Gå til innhold

Ungdom og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er jo litt forskjell på en 18-åring som kjøper øl til broren sin og foreldre som gjør det samme, synes du ikke?

Ikke når du ser på hva hun skriver under, om at alkoholen alltid kommer i tillegg til den de klarer å skaffe selv, og at hva det medfører av konsekvenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
At ungdommer gjør mye bak foreldes rygger vet jeg, og det er ikke alt en kan kontrollere, det er ikke dette mitt spørsmål handler om.

Jeg vil gjerne vite om dere gir deres ungdommer under 18 år tillatelse til å drikke seg fulle!

Personlig synes jeg det er galskap å se 16 åringer som går hjemmefra med 12 pils og en halv vodka som de har fått hjemmefra.

Hva mener dere, og hvorfor?

Jeg har ikke lest hele tråden så følgende kan være nevnt tidligere.

Gjennom min aktivitet blandt natteravnene fikk jeg høre at en del foreldre aksepterte noe alkohol. Politiet advarte imidlertid om at en del ungdommer tok en flaske øl eller liknende rett før de gikk hjem slik at foreldrene ikke skulle oppdage "lettere narkotikamisbruk". Alkoholen "frikjenner" derfor ungdomene, og foreldrene oppdager ikke narkotika misbruket før det er for sent.

Skrevet
Tenk det tror jeg hun ville gjort uansett! Det blir for dumt å legge ansvaret for akkurat det på foreldrene, men det er klart, lettere å skylde på andre enn å ta ansvar selv. :roll:

Tja, det vet man jo ikke. Men jeg tror at når foreldre sender ut signaler til barna sine at det er ok å bryte loven; sende med dem en pose øl eller en halvflaske sprit på fest, så er det noe galt med holdningene deres. Foreldres holdninger smitter over på barna, og når foreldrene ikke brydde seg om hun drakk seg fra sans og samling i 14-15-årsalderen (for hun drakk mer enn det hun fikk av foreldrene selvsagt), så tror jeg det er en (av muligens flere) faktorer som er avgjørende for at hun i dag er alkoholiker.

Skrevet

Det kan være du har (delvis) rett, men jeg tror flere faktorer må være til stede for at noen skal bli alkoholikere.

Du mener venninnen din ble alkoholiker fordi foreldrene var slepphendte og sendte alkohol med på fest. Det er litt interessant å finne dette klippet på nett:

· Personlighet, psykiske forhold og arv kan ha betydning for at en person utvikler alkoholisme. Mange drikker alkohol for å kunne ha et sosialt forhold til andre mennesker. Ofte vil barn av kontrollerende mødre og fjerne fedre utvikle alkoholisme.

Her står det vel at barn av kontrollerende (da tenker jeg foreldre som ikke en gang lar barna gå på fest) er utsatt for alkoholisme?

Jeg tror altså det er for enkelt å si at en isolert handling eller hendelse forårsaker alkoholisme, jeg tror årsaken(e) er sammensatte og at man må være disponert før det å drikke i ung alder fører til alkoholisme.

(Når dette er sagt så fikk jeg ikke alkohol med på fest, men jeg fikk smake hjemme hvis jeg ville. Jeg ventet med å drikke til jeg var 18.)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Jeg har ikke lest hele tråden så følgende kan være nevnt tidligere.

Gjennom min aktivitet blandt natteravnene fikk jeg høre at en del foreldre aksepterte noe alkohol. Politiet advarte imidlertid om at en del ungdommer tok en flaske øl eller liknende rett før de gikk hjem slik at foreldrene ikke skulle oppdage "lettere narkotikamisbruk". Alkoholen "frikjenner" derfor ungdomene, og foreldrene oppdager ikke narkotika misbruket før det er for sent.

Slike innlegg får meg til å humre litt for meg selv. Jeg visst at natteravner og lovens lange arm var uvitende, men trodde ikke det sto så dårlig til...

Ta det fra en som har hatt venner og bekjente i det miljøet siden tidlig i tenårene; En øl eller 6 vil ALDRI merkes/sees på en som har brukt sterkere stoffer! De stoffene overkjører alkoholen så til de grader. Hiver du innpå ei halvflaske vodka på styrten, så kanskje det er mulig å merke noe...

Skrevet
Er ikke dette litt selvmotsigende når du først forteller at du og broren din har kjøpt alkohol til din yngre bror på 15?

Jo, i forhold til farene knyttet til alkoholbruk er det helt klart selvmotsigende, og det var noe jeg og min eldste bror diskuterte før vi bestemte oss for å lange til minstebroren vår. Vi kjøpte øl og vin til han, ikke sprit. Og han fikk beskjed om at hvis han begynte å drikke seg fra sans og samlig, ville vi slutte å kjøpe til han. Brødrene mine er til dels i samme miljø, så det var ikke akkurat noe problem å følge med på festvanene hans. Jeg kan jo også legge til at minstebroren på ingen måte fikk sin første alkohol av oss, og at han stort sett kjøpte alkoholen sin gjennom andre.

Jeg mener at det er foreldrene sitt ansvar at barna får en god holdning til rus, og at søsken ikke ødelegger dette mer enn andre langere. Men det er avhengig av at man ikke kjøper ubegrenset med hva som helst, og at man selv følger reglene om å ikke drikke seg overstadig beruset. Også er det selvfølgelig forskjell fra person til person, og jeg og eldstebroren kom fram til at dette var det riktige i forhold til yngstebroren. Hadde vi hatt flere søsken, er det sannsynlig at vi ville forholdt oss annerledes til alkohol i forhold til dem.

Skrevet
Slike innlegg får meg til å humre litt for meg selv. Jeg visst at natteravner og lovens lange arm var uvitende, men trodde ikke det sto så dårlig til...

Ta det fra en som har hatt venner og bekjente i det miljøet siden tidlig i tenårene; En øl eller 6 vil ALDRI merkes/sees på en som har brukt sterkere stoffer! De stoffene overkjører alkoholen så til de grader. Hiver du innpå ei halvflaske vodka på styrten, så kanskje det er mulig å merke noe...

Tror nok det Far til 2 mener er at det for ungdom er lett å lure "uvitende" foreldre til å tro at "fylla har skylda" for merkelig oppførsel om de kommer hjem og lukter alkohol. Da tenker ikke naive foreldre over at det kan være andre stoffer inne i bildet.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Tror nok det Far til 2 mener er at det for ungdom er lett å lure "uvitende" foreldre til å tro at "fylla har skylda" for merkelig oppførsel om de kommer hjem og lukter alkohol. Da tenker ikke naive foreldre over at det kan være andre stoffer inne i bildet.

Ahh, sånn ja :) Men hva har det da med diskusjonen å gjøre? Trodde vi diskuterte det å kjøpe alkohol til barna jeg?

(jeg bare spør sltså :sjenert: )

Gjest nei nei!
Skrevet

Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til mine barn, og jeg kommer heller ikke til å godta at de drikker.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at jeg kan sikre meg 100% slik at barna mine holder seg edru til de er gamle nok, men jeg er overbevist om at hvis jeg som forelder viser måtehold og TYDELIGE holdninger på hva som er greit, dette gjelder også debutalder, så når jeg inn hos barna mine. Men jeg kan selvfølgelig ikke begynne med det når de er tenåringer; de må vokse opp med hva jeg mener.

Mine foreldre har alltid vært måteholdne med alkohol. JA - jeg testet ut litt ganske tidlig, sammen med mine venner, og mine foreldre var klar over det - og viste tydelig at de ikke likte eller aksepterte det. Så jeg fant ut at livet ble lettere om jeg ventet. Det samme gjorde mine søsken - så foreldrene mine har med andre ord nådd inn til oss. Det er faktisk veldig viktig for barna våre at vi liker det de holder på med (så lenge forholdet ikke er altfor dårlig...) Husker hvor viktig det var for meg. Og jeg har hatt en veldig fri oppvekst, bare så det er sagt; jeg har måttet finne ut av det meste på egenhånd, og fått lov til å erfare ting, og jeg har sett mer enn de fleste på min alder. Jeg har bare holdt meg unna selv!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 17 aar og foreldrene mine kjoper aldri i verden alkohol til meg. og det setter jeg faktisk pris paa, selv om jeg drikker. Siden jeg har hatt hybel er det ikke saa veldig mange gangene jeg har reist hjem fra fest. MEN, det aa vite at foreldrene mine ikke akspeterte det gjorde at jeg drakk mindre. Spesielt naar jeg maatte hjem og jeg var kanskje ogsaa ellers mer opptatt av aa ha kontroll.

En del av vennene mine fikk cider hjemme dra de var 15, jeg drakk omtrent ikke jeg paa det tidspunktet paa grunn av foreldrene mine.....

naa er det ikke lenge til jeg blir 18, og tror det har gaatt bra....

POENGET mitt er at det er STOR forskjell paa aa kjope drikke til barna deres og akseptere helt at barna deres drikker, og det aa kanskje ha en mistanke om at barnet drikker uten aa lage full baluba.

Vi vil egentlig ikke at foreldrene kjoper drikke alle av oss faktisk

Skrevet

Her var det mange sterke meninger og prinsipper - fra mange som åpenbart ikke har tenåringsbarn selv.

Jeg har tenåringer, og aksepterer at de drikker alkohol før de er 18 år.

Grunnen til at jeg aksepterer alkohol er følgende:

1) Alkohol er det aksepterte rusmiddelet blant voksne mennesker, og barn vil oppleve at vin etc serveres til de voksne i festlige lag. De vil dermed venne seg til at dette er vanlig. (På samme måte som ungdom som vokser opp med røyk rundt seg ofte begynner å røyke.)

2) Jeg er mest bekymret for narkotika, og vil heller at ungdommene mine får lov til å drikke enn at de lar seg friste av piller istedet. (Og ja, jeg har såpass kommunikasjon med dem at jeg vet at de ikke prøver noe annet enn alkohol).

3) Jeg vil heller vite at de drikker, enn å gjemme meg bak en moralsk pekefinger, lukke øynene og slippe å ta tak i realistetene.

4) Det er ikke mulig å si at "de skal alltid være velkomne hjem, og jeg kan hente på fest" hvis du ikke samtidig aksepterer at de drikker. De vil nemlig ikke komme hjem hvis de vet det blir huskestue. Og de vil heller ikke ringe for å bli hentet - da sitter de heller på med en småfull kamerat i et gammelt vrak..... Det er ihvertfall min skrekk.

Jeg kjøper ikke til dem før de er 18, men ser absolutt dobbeltmoralen i å godta at de drikker, og se gjennom fingrene med hvordan de skaffer seg alkoholen, men likevel ikke kjøpe til dem. Det er likevel en ting jeg snakker åpent med dem om, slik at vi har helt klare linjer på dette.

Takket være denne holdningen, har jeg vært den voksne ungdommene tyr til når det blir problemer de ikke kan håndtere selv. Jeg har hentet og kjørt "haugevis" av ungdommer - kamerater og bekjente av mine egne. Mange av dem er stupfulle (og noen spyr i bilen min) - men de tør ikke å ringe hjem, og må stort sett overtales til å kjøres hjem. De har oftest foreldre som ikke godtar alkohol før 18.......

Skrevet
At ungdommer gjør mye bak foreldes rygger vet jeg, og det er ikke alt en kan kontrollere, det er ikke dette mitt spørsmål handler om.

Jeg vil gjerne vite om dere gir deres ungdommer under 18 år tillatelse til å drikke seg fulle!

Personlig synes jeg det er galskap å se 16 åringer som går hjemmefra med 12 pils og en halv vodka som de har fått hjemmefra.

Hva mener dere, og hvorfor?

Våre barn kommer ALDRI til å få med seg noe før de er gamle nok. Og, uheldigvis for dem, er mannen og jeg nattmennesker, så vi kommer til å være våkne og oppe til de er i hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...