Gå til innhold

Menn i barnehage

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_flora_*
Skrevet

Ja, det skrives her og der. At barnehagen mangler en mannlig ansatt. At det er viktig for barn å ha en mannsfigur i barnehagen.

Men er det trygt nok?

Hva ville du ha tenkt innerst inne om en mann plutselig begynte som vikar ved barnehagen som ungene dine gikk i?

Ville du tenkt "åhh, så bra" eller "håper han er snill og ikke er ute etter noe annet"......

Et overveldende flertall av overgripere er menn. Snart hver dag har jeg lest saker på vg-nett eller dagbladet om lærere som har misbrukt barn.

Her

her

her

Bare noen linker jeg fant i farten. Som viser til at det er mest menn som driver misbruk av barn.

Jeg ville aldri vært komfortabel med menn som jobber i barnehage. Jeg synest ikke dem burde fått lov.

Nå tar jeg ikke alle menn under en kam her. ikke misforstå meg. men når en mann bestemmer seg for å jobbe i en barnehage, må jeg få lov til å lure på hvilke hensikter han egentlig har.

ja, det finnes de menn som elsker å jobbe med barn uten å være pedofil. jeg kjenner en selv jeg.

men uansett, min tanke er fortsatt i tvil når jeg ser en mann i en barnehage.

burde menn få lov å jobbe i barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart menn bør få jobbe i barnehage!!

I barnehagen til gutten min er det to menn som jobber, og de er forgudet av barna. Har aldri tenkt tanken at de kan være pedofile engang!

Det blir for tåpelig å være så mistenksom...som du sier kan man ikke dra alle under en kam!

Skrevet

Såklart menn skal få være i barnehagen. Det finnes, som linkene viser, at det har vært hendelser i barnehager som har vært uheldige. Jeg tror også det er kvinner som har misbrukt/misbruker barn, om enn på en annen måte. Ingen tvil om det.

Jeg tror menn er mer en ressurs enn noe annet, og synes det ville være diskriminering på høyt nivå å ønske menn bort fra barnehagene.

Det viser seg jo også at det er mange kvinnelige sykepleiere opp igjennom som har tatt livet av pasienter - skal vi ta denne debatten om sykepleiere også?

Gjest baby-E
Skrevet

Selvfølgelig!

Lar du aldri barna dine være sammen med pappan sin alene? Liker han barn? Om han liker det, kan også andre like det, og jobbe i barnehage av den hensikten.

syns rett og slett du balanserer helt på grensen her....

Skrevet

selvfølgelig og naturlig at menn jobber i bhg, skole, helsevesen, med blomster etc... alt etter personlighet og ønsker

men seff er det slik at barneovergripere søker til jobber der de kan få tak i det de vil ha!!

Skrevet

Det bør være både menn og kvinner i barnehage og skole. Mye sunnere miljø for barna. Lønnsnivået gjør at mange menn ikke ønsker å jobbe i bhg.

Ellers så må alle, både menn og kvinner levere politiattest for å jobbe i bhg. / skole. Kan nok være noen få som søker seg til disse urkene som ikke er "helt trygge" akkurat som det kan være noen få

psykopater som blir politi osv. For de fleste som velger å jobbe i bhg. og skole gjelder det imidlertid at de er glade i barn og ønsker å jobbe med barn.

Skrevet

I snuppa sin barnehage er det flere menn. Hun har en som er fast på hennes avdeling og 2 andre som er innom støtt og stadigsom vikarer. Bare koselig. De leker andre leker med barna og oppfører seg annerledes (på en positiv måte) enn damene...jeg ser på avvekslingen og variasjonen som sund!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg ville aldri vært komfortabel med menn som jobber i barnehage. Jeg synest ikke dem burde fått lov.

Nå tar jeg ikke alle menn under en kam her. ikke misforstå meg. men når en mann bestemmer seg for å jobbe i en barnehage, må jeg få lov til å lure på hvilke hensikter han egentlig har.

Er dette et tulleinnlegg? Hvis du virkelig ikke vet bedre, så er det faktisk å skjære alle menn over en kam når du vil ha yrkesforbud for hele gruppen :kaffe:

Jeg har jobbet i barnehage, og det er virkelig positivt for barna å ha menn der. Angående misbruksproblematikk, tror jeg faktisk den blir mindre for barna totalt sett når de får bli godt kjent med trygge menn, enn om barndommen deres er fri for mannlige forbilder og omsorgspersoner. Da vil de kanskje lettere reagere og trekke seg unna om noen oppfører seg unormalt og upassende mot dem senere.

Menn er en kjemperessurs for barn, både for trivselen i barnehagen og for en sunn utvikling. At det finnes en og annen uærlig voksen som utnytter barn, må ikke få ødelegge for normal barndom hvor også menn bidrar.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Er det virkelig mulig å være så trangsynt? Selv om mange overgripere er menn, så betyr ikke det at mange menn er overgripere. Andelen overgripere blant det totale antall menn er liten. Jeg syns det er utrolig at det at menn er glad i barn skal bli mistenkeliggjort. Kjenner at jeg blir litt provosert, ja.

Skrevet

hvorfor i all veeerden skulle ikke menn få jobbe i barnehage??

nei, da vil jeg heller bli kvitt hun sure damen i min datters barnehage som roper "hiiitsch! do ikke bråk på mai!" når barna synger...

det er sikkert litt greit for små barnehage-gutter å ha noen mannlige rolle-modeller rundt seg òg.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Ja, det skrives her og der. At barnehagen mangler en mannlig ansatt. At det er viktig for barn å ha en mannsfigur i barnehagen.

Men er det trygt nok?

Hva ville du ha tenkt innerst inne om en mann plutselig begynte som vikar ved barnehagen som ungene dine gikk i?

Ville du tenkt "åhh, så bra" eller "håper han er snill og ikke er ute etter noe annet"......

Et overveldende flertall av overgripere er menn. Snart hver dag har jeg lest saker på vg-nett eller dagbladet om lærere som har misbrukt barn.

Her

her

her

Bare noen linker jeg fant i farten. Som viser til at det er mest menn som driver misbruk av barn.

ja, det finnes de menn som elsker å jobbe med barn uten å være pedofil. jeg kjenner en selv jeg.

men uansett, min tanke er fortsatt i tvil når jeg ser en mann i en barnehage.

burde menn få lov å jobbe i barnehage?

Den dagen du kommer med dokumentasjon som understøtter at et flertall av mannlige barnehageansatte er overgripere - DA skal jeg vurdere å være enig med deg.

Hvordan VET du forresten at den mannlige barnehageansatte du kjenner ikke er pedofil da? Har han SAGT det? Du kan ikke VITE at han ikke er det, det VET man ikke om noen med mindre de sier det eller det kommer frem på andre måter.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at menn ikke skal jobbe i barnehager. De fleste jobber der fordi de liker å være sammen med barn, akkurat på lik linje som kvinner.

Hva da med menn i skolen?

Det finnes kvinnelige overgripere som sikkert har tatt seg jobb i barnehage, av samme grunn som mannlige overgripere.

Jeg vil tro det finnes menn som kvier seg for å ta seg jobb i barnehage, nettopp på grunn av fordommer om at menn i barnehage er overgripere.

Dessuten er det berikende for et arbeidmiljø at både menn og kvinner som jobber sammen.

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers så må alle, både menn og kvinner levere politiattest for å jobbe i bhg. / skole.

Jeg har jobba i barnehage, og de som var leid inn gjennom vikarbyrå der trengte ikke politiattest. De kunne jobbe der i måneder i strekk.

En annen ting - trafikk foreseelser vises ikke på politiattesten. Bør en som har kjørt i fylla og mista lappen pga av dette få jobbe i barnehage? Det viser jo ikke akkurat at man er ansvarlig.

Men dette gjelder jo ikke kun menn (noen av delene).

Jeg er helt for menn i barnehagene.

Gjest Gjest
Skrevet

I kommunen hvor jeg bor, har et av de politiske partiene programfestet at de skal legge til rette for mannlige ansatte i barnehage. I dag er det mange barn som mangler en daglig mannlig rollemodell - derfor er dette et kjempetiltak.

Heia beste partiet i hele kommunen :sol:

Skrevet

"Alle svartinger er slemme utenatt min venn Ali som jeg kjenner"

Det er jo nesten det ts sier om sin venn

Skrevet

I barnehagen der guttene mine gikk jobber de 6 stykker . 3 av disse er menn inkl styreren og jeg har bestandig sett på det som positivt.

Skrevet
...

...

...

...

...

...

Jeg begynte å skrive et svar, men innså etterhvert at det er vanskelig å ta innlegget seriøst. At menn generelt sett ikke bryr seg om barn, barns oppvekst og daglige liv er vanvittig, og jeg håper dine barn får ha kontakt med en eller annen mann selv om du er skeptisk til menns nærvær der barn oppholder seg.

Skrevet

Jeg synes det er i overkant paranoid å mistenke enhver mann som jobber i barnehage for å ha vikarierende motiver. Det trengs menn i barnehager også. Det er nok unger som mangler kontakt med far. Ikke det at en mann i barnegage kan erstatte en far altså, men jeg har inntrykk av at menn leker litt annerledes med barna, de er mer fysisk i leken og er mer "med" i leken. Jeg vil også tro at kvinnene som jobber i barnehage setter pris på en mannlig kollega.

Skrevet

Menn kan ofte være flinkere til å være røffe, sparke fotball, slike ting, og det trenger barna. Men de trenger og da kvinner til å veie opp dette (selv om sikkert noen menn klarer det og).

Dessuten er det godt for miljøet blandt de ansatte å ha noen menn der og, arbeidsplasser med BARE kvinner er ofte ikke gode arbeidsplasser. (noen klarer seg bra, men det tror jeg ikke er mange)

Det var en tråd om mannlige gynekologer, der sa vel og de fleste at de blir vel det fordi de har lyst?

Syns det blir et veldig snevert syn å ha!

Ja, til flere menn i barnehagene

Gjest linzzy
Skrevet

alle som blir ansatt i barnehage må ha politiattest.

det samme gjelder i skolen.

og jeg synes det er fint at mann jobber i barnehage.

det er ikkke bra for at arbeidsmiljø at det bare er kvinner eller menn og barna har godt av at det er menn i barnehage. da forsking gang på gang viser at dette har en posetiv effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...