Gå til innhold

Jeg en hysterisk mamma?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du er ikke hysterisk mamma, men du er hysterisk dyrebeskytter. :nei:

Det synes ikke jeg. Det er ikke hysterisk å ikke tolerere plaging av levende vesener, uansett hvor små de måtte være!

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det synes ikke jeg. Det er ikke hysterisk å ikke tolerere plaging av levende vesener, uansett hvor små de måtte være!

Kommer ann på hvordan man ser på insekter det. Har de egentlig sjel, hjerne, føler de smerte?

Skrevet
Kommer ann på hvordan man ser på insekter det. Har de egentlig sjel, hjerne, føler de smerte?

Sjel er et vagt begrep som ikke har noe med om man føler smerte eller ikke. Nå vet jeg ikke i hvilken grad insekter føler smerte, men synes du det er et poeng å plage noen bare fordi du ikke vet om de føler smerte eller ikke? I så fall er det en skremmende holdning.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Sjel er et vagt begrep som ikke har noe med om man føler smerte eller ikke. Nå vet jeg ikke i hvilken grad insekter føler smerte, men synes du det er et poeng å plage noen bare fordi du ikke vet om de føler smerte eller ikke? I så fall er det en skremmende holdning.

Sjel er veldig relevant jo. Enten så tenker du eller så tenker du ikke. Om man ikke har sjel kan man heller ikke føle noe, derfor føler man heller ikke smerte.

Skrevet (endret)
Sjel er veldig relevant jo. Enten så tenker du eller så tenker du ikke. Om man ikke har sjel kan man heller ikke føle noe, derfor føler man heller ikke smerte.

Sjel er ikke noe som kan påvises, det er egentlig et religiøst/filosofisk begrep. Det finnes mange som ikke tror at mennesker har sjel, eller at det overholdet finnes. Å si f.eks. at "mennesket har sjel" er ikke basert på om de kan tenke eller ikke, altså at man har hjerne. Levende vesener har forskjellige former for hjerne, altså noe som styrer prosessene i kroppen. Disse kan være veldig enkle, men dyrene har likevel hjerner.

Fra Wikipedia: Det er tre grupper av dyr som har spesielt komplekse hjerner: leddyr (insekter og krepsdyr), blekkspruter og lignende bløtdyr, og virveldyr [2].

Endret av Harlekin
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Sjel er ikke noe som kan påvises, det er egentlig et religiøst/filosofisk begrep. Det finnes mange som ikke tror at mennesker har sjel, eller at det overholdet finnes. Å si f.eks. at "mennesket har sjel" er ikke basert på om de kan tenke eller ikke, altså at man har hjerne. Levende vesener har forskjellige former for hjerne, altså noe som styrer prosessene i kroppen. Disse kan være veldig enkle, men dyrene har likevel hjerner.

Fra Wikipedia: Det er tre grupper av dyr som har spesielt komplekse hjerner: leddyr (insekter og krepsdyr), blekkspruter og lignende bløtdyr, og virveldyr [2].

Nå er det egentlig ikke betydningen av ordet sjel som er interessant i dene diskusjonen. Det som derimot er relevant er hvorvidt humler kan tenke/føle.

Skrevet
Nå er det egentlig ikke betydningen av ordet sjel som er interessant i dene diskusjonen. Det som derimot er relevant er hvorvidt humler kan tenke/føle.

Du gjør det jo relevant ved å bruke "sjel" som et kriterium for om man kan tenke eller føle smerte. Det er ikke relevant om humler kan tenke eller føle, men om det er riktig å oppfordre til plaging av vesener som insekter eller ikke.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Du gjør det jo relevant ved å bruke "sjel" som et kriterium for om man kan tenke eller føle smerte. Det er ikke relevant om humler kan tenke eller føle, men om det er riktig å oppfordre til plaging av vesener som insekter eller ikke.

Hvis de ikke kan tenke eller føle smerte ser jeg ikke helt problemet med å plage de...de plager jo oss...

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Han bestemte seg for å fjerne det. Mens han gikk opp for å hente noe å ta livet av de med, ba han barna om å plage humlene. Kaste stener, slå spade o. l. på bolet og på humlene. Barna var helt ville og syntes visst dette var veldi gøy.

Jeg synes mannen din høres fjern ut. En ting er at han vil fjerne bolet. En helt annen ting er hva han vil vise sine barn om hans egne holdninger til naturen og livet i den. Respektløst av ham!

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke ok å lære barna sine at det er greit, og til og med positivt å plage levende vesner. Man kan fortelle at enkelte dyr kan man ikke tillate å leve innpå seg, inne i huset eller i hagen, men alle dyr skal respekteres. Må de avlives skal det skje på en mest mulig skånsom måte, og man skal gi inntrykk at at dette ikke er noe man syns er hyggelig. Om det er ei mus man fanger i musefella eller en bikube man fjerner fra takmønet spiller ingen rolle. Alt som lever fortjener respekt. De holdningene barna har til ting som lever kan absolutt overføres til andre individer i livene deres, både mennesker og dyr. Så det gjelder å bygge en stødig grunnmur.

Selv om jeg mistenker mannen din for å ha en temmelig begrenset innsikt i psykologi og signaler man senger avkommet sitt, så tror jeg muligens han kan få noe ut av å lese denne tråden.

Skrevet
Hvis de ikke kan tenke eller føle smerte ser jeg ikke helt problemet med å plage de...de plager jo oss...

Dette synes jeg var et helt tullete argument. Humler og andre insekter plager ikke mennesker, dersom mennesker blir plaget er det 1) fordi de er redde, eller 2) de blir angrepet/stukket fordi insektet oppfatter dem som truende eller 3) de blir stukket/bitt fordi insektet trenger mat/næring. Ingenting av dette blir gjort for å plage mennesker bevisst.

Kan du altså helt avskrive at insekter kan føle smerte?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Dette synes jeg var et helt tullete argument. Humler og andre insekter plager ikke mennesker, dersom mennesker blir plaget er det 1) fordi de er redde, eller 2) de blir angrepet/stukket fordi insektet oppfatter dem som truende eller 3) de blir stukket/bitt fordi insektet trenger mat/næring. Ingenting av dette blir gjort for å plage mennesker bevisst.

Kan du altså helt avskrive at insekter kan føle smerte?

Jeg avskriver ikke noe som helst, jeg stillte et spørsmål.

Skrevet

Hva med andre levende vesener som ikke tenker. Kyllinger f.eks. Tror du ikke de vil føle smerte hvis de blir utsatt for dyreplageri?

Jeg er forøvrig enig med de fleste her. TS har all grunn til å reagere som hun gjør. Man lærer ikke barn at det er ok å plage andre vesener.

Når vi føler smerte er det fordi hjernen får beskjed om dette via nervesystemet. Det er også takket være nervesystemet at vi har reflekser som gjør at vi trekker til oss armen automatisk hvis vi brenner oss. De fleste levende vesener har også nerver og en hjerne som oppfatter signalene. Derfor trenger en ikke kunne tenke for å kjenne smerte.

Hva så om insektet ikke kan føle smerte? Man trenger ikke plage det for det. Gjør man det synes jeg det vitner om sadistiske tendenser hos vedkommende.

Skrevet
Jeg avskriver ikke noe som helst, jeg stillte et spørsmål.

Spørsmålet ditt er altså om hvorvidt humler kan føle smerte? Jeg har sett etter, og jeg finner ikke noe annet spørsmål, bare påstander og meningsytringer.

Det spørsmålet har jeg i så fall ikke kompetanse til å svare på (sikkert noen her inne som vet), men jeg kan ikke skjønne at det er riktig å si at du ikke ser noe problem i å plage insekter (her: humler) fordi de "plager oss" eller du ikke vet om de føler smerte eller ikke.

Skrevet
Hva med andre levende vesener som ikke tenker. Kyllinger f.eks. Tror du ikke de vil føle smerte hvis de blir utsatt for dyreplageri?

Jeg er forøvrig enig med de fleste her. TS har all grunn til å reagere som hun gjør. Man lærer ikke barn at det er ok å plage andre vesener.

Når vi føler smerte er det fordi hjernen får beskjed om dette via nervesystemet. Det er også takket være nervesystemet at vi har reflekser som gjør at vi trekker til oss armen automatisk hvis vi brenner oss. De fleste levende vesener har også nerver og en hjerne som oppfatter signalene. Derfor trenger en ikke kunne tenke for å kjenne smerte.

Hva så om insektet ikke kan føle smerte? Man trenger ikke plage det for det. Gjør man det synes jeg det vitner om sadistiske tendenser hos vedkommende.

Heeelt enig med deg!!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er greit å plage humler, jeg har sagt at det er greit hvis de ikke føler smerte, men jeg har jo ikke uttalt meg om de føler smerte eller ikke, det har jeg bare stilt spørsmål til.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hva mener du med at jeg ikke stiller spørsmål?

Skrevet
Jeg har ikke sagt at det er greit å plage humler, jeg har sagt at det er greit hvis de ikke føler smerte, men jeg har jo ikke uttalt meg om de føler smerte eller ikke, det har jeg bare stilt spørsmål til.

Ok. Men jeg synes likevel det er merkelig at du synes det er greit å plage humler hvis de ikke føler smerte. Hva er egentlig poenget med det?

Skrevet
Hva mener du med at jeg ikke stiller spørsmål?

Se under:

Spørsmålet ditt er altså om hvorvidt humler kan føle smerte? Jeg har sett etter, og jeg finner ikke noe annet spørsmål, bare påstander og meningsytringer.
Skrevet

Jeg står fortsatt på mitt og sier at selv om humler ikke skulle føle smerte, er det litt sadistisk å plage dem for det. Å rote og styre med bolet deres og å slå de halvt i svime, utløser reaksjoner hos de. Bolet er hjemmet deres. Det forsvarer de. Ikke minst dronningen. At humler da går i forsvars- og kampmodus instinktivt, er naturlig, men nok ganske stressende for dem. Å stresse ethvert vesen med vilje, mener jeg også er dyreplageri.

Av samme grunn (stress) unngår vi f.eks. å transportere katten vår i bil. Skal vi bort, skaffer vi kattepass som kan se til katten i hjemmet vårt. Kan ingen passe, så blir det ingen tur. Så enkelt er det. Må vi til f.eks. veterinæren sørger vi for at vi begge er med, sånn at katten opplever turen som minst mulig stressende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...