Gjest Tweek Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 Jeg var en av de som aldri fikk lov til noe. Det vil si ingen overnattingsbesøk, fikk ikke overnatte hos venner, ikke ikke lov å ta en senere buss en 00.10 i helgene, fikk ikke drikke og om jeg ikke fulgte disse reglene (som var noen få av mange) så fikk jeg husarrest. Jeg ble en drittunge av dimensjoner for jeg var så dritt lei av å ikke få lov til noenting noen mine venner fikk så det ble til at jeg ikke gadd å ta bussen hjem og forsatt moroa til jeg sov hos ei veninne til jeg fikk husarrest og neste helg var det samme opplegget. Selv da jeg hadde husarrest 3 gang den mnd så var mine foreldre sikker på at nektelse og husarrest var veien å gå. Kommunikasjon var et fremmed ord og jeg er sikker på at hvis mine foreldre bare kunne hørt på hva jeg hadde å si og prøvd ut andre metoder så hadde vi alle hatt det bedre. Jeg sluttet jo ikke å feste å ha det gøy fordi mamma sa nei, jeg fant bare andre metoder å gjøre det på. Jeg ville jo egentlig fortelle mamma hva jeg hadde gjort den dagen osv, men jeg visste at hvis jeg gjorde det hadde jeg fått kjeft og husarrest derfor holdt jeg det inni meg. Nå har vi alle blitt eldre og klokere. Mamma og jeg har snakket en del nå og jeg har fortalt masse som hun ikke visste og hun ble sjokkert både fordi jeg har gjort mye dumt og mye foruftig som hun ikke hadde trodd om meg. Jeg har alltid forsått at de ikke vil kjøpe drikke til meg, for hvis det skjedde noe med meg så vil jo de sitte igjen med en enorm skyldfølelse. Men ungendommer får alltid tak i uansett og man trenger ikke nekte og gi straff fordi en 16 åring kommer hjem full, ta heller å snakk med h*n og spør gjerne hvordan kvelden har vært m.m Til slutt så vet jeg ikke helt hvorfor jeg har skrevet sånn et langt innlegg om hvordan jeg hadde det, men følte bare for det. Selv om man gjør mye dumt så er det ikke å komme full hjem som er det verste og det har nok blitt folk av å meg å. Nå er jeg bare 19 så alt dette er ikke så forferdelig lenge siden. Nå drikker jeg sjeldent å jeg er blitt mye mer fornuftig selv om jeg fortsatt har mine tider som jeg bare vil glemme.
Tabris Skrevet 23. juli 2007 #22 Skrevet 23. juli 2007 Det mine foreldre var mest opptatt av, var å fortelle at jeg måtte komme hjem uansett. Selvsagt likte de ikke at jeg drakk før jeg var 18, men de visste at det kom til å skje og gjorde ikke noe stort nummer av det. Eneste var en "når du er så tåpelig og drikker så mye så får du ha det så godt"-kommentar om jeg var dårlig dagen derpå. Når de var så trygge, så ble vi også trygge. Det jeg derimot så, var mine venninner - som hadde foreldre som truet med husarrest, inndragelse av lommepenger, kjefting osv osv om de drakk - som var livredde for å gå hjem. De drakk mer og oftere, de gjorde mer opprør - og de sov hos andre, mer eller mindre kjente, fordi de ikke turde gå hjem. Det synes jeg er mer skremmende og mer farlig enn at en 16-åring drikker.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #23 Skrevet 23. juli 2007 Det mine foreldre var mest opptatt av, var å fortelle at jeg måtte komme hjem uansett. Selvsagt likte de ikke at jeg drakk før jeg var 18, men de visste at det kom til å skje og gjorde ikke noe stort nummer av det. Eneste var en "når du er så tåpelig og drikker så mye så får du ha det så godt"-kommentar om jeg var dårlig dagen derpå. Når de var så trygge, så ble vi også trygge. Det jeg derimot så, var mine venninner - som hadde foreldre som truet med husarrest, inndragelse av lommepenger, kjefting osv osv om de drakk - som var livredde for å gå hjem. De drakk mer og oftere, de gjorde mer opprør - og de sov hos andre, mer eller mindre kjente, fordi de ikke turde gå hjem. Det synes jeg er mer skremmende og mer farlig enn at en 16-åring drikker. Det er stor forskjell på det du beskriver her, og det å utstyre sine barn med en kasse øl/flaske vin/flaske sprit fordi du vet de kommer til å drikke likevel.
LilleBille Skrevet 23. juli 2007 #24 Skrevet 23. juli 2007 Mine barn får ikke med seg alkohol av meg ut før de fyller 18 - men de har fått tilbud om å smake på det jeg drikker - uten at det har fristet dem. Om de drikker ute - før fylte 18 - vet de at de gjør det uten min tillatelse. Nå har jeg nok vært såpass heldige at eldstemann var avholds til han var godt over 18 (og er omtrent det fortsatt) pga sterk satsing på idrett - og yngstemann har samme innstilling.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #25 Skrevet 23. juli 2007 Jeg føler det er viktig å understreke noe som mange misforstår: Det er ikke forbudt å drikke alkohol før man er 18 år. Det som er forbudt er å selge alkohol til en person under 18, eller kjøpe på veiene av en under 18. Men det medfører aldri noe straffeansvar for en mindreårig å drikke eller kjøpe alkohol.
gladidag Skrevet 23. juli 2007 #26 Skrevet 23. juli 2007 Hvis det er meg gladidag sikter til, så har jeg slett ikke glemt at jeg var kalv (har nok av naturlige årsaker glemt visse detaljer av kalveårene.... men;)). Jeg drakk da jeg også, selvfølgelig, men jeg visste at hvis jeg kom hjem helt "fotlaus" hadde det nok ikke blitt møtt med stormende jubel, akkurat. Så det lot jeg være med. Mine foreldre drakk litt vin og pappa tok seg en karsk eller en cognac hver lørdag, jeg fikk aldri høre den leksa om at alkohol er en styggedom man skal holde seg langt vekk fra, og jeg har til dags dato aldri sett mine foreldre i beruset tilstand. Min samboer og jeg tar oss også en pils en gang i melllom, eller et glass vin, litt cognac el lign med barna tilstede (12 og 14 år). Det tror jeg ikke skader dem det minste. Men, vi er aldri beruset når barna er tilstede, selvfølgelig. Det er vi sånn sett svært sjelden når de ikke er det heller, for den del:) NEI..kua var nok meg selv=) Må prøve å ikke glemme hvordan det var å tenåring nå når eg har en i huset..
Kykkelikokos Skrevet 23. juli 2007 #27 Skrevet 23. juli 2007 Kommer nok aldri til å kjøpe sprit til mindreårige - hverken mine egne eller andres barn. Her i huset drikker vi svært lite fordi vi ikke er så glad i hverken vin eller pils. Det hender at mannen tar seg en pils en varm sommerkveld, men ellers lite. Har vi derimot besøk av familie så er det en del som drikker vin, og jeg ser ikke noe problem med at barnet/barna mine får smake på vin eller pils ved rundt 16-18års alder, men det får selvfølgelig ikke pimpe nedpå (noe som i og for seg er ganske usannsynlig da de fleste tenåringer ikke har lyst til å drikke seg drita sammen med gamlingene hjemme). Jeg kommer også til å si til barnet/barna at de aldri må være redd for å komme hjem selv om de har drukket. Det vil ikke si at jeg godkjenner at de drikker seg drita - men det er vel et fåtall av ungdom som holder seg helt unna alkohol til de er fyllt atten. Nå skal det også sies at det ikke er noe magisk grense fra 17 til 18 år.
Brunhilde Skrevet 23. juli 2007 #28 Skrevet 23. juli 2007 Mine barn får ikke med seg alkohol av meg ut før de fyller 18 - men de har fått tilbud om å smake på det jeg drikker - uten at det har fristet dem. Om de drikker ute - før fylte 18 - vet de at de gjør det uten min tillatelse. Nå har jeg bare et barn, men min holdning er den samme som din. Dog har jeg sagt at om fristelsen blir for stor og h*n velger å drikke på tross av hva jeg sier så skal h*n ringe meg så jeg kan hente, det er faktisk viktigere at jeg vet ungen min er trygg enn at h*n følger alle reglene mine slavisk. Hadde allikevel blitt skuffet om jeg måtte hente en dritings 17-åring et eller annet sted, men som sagt, heller det enn at h*n skal svive rundt sanseløst beruset på egenhånd.
*Mina* Skrevet 23. juli 2007 #29 Skrevet 23. juli 2007 Jeg er helt enig med Brunhilde, og vil bare tillegge at det aldri vil være greit å lære mine barn å gjøre noe som er ulovlig. Det ville jeg jo ha gjort, om jeg hadde kjøpt alkohol til noen som var mindreårige.
