Gå til innhold

Ruset eller psykopatisk

Fremhevede innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Hva i alle dager kan jeg gjøre. Ei venninne har ruset seg i minst en uke nå, pulver og piller og vet ikke hva.

Hun bor ikke i samme by, men ringer meg omtrent hver halv time. Dag og natt. Jeg har måtte slå alle telefoner på lydløs og foreldrene mine ringte og lurte på hva som skjer her hos meg, siden jeg ikke svarer.

Jeg er ikke i slekt med henne, så kan ikke kontakte verken familie eller hjelpeapparat. Jeg klarer ikke svare mer på hennes telefoner, for hun har nektet at hun har ruset seg (selv om hun vet at jeg vet dette, via venner) og blir bare sinna.

Det har hendt før når hun har vært ruset at hun har stått på alle ringeklokkene her i boligen og forstyrret alle naboene.

Men jeg kan ikke hjelpe henne. Er bare en ren frustrasjonstråd, for jeg kommer jo ingen vei så lenge vi ikke er i familie engang og jeg tør ikke åpne opp hvis hun har tippet helt, hun kan være aggresiv.

Jeg blir litt sliten av dette, hun har ringt meg hver halvtime bare i natt, og nesten hver time i dag.

Det kan ikke bare være rus, hun må ha tippet over på en måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Hun gjør meg så nervøs og får mitt gamle misbruksmønster og tankegang helt opp i dage. Har mest lyst å ringe henne eller svare neste gang og spørre om det var det hun ville, men (fikk ideen fra en venn, han spurte om han skulle ringe henne men jeg sa nei)

Hun er utdannet psykolog, og vet eller burde vite, men om hun er blitt syk nå, vet jeg ikke hva hun tenker.

Det gjør meg bare så sliten. Selvfølgelig er det mest trist og jeg synes synd på henne, men jeg kan ikke hjelpe.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg omskriver litt, kanskje hun kun er sosionom...

ER så lei, og nå er foreldrene mine mildt sagt bekymret, men jeg har bedt de holde seg unna saken.

De kan ikke gjøre noe fra eller til.

Det er ingen sympati-tråd, om noen trur det. Hva ville dere tenkt om noen ringer deg dag og natt, og i hvert øyeblik kan stå på døra og vekke og forstyrre alle naboene?

Selvsagt, det er jo bare en bagatell, men hun vet hvilket hjelpeapparat hun kan søke om hun vil, men det er derfor jeg tror hun er blitt psykotisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Eg kan ikkje hjelpe deg, men eg trur det nærmar seg det punktet du bør kontakte politiet. Ikkje for å få henne veninnen din dømt eller noe, men for at de kan kontakte de hjelpeapparatet som trengs og gi deg nattesøvnen tilbake. Eg har ikkje opplevd det du går gjennom, men eg var offer for telefonterror i eit halvt år.

Det er en utrolig ekkel følelse at kvar gonng telefonen ring så kan det vere ein av desse verkeleg ubehagelege oppringingane.

Eg veit ikkje om du fyl rådet mitt om å kontakte politiet, men du har mi medkjensle. Det er folk som bryr seg!

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Takk for svar, men jeg vil ikke ringe politiet. Jeg vet hun er i Oslo, og det er alt jeg vet og hva skal politiet gjøre da.... Jeg svarer ikke på telefonene og har slått alt på lydløs. Det er selvsagt synd i dama hvis /når hun har ruset seg og havnet på kjøret, men det er lite jeg kan gjøre.

Blir bare så sliten av dette maset. Det gjør meg ekstra nervøs når hun kan finne på å ringe på her, ringe foreldrene mine osv. Men nå vet jo foreldrene mine hvorfor jeg ikke svarer på noen telefoner.

Hun har ringt de før, og skjelt de ut fordi de har "vært dårlige foreldre osv", men da var hun også ruset.

Jeg blir bare så ufattelig sliten av dette nå og sinna også. Har mest lyst å ringe henne og si at hun må kutte ut nå, men hva hjelper det, er hun ruset, er hun det...

Alle jeg kjenner og jeg kjenner tidligere misbrukere, oppfører seg ikke sånn.

Så jeg tenker hun har glippet litt nå.

Hva gjør jeg?

Noen som har et par råd å gi?

Neivel, for jeg ville jo visst det meste selv, og tanken på å få henne innlagt vha politiet, ville kanskje være til hennes beste men jeg vet ikke hvor i byen hun er engang.

Dessuten er jeg litt i mot tvang, men om hun er psykotisk, vet jeg ikke om jeg skal fastholde på prinsipper.

Kan likevel ikke gjøre noenting. Jeg vet bare at hun er i Oslo, og å ta en telefon til et hjelpeapparat da, er nyttesløst.

Endret av vimselot
Skrevet

Du får jo ikke gjort så mye fra eller til antakelig. Er du sikker på at du ikke kan ringe foreldrene hennes? Selvom du kanskje ikke kjenner de, så kan det hende at de kan hjelpe henne, og det er jo det viktigste?

Hvis det ikke finnes noen annen løsning så får du vurdere å bytte telefonnummer.

Tror faktisk det også går an å sperre innkommende samtaler fra nummeret hun bruker, sjekk innstillingene på telefonen din eller ring teleselskapet du bruker, så får du sikkert veiledning.

Skjønner veldig godt at dette er kjipt, og jeg skjønner at du er bekymret, men for din egen del er det kanskje best å holde avstand?

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har ringt foreldrene hennes før når hun har vært i samme form, men hun er svært overbevisende og høres ikke ruset ut i tlf eller noe, og jeg kan jo ikke dra hjem til de og vise hvor ofte hun har ringt...

Blir så bekymret for egentlig vil hun vel be om en slags hjelp. Hun ble så sinna da jeg ringte foreldrene hennes en gang, men tilga meg etterpå.

Men hvor kan vi finne henne. Jeg tør ikke ha henne hit, hun er aggresiv når hun er kommet så langt. Jeg håper jo ikke det, men hun virker rimelig forstyrret når hun ringer hver time og halvtime. Jeg kan også ringe en eks av henne, men han vet like lite som jeg hvor hun er akkurat nå, at hun er i oslo, ja, men ikke noe mer.

Gjest vimselot
Skrevet

Det har gått en time nå siden hun ringte meg sist. Skal jeg svare?

Da må jeg lyge at jeg har besøk av slekt eller noe, eller så står hun her om ikke lenge. Og jeg kan ikke få henne innlagt, det er noe hun må velge selv, og det velger hun ikke. Hun vil gjerne komme hit, sove og spise og roe seg litt, men jeg vet ikke om jeg har så lyst til det, så jeg avstår.

Høres sikkert slemt ut, men jeg liker ikke verken kvinner eller menn som er ruset, kanskje psykotisk og aggresiv.

Gjest Gjest
Skrevet

Eg meiner enno at det trukleg er rett å kontakte politiet, nettopp fordi du ikkje veit kvar i Oslo ho bur. Politiet har resursar til å finne henne, så kan dei seinare sett i gang apparatet rundt henne som trengs. Å ringe foreldra hennar er også truleg rett. Det du ialle fall ikkje må gjere er å sitte i vekevis og ta imot desse telefonane og gjere dette til dit problem. Akkurat no bør du ta telefonen og ringe gode venner og til dømes gå og se en god film på kino. Legg telefonen hjemme og hygg deg medan du tenkjer på noko anna!

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Hun bor ikke i oslo. Nå har hun stått på dørklokka i 20 minutt og jeg må late som jeg ikke er hjemme. Håper en av naboene ringer politiet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hun vet ikke om jeg er hjemme heller og vet hun det, gir hun seg ikke.

Har ingen medlidenhet med henne nå, er bare sint og frustrert. Vet ikke om hun står utenfor ennå, tør ikke gå i gangen og se gjennom kikkhullet engang.

Dama er avgjort syk nå. Men jeg kan ikke hjelpe henne, vil ikke sette diagnose, men hun er ikke seg selv og jeg vet fan ikke hva jeg skal gjøre, bortsett fra å unngå henne.

NÅR HUN blir nykter, skal jeg si det i klartekst. Dette hqr jeg ikke nerver til, eller kapasitet til.

Kan man ringe politiet, men hun er sikkert gått herfra innen de kommer og jeg tør ikke slippe henne inn.

Endret av vimselot
Gjest Gjest
Skrevet
Hun bor ikke i oslo. Nå har hun stått på dørklokka i 20 minutt og jeg må late som jeg ikke er hjemme. Håper en av naboene ringer politiet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hun vet ikke om jeg er hjemme heller og vet hun det, gir hun seg ikke.

Har ingen medlidenhet med henne nå, er bare sint og frustrert. Vet ikke om hun står utenfor ennå, tør ikke gå i gangen og se gjennom kikkhullet engang.

Dama er avgjort syk nå. Men jeg kan ikke hjelpe henne, vil ikke sette diagnose, men hun er ikke seg selv og jeg vet fan ikke hva jeg skal gjøre, bortsett fra å unngå henne.

NÅR HUN blir nykter, skal jeg si det i klartekst. Dette hqr jeg ikke nerver til, eller kapasitet til.

Kan man ringe politiet, men hun er sikkert gått herfra innen de kommer og jeg tør ikke slippe henne inn.

Du veit kva ho heiter og telefonnummeret hennar. Gi det til politiet og la dei finne og oppsøke henne. Det er jobben deira og dei har resursane. Det er truleg best for deg om dei finn henne heime med seg sjølv uansett. Dette må løysast! Når sov du sist ei heil natt?

Gjest Kristin_
Skrevet

Psykopat er en psykisk lidelse som ikke passer til mønsteret du beskriver. Hun kan derimot ha fått en psykose/vrangforestilling/paranoia av dopmisbruk. Det kan gjøre folk farlige.

Og nei, det å bli innlagt er ikke nødvendigvis noe man velger selv, det er opp til fagfolk å vurdere. Hvis hun blir farlig for seg selv eller andre kan hun faktisk tvangsinnlegges. Om hun ikke går vekk fra døren din ville jeg ringt politiet.

Gjest vimselot
Skrevet

Hun gikk til slutt, men har ringt flere ganger i natt igjen på tlf da heldigvis, men likevel... Jeg har sovet elendig, selv med tlf. på lydløs.

Vet ikke helt hva foreldrene hennes kan gjøre, begge er litt opp i åra og ikke ved helt god helse. Og hun bor ikke her i byen, så jeg vet ikke hvor hun ER. Å ringe de, vil jo være det samme som å plage dem siden de heller ikke vet nøyaktig hvor hun er.

Jeg mente ikke at hun er psykopat, men at hun kanskje og sannsynlig har ramlet inn i en psykose.

Kontakter jeg et hjelpeapparat, f.eks. politiet, kan de kanskje hjelpe henne, men da blir hun rasende på meg. Og jeg forstår ikke helt hvor politiet skal lete etter henne, dessuten kjenner jeg ikke alle hennes venner og hva om jeg får de også på døra her, hvis f.eks. politiet finner dop hos de...pga at jeg har ringt. Vil bare ha fred nå, og ikke mer kontakt med henne.

Er så frustrert, ser nesten dobbelt og er utslitt. Jeg har ikke tatt tlf. fra henne og ikke sendt sms eller ringt henne tilbake. Felles venner har advart meg mot å ha kontakt med henne tidligere, og dette burde jeg forstått, men hun er ikke seg selv nå.

Egentlig er hun en veldig sympatisk dame, men nå virker hun helt syk.

Har skrevet at jeg lyger litt her på kg, men dette er faktisk ikke en løgn. Så god fantasi har heller ikke jeg.

Håper venner av henne, ser at hun er syk og at de har sørget for å få henne innlagt, men sannsynligheten er større for at de har bedt henne gå.

Jeg kjenner de ikke, og vil ikke bli kjent med de heller. De vil jo ikke kontakte noe hjelpeapparat hvis de selv har ruset seg og har stoff i huset. Og det er høyst sannsynlig.

Gjest hum...
Skrevet

Psykopatisk er hun neppe, ettersom det er en personlighetsforstyrrelse som krever at hun har vært sånn hele livet.

Det kan derimot være at hun er psykotisk, og at virkelighetsoppfatningen hennes ikke er helt slik den skal pga rusen..

Det irriterer meg noe inni hampen at folk bruker psykopat-betegnelsen på atferd som absolutt ikke trenger å skyldes en personlighetsforstyrrelse!

Gjest Gjest
Skrevet

Du får heller tåle at hun blir rasende på deg. Viss alt går som det skal vil ho takke deg for å kontakte hjelpeapparatet/politiet når alt dette er over. Det eg opplevde var blåbær samanlikna med det du opplever, sjølv om eg vart plaga i eit halvt år. Men eg hugsar den gode kjensla då det hadde gått eit tid etter at politiet hadde grepe inn og eg forsto at det var slutt på telefonterroren. Den vonde kjensla var vekk og eg tok telefonen utan å tenke "lurer på om dette er ein slik telefon?"

Og tvil ikkje på at politiet kan finne henne. Dei har tilgang til alle slags register og når dei spør må folk svare. Ring politiet og gå ut å sjå ein underhaldande film etterpå. Så legg du deg og søv med telefonen avslått.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vimselot:

Neste gang hun ringer tar du telefonen og sier at du gjerne vil hjelpe henne og avtaler enten at hun kommer til deg til et tidspunkt eller at du møter henne på en adresse på et offentlig sted. Når hun kommer så har du kontaktet politiet og så tar de seg av resten. Pass på å avtale et tidspunkt som gjør at politiet kan rekke dit.

Jada, hun blir sikkert rasende - med det samme. Men det som foregår nå går ikke i lengden. Ta vare på telefonloggen så hun kan se den når hun blir nykter.

Jeg forstår deg slik at du gjerne vil hjelpe henne - dette er den eneste hjelpen du kan gi. All annen form for hjelp vil gå utover deg.

Hun kan tvangsinnlegges dersom hun er psykotisk og til skade for seg selv eller andre - det er åpenbart at det er hun allerede ved at hun ringer deg hele tiden og ligger på dørklokken din.

Du er verken ond eller sjofel ved å kontakte politiet og "lure" henne i en felle. Du gjør det for hennes eget beste. I tillegg går dette nå så til de grader utover deg i en periode som fra før er vanskelig der du har bruk for de resursene du har til å ta vare på deg selv.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Takk for svar.

Men nå har hun ikke ringt siden cirka to i natt. Vet ikke helt, det er kanskje bedre å ringe sosial vakttjeneste og avtale en tid med henne her hjemme hos meg, med sosial vakttjeneste og lege tilstede, men hun vil bli rasende likevel hvis jeg blander hjelpeapparatet inn i dette.

Om hun ringer flere ganger da.

Og vil de høre på meg, siden vi ikke er i familie?

Har en mistanke om at hun har tatt piller eller både piller og heroin nå og roet seg ned.

Det ville vært mye enklere om vi var i familie, for da stod jeg ikke der alene og jeg synes ikke jeg er pliktig til å hjelpe henne, siden det virker som om alle dører er stengte....

Hun gjør jo meg redd når hun er psykotisk. (De her som skriver at jeg har skrevet psykopat, overser jeg, det er to forskjellige ting, men gidder ikke lese alt jeg har skrevet, og kanskje jeg har formulert meg feil)

Det virker som hun har gått over i en rusrelatert psykose. Hun virker som en psykopat nå, men jeg kjenner henne best nykter og hun viser ingen tegn til psykopati eller what ever da.

Jeg har snakket med noen venner og de råder meg til å holde meg langt unna. Dvs de råder meg til det, fordi de tenker mest på meg, og liker ikke henne og hennes rusbruk.

Problemet med henne er at man aldri vet hva hun har ruset seg på eller om hun er ruset.

Jeg vet at hun har ruset seg minst en uke nå, men jeg aner ikke på hva.

Endret av vimselot
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei du skal ringe politiet. Et av målene er å få henne unna din ringeklokke og din telefon. Sosial vakttjeneste kan kun hjelpe henne med rusproblemet, ikke oppførselen hennes.

Jeg håper jo som du at hun har falt til ro et sted og at det verste er over.

Har du prøvd å ringe politiet slik at du får litt råd fra de som faktisk vet? Du trenger jo ikke si hvem du er - bare at du har et problem som du trenger råd til å løse. Hvis du føler at de kan og vil hjelpe kan jo du senere oppgi navn. Gjør det nå før det smeller til igjen med telefoner og ringeklokke.

Gjest vimselot
Skrevet

Nei, har ikke ringt politiet, men har fortalt dette til en nabo som hørte hvordan hun stod på ringeklokka i går kveld og h*n lovte å ringe de om det samme skjer igjen.

For meg virker det som om politiet har nok å gjøre og hva med neste gang hun ruser seg og hvis jeg får henne buret inn? Ser jo at hun trenger hjelp, men hun er hos noen av sine venner som garantert også er ruset (men ikke plagsomme, jeg kjenner forresten ikke de, de vi har av felles venner har kuttet henne ut pga. hennes oppførsel i ruset tilstand)

Vil bare glemme det helst nå, men selvsagt, dette er vel en problemstilling som andre også kan stå overfor en dag.

Gjest Blondie65
Skrevet
Nei, har ikke ringt politiet, men har fortalt dette til en nabo som hørte hvordan hun stod på ringeklokka i går kveld og h*n lovte å ringe de om det samme skjer igjen.

For meg virker det som om politiet har nok å gjøre og hva med neste gang hun ruser seg og hvis jeg får henne buret inn? Ser jo at hun trenger hjelp, men hun er hos noen av sine venner som garantert også er ruset (men ikke plagsomme, jeg kjenner forresten ikke de, de vi har av felles venner har kuttet henne ut pga. hennes oppførsel i ruset tilstand)

Vil bare glemme det helst nå, men selvsagt, dette er vel en problemstilling som andre også kan stå overfor en dag.

Jeg håper naboen din følger opp. Jeg håper også at du får fred - har du noen du kan dra til uten telefon slik at du får litt ro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...