatter uttrykket.

Å gå på akkord med seg selv - å bryte akkorden, å ikke gjøre det som for en selv er naturlig harmonisk. Så jeg er enig i akkord-delen, men ikke hva du legger i å gå på akkorden.

Du er altså enig i hva "akkord" betyr - men du er ikke enig i at det betyr å "være uenig" i noe? Den forsto jeg ikke helt.

Programmet "Språkteigen" i P2 tok opp dette (har ikke datoen her dessverre) og han som leder det programmet sa det samme: at folk bruker begrepet feil fordi det brukes i motsatt mening av hva det egentlig betyr.

Han understreket også at "å gå på akkord med" faktisk betyr å "være enig i/at det samstemmer med.

Derimot vil "disakkord" bety at noe går på tvers av/ikke samstemmer/går i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I følge bokmålordboken betyr akkord:

1 avtale om å gjøre et arbeid for en viss sum; avtale om lønn i forhold til arbeidsytelsen

2 enighet mellom debitor og kreditor(er) om utsettelse med å betale gjeld el. ettergivelse av en del av gjelden søke a- / få a- / være under a-

3 kompromiss a-ens ånd (etter H. Ibsens 'Brand') / gå på a- med samvittigheten sin inngå kompromiss

4 samklang av tre el. flere toner slå an en a-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke slik jeg oppfatter uttrykket.

Å gå på akkord med seg selv - å bryte akkorden, å ikke gjøre det som for en selv er naturlig harmonisk. Så jeg er enig i akkord-delen, men ikke hva du legger i å gå på akkorden.

Dersom man går på eller med en akkord så er man i akkorden/enig med den.

Dersom man går i motsatt retning av en akkord, eller bryter med en akkord, så er det disharmoni/uklang/stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Om man da tenker på å gå på akkord som i at ordet akkord har den betydning at man skal gjøre et visst arbeid for en viss sum, vil man ha korrekt bruk av å gå på akkord med seg selv.

Feks kan akkordarbeid være at man skal filetere et visst antall kilo (feks 37 kg) fisk i løpet av 7,5 timer på en fileteringsfabrikk. Dersom man når akkorden på 37 kg, vil man få en viss sum ekstra for hvert kilo. Viser det seg at akkorden er for lav, at det er formange ansatte som når akkorden, vil akkorden bli satt opp, til feks 45 kg.

Sånn sett kan man sammenligne å gå på akkord med seg selv også. Man setter seg et mål, skal gjøre et visst antall ting i løpet av dagen/uken/måneden. Når man har utført alt som skal gjøres, setter man opp akkordenog lager seg nye, gjerne større målsettinger. Man går på akkord med seg selv. (Eller mot seg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Om man da tenker på å gå på akkord som i at ordet akkord har den betydning at man skal gjøre et visst arbeid for en viss sum, vil man ha korrekt bruk av å gå på akkord med seg selv.

Feks kan akkordarbeid være at man skal filetere et visst antall kilo (feks 37 kg) fisk i løpet av 7,5 timer på en fileteringsfabrikk. Dersom man når akkorden på 37 kg, vil man få en viss sum ekstra for hvert kilo. Viser det seg at akkorden er for lav, at det er formange ansatte som når akkorden, vil akkorden bli satt opp, til feks 45 kg.

Sånn sett kan man sammenligne å gå på akkord med seg selv også. Man setter seg et mål, skal gjøre et visst antall ting i løpet av dagen/uken/måneden. Når man har utført alt som skal gjøres, setter man opp akkordenog lager seg nye, gjerne større målsettinger. Man går på akkord med seg selv. (Eller mot seg selv.)

Dersom man legger følgende betydning i ordet "akkord": "samklang, det stemmer med hverandre, harmonerer", så blir det helt feil å si at man "går på akkord med seg selv", dersom man handler i mot egen vilje eller gjør noe som bryter med ens verdier.

Dette var "Språkteigen" helt enig i, at det er slik som beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Ergo kommer det an på hvilken betydning av ordet akkord man viser til når man sier at man går på akkord med seg selv. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ergo kommer det an på hvilken betydning av ordet akkord man viser til når man sier at man går på akkord med seg selv. :Hehe:

Språkteigen konkluderte med at man ikke bare kan velge blant de ulike betydningene mht. begrepet "å gå på akkord med seg selv". Den mest vanlige betydningen er nettopp harmonere/samsvar/enig i.

Radioprogrammet konkluderte derfor med at folk bruker dette uttrykket feil/misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis den mest vanlige bruken av "å gå på akkord med seg selv" er å inngå kompromiss med egne ønsker/verdier, blir ikke det da den rette måten å bruke uttrykket på, i følge språkteigens (hvem nå det er) egne resonnement om at man må følge den mest brukte betydningen?

;)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet akkord har mange betydninger, inkludert kompromiss, avtale, enighet, som ikke er så vanlig å bruke lenger. Men faste uttrykk blir jo litt annerledes. I 'gå på akkord med seg selv' er det betydningen kompromiss som gjelder, på samme måte som 'lønn etter akkord'/'jobbe på akkord' bruker betydningen avtale.

Da spiller det liten rolle om ordet i seg selv vanligvis brukes i en annen/snevrere betydning. Vi går allikevel ikke på samklang med oss selv, ei heller jobber vi på samklang :)

Faste uttrykk bruker mange elementer som ellers har gått ut av bruk eller forandret mening opp gjennom årene. Ett eksempel på det er konjunktiv, som ikke har eksistert i språket på svært lenge, men fremdeles finnes i enkelte faste uttrykk så som 'Lenge leve Kvinneguiden!'

Eh, var det ikke en dosere-smiley her ett eller annet sted, forresten? Finner den ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Språk handler jo om kommunikasjon, og språket er i stadig endring. Hva språkteigen måtte mene om uttrykkets opprinnelse, er kanskje ikke så interessant, hvis ingen vanlige mennesker forstår hva du mener. Man har jo massevis av eksempler på ord og uttrykk som hadde en annen betydning før.

Det er ikke slik jeg oppfatter uttrykket.

Å gå på akkord med seg selv - å bryte akkorden, å ikke gjøre det som for en selv er naturlig harmonisk. Så jeg er enig i akkord-delen, men ikke hva du legger i å gå på akkorden.

Jeg er ellers enig med deg. Jeg har også tenkt at det handler om å bryte harmonien, ved at man bryter egne prinsipper. Det høres nesten ut som det mangler et ord fra uttrykkets opprinnelse, eller at noe har blitt byttet ut. At det f.eks. kan ha hett noe sånt som å gå imot akkorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...