Tralla la Skrevet 13. juli 2007 #1 Skrevet 13. juli 2007 Jeg skal trekke en visdomstann om ikke lenge. Vanligvis har jeg ikke tannlegeskrekk, men er livredd dette her. Man leser jo så mange skrekkhistorer om folk som har ligget i tre timer mens tannlegen røsker og river. Er det ingen som har noen (sanne) tanntrekke-historier og fortelle, hvor det faktisk har gått veldig raskt og greit? Mitt utgangspunkt er positivt, tannen står rett opp og ned og tannlegen har satt av en halv time til jobben (men man vet jo aldri...) Er det kanskje noen tannleger her som kan si litt om hvor ofte ting faktisk går greit, og hvor ofte dette blir mer komplisert enn først antatt? Jeg trenger bare litt hjelp til å roe nervene. På forhånd tusen takk.
MiniMjau Skrevet 13. juli 2007 #2 Skrevet 13. juli 2007 (endret) jeg skulle trekke en visdomstann og grudde meg fælt i dagesvis. Når jeg kom til tannlegen så rant svetten og de hadde kalt inn en ekstra tannlege til å hjelpe til å røske og dra. Når de begynte å pirke og se på tanna, så sa det bare POPP så vippet de tannen ut som en cola-kork! Ikke no blod og ikke no vondt. Røttene hadde vokst fint så det var grunnen til at det gikk så lett. Røttene hadde vokst ned og inn mot midten... Slik : \|/ Så det kan gå veldig greitt. Be om bedøvelse og si at du er nervøs og at de må stoppe om du gir tegn til det. LYKKE TIL! Endret 13. juli 2007 av MiniMjau
Gjest DyneTryne Skrevet 13. juli 2007 #3 Skrevet 13. juli 2007 Eneste tipset jeg har, er å ikke søke opp mitt innlegg om denne saken Men nå hadde jeg en slags "krok" som holdt igjen på innsiden av tannkjøttet også, så den flerret opp og gjorde ting verre enn det vanligvis ville blitt. Etter 4 sprøyter kjente jeg ingen ting egentlig, det verste var bare lyden. Sov-i-ro kan du ta med :-) MinmiMjau er en heldiggris (vet du spurte etter solskinnshistorier, men det var ikke SÅ ille. Bare pass på å ha smertestillende på lager)
Gjest Gjest_Tralla la_* Skrevet 13. juli 2007 #4 Skrevet 13. juli 2007 Etter 4 sprøyter kjente jeg ingen ting egentlig, det verste var bare lyden. Sov-i-ro kan du ta med :-) Hjelper med med å putte noe i ørene for å dempe lyden da, hvis den kommer fra inni ditt eget hode? :klø:
Gjest DyneTryne Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 øh kanskje dumt forslag Musikk i ørene? Det tenkte jeg på, men jeg ville ikke forbinde musikk jeg liker med en slik opplevelse..
Gjest Gjestus Skrevet 13. juli 2007 #6 Skrevet 13. juli 2007 Jeg jobber på tannlegekontor og har i tillegg en tannlege i min nærmeste familie, og kan berolige deg med at jeg aldri har hørt at h*n har slitt med å få ut en visdomstann. Hvis tannlegen er noenlunde fornuftig og ser på konsulteringstimen at tannen blir for vanskelig å få ut, blir du henvist til tann/kjevekirurgisk poliklinikk. De jeg kjenner som har trukket visdomstenner sa at det var bare blåbær, og at det var smerten etterpå som var ille! Men dette løses jo med enkle smertestillende midler. De fleste gruer seg når de skal trekke visdomstenner, men det går som oftest helt fint. Lykke til!
Cata Skrevet 13. juli 2007 #7 Skrevet 13. juli 2007 Solskinnshistorie her. Tanna var ute på ca. 2 minutter og jeg kjente ingenting. Barndommens tannregulering var myyyyye vondere. Eneste minuset var at jeg hadde bedt om å bli godt bedøvd (litt nervøs i forkant ja) så da jeg kom tilbake på jobb etter trekkingen så var jeg ikke spesielt veltalende før bedøvelsen gikk ut . Var bedøvd til langt oppover øra og fikk en smule talevansker. Var ikke nødvendig med smertestillende etterpå heller.
