Gå til innhold

hvordan er automatgir?


Gjest halla på ræ

Anbefalte innlegg

Gjest halla på ræ

hei alle småduer

hvordan funker automatgir? innbiller meg at de er skikkelig trege, kan man regulere d selv hvor fort man vil opp i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører en bil med automatgir. Det er ikke noe problem å gire ned eller opp med gassen. Og, den er iallfall ikke treg, med 200 hk og v6 turbodiesel kommer jeg fortere opp i fart enn den jevne manuellgira bilen:) Jeg skal iallfall ikke ha noe annet enn automat, de er behagelige å kjøre og jeg slipper den hersens giringa! Spesielt i byen er den veldig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt automat i 7 år, og er veldig glad for det. Nå bor vi i Oslo, og det er fint å ikke trenge å gire når man kjører i kø...

Når det er kaldt, så tar det lenger tid før bilen min girer. Det er litt irriterende. Ikke så stas å måtte opp i ca 3500 omdreininger før den finner ut at det er fint å gire. Men når en ikke har stått i -10C i noen timer, så funker det greit. Kanskje ikke like kjapt som med manuelt, men det er jo skjelden man trenger å gire kjapt fra 1-5 gir, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har automatgir med kick down, og bilen min aksellererer ganske så fort hvis jeg presser pedalen i bånn! Varierer fra bil til bil det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med automatgir har vanligvis litt dårligere tall for 0-100 enn tilsvarende modeller med manuell girkasse. Det er mulig det er litt ekstra effekttap i automatgirkassen også.

Det betyr ikke nødvendigvis at du vil komme raskere opp i fart med manuell girkasse, siden det avhenger av hvor dyktig du er og/eller hvor mye du bryr deg om girkassen og drivlinjen.

På enkelte modeller kan man stille inn sportslig giring, som vanligvis gir høyere turtall før den skifter gir, samt at den kan skifte raskere. Enkelte nye sportsbiler har manuell girkasse med elektronisk girskift, og de kjøres som automatgir men er raskere enn vanlig manuell giring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer an på kjørestilen, om automatigirbiler har høyere drivstofforbruk enn biler med manuelt gir. Med manuelt gir kan du bruke høyt gir for å ha lavt antall omdreininger, men det er ikke like lett å finjustere slikt med et automatgir.

Samtidig vil jeg tro at hvis du sammenlikner en som kjører automatgir, og som bruker lang tid på å akselerere og bremse vil ha lavere forbruk enn en som kjører med lavt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rangi_*

Ja, automatgirede biler bruker generelt mer drivstoff enn biler med manuelt gir. Hvor mye avhenger av bl a kjørestil og hvilken bil det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bil med automat, og en med manuelt gir.

Jeg kjører for det meste automat, og akselerasjonshastigheten plager meg ikke. Med kickdown tvinger jeg bilen til å gire ned, og det sparker fra både fra nesten stillestående og i god fart. Ved å slippe opp eller gi lit mer gass kan du også styre girvalget til en viss grad.

Det mange ikke tenker på, er at det er mer enn en posisjon på girspaken. En bil med automatgir kan låses i første, og den kan settes i 2 og dermed bruke bare 1. og 2. gir. Mange biler har også overdrive som kan kobles inn og ut med en trykk på en knapp, slik at overgiret brukes/ikke brukes ved behov. Ved aktiv bruk av spaken kan dermed forskjellene mellom automat og manuell girkasse langt på veg utliknes.

-Men om du konsekvent setter bilen i D og lar den styre giringa sjøl, så er den tregere enn tilsvarende bil med manuelt gir, ja.

Min bil har forresten tre girprogrammer. Vinterprogrammet bruker jeg bare om jeg må ta meg løs på glatta. Standardprogrammet er mest brukt, og en nytelse ved køkjøring, i bytrafikk og på vanlig landevei. Sportsprogrammet girer fortere opp og senere ned, og gir en kjappere bil/kjørestil. Denne bruker jeg mest i bakker og på svingete vei.

Om jeg skulle velge en av girtypene er jeg ikke i tvil: Jeg velger automaten. -Den gir generelt mykere og mer behagelig kjøring (om jeg da ikke "får fot" med sportsknappen inne). Du kan bruke automatspaken aktivt, men du kan ikke sette den manuelle i D og la den styre seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at biler med automatgir bruker mer drivstoff enn de med 'vanlig' gir. Er det noe i det?

Jeg legger i liten grad vekt på drivstofforbruket. Kjøreopplevelsen og bilens pris/kvalitet er viktigere for meg.

Jeg kjøper heller en brukt bil jeg ellers er fornøyd med, sjøl om den evt bruker mer drivstoff, fordi:

1. Å lage en ny bil og frakte den hit til meg forurenser mer enn differansen i utslipp mellom min gamle bil og en ny bil utgjør.

2. Sjøl om min gamle bil bruker mer drivstoff, skal jeg kjøre svært langt før det koster like mye som differansen mellom brukt og gammel bil.

Eksempel:

Den billigste utgaven av Toyota Landcruiser, 2007 modell koster kr 669 200,- som personbil.

Du får en dyrere utgave av samme bil, fire år gammel, gått 100 000 km for i underkant av 500 tusen.

Det blir 170 tusen kroner i prisforskjell.

Dersom den "gamle" bilen bruker en desiliter med på mila bruker du 170 tusen kilometer på å utlikne forskjellen med dagens dieselpris.

Kjøper du i stedet en ti år gammel Jeep Grand Cherokee, får du en bil som har gått rundt 200 tusen for ca 125 000,-

Da må du plutselig kjøre over 500 tusen kilometer før det lønner seg å kjøpe Landcruiseren, og det er før forsikringa er medregna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal tenke som Reven, må man jo også ta i betraktning at eldre biler oftere må på verksted. Og at dette som regel er dyrt, og ofte lønner det seg ikke å ta det på forsikringen pga at man taper bonus. Hvis det er noe galt med nyere biler dekkes dette ofte av nybilgarantien. En bekjent av meg byttet sin 2002 mod Tahoe, som han hadde hatt ca 40 000 i verkstedutgifter på på et år, med en 2007 mod Landcruiser. Han leaser bilen, og betaler ca det samme årlig for dette som forrige års verkstedutgifer på den gamle Tahoen.

Nye biler selges også ofte med fri service i 3 eller 5 år, noe som sparer deg for noen tusenlapper.

Dessuten, bil er jo dyrt uansett hvordan man snur og vender på det, og skal man virkelig spare noen kroner så kjøper man seg en skikkelig sykkel;)

(jeg kjører en stor, tung dieselbil med 200 hk og v6 motor, så jeg er definitivt ingen grønn natur og ungdom spire, om noen skulle tro det;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har viktige poeng, Rangi, men jeg vil legge til følgende:

Verkstedutgifter kan man ikke ta på forsikringen med mindre en kræsjer. (40 laken i året i verkstedutgifter er forresten ekstremt mye.)

Jeg skjønner ikke hvordan folk som ikke skrur sjøl har råd til å ha bil jeg... I alle fall ikke så lenge en ny bil koster like mye som et gjennomsnittlig hus på landsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med nyere biler er jo all elektronikken som man ikke kan fikse selv. Min bil har allverdens elektronikk, f eks daua luftfjæringa en ettermiddag, og da var det rett på vikingbilen og tauing til verksted. Det var selvfølgelig en sensor som hadde klikka, og det tok en ukes tid å få den sendt over fra England (eller hvor det nå var den kom fra).

40 000 er ikke så mye når det kommer til min bil ialllfall... et nytt stigtrinn bak koster visst over 30 000, frontrute koster ca 10 000. Også koster det nesten 3000 for et nytt speil... (samoberen mener jeg kjører som en gris, har tatt to speil på halvannet år.. he he. Jeg er selvfølgelig helt uenig...) Ja, jeg kræsja i vinter... eller dvs bilen min skled inn i samboers bil.... det ble en innbringenede affære for bilverkstedet, og dyrt for forsikringsselskapet og meg:( de totale verkstedsutgiftene kom ¨på over 100 000!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...