Gå til innhold

Vårt lille mirakel - Live, født 15.03.08

Kykkelikokos

Anbefalte innlegg

Ja, jeg hadde opprinnelig tenkt å vente litt med lekegrinden, helt til noen sa til meg at det kunne være kjekt med tanke på katten.. Så vi får se hva vi gjør. Vi har i hvert fall styrt unna noen ting som ikke trengs å kjøpe helt enda, som madrass til sprinkelseng, sprinkelsengbeskytter ++ Har ikke kjøpt vippestol heller. Vet ikke om vi kommer til å kjøpe det i heletatt. Er det egentlig nødvendig? Det er jo ikke bra for babyen å sitte så lenge av gangen..

Vi har erfart at Happyland er det billigste stedet å handle. Men så er det jo dette med merker da. Man bestemmer seg gjerne for hva man vil ha på forhånd, og ingen butikker fører alt av merker. Så det spørs jo litt der :)

Vi kjøpte ikke vognen vår i Sverige, fordi vi var så "lure" å slå til på et tilbud på vognen i Norge. I etterid viste det seg at det var langt over 1000kr billigere (var det 1400kr tro?) på Happyland, og det var i forhold til tilbudsprisen i Norge :ler: Menmen, gjort er gjort. Vognbagen kjøpte vi brukt da. Så den tapte vi heldigvis ikke noe på. Skal kjøpe vognpose til sportsdelen der etter hvet. Den kostet 3-400kr der. Men det er jo lenge til vi skal bruke sportsdelen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, mye å tenke på... Er ikke så lett å komme på alt selv når det er første gangen...

Skal dere bruke vogga i begynnelsen? Har ikke tenkt på vogge, men venninna mi har en nydelig en som er kjøpt i England... Kunne kanskje fått tak i den der, men er litt avhengig av noen tjenester da... Men jeg trodde kanskje man begynte med sprinkelseng ganske tidlig jeg da... :klø:

Vi får sprinkelseng. Faktisk blitt tilbudt det to steder :ler: den ene har madrass og beskyttelse. Men jeg er veldig skeptisk til å bruke madrassen... Men beskyttelsen går vel sikkert fint.

Vi får vippestol også. Blitt tilbudt fra de samme to stedene :ler:

Vet at min svigerinne har brukt det en del, men det må en nesten se an tror jeg. Men hun brukte det vel mest når sønnen ble litt større. Når han hadde begynt å spise grøt tror jeg...

Ingen vits å kjøpe det før man evt savner det... Tror det er lett å la seg rive med av alt som ser kjekt ut, så blir det stående ubrukt...

Happyland er fint. Ok, da skal det huskes. Vi har ikke kjøpt vogn enda, har ikke snøring på hva vi skal kjøpe... Forvirrende mye å velge i mellom. Dessuten har jeg alltid innbilt meg at en vogn var noe en hadde 1 av, kanskje en sånn liten trille etterhvert. Etter noen turer innom diverse forum ser det ut til at de har voldsomt mange vogner. Det høres veldig dyrt ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke det er så vanlig med flere vogner som det kan virke. Det er vel bare noen som liker å briefe litt med "vognparken" sin. En vogn til barnehagen, en til terrassen, en til trilleturer, en til kjøpesenteret, en til å ha inne.. Det er jo ikke normalt, og i hvert fall ikke nødvendig. Særlig ikke når folk "liksom" har 3-5 vogner av merkene Bugaboo, OTH osv. som er svindyre merker.

Vi har kjøpt en duovogn. Det vil si at det er en sportsdel og en bagdel som man klipser på understellet. Da blir som oftest vognen lettere enn hvis man har kombivogn, hvor man setter bagendelen oppi sportsdelen. Men det finnes mange fine kombivogner også, og det er veldig praktisk å kunne løfte ut bagdelen med kun en hånd, tror jeg. Men vi falt nå for TFK Joggster Twist vi da. Det er en svæær vognjungel der ute, så dere kan jo bare begynne å titte nå, og se om dere klarer å bestemme dere for noe som dere kan kjøpe når ting nærmer seg. Bare husk på at noen merker har gjerne opp til 3mnds leveringstid (Emmaljunga har gjerne det hvis man skal ha visse farger og typer).

Vi skal bruke vugge så lenge hun sover på vårt soverom i hvert fall. Nyfødte babyer liker å ha det litt trangt rundt seg, og da kan sprinkelsengen bli litt stor i starten. Men mange putter vogbagen oppi sprinkelsengen, eller legger puter og slikt oppi sprinkelsengen slik at den blir mindre i starten.