Gjest Gjest_Supermoo_* Skrevet 13. juli 2007 #8 Skrevet 13. juli 2007 Jeg trakk to visdomstenner på en gang og det var fort gjort! Kjente ingenting og hadde ikke særlig vondt etterpå. Det går nok bra skal du se.
Fanta Skrevet 13. juli 2007 #9 Skrevet 13. juli 2007 Jeg jobber på ett tannlegekontor som stort sett har bare unge pasienter. Der trekker vi visdomstenner hver eneste dag. Kan tenke meg at 1 trekking pr uke ikke går like lett som tannlegen trodde. Men det er heller ikke noe problem. De kommer ut tilslutt Man må bare bruke litt mer tid, og kanskje noen andre redskaper. Er IKKE meningen at det skal være vodt. Er det det så be om mer bedøvelse. Eneste som kan være ubehagelig er at de må trekke ganske mye i leppa for å komme til så langt bak i munnen. Lurt å bruke godt med vaselin på leppene den dagen så unngår du at de sprekker. Gjerne ta med musikk hvis du tror det vil hjelpe. P.S "Rekorden" til den ene tannlegen der jeg jobber er 4 sekunder på en visdomstann oppe i munnen
Gjest Catwoman Skrevet 13. juli 2007 #10 Skrevet 13. juli 2007 Det gikk utrolig fort og greit å trekke tanna - og tanna mi var ikke kommet opp overhodet, den lå nedi og hadde kilt seg fast som tannlegen sa. Og jeg ble forespeilet at dette var en komplisert trekking, ihvertfall var det det inntrykket de gav meg. Og jeg satt i stolen og ble bare reddere og reddere... Men så tok de bare tak og reiv den ut, tannlegen og assistenten - tror jeg da, jeg lukket igjen øynene og spurte ikke etterpå - det var over på et minutt ca, de brukte lenger tid på å sy igjen etterpå enn å trekke tanna ihvertfall. Du får rikelig med bedøvelse hvis tannnlegen mener det er behov for det, jeg fikk fem sprøyter, så du kjenner ingenting. Men det var vondt etterpå, så et smertestillende hvis du føler for det.
Gjest Qha Skrevet 13. juli 2007 #11 Skrevet 13. juli 2007 Jeg måtte trekke en jeksel. Og grua meg fryktelig.. pga div skrekkhistorier.Samt at jeg måtte til kjevekirurg.. det hørtes ille ut. Men trekkingen gikk unna i en fei. Rakk ikke å grue meg før jeg var ferdig Ingen smerter etterpå. Ikke noe problemer i det heletatt. Så dette går nok mye bedre enn du tror
Scully Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 er det over- eller underkjeve da? som regel går dette helt knirkefritt, du skal uansett ikke kjenne noe med god bedøelse. overkjeve er enkleste inngrep, i underkjeven kan det ta litt lengre tid, da man må ta hensyn til nerver og slikt, men det går også helt fint i de fleste slike tilfeller også. er det overkjeve har du i alle fall ikke noe å bekymre deg for
Tralla la Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. juli 2007 Takk for svar, alle sammen. Det er selve trekkingen jeg er nervøs for, ikke smerten etterpå. Heldigvis har jeg time mot slutten av dagen slik at jeg bare kan gå hjem når det er over. Om det blir vondt når bedøvelsen går ut plager meg ikke, da er jeg hjemme i min egen stue og langt fra tannlegestolen. Kom gjerne med flere historier, folkens. Så kan det hende jeg etterhvert bekymrer meg mer for regningen enn for selve trekkingen, hehe!
Tralla la Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2007 Et spørsmål til, forresten: Er det forskjell på hvor enkelt det er å trekke tenner oppe og nede? Min tann er i overkjeven og jeg har hørt at det er enklere enn om den satt nede.
Scully Skrevet 13. juli 2007 #15 Skrevet 13. juli 2007 hadde du lest litt lenger opp, hadde du alt hatt svaret. Overkjeven er det letteste, og tar som regel bare noen få sekunder. (tannlegestudent som skriver) ikke noe å grue seg for dette, det går helt fint skal du se. er det en spesiell grunn til at du skal trekke den eller? (karies, ikke vokst ut, vondt, etc?)
lagacy Skrevet 13. juli 2007 #16 Skrevet 13. juli 2007 Dette går nok bra skal du se!! Jeg har slitt med tannlegeskrekk hele livet, men har endelig fått bukt med det problemet nå. Det å trekke en tann høres veldig skummelt ut, men det er IKKe vondt så lenge du får nok bedøvelse. Det som er ekkelt er lyden når tanna trekkes samt litt ubehag etterpå. Jeg trakk en tann for ikke lenge siden, grudde meg forferdelig. Men det gikk fort og gjorde ikke vondt. Jeg pleier å ha med meg musikk som jeg setter på full vreng når tannlegen gjør jobben sin. Og det går som regel veldig fort, sjelden at de bruker lang tid.. Var med ste-datteren min for å trekke en tann for 2 uker siden, vi var inne på kontoret kl. 12 og ut av kontoret kl 12.10. Selve tannen tok det vel i underkant av 5 min å trekke. Jenta grudde seg forferdelig og var på gråten, men når hun kom ut etterpå sa hun at det var ikke vondt i det hele tatt og at hun syntes det var mindre vondt å trekke en tann enn å bore et hull. Lykke til!!
Tralla la Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 13. juli 2007 er det en spesiell grunn til at du skal trekke den eller? (karies, ikke vokst ut, vondt, etc?) Den skal trekkes pga karies. Tannlegen mente det var bedre å ta den ut enn å lage en fylling i den. Den er ikke vond, heldigvis.
Ce'Nedra Skrevet 13. juli 2007 #18 Skrevet 13. juli 2007 Det gjorde ikke vondt å trekke dem (enda jeg hadde en lærling), men det var litt ubehagelig. I løpet av et døgn kjente jeg ikke noe mer
Poetens_Tårer Skrevet 13. juli 2007 #19 Skrevet 13. juli 2007 Jeg trakk to tenner samtidig. Det gikk på 1 time, og da brukte de 55 min på den fra underkjeven (det var noen komplikasjoner der, og de måtte dele tanna i 3 deler), mens den øverste gikk rett ut. Det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Det var litt ubehagelig å ta bedøvelsen, men den var over på noen sekunder. Det jeg synes var desidert verst med hele greia var det jeg måtte tygge all maten på venstresiden en stund etter, siden begge tennene ble trukket fra høyresiden. Trekking av tenner har et ganske dårlig rykte på seg, og det tror jeg henger sammen med at det helt sikkert ikke var noen dans på roser i gamle dager; og sånne ting henger igjen. Det er også viktig å huske på at tannlegen gjør alt han kan for at det skal være minst mulig ubehagelig for deg, for det er ikke god butikk å ha kunder som er redde for tannlegen! Og til slutt må du ikke glemme at tiden går fryktelig fort, og før du vet ordet av det er det flere måneder siden du trakk tannen!
Ginen Skrevet 13. juli 2007 #20 Skrevet 13. juli 2007 Jeg har grudd meg i ukesvis til jeg skulle trekke ene tanna mi som har lagd et hlvt den siste tiden. Tanna i overkjeven har vokst skeivt ut, slik at jeg biter meg i kinnet. I går tok jeg mot til meg og gikk til tannlegen. Fikk bedøvelse og tok røntgen, og borret et hull i samme slengen. Hun skrudde litt på tanna, og etter et par minutter var den ute. Gjorde ikke vondt, ble ikke nevneverdig plaget av lyden heller. Grudde meg skikkelig til bedøvelsen gikk ut, for jeg ønsker ikke å ta smertestillende før jeg virkelig trenger dem. Har derfor ikke tatt ei pille på årevis. Men bedøvelsen gikk ut, det blødde noen timer, og jeg kjenner liksom hullet nå, men hadde ikke vondt i det hele tatt. Kjenner jo at noe har skjedd, men ingen smerter! Dette går kjempefint!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå