Gå til innhold

Økologisk melk, ost, rømme osv.


Gjest Tigerjente

Anbefalte innlegg

Gjest Tigerjente

Er det noen her som vet om det er andre produsenter enn tine som lager økologiske meieriprodukter?

Jeg har tidligere prøvd å boikotte tine til en viss grad ved å kjøpe Qmelk, men jeg finner ikke andre økologiske produkter enn dem tine har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, blant annet kan du på (enkelte?) Prix-butikker finne produkter fra Rørosmeieriene. Vanlig melk vet jeg ikke om noen andre enn Tine som lager, jeg kjøper uansett ikke økologisk melk, for det finnes jo bare lettmelk å få kjøpt, og det drikker jeg ikke.

Du finner en del økologiske erstatninsprodukter, blant annet rismelk, soyamelk og sånn, men det er kanskje ikke så interessant?

Dessuten finner man en hel rekke forskjellige typer ost som er økologisk produsert, gjerne fra små lokale produsenter, så det varierer fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Tusen takk!

Så at Obs og mega hadde de også, så jeg får vurdere å reise til Obs en dag å se der da!!

Jeg er ikke så glad i melk selv, men min sønn drikker litt til brødmåltider.

Min lokale butikk er veldig dårlig på økologi, og de er ikke intr. i å få inn så mye heller (rimi butikk) Så jeg får holde alle øyne og ører åpen, nå vet jeg ihvertfall at det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ikke så mye økologiske meieriprodukter, det blir stort sett smør og kanskje litt rømme. Men vår Prix-butikk har veldig godt utvalg i økologiske varer, så vi kjøper gjerne frukt, grønt og tørrvarer som er økologiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røros-produktene selges også på Meny og Ultra. :) Vi har knapt nok kjøpt rømme og smør fra andre produsenter etter at vi oppdaget dette merket. Mer "hjemmelaget" smak på det enn hva Tine får til. Det finnes også noen mindre produsenter som lager økologisk ost, mener jeg, uten at jeg klarer å huske navn akkurat nå.

Forøvrig synes jeg at det blir stadig lettere å finne økologiske matvarer i butikkene. Det virker som om kjedene den siste tiden har tatt inn over seg at dette faktisk er noe som kan selge hvis de markedsfører det riktig. Så det kan sikkert hjelpe å mase litt - min nærmeste matbutikk, Kiwi, har faktisk tatt inn litt økologisk i det siste, pluss at de har en del varer som neppe er i basissortimentet til kjeden - rismelk og noen soyaprodukter, blant annet.

Edit: Synnøve Finden har en økologisk gardsost.

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Da bytter man butikk! ;)

Enig, med forbehold om at man bor ett sted hvor det er flere butikker å velge i. Må man kjøre for langt for å handle, så må man begynne å virdere om kjøreturen forurenser mer enn miljøgevinsten ved å kjøpe de utvalgte varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. må bare innrømme at jeg er medeier- er medlem i coop og har dermed interessene mine der. Det er jo et etisk valg hvilke butikker man handler i også, er ikke så veldig interessert i å gjøre de rikeste i Norge rikere... Coop har utviklingsprosjekter og er bevisste på miljø. Det varierer selvsagt litt mellom butikkene hvor godt utvalg de har, men jeg vet hvem jeg støtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine holt jo på med utpressing av andre meieriprodukter for å fremme seg selv. Prøvde å hindre synnøve finden osten fra å komme i hyllene. Det viser hvor griske de på toppen av "pengebingen" tine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett "Smaken av hund" så har jeg lite annet enn forakt til over overs for både Tine, Gilde og Prior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg skjønner at tanken bak å kjøpe økologisk er god så vil jeg belyse en annen side av alt dette økologiske.Dette går mest på det miljømessige. Det næringsmessige blir jo noe annet.

I disse nedleggingstider fraktes melk ofte over 50 mil før det kommer til akkurat det meieriet som lager økologisk ost (ikke alle meierier gjør det).

Og visste dere at det importeres økologisk hvete fra Kazakstan til foret som brukes til å lage økologisk gris i Norge?

Med slike transportetapper kan man spørre seg hvor økologisk det egentlig er, sett fra et miljøperspektiv hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror likevel det veier opp når man også tar i betraktning både dyrehensyn og det ernæringsmessige. I tillegg sender det et signal til produsentene om hva slags varer vi ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man kjøper ikke økologisk kun av miljøhensyn, for meg er dyrevelferd minst like viktig. Jeg kjøper økologiske melkeprodukter så langt det er mulig (men utvalget er jo så irriterende begrenset!!!) - og jeg nekter å kjøpe noe annet enn økologiske egg. Skal jeg først bruke animalske produkter skal de i det minste komme fra produksjonsdyr som har hatt det noenlunde ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...