Gå til innhold

frulou-en Gift Hustru

Gjest frulou

Anbefalte innlegg

pusla,jeg tror defiitivt det er på ditt nivå og vel så det. Er skitenkelt å lage, men smaker desto bedre- beeeedre enn Piano sjokoladepudding x10 :juhu: . Så bare skrik ut,så skal du få oppskrift.

Hyyyyyyyyyyyl!!!!! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, da kommer oppskriften her:

Sjokoladepannacotta

6 gelatinplater eller 2 ts gelatinpulver

2 1/2 dl melk

5 dl matfløte

60 gr sukker

80 gr mørk (halvsøt) sjokolade, hakket .(jeg brukte Manjari-sjokoladen fra Valrhona, men for å garantere med mot at den ble for bitter, hadde jeg 5 gram ekstra med sukker, samt en teskje vaniljesukker (ikke Freia,men sånn med ekte vanilje i)

20 gr kakao

Legg gelatinplatene i en bolle med vann til de mykner.Hvis du bruker gelatin i pulverform, tar du 3 ss av melken i en liten bolle og rører inn gelatinen.La stå etpar minutter til det løser seg opp og øker noe i volum.

Ha i mellomtiden melk,fløte,sukker og kakao (sikt kakaoen for å unngå klumper) i en kjele på svak varme.Varm opp under omrøring og pass på at blandingen blir helt jevn.Rett før blandingen koker opp tas den av varmen.Klem vannet ut av gelatinen og rør den inn i den varme sjokolademelken. Hvis du bruker gelatinpulver rører du litt av den varme sjokolademelken inn i den og heller alt tilbake i kjelen. Avkjøl blandingen,men rør om etpar ganger mens det kjøler for å være sikker på at gelatinen er helt oppløst. Når blandingen er kald fordeler du den i 6 porsjonsformer, eller heller hele greia i en bolle.Dekk med plastfolie og sett i kjøleskapet over natta, evt. til det har stivnet (jeg laget i porsjonsformer,og det stivnet i løpet av ca 3 timer).

Vel bekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna cottaen må testes, ja! Hvor mørk blir den, og hva passer som tilbehør? Har en ide om sataurnes-marinerte bringebær, eller kanskje et eller annet med appelsin? eller mer eksotiske frukter? Mango og/eller annanas, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, jente 79 :klemmer:

Lurvina, det èr jo en teoretisk sjangse for det, men jeg stålsetter meg, og venter på at mensen skal dukke opp når som helst. Hvi ingenting har skjedd til onsdag, da skal jeg tillate meg å håpe litt mere.

Nå har vi spist minestronesuppe, som egentlig ble minestronestuing, for den ble så tjukk. God var den lell. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, Fjellrypa, alle tilbehørene hørtes nam ut! :sikle:

Den blir ikke mørkere enn omtrent en sjokoladepudding. Men myyye bedre.Marinerte bringebær tror jeg blir nydelig til....ååååh, nå fikk jeg lyst på det! :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooo :goodbye: (hmm, var goodbye-smiley, men den fungerer jo supert som vinke-smiley,tihi)..

Her var det inspirasjon å finne, skal snart på venninnekveld, og da må det dessert til(som jeg har tatt på meg å lage..) - helst med sjokolade, så da må sjokoladepannacotta definitivt tas med i vurderingen :fnise: Lurer egentlig litt på om sjokoladekjeks(ikke sånne små tørre, men sånne som blir store og luftige) med vanlijeis og bær kunne vært noe? Det er kanskje litt enklere å frakte med seg på trikken enn pannacotta.. :sikle: hmm, blir sjokoladelysten av å lese her inne.. :ler: Ellers så må man bare krysse og tvinne fingre og kropp i alle retninger for at mensen ikke kommer da - er spennende å følge med altså, selv om man ikke er prøver enda selv..

Endret av MissLille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjokoladefondant, MissLille? Det er jo lett å ta med røra på trikken, og så steke dem der dere skal være? Supergodt!

Beklager dagbok-kupping frulou! Jeg kan ikke love at det ikke skal gjenta seg...

Endret av Fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hallaisen!

Fjellerypa, det er bare koselig å komme inn her og finne kupping. Kupp ivei! :sjarmor:

*setter på tevann*

Syns også sjokoladefondant var en glimmers idè. Vi frakta en gang ustekte fondanter fra Trondheim til Røros, så da bør de absolutt klare en tur med trikken! Og så er det jo så nyhyhyyyyyydelig! :sikle:

Og så er det veldig godt med en bærsaus til.....

Og hei, MissLille! :klemmer: Her tror jeg det finnes opptil flere dessertglade mennesker, så du skal nok få innspill og inspirasjon til desserten din,skal du se!

Jeg jobber kveld/ettermiddag i dag,og før den tid planlegger jeg rett og slett litt gulvvask..det går noen gjørmete fospor tvers over stuegulvet og de er ikke mine...eieren ligger akkurat nå og slikker den rosa lekeelefanten sin ømt i rumpa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og fortsatt ingen mens,og min nygravide venninne påstår hun har en feeling...samme feelingen som hun hadde for en annen venninne av seg som det viste seg var gravid.Jeje, vente og se...holde seg kaldkaldkald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så er jeg småsår i halsen,og det påsto hun også var et typisk symptom....skummelt,nesten,det her....:sjenert:

Endret av frulou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare teste nå da? Sånn at vi får stilt nysgjerrigheten vår her inne? :sjenert::fnise:

Takk for oppskrift på sjokoladepannacotta!

Fondant er også suuuupergodt, ja! :jepp: Synes det er veldig godt med bringerbær- eller jordbærcoulis (er det sånn det skrives? :klø: ) til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spenninga er over,folkens. Jeg har tissa, og den var negativ

:gråte:

Fortsatt murrer det og herjer, men nå betyr det vel bare at mensen omsider kommer. Må innrømme at jeg begynner å bli litt smålei.

*lager seg en omelett*

Hva gjør man med sånt, da? (ikke omeletten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenninga er over,folkens. Jeg har tissa, og den var negativ

:gråte:

Fortsatt murrer det og herjer, men nå betyr det vel bare at mensen omsider kommer. Må innrømme at jeg begynner å bli litt smålei.

*lager seg en omelett*

Hva gjør man med sånt, da? (ikke omeletten)

:troest: hvor mange mndr har dere prøvd aktivt nå da?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...