Gå til innhold

Livet med lillegutt

MellonCollie

Anbefalte innlegg

Jeg var veldig forsiktig i hele går, holdt meg unna alt som jeg følte var potensielle syndere :) Ingen kullsyre, ingen melkeprodukter, ingen løk / blomkål etc... bare brødskiver med kjøttpålegg og vann omtrent :ler:

Så nå vet jeg ikke, virker jo ikke som maten min har noe med det å gjøre da. Men jeg forsøker i dag også, å holde meg unna det som kan forårsake ting. Og jeg forsøker å få tak i en manuellterapeaut for å bestille time der til uka. Greit å ha det sjekket ut.

Er så vondt å se ham ha vondt - og i tillegg føler jeg meg litt "skyldig", ettersom det kanskje er min melk som forårsaker det :( Vet det er en dum tanke, men blir nå sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg MellonCollie! :vinke:

Vet ikke om jeg har vært innom og gratulert deg med Lillegutt?? Gratulerer så mye!!!! :babygutt:

Leste nettopp fødselshistorien din, og den var jo bare helt nydelig! Så flink du er! :) Det er vondt, tungt og tøft å føde, men absolutt verdt det! Og følelsen når den lille tar brystet for første gang er bare helt vidunderlig :rødme:

Jenta mi slet også en del med magen de 2 første ukene, og sliter fortsatt litt. Men tror nok ikke det kommer av kosten. Kanskje heller det at tarmene til den lille aldri er tatt i bruk før og dermed trenger litt tid på å normalisere seg :Nikke: Jeg har forresten et triks jeg bruker for å få henne til å 'lette på trykket'; Legger henne på rygg, samler bena hennes (som når du skifter bleie) og fører dem opp mot magen og ned igjen gjentatte ganger. For det første så blir hun heeelt rolig mens jeg gjør det, og bena slapper av. Samtidig så slipper hun ut en del luft :fnise: Noen ganger tar det lengre tid enn vanlig, men pleier alltid å komme noe dersom jeg vet hun har vondt i magen :Nikke:

Ha en fortsatt fin fredag MellonCollie! Koselig å se til deg igjen!! :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå snart gått to døgn uten melkeprodukter, men vet ikke hvor lang tid det tar før det "går ut" av melka? :klø: Burde jo ha hjulpet til nå i tilfelle? Er ikke lett det heller - er jo melk i alt mulig rart... Men verdt å forsøke!

Der jeg fant tipset mener jeg det sto at jeg skulle prøve 5 dager uten melkeprodukter, så kunne jeg prøve igjen 2 uker senere.

Hadde litt effekt her.

Kjenner igjen det med at lillegutt roer seg best hos meg... Men når han skrek som verst roet han seg heldigvis også veldig bra hos morfaren, så vi fikk masse hjelp av dem.

Er utrolig slitsomt når det står på, og forferdelig å høre den skrikinga. Man føler seg så hjelpesløs, men det går over. Men greit å høre med helsesøster.

Manuell terapaut er sikkert heller ikke dumt. Så nå at skriking kunne være pga kiss, så det får meg til å lure på om en del av skrikinga til lillegutt i sommer slett ikke var luft som vi trodde, men kanskje kiss. Men jeg vet jo ikke sikkert da...

Er så vondt å se ham ha vondt - og i tillegg føler jeg meg litt "skyldig", ettersom det kanskje er min melk som forårsaker det :( Vet det er en dum tanke, men blir nå sånn da.

Kjenner igjen den tanken der... Vet ikke hvor mange ganger jeg vurderte alt jeg hadde spist som potensielle syndere.

får håpe det roer seg

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet 3 stykker leeeenge :fnise: , og med den første var jeg nok litt forsiktig med hva jeg spiste helt i begynnelsen.. Men jeg fant aldri noen sammenheng mellom matinntak og magesmerter hos babyen... Med de to andre, spiste jeg helt vanlig.. De hadde sine skrikeperioder, slik som alle babyer - men jeg fant aldri noen sammenheng mellom mat og smerte, der heller..

Jeg spiste både fårikål, erter og druer f.eks... Uten at de reagerte.. To dager etter kunne de skrike, UTEN at jeg hadde spist noe som kunne ha forårsaket det. Det eneste jeg holdt meg unna var brus (men det drikker jeg ikke ofte ellers heller).

Tror at ofte (som en annen skrev) er det magen til babyen selv, som er litt i ulage. De har kanskje slukt litt mye luft under måltidet, eller at magen trenger tid på å venne seg til å få melk nedi seg...

Det er slitsomt når det står på - med mye bæring og skrik (gråting da.... ;) Men plutselig er det over - og da husker du ikke hvor ille det var...

Vi hadde ansvar for en nyfødt baby noen mnd i fjor, og jeg syntes han krevde veldig mye... (sånn var da ikke våre jenter :nei: ) Men så pratet vi litt sammen, og så på noen dvd`r - og fant ut at jo :sjenert: de hadde nok vært omtrent sånn de også....

Lykketil... og prøv å tenk på at dette er bare kort periode. Det er tøft, men det går over... Kanskje du da savner å ha noen å trøste, og vugge isøvn ;)

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig forsiktig i hele går, holdt meg unna alt som jeg følte var potensielle syndere :) Ingen kullsyre, ingen melkeprodukter, ingen løk / blomkål etc... bare brødskiver med kjøttpålegg og vann omtrent :ler:

Hørtes ut som dietten jeg har hatt i flere uker dette :ler: Rart hva man blir vant til.

Tror det står i Spebarnsboka at man skal prøve å unngå meieriprodukter i en uke i første omgang...

Får han vondt i magen til faste tider, eller kan det komme til hvilken som helst tid på døgnet?

Du får sikkert mange råd og tips, og det er umulig å vite hva som vil hjelpe. Vi har hatt hjelp av kiropraktor (som fjernet låsninger i nakke, rygg og korsrygg) og massasje - den funker skremmende bra om han har luft, det durer og durer :ler:

Jeg har begynt å innta litt melkeprodukter igjen, og det har gått bra så langt. Har tro på at låsningene var årsaken til mageproblemene her i huset.

Lykke til videre, håper det går over :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for gode tips og råd. Jeg har nå fortsatt dietten min som jeg startet med midt i uka, og i går og i dag har han vært mye roligere. Så da er det bare å fortsette i denne rutinen en stund før jeg begynner å teste ut litt hva som evt tåles. Jeg er bare så glad han er en mer fornøyd gutt :) Så da er det verdt det, å leve på vann og brød ;) I kveld blir det pitabrød med tacokylling oppi, går jo fint å droppe osten der. Man må bare være litt kreativ har jeg skjønt! Vi har også bestilt time hos manuellterapeaut på onsdag, bare for å sjekke ut at alt er i orden. Kan jo også bare være som noen har sagt, at tarmene hans har trengt litt tid for å komme skikkelig i gjenge. De fikk jo en solid omgang med antibiotika i tillegg den første uka, sikkert ikke noe enklere for ham av den grunn.

Helga har gått unna med besøk og besøk og besøk ;) Så nå blir det rolig resten av søndagen! I morgen skal vi en tur ut alle tre for å se om vi får kjøpt en bukse eller to til meg, samt dra innom helsestasjonen for veiing og høre når helsesøster har tenkt seg på hjemmebesøket sitt.

I dag er en fin dag. Jeg koser meg sånn med hele familien min. Til og med hunden er fin ;) Og jeg er så forelska i mannen som jeg har laget det fantastiske lille mennesket vårt med :hjerte:

(Det fantastiske lille mennesket ligger i kurven sin nå og promper HØYT! :ler: Godt for ham det! Snart mattid igjen regner jeg med, gleder meg til han våkner og titter på meg med de herlige øynene sine..)

Endret av MellonCollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest fødselshistorien din. Må si jeg ser frem til min egen etter å ha lest din. Koselig lesing syns jeg!

Kjempefin gutt dere har fått, og et flott navn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager lite aktivitet i andre dagbøker for tiden, og for lite personlige svar her inne. Leser alt dere skriver, og setter stor pris på besøk. Men vanskelig å samle tankene om dagen.

Det gikk jo så mye bedre med magen til lillegutt.. men nå de siste to dagene har det vært ille igjen. Jeg har fortsatt holdt meg unna melk / kullsyre (forsøkte et liiite glass cola på søndag. INGEN suksess, og skal ikke gjentas!), så i dag var det på tide med nye tiltak.

Fikk hjemmebesøk av helsesøster i dag, ringte de i dag for å etterlyse, og hun som egentlig skulle ha mitt område var fortsatt sykemeldt. Men da sendte de ei annen som hadde tid allerede i dag. Var ikke så mye nytt hun hadde å komme med av tips (har lært mye her på KG skjønner jeg :ler: ), men noe var det jo..

Er jo endel frukt jeg også bør forsøke å holde meg unna, spesielt druer (noe jeg egentlig visste), men også epler og appelsiner i store mengder. Og hva har jeg drukket de siste dagene siden jeg ikke kan drikke hverken melk eller kullsyreholdige drikke? Joda - masse juice! 3 ulike typer har jeg hatt å variere mellom - og alle inneholder enten epler, appelsiner eller druer :dåne: Så da er det bare å forsøke å kutte ned på dette også, blir kun vann på meg fremover, og solbærsaft kunne jeg drikke.

I tillegg har jeg kjøpt amme-te. Så da forsøker jeg å drikke dette, samt å gi litt til lillegutt. Så håper vi det hjelper. Teen både lukter og smaker skikkelig dritt, men jeg svelger ned med solbærsafta som jeg har fått godkjent! Kostholdet mitt er jo nå helt ute og kjøre, kan jo nesten ikke spise noe føler jeg, men jeg må jo teste ut. Kanskje han bare har en veldig sensitiv mage, siden han ikke tåler noen av matvarene...

Har også forsøkt massasje på magen hans i dag, han koste seg veldig, så det fortsetter vi med uansett om det har effekt eller ikke.

Glad jeg har samboer oppi dette, han er fantastisk flink til å avlaste. Og til å støtte meg når jeg blir litt down - klarer ikke legge fra meg tanken av at jeg ikke er så flink mamma, når lillegutt har så vondt.

Helsesøster skrøt mye av ham, da. Mente han var innmari våken og oppvakt for alderen, de nevnte de jo på sykehuset også. Han er veldig flink til å feste blikket og man får så god kontakt. Godt å se at noe er bra :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer: Du ER en flink mamma, MellonCollie :klemmer:

Håper lillegutt snart blir bedre, amme-te funket her i hvert fall. Hold ut, for det blir bedre etterhvert. Bra at samboeren din avlaster deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er min :gullengel: .. selvfølgelig er du en god mamma. Herregud, mange som hadde kutta ut amminga, før de kuttet ut alt det du ikke kan spise! :jepp: Du gjør jo faktisk alt du kan for denne lille klumpen!!

Og jeg gleder meg sånn til å klemme både deg og han, og han andre til helgen

:strix:

Glad i deg, jenta mi!

Og Fennikkelte? LilleMonster elsket det! hehe. Jeg slapp å drikke det. :sjenert: der er det enda en ting jeg syns du imponerer med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott mamma er du MellonCollie! :)

Kjenner godt igjen tankene dine, og akkurat som deg så er jeg glad jeg har sambo midt oppi det her. Han avlaster og trøster meg så godt han kan når jeg føler meg nedfor :love:

Ha en fortsatt fin onsdag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at du er en kjempeflink mamma! :klem:

Godt du har en mann som er flink til å ta sin del av ansvaret og støtte deg. Gull verd, det :)

Den amme-teen smaker fælt, ja :Nikke: Ble noen kopper av den på meg også, men T har heldigvis ikke hatt spesielt sensitiv mage.

Håper lillegutten din blir bedre snart, at du finner utav om det kommer av noe du spiser! Ellers kan det jo ha mange andre grunner... Uansett ikke din skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dag i dag :) Det ser ut til at amme-teen har god effekt, for han får ut luft mye enklere nå. Fortsatt litt knip innimellom, men MYE mindre. Det er lett å høre forskjell på sutregråten og "vondt-gråten", og de gangene han har grått i dag har det stort sett vært sutring. Og DET er jo lov når man er en liten gutt! Håper for både hans og vår del at ting går bedre nå :)

Har også vært gæærn og testa ut litt ost i dag, siden det uansett ikke har gitt så mye effekt å kutte. Og virker ikke som det gjorde noe fra eller til. Så da gir jeg meg selv herved lov til å teste ut litt melkeprodukter i det minste, selv om jeg nok drøyer med å drikke ren melk.

Var jo hos manuellterapeaut i går, og han mente også at det var antydning til en liten låsning på venstre side som han fikk fikset. Så det kan jo også være derfor ting har vært bedre i dag. Skikkelig stolt av lillegutt når vi var der - han holdt på i 20 min med å bøye og tøye på ham i alle mulige retninger, og det kom ikke et lite pip fra ham en gang! Han var så tålmodig og flink, bare kikka rundt seg og lurte på hva som skjedde :ler: Var flink og snudde seg mot stemmene til mamman og pappan sin når terapeuten ville teste ut dette også, noe som varmer et mammahjerte. Han kjenner oss :hjerte:

Var også innom helsestasjonen i går, for å veie ham. Bare sjekke at han får i seg den maten han skal... og joda. DET er det ingenting i veien med!

Han veide jo 3290 når han ble født. I går, halvannen uke senere; 4340 gram!! :hoho: Han kommer til å bli en liten tjukkasbaby!

Nå sover han godt i senga si oppe, mens vi har på babycallen. I natt la jeg ham forresten ned i senga si halvvåken etter nattamming, og han sovnet av seg selv! Flinkingen! Jeg skal kose meg med en STOR kopp amme-te, herlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...