Gå til innhold

Trekke visdomstann..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har trukket tre visdomstenner og det har gått veldig fint. Første tannen tok litt tid, den hadde kroker på røttene og måtte deles før den kunne plukkes ut i deler. Var ikke vondt, bare en del lyd liksom.

Tannlegen måtte fjerne litt kjevebein for å få ut to av dem, da blir det en litt større operasjon enn med bare vanlig trekking.

Gode tips til tiden etterpå:

- Legg på en ispose, dette demper ubehag og hevelse.

-Man kan skylle med corsodyl etterpå, dette fikk jeg beskjed om etter jeg hadde fjernet kjevebein for å få ut tennene.

Tok ganske kort tid, et par minutter max etter tannlegen begynte å jobbe med tannen, piece of cake :) !

Videoannonse
Annonse
Gjest DyneTryne
Skrevet

det var overkjeve som var ei hore her.. hvorfor er mine tenner eo hore :(

Gjest Catwoman
Skrevet
-Man kan skylle med corsodyl etterpå, dette fikk jeg beskjed om etter jeg hadde fjernet kjevebein for å få ut tennene.

jeg og gjorde det - skulle skylde tre ganger daglig i en uke, neste gang kommer jeg til å bruke noe annet.

Tunga mi ble nemlig helt køl-svart, og tennene ble gråaktige - heldigvis bare oppi, så det syntes ikke når jeg smilte. Fortsatt så sitter litt av fargen igjen - og nå er det vel halvannen måned siden.

Skrevet

Jeg har ikke skyllet med Corsodyl vann, men jeg har kjøpt Corsodyl gel som jeg har lagt på 3 ganger daglig. Fungerer like godt det. Så slipper jeg svart tunge ;)

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Det er forskjell på de i underkjeven og overkjeven. De i underkjeven har fote lenger røtter og er ofte vanskeligere å få ut.

Jeg har operert ut hos oralkirurg to ganger (underkjeven begge gangene). Dette var operasjoner som tok ca 1 time hver. fikk mye bedøvelse, så trykket var verst. og det at jeg ikke tåler paralgin forte og pinex forte så godt og blir kvalm av de (det er jo litt dumt å kaste opp i et operasjonssår) slik at jeg etter den andre operasjonen, da jeg visste dette, måtte klare meg med vanlig paracet. uff. det var ikke bra. Mange dager jeg ikke fungerte på. Sydde 4 sting på hver side. De måtte opereres ut da de vokste vannrett og ikke kom opp og lagde betennelse. De ga meg ikke antibiotika heller, selv om jeg har lest at det er vanlig...

Jeg var veldig hoven i 2-3 dager etter operasjonene. men de var sikkert mye mer omstendige enn det du skal gjennom. Pass på at du får med deg resept på smertestillende som du tåler. Og ha noe energirikt å drikke hjemme, i tilfelle du ikke klarer spise.

Skrevet

Ser du har fått masse svar, men jeg slenger meg på fordet..

Jeg trakk visdomstannen min for en tid tilbake, jeg gruet meg noe inni helvete! Sambo var til og med med til tannegen siden jeg gruet meg sånn. Tannlegen min viste at jeg var helt satt ut av situasjonen, hun er toppen! Hun satte bedøvelsen, tok frem noe som lignet på en ishakke og presset på tannen min. Så byttet hun "ishakke" presset litt til, og sier "det er lyden som er det værste".. Så kjenner jeg noe som falt ned på tungen min, "faen, nå knakk hun dritten" tenkte jeg.. Og der plukker hun ut tannen min!!! :overrasket: Ikke noe tang, ikke nor riving eller sliting eller alt annet skummelt som jeg hadde sett for meg, bare litt pressing mot tannen med en "ishakke" :) Det går helt fint skal du se!

Skrevet

grunnen til at underkjeven kan vre vrien, har ikke med lengden på røttene å gjøre, men at du har en nervekanal som ligger i området. Hos enkelte ligger røttene rundt nervekanalen, og den kan derfor ikke bare dras ut - da man risikerer å rive i stykker nerven. Derfor må enkelte dele tannen i flere deler, slik at de kan ta en rot av gangen. Ikke noe skumle greier, men det tar litt lengre tid.

I overkjeven har man ikke dette problemet med nerver, og det er bare å dra den ut. Hos de aller fleste skjer dette så fort at man ikke har fått det med seg selv engang.

Litt irriterende at folk her skriver skrekkhistoriene sine, når trådstarter ba om solskinnshistorier :sol:

Skrevet

Flink tannlegestudent som har svart her, men jeg slenger på ett svar jeg og, som tannlege :D

Har selv fått operert ut to visdomstenner nede, og fått trukket begge visdomstennene oppe.

Grunnen til at de nede måtte trekkes,var at de ikke hadde plass til å komme helt ut. Det var helt udramatisk, måtte lage noen små snitt i tannkjøttet og dele tannen for å få den ut, og så sy 3 små sting for at det skulle gro raskere. Hadde lite smerter etterpå, og alt gikk fort og greit :)

De to oppe, regnet jeg med bare skulle "poppe" ut, som jeg av erfaring vet at de pleier :) Jeg gikk siste året på tannlegestudiet, og stakk bare oppom på kirurgisk avdeling og spurte en som var ferdig kirurg om 2 år om han kunne trekke begge to. Han spurte om jeg hadde med røntgenbildene mine, men jeg sa så kjekt: "Neida, du trenger ikke de, de ser så fine ut atte!" :D Vanligvis ville dette tatt ca 5 min, med bedøvelse og alt, men det viste seg jo selvsagt at mine jeg hadde tre røtter (vanligvis på disse tennene har de "grodd sammen" til en rot) som spriket ganske godt, og derfor satt begge tennene mye bedre enn forventet :D MEN det var absolutt ikke vondt, kjente bare litt press, og det tok noen minutter lenger ett forventet. I løpet av disse minuttene hadde ryktet spredd seg på kullet, og 30 av mine nærmeste studiekamerater rakk å komme opp på avdelingen og få med seg alt som skjedde :D Tennene kom ut etter ca 20 min (noe som er LENGE når det gjelder overkjevevisdomstenner), og jeg var strålende fornøyd :)

Ellers er det jo greit å vite at det sjelden er behov for å bruke tang i overkjeven, bruker oftest bare en hebel ("ishakkelignende dings" :D ) og lirker tannen forsiktig ut :)

Så pust rolig og ta det rolig, dette går kjempeflott :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg har en solskinsshistorie. Han bare dyttet litt på den med en metallpinne eller noe, og så plutselig sto han med den i hånda. Jeg ble helt forskrekket over hvor bra det gikk. Så for meg et skikkelig røsk og rennende blod, men jeg merket det knapt. Var bedøvet på forhånd.

I dagene etterpå hadde jeg ingen smerter eller hevelser der tanna hadde vært. Jeg opererte også tenner i underkjeven. Der var jeg øm noen dager, men merket ikke no til dr jeg hadde trukket.

Tror også jeg hadde litt kronglete røtter. Så det er altså ingenting å grue seg til! Jeg grudde meg, men fikk faktisk kurert min lille tannlegeskrekk etter å ha operert og trukket visdomstenner (det høres utrolig ut, men er helt sant).

Skrevet

Som andre her har påpekt så er det forskjell på underkjeven og overkjeven. Jeg har bare trukket en i overkjeven og gruet meg noe sinnsykt. Tannlegen sa "nå skal jeg bare kjenne litt her" etter jeg hadde tatt bedøvelse, og så hørte jeg "røskelyder". Begynte å si au, men tror det var mest fordi lydene var litt ekle, det var egentlig ikke vondt. Tannlegen spurte om det virkelig gjorde vondt og om jeg trodde det var lenge igjen. Jeg svarte ja, men da lo han og så viste det seg han stod allerede med tannen i hånden! Hehe...

Det går nok fint skal du se. Hvis ikke det er noen komplikasjoner så tar det max 5 min. Tror min var ute på 2-3 min altså!

Skrevet

Tusen takk alle sammen, det er spesielt beroligende å høre fra dere som jobber på tannlegekontor og som faktisk ser mye av dette.

Fikk akkurat vite at timen min må utsettes da tannlegen er syk og etterpå skal ha ferie. Så nå må jeg vente enda en måned før jeg får dette ut av verden.

Tror egentlig ikke jeg kommer til å grue meg så veldig før det begynner å nærme seg. :sjenert:

Gjest Gjest_Bulla_*
Skrevet

Jeg skulle trekke en visdomstann for et par år siden, og grudde meg noe helt forferdelig. Har tannlegeskrekk. Da jeg satt på venterommet, trodde jeg at hjertet skulle hoppe ut av brystet. Tanna var vond og virka "porøs", og hadde gått litt i stykker, så jeg så for meg at den ville "knuses" når han skulle trekke, slik at han ikke fikk med seg alt. Men det gikk helt utrolig bra, han satte to sprøyter, og trakk tanna på 1-2-3, helt uten smerter. Jeg satt som et spørsmålstegn etterpå og lurte på om han var ferdig alt... Litt smerte etterpå, men den kurerte jeg med et par Ibux.

Gjest Gjest_Anonyma_*
Skrevet

Jeg bare lurer: Hvordan deler man en tann før man tar den ut egentlig? Kan liksom ikke helt se for meg hvordan.

Skrevet

Noen ganger deler man tannen på langs, gjennom hele kronen, så man får røttene hver for seg.

Andre ganger tar man bare av kronen, og noen ganger av kronen før man så deler røttene fra hverandre.

Dette gjøres for å få tannen lettere ut, og gjøres med ett helt vanlig borr :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jaja, da skal jeg til pers! :tristbla:

Har ikke vært nervøs disse venteukene, men akkurat nå sliter jeg så jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Kryss fingrene for meg da, om en time er det over!

Gjest milkyway
Skrevet

Da er det vel over nå? Håper det gikk bra :)

Skrevet

Endelig!

Det gikk bra, selv om jeg var litt redd for at det skulle gjøre vondt siden jeg nesten ikke kunne kjenne at jeg var bedøvet.

Det skjedde noe uventet også. På bildet så det ut som om tannen bare hadde en rot, men det viste seg at den hadde tre. De to andre lå skult bakom den første på bildet :-)

Lydene var heller ikke så verst, litt knirking kanskje men ikke fullt så gæli som jeg hadde forventet. Og all ære til tannlegens assistent, som var kjempeflink til å orientere meg underveis.

Det tok ti minutter, som kanskje var bittelitt lenger enn jeg håpet, men det verste med hele greia var faktisk å gå rundt å være så sykt nervøs på forhånd. Så jeg kan trygt si at jeg kan føye meg inn i rekken av solskinnshistorier. :hoppe:

Skrevet

så flott at det gikk bra!

Men heihurra, JEG har sånn tannlegeskrekk at bare av å lese denne tråden gruer jeg med til å trekke visdomstenner. Og jeg har pokkermeg ikke fått dem enda :P

Skrevet

Jeg har et spørsmål til, hvor lenge kommer jeg til å ha dette "krateret" der tannen var? Snodig følelse i grunnen.. det er ikke ømt eller vondt lenger, men jeg har et hull i kjeven liksom.

Regner med at jeg kommer til å kjenne noe der alltid, men kommer til å kvie meg for å tygge på den siden for å unngå at det samler seg matrester. Må jeg bare leve med det?

Skrevet

Husker ikke helt hvor lenge, men det går seg jevnt og trutt til.Stingene tas etter ca ei uke.

Naturlig nok er det ømt en tid etterpå.Men tar ikke all verdens tid før du kan begynne å tygge litt "uvørent" :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...