Gå til innhold

Ungdom og alkohol

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

At ungdommer gjør mye bak foreldes rygger vet jeg, og det er ikke alt en kan kontrollere, det er ikke dette mitt spørsmål handler om.

Jeg vil gjerne vite om dere gir deres ungdommer under 18 år tillatelse til å drikke seg fulle!

Personlig synes jeg det er galskap å se 16 åringer som går hjemmefra med 12 pils og en halv vodka som de har fått hjemmefra.

Hva mener dere, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Alkohol er et farlig rusmiddel, og foreldre burde, aktivt under oppveksten, lære barna sine gode holdninger til dette. Jeg hadde selvfølgelig ikke tillatt barnet mitt å bruke alkohol, men jeg hadde jo ikke hatt noe å si dersom hun var over 18 år.

Jeg kjenner flere som fikk tillatelse til å drikke av foreldrene. Selv fikk jeg med meg vin på fest fra faren min fra jeg var 15 år, og jeg sluttet å skjule drikkingen for mamma da jeg var 17.

Jeg drakk jevnlig fra jeg var 13, og jeg kan ikke skjønne annet enn at mamma var klar over dette da hun måtte hjelpe meg av med tøy osv. Og det har på ingen måter hatt noe positivt utfall for resten av livet mitt, snarere tvert imot.

Skrevet

Her har vi allerede hatt en episode med vår 15 åring. Hun var skikkelig dritings da jeg hentet henne for en stund siden. Det ble ikke godtatt her.

Hun fikk husarrest i helgene og overnattingsforbud en stund fremover, faktisk så protesterte hun ikke på det i det hele tatt.

Jeg håper hun lærte en lekse så det blir en stund til neste gang.

Gjest marihan
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år. Foreldrene mine kjøpte aldri alkohol til meg da jeg var under 18. Det er jeg veldig glad for. Jeg så mange av vennene mine som drakk seg alt for fulle og gjorde dumme ting, det de fikk av foreldrene kom jo selvsagt i tillegg til det de klarte å skaffe selv. Når man kjøper alkohol til mindreårige, sier man samtidig at det er greit å drikke seg full.

Mitt råd til alle foreldre er å ikke kjøpe alkohol til mindreårige! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kommer fra Danmark og er vant med en grense på 16 år, så jeg synes ikke det er noe i veien med at de drikker når de er så gamle. Men jeg føler ikke at det er foreldres oppgave å gi barna alkohol, så de får ikke med seg noe hjemmefra når de skal på fest. Vin eller øl til maten hjemme en gang i blant er greit.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Jeg husker også fra min egen ungdomstid at mens de fleste i vennekretsen fikk lov til å drikke "litt", var det en som ikke fikk lov i det hele tatt før fylte 18 år. Vi syntes jo fryktelig synd på vedkommende, men resultatet ble selvsagt at han som ikke fikk drikke i det hele tatt var den som drakk "litt"- vi andre endte opp i varierende grader av beruselse.

Slik var det ikke i min ungdomstid..

De som ikke fikk drikke drakk like mye som de fleste andre som regel.. Å de fleste hadde tilgang til HB (ikke fra foreldre, men kompiser og bekjente). Så vi ble ganske så fulle ja..

Angrer på det nå at jeg drakk så mye som jeg gjorde egentlig...

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Slik var det ikke i min ungdomstid..

De som ikke fikk drikke drakk like mye som de fleste andre som regel.. Å de fleste hadde tilgang til HB (ikke fra foreldre, men kompiser og bekjente). Så vi ble ganske så fulle ja..

Angrer på det nå at jeg drakk så mye som jeg gjorde egentlig...

:Nikke: til den øverste delen, men jeg angrer ikke. Mamma kjøpte alkohol til meg fra jeg var 16, og jeg hverken angrer eller synes jeg har gjort mye dumt. Jeg drakk fra jeg var 14, og når jeg var 16 så spurte jeg enkelt og greit mamma om hun kunne kjøpe med sprit til meg. Hun sa enkelt og greit at det var helt i orden. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å få tak i HB, men dette var når metanol-spriten florerte, og da syntes både jeg og mamma at det var mye bedre at hun kjøpte det til meg.

