Gå til innhold

Forsikring av mennesker


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest MonicaØ

Hei !

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med forsikring. Har i dag livsforsikring - også kalt personsforsikring. Men den koster jo litt da ....ihvertfall når man har dårlig råd som jeg har nå. Hva slags andre alternativer har jeg ? Holder det med ulykkes forsikring ?

Jeg er 23 år og fast jobb.

Tjener ikke all verden og har nettopp flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe

Jeg har ulykkesforsikring som jeg får gratis fordi jeg er medlem av NIF (Norske sivilingeniørers forening). Du er ikke medlem av noen organisasjon som tilbyr gode forsikringsordninger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er i jobb, har du livsforsikring der. Den utbetales også om du blir ufør ved ulykke. Dette er lovpålagt.

I tillegg til dette har jeg uføreforsikring ved sykdom (som ikke gir utbetaling ved død). Dvs. at om jeg blir ufør pga leddgikt, fibromyalgi, annen sykdom som jobb-forsikringen ikke dekker, får jeg utbetalinger (engangs og månedlig).

Siden jeg ikke har barn og livsforsikringen på jobb dekker evt. lån, syns jeg ikke jeg trenger mer. Skal jeg ha mer må det være en pensjonsforsikring, men de er så vanskelige å forstå noe av syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest1

Finn et selskap som er seriøst. Min mor forsikret seg via en fantastisk tilbud i DET BESTE. Når hun senere var utsatt for en ulykke som førte til døden avviste AIG Europe det hele. De har ennå ikke så vidt jeg vet, blitt utbetalt noen erstatning til personer i Norge på noen ulykkesforsikring fra dette selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Siden du er i jobb, har du livsforsikring der. Den utbetales også om du blir ufør ved ulykke. Dette er lovpålagt.

Er vel ikke helt riktig, Sissan?

Det er så vidt jeg vet lovpålagt med yrkesskadeforsikring, men denne dekker jo ikke skade eller død som følge av ulykke i fritiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesskadeforsikringen dekker kun skader som oppstår som en direkte følge av utøvelse av yrke. En del bedrifter har utvidet denne til å gjelde hele døgnet (Kalles ofte "kollektiv ulykke" el.lign.), men den dekker fremdeles kun ulykker.

Hvis man ikke har barn og/eller etterlater seg mye gjeld (Studelån slettes ved død) har man egentlig ikke bruk for en ren livsforsikring. Det man har behov for er en dekning som gir utbetaling dersom man skulle bli ufør som følge av sykdom eller ulykke. Det er imidlertid viktig å huske på at langt de fleste som blir uføre blir det p.g.a. av sykdom. Dette gjelder selv helt unge mennesker. Pensjonsforsikring gir god trygghet ved uførhet uansett årsak. Slik forsikring er relativt dyrt, men det fungerer jo samtidig

som sparing til alderdommen. I tillegg til denne bør man ha en dekning som sikrer en engangsutbetaling som gjør det mulig f.eks. å dekke behov for annen bolig, kjøp av egnet transportmiddel etc. Når man ser hva man faktisk får fra det offentlige når man blir ufør er det all grunn til å forsikre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er ikke bestandig hva en forsikring koster - men HVA du får utbetalt når ulykken skjer - eller sykdommen rammer.

Blir du mindre enn 50% ufør f.eks. - så får du ingen ting utbetalt........ Det "nytter ikke" å bli kjent 45% ufør - da gjelder ikke uføre-biten!!!!

Jo eldre du er - jo mer avkortes utbetalingen!

Jeg bare sier èn ting jeg - Ikke se "blindt" på hva en forsikring koster - men vurder også hva den dekker. LES NØYE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si på generell basis at man må være minimum 50% ufør for å få utbetaling er feil! Jeg kan bruke vilkåret i min egen pensjonsforsikring som eksempel og der står det at jeg må være minimum 25% varig arbeidsufør for å få utbetaling. Det er viktig å merke seg at en medisinsk uførhet på 10% (Dog i spesielle tilfeller) kan gjøre et menneske 100% arbeidsufør. Livsforsikringen min gir eksempelvis utbetaling allerede ved 5% medisinsk uførhet.

MEN Å LESE VILKÅRENE ER SVÆRT VIKTIG! ER FINNES DET HELT KLART FELLER Å GÅ I! OPPSØK GJERNE EN UAVHENGIG FAGPERSON FØR DU BESTEMMER DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på arbeidsufør og medisinsk uførhet!

Noe som også heter yrkes-erstatning har jeg funnet ut...... men det gjelder visstnok hovedsakelig for ulykker i forb. med arbeid. Ikke ting som kreft - slag - hjerteinfarkt og den type sykdommer som er vanskelig å "lenke til" en jobb eller jobbprosess!

Lungekreft p.g.a. asbest er vel en ting - noe annet er f.eks. hjerneslag..... kan det utløses av hardt arbeidspress over lang tid???

Jeg hjelper akkurat nå et familiemedlem med en forsikringsutbetaling - og det er jammen mye med små skrift som det aldri er blitt fokusert på! :roll: Men - du verden hvor mye jeg har lært i denne prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellen på medisinsk og arbeidsmessig uførhet jeg forsøker å illustrere i mitt innlegg. Liten grad av medisinsk uførhet kan gi stor grad av arbeidsmessig uførhet og vice versa.

Den lovpålagte yrkesskadeforsikringen dekker ikke skader/sykdommer som ikke kan relateres direkte til arbeidet. Mange sykdommer (F.eks. muskelsykdommer og hjerte-/karsykdommer) er vanskelig å spore tilbake til en enkelt hendelse/prosess og vil derfor falle utenfor denne forsikringsordningen. Denne dekningen fungerer best i de tilfellene hvor man direkte skader seg i arbeidet, f.eks. faller ned fra et stilas og brekker ryggen.

Noen forsikringsoppgjør er vanskelig og det står mye med liten skrift. Likevel er det, tro det eller ei, en viss logikk i oppbygningen av de forskjellige vilkårene. Problemene oppstår ofte fordi folk flest har for liten kunnskap (Og det er ikke så rart, siden dette faktisk er et kjempemessig fagområde) om hva forsikringen faktisk dekker og tror at den dekker noe annet enn den faktisk gjør.

Et av rådene jeg kan gi når det gjelder kjøp av private forsikringer er at man skriver et brev til forskjellige selskaper og beskriver nøye hva slags forsikringsbehov man har samtidig som man ber om skriftlig tilbakemelding med pristilbud og vilkår. Dersom det i ettertid viser seg at selskapet ikke oppfyller de kravene man har fremsatt i tilbudsforespørselen, kan faktisk selskapet være erstatningspliktig likevel. Det er selvfølgelig viktig å ta vare på korrespondansen. Som privatperson står man faktisk ganske sterkt overfor forsikringsselskapene og særlig dersom de åpenbart har gjort en feil og dette kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...