Jeg ville nok ha kjøpt ny madrass til sprinkelsengen, ja. Den sprinkelbeskytteren kan man kanskje vaske i vaskemaskinen? Så lenge man får vasket på 60grader så skal det vel drepe bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det virker veldig voldsomt synes jeg. ble litt overrasket når jeg så at enkelte hadde egen vogn til barnehagen... Lillegutt begynner forhåpentligvis ikke i barnehagen før han er 14 måneder. Trodde kanskje ikke han trang egen vogn jeg da... Men har jo ikke snøring da...

Aldri hatt små barn og min erfaring med barnehager begrenser seg til arbeidsuka i ungdomsskolen :ler:

TFK har jeg sett på også. Synes den ser skikkelig tøff og praktisk ut. Men har ikke "prøvd" den enda, så søren ikke sikker... Får ta en tur og kikke litt først.

Burde kanskej begynne å kikke snart da hvis det kan være 3 mnd leveringstid. Er jo søren ikke lenge til det er 4 mnd igjen...

Hmm, kanskje vugge bør vurderes likevel... Vet venninna mi var veldig fornøyd med sin... Kanskje det blir en bestilling i England likevel. Får lufte det litt mens jeg har muligheten...

Smart å sjekke om det kan vaskes ja. Svigerinnen min har brukt det samme til to unger. Hun hadde ikke hørt om at det var økt risiko for krybbedød. Men vil ikke ta noen sjangser... Better safe than sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er "normalt" hysterisk når det gjelder sikkerheten til den lille. Synes også det er bedre å være på den sikre siden når det faktisk kan være med på å øke sjansen for krybbedød. Så her sjanser vi ikke på det, gitt. På samme måte som vi har kjøpt nytt bilsete for å være på den sikre siden.

TFK-vognene er det stort sett ikke ventetid på tror, jeg. Men vet at Emmaljunga har hatt det. Vi så litt på Emmaljunga Edge Duo. Det er jo en tanks av en vogn! Virker veldig ålreit. Men den ble litt for tung og stor fant vi ut. Vi skulle jo opprinnelig IKKE ha trehjuling.. men nå står det jaggu meg en her likevel :ler:

Nå er det jo tilbud på vogner over alt da, så kanskje dere kan se om dere finner et skikkelig kupp et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok jeg også er det... Har veldig problemer med å forestille meg selv som en hysterisk mamma. Og hvis den lille gutten ligner sin mor er det nok greit å være rolig av seg, da kommer det nemlig til å skje litt :ler:

Vi er lovet et sete av svigerinna mi. Tror det er trygt, de har jo hatt det. Så vet jo om det har vært med på noe. Problemet er bare at de har ikke så mye penger, så jeg er litt usikker på om de har kjøpt et ordentlig et...

Ellers vurderer jeg heller å kjøpe nytt. Men de har en tass som blir to år eldre enn sin fetter, så hadde egentlig hatt mulighet til å arve en stund der...

Vi får se.

Jeg er veldig usikker på 3 hjuling / 4 hjuling... Men samtidig tror jeg ikke akkurat vi skal i kjempe ulendt terreng, så tror nok vi klarer oss fint med en 3 hjuling også...

Venter på torsdag. Åpner en ny barneutstyrsbutikk her da. Tenkte det var noen tilbud der. Men usikker på hvilke typer vogner det er der da...

Ellers får vi ta en tur innover mot Oslo etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ellers så er jo kanskje Sandvika et alternativ? Der har de en temmelig stor butikk på storsenteret.

Kan være greit å ha et sete man vet er sikkert, ja. Det finnes så mange på markedet, men ikke alle er like bra! Vi har kjøpt Maxi Cosi Cabriofix med isofixbase. Vi har ikke isofix i bilen nå da, men basen kan brukes uten isofix også. Kjekt å kunne ta ungen i setet før man setter setet i bilen, og bare klipse det ut igjen når vi skal ut av bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandvika er absolutt et alternativ ja. Skal dit på 3D ultralyd, og er jo ikke så langt... Kan hende det blir en tur før det også...

Ja, derfor jeg er litt skeptisk til å arve bilsetet... Er jo greit å spare penger. Men når jeg hørte de snakket om å kjøpe bilsete på et sted kalt billighuset så blir jeg naturlig skeptisk. Nå var hun veldig klar på at det skulle være godkjent. Men kan jo være godkjent uten å være så veldig bra...