Jeg kommer til å gjøre det samme for mine barn, men ikke før de tar initiativet til det selv, og ikke før de er 16 (relativ alder, ikke hvis jeg føler de er for umodne). Nå skal det jo også sies at jeg alltid har vært moden for alderen, og dette har også mamma vært veldig flink og ta hensyn til.

Skrevet

I følge norsk lov skal man være over 18 før man drikker alkohol, og dette kommer jeg til å følge når mitt barn kommer i den aktuelle alder.

Skrevet

overhode ikke, det vil overhode ikke bli akseptert at mine fremtidige barn drikker alkohol før de er gamle nok til å kjøpe det selv.

at de kommer til å gjøre det likevel, er en ting, men det kommer ikke til å være akseptabelt at ungdommene kommer hjem så beruset at de trenger hjelp med å komme seg i seng, kle av seg eller slikt, da blir det strenge innskrenkninger på utetid i helger og hva de får lov til og ikke.

Kommer fra avholdsfamilie selv, og det var overhode ikke akseptert at jeg drakk før jeg var atten (egentlig ikke særlig pent sett på at jeg drakk etter fylte atten heller, men det måtte de finne seg i), jeg så helt klart forskjell på ungdomsfylla mi og ungdomsfylla til alle de vennindene jeg hadde som fikk med seg alkohol hjemmefra.

alkoholen de fikk hjemmefra var for "snill", så den solgte de til meg, så kjøpte de seg enten sprit eller hb selv, jeg var alltid den som gikk rundt å klappet folk på ryggen og holdt håret tilbake når de spøy, var med folk på legevakta og sørget for at folk kom seg vel hjem når de egentlig var så fulle at de ikke klarte stå engang.

selv visste jeg at det aldri var ett alternativ å drikke meg så full at jeg spøy når jeg kom hjem eller på annen måte gjorde det synbart at jeg hadde drukket alkohol, da ville jeg ikke få gå ut på byen igjen på laaaange tider, og respekten for min mors holdning gjorde at jeg sørget for å være grei nok form til at jeg kunne la mamma ikke vite.

slik ting har blitt idag, ville jeg vært enda mer forsiktig, og gitt enda klarere holdninger til barna, for jeg vet at dersom det hadde vært like mye dop/stoff tilgjengelig på fester når jeg var ung som det er idag, så hadde det sett mørkt ut for både meg og flere av mine ungdomsvenninder og venner... så klare regler for hva som er akseptabelt og ikke er viktig.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
:Nikke: til den øverste delen, men jeg angrer ikke. Mamma kjøpte alkohol til meg fra jeg var 16, og jeg hverken angrer eller synes jeg har gjort mye dumt. Jeg drakk fra jeg var 14, og når jeg var 16 så spurte jeg enkelt og greit mamma om hun kunne kjøpe med sprit til meg. Hun sa enkelt og greit at det var helt i orden. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å få tak i HB, men dette var når metanol-spriten florerte, og da syntes både jeg og mamma at det var mye bedre at hun kjøpte det til meg.

Jeg kommer til å gjøre det samme for mine barn, men ikke før de tar initiativet til det selv, og ikke før de er 16 (relativ alder, ikke hvis jeg føler de er for umodne). Nå skal det jo også sies at jeg alltid har vært moden for alderen, og dette har også mamma vært veldig flink og ta hensyn til.

Det spiller ingen rolle hvor moden du mente du var - moren din har gjort noe utrolig dumt, farlig og ulovlig.

Aldri i livet om jeg hadde kjøpt alkohol til ungene mine før de ble 18 år ..

Det er liksom ikke for gøy de viser de reklamene på TV for tiden - det er for å få opp øynene til "dumsnille" foreldre som faktisk tror de gjør barna sine en tjeneste ved å kjøpe alkohol til dem.

Og hvilken 16-åring synes ikke selv at de er modne og verdens tøffeste som har kontroll på alt?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

En ting er at det er idioti å sende med unger alkohol og tro at de da drikker seg mindre fulle. En annen ting er at man bryter norsk lov når man gjør det. Er det noe å lære ungene sine? "lover og regler og slikt kan vi bare drite i, for det gjør mamma"?

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit, og kommer ikke til å sende med ungene noe. Hører jo om de som gjør det, og synes det er ufattelig naivt og dumt i 2007.

Jeg kan ikke bestemme at min tenåring ikke skal drikke seg full, men jeg sier klart fra at det ikke er akseptert her i huset.

