Donpedro Skrevet 15. juli 2007 #21 Skrevet 15. juli 2007 Jeg tror også det for barn (ihvertfall under en viss alder) ikke er så nøye hvor man er, men at voksne har tid. Reagerte imidlertid litt på denne: Da kan man spørre seg selv, velger de reisemål ut fra de voksnes eller barnas behov og ønsker? Altså, for oss er ikke ferier til kun for barna. Så reisemål vil nok noen ganger gå mest i barns favør, noen ganger i voksens favør, og de fleste gangene midt på treet. Man er en FAMILIE, og det vil i mitt liv si at barn også innimellom må tilpasse seg voksne. Har man tid til hverandre, får de fleste det fint uansett hvor man er.
momo Skrevet 15. juli 2007 #22 Skrevet 15. juli 2007 Det viktigste i en ferie er nok at barna får kvalitetstid med mor og far ikke hvor de er. Og kan jo være kjempegøy for barna og telte et sted i nærheten og grille ute. Skal jo ikke så mye til. Selv så elsker vi og reise og reiser alt vi kan med den økonomien vi har. Vi har ikke god råd, men har da reist litt. Jenta vår på 6 år har vært i syden 6 ganger, da 2 eller 3 ukers ferier. En gang i euro disney og en uke på hytte i Sälen i jula og en uke på hytte med besteforeldre i sommer. Dette blir første år vi ikke skal til syden. Hennes ferie i år blir en uke i danmark på feriecenter med oss også hytteturen hun hadde med besteforeldrene. Tror det blir mer enn bra nok ferie for henne. Har og intrykk av at barn i dag reiser på mye flottere ferier og er gjerne på ferie, både sommer, høst, jul og påske.
Furstina Skrevet 15. juli 2007 #23 Skrevet 15. juli 2007 Vi hører om dem som er på utenlandsferie hvert eneste år, og gjerne også to ganger i året, men det er de vi hører om... Vi hører ikke om de som koser seg "hjemme", selv om det er flesteparten. Det tror jag också. Vi hör om dem som varit utomlands, det syns på solbrännan och de pratar om det både samma år och åren efter. "minns ni förra sommaren när vi var i Spanien..." Jag tycker också att det är vanligare att resa långt bort än tidigare, kanske lättare att göra det också. Många familjer har det också väldigt bra ekonomiskt - andra har det dåligt. De som "bara" varit hos besteföräldrarna, eller i familjens hytte, eller kanske bara kvar i huset eller lägenheten - de hörs sällan lika bra när man pratar om ferien. Jag har inte ferie än, men denna helg har vi "haft ferie hemma", varit och tittat på djur, åkt några karuseller, haft picknick, varit på bio och kort sagt umgåtts tillsammans och gjort kul saker. Det är också viktigt, att göra något en "vanlig" helg".
Lemona Skrevet 15. juli 2007 #24 Skrevet 15. juli 2007 Mine foreldre prioriterte alltid at vi dro på fine ferier, som oftest utenlands da vi var små. De hadde ikke god råd, men min far hadde en ekstrajobb som dekket det vi brukte på ferier. Må si minnene fra disse feriene er av mine beste barndomsminner, og jeg ønsker å gi det samme tilbake til mine barn. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å dra utenlands for å ha fin ferie, men jeg tror det å komme seg bort og oppleve noe nytt er viktig for barn. Særlig når de begynner på skolen tror jeg det betyr mye å kunne fortelle om opplevelsene sine til klassekamerater. Det behøver ikke å koste enn formue å reise på tur heller. Man kommer langt med vilje og litt kreativitet.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2007 #25 Skrevet 15. juli 2007 Det viktigste i en ferie er nok at barna får kvalitetstid med mor og far ikke hvor de er. Og kan jo være kjempegøy for barna og telte et sted i nærheten og grille ute. Skal jo ikke så mye til. Helt enig. Og helt fint å reise langt om foreldrene trives med det, men gå gjøre det primært for at barna/familien skal få "bra nok" ferie er ikke særlig smart, hvis den ene eller begge de voksne kanskje ikke trives med den type ferie. Eller man ikke har råd - aldri i livet om vi ville brukt penger vi knapt hadde på en ferie som er "over evne". Da jeg var liten tilbrakte vi alle somrene på hytta ved sjøen, og det er MINE beste barndomsminner. Vi gjorde da mye - dro på båtturer, fisketurer, til byene rundt, besøk til foreldres venner og slektninger, teltet med jevnaldrende venner, overnattet, rodde rundt på egenhånd da vi ble gamle nok osv... I tillegg fikk vi søsknene etter hvert noen ferier for oss selv på leir avhengig av interesser. Utenlands - tja, noen turer til Sverige og Danmark, og et par turer "ordentlig langt" ble det i løpet av oppveksten. Men ikke mer enn det - og jeg har ærlig talt ikke savnet det. Som voksen har både jeg og søsken reist ganske mye, og foreldrene våre har vært på noen turer aleine etter hvert som økonomien ble bedre og interessen for det ble større. Jeg synes for all del det er viktig at man tar seg TID til ferie med barna, og at man opplever ting sammen, men dette kan da like godt skje i "nabolaget" som i Thailand...