Vanskelig det der... :sjenert:

Vi har heller ikke isofix. Men tenkte jo å ha i hvert fall to barn. Så jeg vil veldig gjerne kjøpe noe jeg er fornøyd med og kan finne på å bruke til begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får base til setet vårt uten isofix-feste også. Men nå kan det jo være at vi en gang får bil med isofix da, og da er det like greit å ha en base som kan brukes både med og uten isofix :)

Kan egentlig anbefale deg å kjøpe bilsete nå, for Maxi Cosi Cabriofix koster 999kr på Barnashus på Sandvika storsenter frem til 2. februar. Ordinær pris er 1599kr. Så kan dere heller bestemme dere for om dere ønsker å kjøpe/bruke base til det etter hvert, for basen kjøpes separat :)

I tillegg er det mange andre gode tilbud der. Du kan se mer her: http://www.barnashus.no/barnashus/frontend...indd%5B1%5D.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir en smule misunnelig på dere som bare kan svippe over til Svinesund. Det hadde vært praktisk med de mulighetene her og. Tipper dere sparer masse på å handle der.

Hm, kanskje jeg må ta med meg gubben og flytte sørover :fnise:

Bare en mnd og 25 dager igjen??? :dåne:

Nå går det virkelig unna i svingene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i hvert fall veldig mildt og fint vær her vi bor, så det er jo positivt! Men du får nok ikke gått så mye på ski ;)

Vi brukte ca 50 min herfra til Svinesund. Det er ganske kjekt. Vi brukte 2,5 time fra der vi bodde før.

1mnd og 25 dager høres fremdeles lenge ut, spør du meg. Men kanskje jeg kan føde 3 uker før termin? *Håpe* Hehe. Neida. Det viktigste er at babyen er frisk og fin og klar til å komme :)

Endret av Kykkelikokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å føde 3 uker før termin gjorde jo jeg, så det gjør jeg glatt igjen. Men denne gangen blir det vel 14 dager over tenker jeg. Må jo prøve begge deler :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å gå på ski er ikke akkurat noe savn. Det har ikke vært mengder med snø her de siste vintrene heller. Er bare glad smurfen får se litt snø i løpet av vinteren jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye utstyrs-snakk. Det er bra dere er eksperter innen jeg blir gravid, så kan dere guide meg gjennom utstyrs-jungelen.

Nå må eg sove, for jeg skal i Pirbadet i morgen tidlig, og etter en lang arbeidsdag er jeg sliten.

*God natt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye utstyrs-snakk. Det er bra dere er eksperter innen jeg blir gravid, så kan dere guide meg gjennom utstyrs-jungelen.

Nå må eg sove, for jeg skal i Pirbadet i morgen tidlig, og etter en lang arbeidsdag er jeg sliten.

*God natt*

Natta flinke Bea-Snuppa :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Man får base til setet vårt uten isofix-feste også. Men nå kan det jo være at vi en gang får bil med isofix da, og da er det like greit å ha en base som kan brukes både med og uten isofix :)

Kan egentlig anbefale deg å kjøpe bilsete nå, for Maxi Cosi Cabriofix koster 999kr på Barnashus på Sandvika storsenter frem til 2. februar. Ordinær pris er 1599kr. Så kan dere heller bestemme dere for om dere ønsker å kjøpe/bruke base til det etter hvert, for basen kjøpes separat :)

I tillegg er det mange andre gode tilbud der. Du kan se mer her: http://www.barnashus.no/barnashus/frontend...indd%5B1%5D.pdf

Takk for tipset :-D

Kanskje jeg får lurt med meg mannen en tur til uka. Da jobber han tidlig, og hadde vært greit å kikke litt snart. Er jo mye som må i hus...

Bare synd at det passer litt dårlig med storinnkjøp i januar :sjenert:

Ja, det blir vel helt sikkert aprilbaby på oss. Det hadde vært typisk siden jeg er lei allerede nå ;)

:klem:

Får håpe du slipper å gå over i hvertfall. Godt at en av månedene er februar. Den er riktignok ikke så kort i år, men hjelper litt da :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Dere hadde jo den sure bilutgiften.. :sjenert: Det var utrolig teit det da. Men det kommer helt sikkert nye tilbud. De pleier å ha tilbud på det bilsetet av og til på BarnasHus, men da tror jeg ikke det er så mye nedsatt som nå. Jeg tror vi betalte mer da vi kjøpte det på tilbud en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant... :sjenert:

Har nok penger til det, men kan bli trangt fram mot neste lønning... Kunne tenkt meg å se på vogn samtidig...

vi har noen kommende besteforeldre som har signalisert at de kanskje vil kjøpe noe. Men har ikke noe konkret der... så er litt vanskelig... Synes ikke akkurat vi kan spørre heller...

Du finner ikke det på Svinesund da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de hadde det på Happyland, men jeg tror faktisk ikke det er så billig som 999. Jeg tenkte ikke på å sjekke.

Kanskje du kan spørre om den kommende bestemor vil være med og se litt, så kan jo du se om hun tar initiativ til å kjøpe noe :ler: De blir ofte likså gira disse besteforelderne. Jeg snakker av erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...