momo Skrevet 24. juli 2007 #30 Skrevet 24. juli 2007 Når vi var unge så var det HB vi drakk for det var utrolig enkelt og få tak i. De sto og solgte det utenfor et kjøpesenter hver fredag etter skolen var ferdig. Og både jeg og vennene mine som drakk dette ble alt for fulle, gjorde mye dumt og dagen etter husket vi ikke noe. Når vi ble 17 så kjøpte noen av foreldrene til oss og da sluttet vi faktisk og drikke HB og drakk bare vin. Dermed ble vi lettere fulle, men hadde full kontroll. Nå er mitt elste barn 6 år, så jeg kan ikke si sikkert hva jeg gjør. Tror ikke jeg kommer til og kjøpe noe til henne før hun fyller 18 år, men man vet jo aldri. Har en tanteunge på 18 år. Moren hennes kjøpte alkohol til henne fra hun var 17. Men den jenta har alltid vært veldig fornuftig, hun drakk seg aldri full. En ting jeg har planer om og gjøre når den tid kommer er at jeg henter henne fra fest. Da kanskje hun bare drikker litt og ikke alt for mye. Men kan si jeg gruer meg til den tid, selv om det er lenge til, jenta mi er skremmende lik meg i oppførsel og jeg vet jo hvordan jeg selv var som tenåring.
Kylling Skrevet 24. juli 2007 #31 Skrevet 24. juli 2007 De ene venninna mi som fikk drikkevarer med seg hjemmefra går nå på jevnlige møter hos AA.
Kykkelikokos Skrevet 24. juli 2007 #32 Skrevet 24. juli 2007 Tviler på at det var utslagsgivende at hun fikk alkohol med seg hjemmefra. Og det sier jeg ikke fordi jeg er for å få med seg alkohol hjemme fra.
asterix Skrevet 24. juli 2007 #33 Skrevet 24. juli 2007 Det aller viktigste er ikke hvorvidt man sender med alkohol eller ikke hjemmefra (selv om jeg selv er motstander av at voksne gir barn alkohol), men at man gjennom oppveksten har oppdratt barna til et fornuftig forhold til alkohol. Dvs. at man prater med ungene om alkohol, hva det er godt for og hvordan det ikke skal brukes og at man selv har et fornuftig forhold til alkohol slik at barna ser at det er mulig å kose seg med et glass eller to når man får lyst til det uten å drikke seg full.
Frøken Frigg Skrevet 24. juli 2007 #34 Skrevet 24. juli 2007 Foreldrene mine hadde den holdningen at de aldri kjøpte alkohol til oss, men aksepterte at vi hadde andre måter å få tak i. Blandt annet har de sett gjennom fingrene på at jeg og eldstebroren min har kjøpt øl til minstebroren siden han var 15. Minstebroren har derimot ikke visst at foreldrene har hatt kontroll på hva som skjer, noe som har med hvilke holdninger foreldrene ville vise i forhold til alkoholbruk. Unntaket var da foreldrene og minstebroren var på ferie i Frankrike. Da fikk minstebroren lov til å smake på vin da de besøkte vingårder, men der var uansett ikke mengden noe å bli full på. Vi har også hatt til regel at vi alltid skulle komme hjem uansett hva som skjedde. Den regelen er jeg veldig glad for at jeg hadde. En av mine beste veninner på den tiden var av dem som fikk huden full av kjeft om hun kom full hjem. Hun møtte mange jeg aldri møtte, fordi jeg allerede hadde dratt hjem. De folkene hadde ingen god påvirkning... Jeg synes vi har fått med oss en god holdning til rus hjemmefra, og jeg kommer til å holde meg på samme linje nåe jeg selv får barn. Ellers kan jeg jo nevne informasjonen fra Vinmonopolet som sier at barn som får med seg alkohol hjemmefra drikker mer og oftere enn andre, og at alkohol fra foreldrene ofte kommer i tillegg til alkohol barnet selv får tak i. Når man i tillegg vet at sjansen for vold og seksuelle overgrep øker betraktlig når det er rus med i bildet, kan jeg faktisk ikke se hvorfor noen foreldre velger å oppmuntre barna sine til å bli dritings, noe man automatisk gjør når man holder dem med alkohol.
Brunhilde Skrevet 24. juli 2007 #35 Skrevet 24. juli 2007 De ene venninna mi som fikk drikkevarer med seg hjemmefra går nå på jevnlige møter hos AA. Tenk det tror jeg hun ville gjort uansett! Det blir for dumt å legge ansvaret for akkurat det på foreldrene, men det er klart, lettere å skylde på andre enn å ta ansvar selv.
Gjest Fliss Skrevet 24. juli 2007 #36 Skrevet 24. juli 2007 (endret) De ene venninna mi som fikk drikkevarer med seg hjemmefra går nå på jevnlige møter hos AA. Det er slett ikke usannsynlig at det skyldes foreldrenes langing. For jeg leste et sted at ungdom som har fått alkohol av foreldrene mer enn 5 ganger peker seg ut ved å ha en fuktig livsstil. Og jo oftere de unge hadde fått alkohol hjemme - jo oftere hadde de foreldre som drakk tett. Samtidig ble det rapportert fra de som ofte hadde fått alkohol av foreldrene at foreldrene er lite støttende og omsorgsfulle .. Så det viser seg at det er ganske stor forskjell på foreldre som gir barna alkohol - og de som ikke gjør det .. Eller foreldrelanging, som det faktisk kalles. Endret 24. juli 2007 av Fliss
Kykkelikokos Skrevet 24. juli 2007 #37 Skrevet 24. juli 2007 Foreldrene mine hadde den holdningen at de aldri kjøpte alkohol til oss, men aksepterte at vi hadde andre måter å få tak i. Blandt annet har de sett gjennom fingrene på at jeg og eldstebroren min har kjøpt øl til minstebroren siden han var 15. Minstebroren har derimot ikke visst at foreldrene har hatt kontroll på hva som skjer, noe som har med hvilke holdninger foreldrene ville vise i forhold til alkoholbruk. Unntaket var da foreldrene og minstebroren var på ferie i Frankrike. Da fikk minstebroren lov til å smake på vin da de besøkte vingårder, men der var uansett ikke mengden noe å bli full på. Vi har også hatt til regel at vi alltid skulle komme hjem uansett hva som skjedde. Den regelen er jeg veldig glad for at jeg hadde. En av mine beste veninner på den tiden var av dem som fikk huden full av kjeft om hun kom full hjem. Hun møtte mange jeg aldri møtte, fordi jeg allerede hadde dratt hjem. De folkene hadde ingen god påvirkning... Jeg synes vi har fått med oss en god holdning til rus hjemmefra, og jeg kommer til å holde meg på samme linje nåe jeg selv får barn. Ellers kan jeg jo nevne informasjonen fra Vinmonopolet som sier at barn som får med seg alkohol hjemmefra drikker mer og oftere enn andre, og at alkohol fra foreldrene ofte kommer i tillegg til alkohol barnet selv får tak i. Når man i tillegg vet at sjansen for vold og seksuelle overgrep øker betraktlig når det er rus med i bildet, kan jeg faktisk ikke se hvorfor noen foreldre velger å oppmuntre barna sine til å bli dritings, noe man automatisk gjør når man holder dem med alkohol. Er ikke dette litt selvmotsigende når du først forteller at du og broren din har kjøpt alkohol til din yngre bror på 15?
Kykkelikokos Skrevet 24. juli 2007 #38 Skrevet 24. juli 2007 Det er slett ikke usannsynlig at det skyldes foreldrenes langing. For jeg leste et sted at ungdom som har fått alkohol av foreldrene mer enn 5 ganger peker seg ut ved å ha en fuktig livsstil. Og jo oftere de unge hadde fått alkohol hjemme - jo oftere hadde de foreldre som drakk tett. Samtidig ble det rapportert fra de som ofte hadde fått alkohol av foreldrene at foreldrene er lite støttende og omsorgsfulle .. Så det viser seg at det er ganske stor forskjell på foreldre som gir barna alkohol - og de som ikke gjør det .. Eller foreldrelanging, som det faktisk kalles. Som du selv beskriver, så er det en sammensatt grunn, og ikke kun det at foreldre har sendt med barna alkohol hjemmefra. Det Forøvrig tror jeg alkoholisme er noe som også ligger latent hos noen mennesker; det er lettere for noen å bli avhengig enn andre. Dette kan være arvelig (se også dette i sammenheng med det som ble nevnt over). Svært mange ungdommer drikker tett og fester ofte etter fylte 18, uavhengig av om de har fått alkohol hjemmefra før de fylte 18.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #39 Skrevet 24. juli 2007 Er ikke dette litt selvmotsigende når du først forteller at du og broren din har kjøpt alkohol til din yngre bror på 15? Det er jo litt forskjell på en 18-åring som kjøper øl til broren sin og foreldre som gjør det samme, synes du ikke?
Gjest Camelia Skrevet 24. juli 2007 #40 Skrevet 24. juli 2007 (endret) Debutalder har veldig mye å si i forhold til hvor mye man drikker senere i livet. Nå er det selvfølgelig ingen automatisk konsekvens, men statistikken viser at 20-åringer som debuterte som 13-åringer drikker ca. tre ganger mer enn 20-åringer som debuterte som 17-åringer. En annen sak er at mennesker i tenårene ikke er ferdig utviklet og at alkohol faktisk skader utviklingen av hjernen, på en helt annen måte enn på voksne personer. Jeg trodde det var allmennkunnskap i 2007 at tenåringer som får alkohol fra sine foreldre har en tendens til å drikke denne i tillegg til det de selv får tak i... Norge huser en av Nord-Europas beste forskere på ungdom og rus; Willy Pedersen. For tenåringsforeldre kan boka Bittersøtt anbefales. Det var kanskje en dum link, denne sier mer om boka. Endret 24. juli 2007 av Camelia
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå