Gå til innhold

Jeg en hysterisk mamma?

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Ok. Men jeg synes likevel det er merkelig at du synes det er greit å plage humler hvis de ikke føler smerte. Hva er egentlig poenget med det?

Det er ikke noe poeng med det, men jeg synes ramaskrik om sadisme osv blir litt alvorlige beskyldninger.

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet

Synes det er kunstig å skulle skille mellom ulike typer dyr i denne diskusjonen (humler og fluer kan en plage med viten og vilje, men ikke kyllinger og katter...), etter hvor smertefult det er (det kan vi ikke vite) - når det er holdningen til dyreplageri en egentlig snakker om.

For noen år siden var det en nabo av meg som fant en kattunge tredd på en påle (endetarmen) - pålen var stukket i bakken, og katten forlatt mens den fortsatt var levende. Katten var fortsatt levende da den ble funnet, men måtte avlives pga skader... Guttestreker, kanskje det, ja, men tegn på en forskrudd holdning til dyr - ja såvisst...

Skrevet

Sadistiske tendenser. Ikke nødvendigvis at en er fullblods sadist. ;) Slemt er det uansett, og dessuten forferdelig unødvendig! Hvorfor plage noe eller noen i det hele tatt? Plager man levende vesener for moro skyld, synes jeg ærlig talt at det må være noe som feiler.

Det er dessuten bevist at mennesker som liker å plage andre vesener fra de er små, ofte avanserer til mennesker etterhvert. Dette gjelder ikke alle, langt der i fra, men det er ikke en hyggelig tanke.

Jeg synes at man skal ha respekt for alle levende vesener. Vi er verken bedre enn de, eller har noen større rett, bare fordi vi tilfeldigvis har utviklet oss fra byttedyr til rovdyr som grunnet vår utvikling befinner seg på toppen av næringskjeden.

Skrevet

Ett liv er ett liv, uansett. Lurer på om han villelikt jeg at folk stakk han med pinne, kastet stein på han og plagde han for og få han bort fra ett sted, for de ikke likte han..... og han må gjerne le av det, men det viser nare hvor lite han respekterer ett liv... det er ikke bare mennesker som fortjener en human behandling...

Dårlig karma, har han hørt om det...?

Skrevet
Vi hadde en liten episode i dag. Min mann fant et humlebol i garasjen. Han ba barna om å komme ut å se på det, de går på småskolen begge to. Han bestemte seg for å fjerne det. Mens han gikk opp for å hente noe å ta livet av de med, ba han barna om å plage humlene. Kaste stener, slå spade o. l. på bolet og på humlene. Barna var helt ville og syntes visst dette var veldi gøy. Jeg ble virkelig støtt av dette. Ba de tenke seg om og slutte med en gang. Barna mente at det var jo "bare dumme humler", jeg ble enda mer fortvilt. Fortalte de at selv om de er små så er det også et liv, at man skal ha respekt for små liv også. Jeg så at de tok det til seg, og jeg var glad for at jeg nådde inn.

Min mann derimot er helt uenig med meg. Han ropte at de skulle bare fortsette. Han sier at jeg ikke har normale grenser. Han skulle kvitte seg med humlene alikevel. Ja, jeg forstår det, jeg forklarte også det til barna, at man må gjøre slik noen ganger. Men at det ikke skal være barneunderholdning. Jeg forstår at vi tenker helt forskjellig om dette, og er litt usikker på om det er jeg som har merkelige meninger?

Helt enig med deg!

Skrevet
Kommer ann på hvordan man ser på insekter det. Har de egentlig sjel, hjerne, føler de smerte?

Om innsekter har sjel, hjerne og om de føler smerte??? At du i det hele tatt tør og gjøre deg så dum! Hvor gammel er du??

Tror du virkelig de kunne utføre all naturens mirakler, bygge sine reir, lage strategier for og kjempe for overlevelse, samarbeide for og overleve, spiser mat for og leve, innsekter som finner seg partnere for og parre seg. Kunne noe uten hjerne og sjel utført dette?!?! Og alle levende vesener er istand til og føle smerte, og inntil det motsatte er bevist skal man ikke spekulere om noe annet.

Innseker, amfibier og dyr var her lenge før oss og levde på denne jorda, utviklet seg og formerte seg og greide seg,

Skulle gjerne sett deg uten sjel og hjerne, og se om du hadde vært i stand til og utføre de samme tingene som dem gjør. TVILER på at du har kjangs.

Tror du hadde hatt godt av og sitte og se på national geogr. og animal planet...

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Om innsekter har sjel, hjerne og om de føler smerte??? At du i det hele tatt tør og gjøre deg så dum! Hvor gammel er du??

Tror du virkelig de kunne utføre all naturens mirakler, bygge sine reir, lage strategier for og kjempe for overlevelse, samarbeide for og overleve, spiser mat for og leve, innsekter som finner seg partnere for og parre seg. Kunne noe uten hjerne og sjel utført dette?!?! Og alle levende vesener er istand til og føle smerte, og inntil det motsatte er bevist skal man ikke spekulere om noe annet.

Innseker, amfibier og dyr var her lenge før oss og levde på denne jorda, utviklet seg og formerte seg og greide seg,

Skulle gjerne sett deg uten sjel og hjerne, og se om du hadde vært i stand til og utføre de samme tingene som dem gjør. TVILER på at du har kjangs.

Tror du hadde hatt godt av og sitte og se på national geogr. og animal planet...

Les litt forskning du også.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/06/18/503656.html

Gjest Drapsglade Barn..
Skrevet

Jeg er i en noe lignende situasjon som deg.

Min Eks-mann (livs tabbe) , som er i fra nordnorge, og jeg deler på å ha omsorgen for våre 2 sønner på 6 og 10 år. For et par år tilbake flyttet han hjem til hjembygda si, og vi ble enige om at han skulle ha barna i enkelte langhelger, ferier etc. Slik at de ikke skulle måtte pendle så langt.

Men det er en ting jeg ikke liker, og det er at han tar dem med på jakt når han har de to om høsten.

De kommer hjem som helt andre barn, er mer urolige/ukonsentrerte og virker som 2 små vilmenn. Min eldste går rundt å skryter av at han skal knerte nabokatten, som han som liten var så glad i. Og Minstemann sitter ofte i bilen og blir helt "Pang! Pang!"..

Jeg føler et lite ubehag av at han skal dra dem med ut i jakta, og la dem se flådde reinkalver og det som verre er..

Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. går ofte et par uker før de aklimatiserer seg etter å ha blitt bitt av "nordlendingsbasillen"..

- Oppgitt søring-mamma...

Skrevet
Jeg er i en noe lignende situasjon som deg.

Min Eks-mann (livs tabbe) , som er i fra nordnorge, og jeg deler på å ha omsorgen for våre 2 sønner på 6 og 10 år. For et par år tilbake flyttet han hjem til hjembygda si, og vi ble enige om at han skulle ha barna i enkelte langhelger, ferier etc. Slik at de ikke skulle måtte pendle så langt.

Men det er en ting jeg ikke liker, og det er at han tar dem med på jakt når han har de to om høsten.

De kommer hjem som helt andre barn, er mer urolige/ukonsentrerte og virker som 2 små vilmenn. Min eldste går rundt å skryter av at han skal knerte nabokatten, som han som liten var så glad i. Og Minstemann sitter ofte i bilen og blir helt "Pang! Pang!"..

Jeg føler et lite ubehag av at han skal dra dem med ut i jakta, og la dem se flådde reinkalver og det som verre er..

Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. går ofte et par uker før de aklimatiserer seg etter å ha blitt bitt av "nordlendingsbasillen"..

- Oppgitt søring-mamma...

Det hørtes helt forferdelig ut.. Mulig å ta barna til adferdsterapi / snakke med den skyteglade Eks'en din?

Skrevet

Hmm, det kommer jo ikke noen klar konklusjon frem av dette heller. Dette sier det vel ganske bra:

"Smerte er komplisert, men det er grunn til å la tvilen komme dyrene til gode og benytte mest mulig skånsomme avlivingsmetoder"

Dette inkluderer da altså ikke plaging av dyr fordi man ikke vet om eller hvordan de føler smerte. Er du enig i dette?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hmm, det kommer jo ikke noen klar konklusjon frem av dette heller. Dette sier det vel ganske bra:

"Smerte er komplisert, men det er grunn til å la tvilen komme dyrene til gode og benytte mest mulig skånsomme avlivingsmetoder"

Dette inkluderer da altså ikke plaging av dyr fordi man ikke vet om eller hvordan de føler smerte. Er du enig i dette?

Jeg er enig i at man ikke bør plage dyr for morroskyld, men jeg er uenig i påstanden din om at insekter må ha sjel for å kunne parre seg, spise, osv. Så konklusjonen min er at jeg ikke tror at dyr har sjel eller kan føle smerte, men nei, jeg er ikke 100 % sikker. Likevel går jeg ikke å tenker på om sneglene har føler smerte eller ikke når jeg prøver å utrydde dem fra hagen. Samme med maur når jeg bruker giftmidler på dem for å få de ut av huset.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at dyr, eller mennesker må ha sjel for å gjøre noen ting som helst. Ei heller mener jeg at sjel har noe som helst med hva våre hjerner oppfatter av signaler som kan fortolkes som smerte. Det kan godt hende at vi legger ulike ting til grunn i ordet sjel da.

I min verden er sjel noe som er tilknyttet religion eller filosofi og ikke noe biologisk.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg er ikke enig i at dyr, eller mennesker må ha sjel for å gjøre noen ting som helst. Ei heller mener jeg at sjel har noe som helst med hva våre hjerner oppfatter av signaler som kan fortolkes som smerte. Det kan godt hende at vi legger ulike ting til grunn i ordet sjel da.

I min verden er sjel noe som er tilknyttet religion eller filosofi og ikke noe biologisk.

Når jeg sier sjel mener jeg selvbevissthet, eller evnen til å tenke om du vil, men i denne diskusjonen er det ikke definisjonen av ordet som er viktig, jeg går ut i fra at du skjønner hva jeg mener selv om du har en annen oppfatning av ordet.

Skrevet
Når jeg sier sjel mener jeg selvbevissthet, eller evnen til å tenke om du vil, men i denne diskusjonen er det ikke definisjonen av ordet som er viktig, jeg går ut i fra at du skjønner hva jeg mener selv om du har en annen oppfatning av ordet.

Jeg skjønner ikke poenget med å dra inn begreper som "sjel" i dette. Selvbevissthet, det å skille mellom seg selv og andre og være klar over at man er til, er såvidt man vet bare noe som tilhører høyerestående primater. Det gjør det selvfølgelig ikke mindre tilgivelig å påføre andre vesner smerte, ut i fra om de er klar over sin egen eksistens eller ikke. Det går på hvilke holdninger man viser. Og i denne tråden: hvilke man overfører til barna sine.

Når det gjelder smerte tror jeg man bør gå ut i fra at de aller fleste levende vesner har en opplevelse av smerte og ubehag som en vesentlig funksjon for å overleve. Noe annet ville vært veldig lite hensiktsmessig.

Skrevet
Jeg er enig i at man ikke bør plage dyr for morroskyld, men jeg er uenig i påstanden din om at insekter må ha sjel for å kunne parre seg, spise, osv. Så konklusjonen min er at jeg ikke tror at dyr har sjel eller kan føle smerte, men nei, jeg er ikke 100 % sikker. Likevel går jeg ikke å tenker på om sneglene har føler smerte eller ikke når jeg prøver å utrydde dem fra hagen. Samme med maur når jeg bruker giftmidler på dem for å få de ut av huset.

Jeg har ikke sagt at insekter eller andre levende vesener må ha "sjel" for å kunne føle smerte, og jeg vil ikke bruke ordet "sjel" i denne sammenhengen, som sagt. Men da forstår jeg hva du mener med ordet "sjel".

Skrevet

*ler* morsomt at du argumenterer med den siden. Alle vet at forskere alltid er splittet, og selv om det er NOEN forskere som tydelig mener det at krabber ikke kjenner smerte, betyr ikke dette at det er slik det er. Ett sitat fra den linken du la ut til meg

-EN NORSK STUDIE fra 2005 konkluderte med at dyr som hummer og krabbe ikke føler smerte, men la samtidig til at mer forskning trengs..-

Akkurat.... ingenting er bevist enda....

Og visst at det kommer for en dag at det er full dekning for det at krabber ikke føler smerte, so what?! FLOTT for den krabben (med tanke på at de blir kokt levende), men det har fortsatt ingenting andre dyr og gjøre og hvorvidt DE føler smerte?!

Synes du er gir inntrykk av og være blottet for empati og en usympatisk person. Det er sånne som deg som gjøre det flaut og være menneske til tider. Men karma slår tilbake.

Får håpe dublir en bie i ditt neste liv da, og at du er så "heldig" og mæte på en som deg selv. Lykke til da, så håper jeg (ikke?) du får vondt.

Skrevet
*ler* morsomt at du argumenterer med den siden. Alle vet at forskere alltid er splittet, og selv om det er NOEN forskere som tydelig mener det at krabber ikke kjenner smerte, betyr ikke dette at det er slik det er. Ett sitat fra den linken du la ut til meg

-EN NORSK STUDIE fra 2005 konkluderte med at dyr som hummer og krabbe ikke føler smerte, men la samtidig til at mer forskning trengs..-

Akkurat.... ingenting er bevist enda....

Og visst at det kommer for en dag at det er full dekning for det at krabber ikke føler smerte, so what?! FLOTT for den krabben (med tanke på at de blir kokt levende), men det har fortsatt ingenting andre dyr og gjøre og hvorvidt DE føler smerte?!

Synes du er gir inntrykk av og være blottet for empati og en usympatisk person. Det er sånne som deg som gjøre det flaut og være menneske til tider. Men karma slår tilbake.

Får håpe dublir en bie i ditt neste liv da, og at du er så "heldig" og mæte på en som deg selv. Lykke til da, så håper jeg (ikke?) du får vondt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har ikke påstått at de ikke føler smerte, men jeg har sagt at jeg TROR de ikke føler smerte. Jeg postet linken fordi en eller annen her tydeligvis mente jeg var idiot fordi jeg stilte spørsmål til om de følte smerte.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tror ikke på noe liv etter døden nei. Dessuten synes jeg du kommer med grove påstander om at jeg er blottet for empati og sympati fordi jeg ikke bryr jeg om (det sansynligvis ikke eksisterende) følelseslivet til insekter.

Skrevet (endret)
Jeg tror ikke på noe liv etter døden nei. Dessuten synes jeg du kommer med grove påstander om at jeg er blottet for empati og sympati fordi jeg ikke bryr jeg om (det sansynligvis ikke eksisterende) følelseslivet til insekter.

Dette er ett par av tingene du har skrevet her inne stjernedryss:

1*Du er ikke hysterisk mamma, men du er hysterisk dyrebeskytter.

(og hva er galt med det? Hva er galt med og ville beskytte dyrene? De har like mye rettigheter til og leve sine liv som oss. Mennesker hevder seg ikke over noen andre vesener selv om vi tilfeldigvis er så utviklede som vi er, vi er bare pattedyr vi også)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

2*Kommer ann på hvordan man ser på insekter det. Har de egentlig sjel, hjerne, føler de smerte?

(hvis du ikke vet svaret på det helt sikkert, så skal du også handle deretter. Men uansett, hvis de ikke føler noe, synes du det fortsatt er greit at man plager de?? )

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

3*

Sjel er veldig relevant jo. Enten så tenker du eller så tenker du ikke. Om man ikke har sjel kan man heller ikke føle noe, derfor føler man heller ikke smerte.

( hvis man tråkker på en nål, så er det ikke sjela som får vondt vettu, det er kroppens nervebaner som sier ifra. Man trenger ikke sjel før og føle fysisk smerte)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

4*

Hvis de ikke kan tenke eller føle smerte ser jeg ikke helt problemet med å plage de...de plager jo oss...

(Hva veit du om de ikke kan tenke? Trur nok ikke de hadde overlevd i naturen hvis de ikke brukte en form for tankegang, uansett hvor knøtt deres hjerne måtte være. Man kan nok ikke sammenligne menneskelig hjerne og hjernen til ett innsekt. Men med tanke på den prosessen de gjennomfører i naturen, så trengs det en viss "smarthet" fra dems side)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

5*

Jeg har ikke påstått at de ikke føler smerte, men jeg har sagt at jeg TROR de ikke føler smerte. Jeg postet linken fordi en eller annen her tydeligvis mente jeg var idiot fordi jeg stilte spørsmål til om de følte smerte.

(nemlig, du tror , du vet ikke. Og at du ikke handler deretter er ganske trist)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Og med tanke på at som du tydelig sier i siste setning, er at du TROR de ikke føler smerte, så er ikke du heller helt sikker på om de føler smerte eller ei. Samtidig som du sier i teksten over det at du ikke ser problemet med og plage de, for de plager oss.

Så da sier du jo det at det er greit og plage dem, for du kjangser på at de ikke kjenner noe uansett.

Ikke så veldig empatisk spør du meg, men du synes kanskje det selv?

Innlegg endret pga forstyrrelse av sideoppsettet. Trampe -mod-

Endret av Trampe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...