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #26 Skrevet 16. juli 2007 Jeg var ikke på ferie noe annet sted enn på besøk til besteforedre som bodde på en annen kant av landet. Det var fast hver sommer de første 15 årene av mitt liv. Den sommeren jeg var 16 jobbet jeg slik at jeg hadde råd til å reise på ferie den sommeren jeg var 17. For meg er det å reise nå (10 år senere) en svært høyt prioriteret sak, men jeg føler likevel ikke at jeg har gått glipp av så mye i oppveksten. Det var vårt opplegg, vi gjorde det sammen osv. Og nå som voksen reiser jeg jo dit jeg vil selv. Dersom jeg får egene barn tror jeg de kommer til å reise mer, nettopp pga jeg liker å reiser, men jeg tror ikke vil kommer til å gjøre de "minneverdige turene" før de har blitt en 8-9 år. Et barn som er under 5 år trenger mest et plaskebasseng i hagen, litt is og en glad mamma.. Og når det gjelder å fortelle om ferien når man er tilbake på skolen, så der det alltid mange som har gjort noe "bedre" uansett.. Og samtidig er det alltids noen andre som ikke har gjort noe spesielt. Dessuten er den seansen over på en dag eller to.
Brukernavn Skrevet 16. juli 2007 #27 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har en 5 åring. Til nå har hun opplevd tur til dyreparken, sabeltann show, legoland og danmark, 3 ukers ferie i spania og ellers Norge i "landlige" omgivelser i sommrene. Jeg ville bare vite hvordan andre norske barn ferierer, føler at jeg ikke alltid kan "gi nok" pga stram økonomi. Dette synes jeg var MYE hvis det var i løpet av èn ferie alt sammen. Og hvordan du kan påberope deg stram økonomi når du har hatt råd til alt det der skjønner jeg bare ikke... Vårt barn har vært èn uke i syden med den ene av foreldrene (Begge vi foreldrene hadde ikke råd til å dra må vite), og èn dag i en fornøyelsespark. Snart skal h*n være en uke hos bestemor. Dette var årets ferie for vårt sjarmtroll...(som også er 5 for øvrig..)
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #28 Skrevet 16. juli 2007 Dette synes jeg var MYE hvis det var i løpet av èn ferie alt sammen. Og hvordan du kan påberope deg stram økonomi når du har hatt råd til alt det der skjønner jeg bare ikke... Vårt barn har vært èn uke i syden med den ene av foreldrene (Begge vi foreldrene hadde ikke råd til å dra må vite), og èn dag i en fornøyelsespark. Snart skal h*n være en uke hos bestemor. Dette var årets ferie for vårt sjarmtroll...(som også er 5 for øvrig..) En venn av meg leide billig ett sommer hus i Spania. Betalte bare billige flybiletter pluss litt for sommer huset, vel 5000 kr for 3 uker.. Ellers er jeg så heldig at jeg har en fantastisk mamma med økonomisk mulighet til å hjelpe Det er en del billige reisemåter har jeg funnet ut..ofte er det å feriere i utlandet langt rimeligere, lurer også på boligbytte etterhvert, jeg har leilighet i Bergen hvis noe er interessert
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #30 Skrevet 17. juli 2007 Må ærlig innrømme at når jeg hører om mennesker som aldri har vært i utlandet begynner jeg å lure. Ser på dem som mindre kultiverte.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #32 Skrevet 18. juli 2007 Vi har tatt med barna i inn- og utland siden de var ganske små. De har besøkt mange land på flere kontinenter, og de har vært med på både ryggsekk-turer og vanlig pakketurer til "syden". Hvis vi spør ungene hva som er de fineste opplevelsene, så er det de helgene vi drar på telttur i skogen eller ved fjæra, eller vi drar på familiehytta på fjellet. Poenget er jo å gjøre noe som alle trives med, og vi liker å variere reisemålene våre, slik at vi har opplevd både overnatting i snøhule, isbjørn på Svalbard, pyramider i Egypt og kenguruer i Australia. Vi har økonomi til å gi ungene våre disse opplevelsene, og jeg tror ikke på noen måter at de har tatt skade av det
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #33 Skrevet 18. juli 2007 Også hvis det er snakk om mennesker på fem år? Og mindre kultivert? Man kan da godt reise til en hel rekke flotte destinasjoner uten å ta inn snev av kultur i landet man er i. Selvfølgelig ikke barn på 5 år, mer voksne på 25 og oppover. Det er en del av oppdragelsen å lære seg å gjøre seg forstådt i et annet land vil jeg si.
gladidag Skrevet 19. juli 2007 #34 Skrevet 19. juli 2007 Vi har tilbragt sommeren så langt hjemme..litt tomt i nabolaget så ikke mange lekekamerater tilgjengelig. men vi har hatt besteforeldrebesøk en uke, vært på flere fiske og sykkelturer, stranden, skogstur, spist masse is og slappet av. Skal på besøk i England i slutten av august. Vi er stort sett hjemme om sommeren og tar heller en tur til varmen midtvinters. Syns det høres ut som om du gjest har gjort masse kjekt med barnet ditt. Men det kan sikkert føles som et press avogtil å ha den mest eksotiske, kuleste ferien.. Men små barn tror eg ikke legger så mye vekt på hvor de er, bare de får tilbringe masse tid med de de er glad i. Eg hadde min første sydentur når eg var 21.. før det hadde det stort sett vært noen campingturer i arvet familietelt og etpar bussturer nedover Europa.. Syns jo disse venninne på skolen som hadde råd til sydenturer og dyre klær var heldige..men tenkte ikke så mye over det.
*Emma* Skrevet 22. juli 2007 #35 Skrevet 22. juli 2007 Barn setter mye mere pris på å gjøre ting sammen med mor og far (i ditt tilfelle mor) enn store og flotte reiser. Det er ikke hvor man drar som har noeå si men hva man gjør. Eksempel: I 2003 var min sønn 3.5 -vi var 10 dager i Florida. DisneyWorld, FULL PAKKE. Det han husker er at det var veldig varmt. I 2004 var han 4.5. Vi leide sommerhus i Sverige med endel venner. Vi hadde ikke kommet lengere enn Svinesund- der han fikk se den største godtbutikken han noengang hadde sett...fikk en pose i hånda og beskjed om at han kunne plukke hva han ville i posen sin...da kom kommentaren "Dette er den beste ferien vi noengang har hatt mamma!" Svinesund/DisneyWorld....I rest my case
ThirtySomething Skrevet 22. juli 2007 #36 Skrevet 22. juli 2007 Vi har en filosofi om ferie, og det er at vi skal være sammen. Ferie er å gjøre noe annet enn det vi vanligvis gjør, noe annet enn å reise på jobb/bhg/skole.. osv. Det er ikke organiserte aktiviteter, og vi har mer tid til hverandre. Vi har ikke noe behov for å reise langt om sommeren. Da vil vi nyte Norge på sitt beste. Reiser på småturer, og koser oss sammen. Ungene blir ikke verken mindre kultiverte eller får noe dårligere tilbud enn de som måtte dra 2 uker til Mallorca. I år har vi hatt det strålende, tross dårlig vær. Det har vært parker, teltur i skogen, overnatting hos besteforeldre. En av ungene har vært på campingen hos en kamerat og storkoste seg. Jeg tror det er vi voksne som hauser opp dette med ferien. Hva med å ta utgangspunkt i at ferien er noe vi har sammen - vi tilbringer dagene sammen, og sammen med familie og venner. Kanskje man må definere hva som er ferie sammen? Og glemme alle rundt, og sipelthen finne det som passer for seg....?
Klips Skrevet 22. juli 2007 #37 Skrevet 22. juli 2007 Skjønner virkelig femåringer forskjell på en ferie og en annen? For min fireåring vet ikke det ene landet fra det andre, så jeg tviler på at det er særlig til sammenlikning i barnehagen etter ferien for henne i hvert fall. Vi har forsåvidt både råd og lyst til å ta eksotiske ferier med barna (og da tenker jeg ikke på sydentur), men like gjerne helt andre ting. Neste år tror jeg det blir tur til en seter i Norge, et annet år kanskje en dyr tur som langt fra er først og fremst for å være barnevennlig. Jeg tror ikke det er hvor man er men hva man gjør det til som avgjør om man har en fin ferie.
Kayli Skrevet 23. juli 2007 #38 Skrevet 23. juli 2007 (endret) I år har vi vært i dyreparken i Kristiansand og skal i tillegg en uke til Sverige, begge steder med campingvogn. Dette året er et unntak for oss - som regel har vi ikke vært på lange ferier. Fordi vi driver gård i tillegg til vanlige jobber, er det ikke alltid så lett å reise bort, i alle fall ikke lenge om gangen. Løsningen har vært å ta et par-tre dager på tur, bare for at ungene skal ha opplevd noe annet, og har noe å fortelle når de kommer tilbake til barnehagen/skolen. Jeg synes det er viktig at ungene lærer sitt eget land å kjenne - "vårt nærmeste ferieland". Derfor har vi prioritert å reise en del i Norge, og poenget er ikke at det skal være så langt å reise heller. Men en forandring av omgivelser er greit for alle. Vi har til og med vært på ferie hos en venninne av meg i eget fylke. Som nevnt over tror jeg det er viktig å prioritere tid sammen med ungene i ferien. Lange, sene frokoster, gjøre noe sammen, gå turer, fiske, plukke bær, bade, spille krokket i hagen osv. Dette er aktiviteter man kan gjøre selv om man ikke drar på ferie. Dessuten er jeg litt opptatt av at barn nå til dags, med en hverdag som er svært så organisert, har godt av å kjede seg innimellom og måtte bruke sin egen fantasi! Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet fordi om man ikke reiser på ferie, eller fordi man reiser på korte turer. Likevel; noe er det viktig at barna har opplevd. Det er ikke kjekt å være det eneste barnet som ikke har noe å fortelle etter ferien. Endret 23. juli 2007 av Kayli
Gjest *kosejoker* Skrevet 23. juli 2007 #39 Skrevet 23. juli 2007 Det høres ut som om 5-åringen din har fått masse fine opplevelser, og vel så det. Mine foreldre tok med seg meg og søsteren min rundt omkring i Norge eller på hytta i de feriene vi hadde, og for meg er dette minner jeg gleder meg over i dag. Selv om mange jevnaldrende var både på Sydenferie og andre utenlandsreiser storkoste vi oss på de turene vi var på. Man trenger ikke å dra utenlands for å ha fine opplevelser, selv om jeg forstår at du lurer på om det er "bra nok". Min mening er i det minste at det er bra nok i massevis og at 5-åringen er heldig som får så fine opplevelser :-D
Bobsi Skrevet 24. juli 2007 #40 Skrevet 24. juli 2007 For meg er ferie å gjøre noe annet enn i det daglige, være borte fra hjemme, og ha tid til hverandre. Når jeg ser på hvor gøy jenta mi har det når vi er på besøk hos mine foreldre, er det ferie. Ferie for meg, fordi jeg får avlastning, ferie for henne fordi hun får oppleve at andre har tid til henne, opplever å fange krabber i fjæra, opplever å være med i båten osv, ting som ikke skjer på en vanlig hverdag. Dermed handler det ikke om penger. Vi har reist på telttur 30 min kjøring fra leiligheten, helt gratis.... Poenget er at man bruker tiden på barna, tror de har like mye utbytte av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå