Gå til innhold

Håndveske i tillegg til håndbaggasje?


Malama

Anbefalte innlegg

Ja, med nye strenge regler om håndbaggasje og sånn, så blir jeg jo usikker på alt mulig.

Men jeg kan fortsatt regne med å kunne ha håndveska mi (relativt lita, ikke sånn "bag" som inneholder halve verden) med lommebok, mobil (avslått, skal jo fly må vite), ei vannflaske (kjøpt INNENFOR sikkerhtskontrollen selvsagt...) og pass etc uten at dette teller som min ene enhet med håndbaggasje? Eller må jeg putte veska oppi håndbaggasjen for å være sikker på å få med meg hele greiene ombord? Det er vel litt stress, må man ikke vise leg for å komme ombord i fly nå for tiden?

Har ikke vært ute og flydd etter disse reglene kom jeg, og nå skal jeg fly først innenlands og så utenlands på samme dag. Dette med bare småååå ting med flytende greier, inni en plastpose som jeg fikk på apoteket, det er greit nok, men jeg vil jo helst ikke lage trøbbel på flyplassen og bli stående der og forsøke å stappe veska nedi håndbaggasjen, da velger jeg heller en annen håndbaggasje som også kan brukes som veske (og putter vanlig veske i innsjekket baggasje, til bruk på ferien). Men har ikke egentlig noe velegnet, så jeg spør nå jeg...

Langt og rotete, bare for å spørre om jeg fortsatt kan regne med å komme ombord på fly med en stk håndbaggasje, pluss håndveske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndveske går helt fint om den ikke er så veldig stor. Går til og med bra med håndveske, taxfreepose og håndbagasje, men da begynner man kanskje å dra det litt langt. Min håndveske på 20x20 cm har i alle fall aldri gitt meg noen problemer, hverken innenlands eller utenlands :)

Husk forresten på at plastposen med det flytende skal legges opp på båndet for seg selv gjennom sikkerhetskontrollen, jeg pleier alltid å glemme å ta det ut av håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veske er vel ca på samme størrelse, så om jeg tømmer den for alt rotet som har samlet seg oppi der, og kanskje lar min "offisielle håndbaggasje" være en som ikke er max-størrelsen på håndbaggasje, så går det kanskje greit da.

En annen ting, VEIER de håndbaggasje?

Innenlands oppgir norwegian at de tillater 15 kilo, det er jo masse, men air malta som vi flyr videre med tillater bare 5 kilo håndbaggasje, og da sliter i alle fall min mann, med laptop, fotokamera og videokamera... Følgelig må jeg antakelig belage meg på å ha noe av dette i min håndbaggasje da, ellers hadde jeg kanskje klart meg med veska mi jeg (evt ei litt større veske, så jeg fikk god plass til bok og et klesskift om kofferten ikke kommer frem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til England kan du bare ha med én ting, så da må veska oppi håndbagasjen.

Skal til Malta jeg. Det er vel England som er ekstra strenge, resten av verden litt enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til England kan du bare ha med én ting, så da må veska oppi håndbagasjen.

Jeg kom fra London på mandag, og det var ikke noe problem der heller. Det er vel heller forskjell fra flyselskap til flyselskap og ikke fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom fra London på mandag, og det var ikke noe problem der heller. Det er vel heller forskjell fra flyselskap til flyselskap og ikke fra land til land.

Da jeg kom fra London for to uker sida var det ikke tale om å ha med seg en håndveske ved siden av. Bare 1 ting pr person, og det hadde ingenting med flyselskapet å gjøre, det var gjennom sikkerhetskontrollen. Reiste du derimot med noe annet enn økonomiklasse, kunne du ha med 2. Kanskje du bare var heldig? For de var utrolig strenge på det, både da jeg reiste og da venninna mi reiste noen dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom fra London for to uker sida var det ikke tale om å ha med seg en håndveske ved siden av. Bare 1 ting pr person, og det hadde ingenting med flyselskapet å gjøre, det var gjennom sikkerhetskontrollen. Reiste du derimot med noe annet enn økonomiklasse, kunne du ha med 2. Kanskje du bare var heldig? For de var utrolig strenge på det, både da jeg reiste og da venninna mi reiste noen dager etterpå.

Underlig, men det er jo greit å være klar over at det kan variere i alle fall. Ser når jeg googler at det står at man må kunne få plass til håndveske oppi hånbagasjen. Så de ser det kanskje litt an, dersom det ser ut som om man får plass (ikke fullstappet) så kan det jo hende noen lar det gå, mens andre insisterer på at den skal prakkes nedi. Har opplevd at folk har blitt stoppa ved gate også, men da har det vært med laptopsekk, håndbagasjekoffert og taxfreepose, og det kan jeg jo forsåvidt skjønne blir litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl
Men jeg kan fortsatt regne med å kunne ha håndveska mi (relativt lita, ikke sånn "bag" som inneholder halve verden) med lommebok, mobil (avslått, skal jo fly må vite), ei vannflaske (kjøpt INNENFOR sikkerhtskontrollen selvsagt...) og pass etc uten at dette teller som min ene enhet med håndbaggasje?

Det er vel litt stress, må man ikke vise leg for å komme ombord i fly nå for tiden?

Høres ut som om du har full kontroll, Malama :) . Dersom du har sjekket inn bagasje må du også vise legitimasjon på innenlandsflyvninger. Jeg flyr til stadig, og har alltid med både ryggsekk med pc, bøker, etc og en liten veske med pass, mobil, lommebok, etc. Har aldri blitt stoppet på grunn av at jeg har 2 ting.

Skal du til England kan du bare ha med én ting, så da må veska oppi håndbagasjen.

Har flydd til London Heathrow flere ganger både i tidligere og nyere tid, og har aldri opplevd dette. Fløy senest via Heathrow for 2 uker siden, med min ryggsekk og min veske, og det var ikke noe problem.

Men skulle det bli noe problem, er vesken så liten at den kan stappes i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Hum, nå er det noen måneder siden sist jeg reiste til UK, men har aldri hatt problemer med å få med meg både håndbagasje og veske gjennom sikkerhetskontrollen (som i de aller fleste tilfeller har vært stappa), har sett skiltene om kun en kolli, men ingen har stoppet meg i hvertfall. Og har heller aldri opplevd at folk har blitt stoppet med tilsvarende + tax-freepose ved gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg vi begynner å få kontroll.

Min kjære hr laptoppsekk/kameraveske (to-i-ett opplegg) som sin håndbaggasje, og andre essensielle ting havner oppi der. Her kommer vektbegrensningen inn, og han har allerede plukket ut den største linsa til kamera (min mann har digitalt speilrefleks med tre linser og ekstern blitz, ikke sånn søtt lite "jentekamera" som jeg fikk i går, som glir lett nedi veska, og dessuten, mitt kan bade! (ned til ti meter) så det så!)

Og jeg har en sekk som ved måling er akkurat ca 50 cm høy dersom lokket er stramt nedtil. Denne blir ikke full, men inneholder sikkert noe av hans fotodeler, eller muligens videokamere (jada, vi er litt sånn merkelige, vi har altså med to fotokamera pluss videokamera...) også har jeg håndveske i tillegg, der jeg oppbevarer essensielle ting som pass og penger, reisedokumentasjon, etc.

Resten havner i koffert og bag som sjekkes inn. Og om 4,5 time sånn ca kommer Linn3c og henter oss og kjører oss til flyplassen, og så er vi på vei, til en deilig 14 dagers lang bryllupsreise. Gleder meg!

Takk for hjelp og gode råd :)

Men; sjekker de virkelig om sekken hans veier over 5 kilo? (5 kilo er liiiite, den standard "håndbaggasjekofferten" jeg har veier jo 3 kilo når den er TOM....)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men; sjekker de virkelig om sekken hans veier over 5 kilo? (5 kilo er liiiite, den standard "håndbaggasjekofferten" jeg har veier jo 3 kilo når den er TOM....)

Jeg kjenner ikke spesielt til Air Malta på dette punktet, men generelt er sjansen større for at de sjekker når vektgrensa er så lav enn om den er de standard 15 kg. Siden dere reiser sammen vil jeg tro det er greit om hans sekk veier litt mer enn 5 kg og din veier litt mindre, sånn at det blir 10 kg til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte det ja, at siden de har så lav grense, er det vel større sjangs for at de sjekker den også...

Min blir nok langt under de 5 kilo tror jeg... så lenge jeg bruker en liten sekk i stedet for den kofferten. (for jeghar nesten fullpakket en stooor bag med klær, og den veier faktsik bare 8 kilo, så da burde 5 i en liten, lett sekk være mer enn nok for meg.

Om de kan regne sammen våre blir det lettere, men alternativt bærer jeg heller noen av hans litt tyngre ting, det burde heller ikke være noe problem.

Det begynner å krible i magen nå, det nærmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...