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg kan tenke meg politi og barnevern blir imponert når de plukker opp fulle ungdommer som forteller at det er mamma og pappa som har gitt dem alkohol.

:ironi:

Skrevet

En ting er iallfall sikkert, at jeg kommer aldri til å sende med mindreårige alkohol. Skal de drikke, får de jammen skaffe seg det selv. Det er fastslått gjentatte ganger at unger som får med alkohol hjemmefra drikker mer og oftere enn unger som ikke får det. Selv fikk jeg aldri alkohol av mine foreldre, men det var jo ikke noe stort problem å få tak i hb eller øl. Jeg visste at hvis jeg kom hjem i døddrukken tilstand hadde jeg fått strenge reaksjoner fra mine foreldre, og jeg akter å legge meg på samme linje ovenfor mine egne unger. Et annet poeng er jo at hvis de får med seg hjemmefra trenger de jo ikke kjøpe selv, eller de selger og kjøper seg sterkere saker.

Nei, å sende med mindreårige alkohol er idioti, i mine øyne. Og man er jammen naiv som forelder hvis man tror poden drikker mindre hvis man sender med h*n alkohol.

Skrevet

Kua har også vært kalv...og eg drakk meg full fra jeg var 16..MEN!!!! vil ALDRI kjøpe alkohol til mine barn/stebarn fordet. Og vil nok prøve å få de til å avstå fra drikking så lenge som mulig. Fikk selv aldri alkohol hjemme , mamma og pappa var veldig forsiktige med drikke selv. Her i huset koser vi oss med vin i helgene og en øl en gang iblant. Mine barn/stebarn har aldri sett oss fulle, Tror gode holdninger hjemmefra er viktig, og ikke godkjenne fyll som fritidssyssel..

Skrevet

Hvis det er meg gladidag sikter til, så har jeg slett ikke glemt at jeg var kalv (har nok av naturlige årsaker glemt visse detaljer av kalveårene.... men;)). Jeg drakk da jeg også, selvfølgelig, men jeg visste at hvis jeg kom hjem helt "fotlaus" hadde det nok ikke blitt møtt med stormende jubel, akkurat. Så det lot jeg være med.

Mine foreldre drakk litt vin og pappa tok seg en karsk eller en cognac hver lørdag, jeg fikk aldri høre den leksa om at alkohol er en styggedom man skal holde seg langt vekk fra, og jeg har til dags dato aldri sett mine foreldre i beruset tilstand. Min samboer og jeg tar oss også en pils en gang i melllom, eller et glass vin, litt cognac el lign med barna tilstede (12 og 14 år). Det tror jeg ikke skader dem det minste. Men, vi er aldri beruset når barna er tilstede, selvfølgelig. Det er vi sånn sett svært sjelden når de ikke er det heller, for den del:)

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg kommer til å kjøpe alkohol til egne barn (hvis jeg får noen) før de fyller 18. Jeg er imidlertid ikke så naiv at jeg tror de venter med å drikke til de er 18, så jeg tror ikke det blir noen skjennepreken med dem om de kommer fulle hjem. Klart jeg vil snakke med dem og prøve i innprente gode holdninger, men hvordan det måtte gå får vise seg med tiden. Jeg vil heller at de skal vite at de kan komme hjem uansett tilstand. Hente dem fra fest kommer jeg sikkert også gjøre.

Skrevet

Jeg hadde venner som fikk alkohol av foreldrene sine, men tilhørte selv dem som ikke fikk. Å få tak i alkohol er den enkleste sak i verden, så det ble både HB og andre drikkevarer uansett.

Men jeg ser nå i ettertid at mor og far handlet riktig da de ikke sendte med meg sprit på fest. Da hadde de jo oppfordret meg til å drikke og jeg hadde sannsynligvis drukket mye mer.

Håper virkelig at det ikke er foreldre der ute som er så naive at de tror poden vil være avholds til han/hun er 18...

Skrevet

Jeg tro jeg kommer til og få problemer med dette den dagn jeg får unger. Selv dra jeg ikke noe særlig før jeg ble 19, og da kanskje 1 eller 2 ganger i året. Vin til mat tels da ikke, men fest.

Gjest Mirina
Skrevet

Nå har ikke jeg barn enda, men det vil være totalt uaktuelt for meg å kjøpe alkohol til mine mindreårige barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...