Gå til innhold

Jordbær og tarmbakterier, nam nam!


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/25/504425.html

Dette hadde jeg egentlig ikke tenkt på en gang, nå fikk jeg litt mindre lyst på bær. Da jeg hadde sommerjobb som jordbærplukker for 100 år siden (i alle fall 15) fantes det ikke noe toalett i området, så vi tisset i buskene (ikke jorbærbuskene da) eller holdt oss til vi kom hjem. Litt kjipt å tenke på, at jordbærene kan ha litt ekstra "krydder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal vi si at lysten på jordbær ble litt mindre? Tror ihvertfall jeg veger å plukke selv i år. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj og usj.

Ekkelt å tenke på, men jeg vasker alltid jordbærene, det har jeg alltid gjort. Jeg har ikke blitt syk av å spise jordbær før, så jeg håper det går bra i år også.

Men det er bra at Mattilsynet setter fokus på hygienen hos jordbærplukkerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker dette var i avisene i fjor også, men da var det en helt spesifikk sak det gjaldt.

Det er kvalmt, men jeg håper økt fokus på saken bidrar til at bøndene skaffer jordbærplukkere bedre vaskemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid litt ekkelt når avisene setter ord på ting.

Men som så mye annet, blir det jo enda et hysteri... Nå har jeg spist jorbær i 30 år uten å bli dårlig, så da satser jeg på at det går bra i sommer også. Det er iallfall uaktuelt å slutte å spise jordbær!

Men for all del; det er bra at det blir satt fokus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, noen ganger er det bedre å leve i uvitenhet, synes jeg. Men bra at Mattilsynet kontrollerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bra med kontroller og vi får håpe dette fører til bedre sanitære forhold og rutiner. Men på den annen side - veldig mye av frukt og grønnsaker vi kjøper er plukket i diverse u-land, er det noen som tror hygienen og forholdene for plukkerne er bedre der..?

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe norske bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et sted hvor det vokser markjordbær. :sjarmor: Der er det forhåpentligvis mindre bakterier, med mindre et dyr har tisset akkurat der, da. Uheldgvis er det noen maur i nærheten som vokter over bærene... De smaker helt annerledes enn store butikkbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg vasker, og håper på det beste. Sjansen for at hygienen på eget kjøkken er dårlig er statistisk sett veldig mye større enn at jordbærene har tarmbakterier på seg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne folk på at undersøkelsen ennå ikke er utført, og at vi derfor ikke VET om vi har grunn til å frykte tarmbakterier på jordbær. Og at undersøkelsen ikke er igangsatt pga meldinger om at folk har blitt syke av å spise jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på den annen side - veldig mye av frukt og grønnsaker vi kjøper er plukket i diverse u-land, er det noen som tror hygienen og forholdene for plukkerne er bedre der..?

Ja, du sier noe. For ikke å snakke om alle kunder som peller i både jordbærkurver, drueklaser, smågodtbokser osv i butikken. Er nok ikke alle som "husket" håndvasken etter siste toalettbesøk blant disse heller. Men er jo håpløst å tenke på alt sånt da, er umulig å få til et helt sterilt samfunn og helgardere seg mot alt av sykdommer og basiller. Nei, jeg gjør som de fleste andre her og koser meg videre med jordbærene uten bekymring :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Ja, du sier noe. For ikke å snakke om alle kunder som peller i både jordbærkurver, drueklaser, smågodtbokser osv i butikken. Er nok ikke alle som "husket" håndvasken etter siste toalettbesøk blant disse heller. Men er jo håpløst å tenke på alt sånt da, er umulig å få til et helt sterilt samfunn og helgardere seg mot alt av sykdommer og basiller. Nei, jeg gjør som de fleste andre her og koser meg videre med jordbærene uten bekymring :) .

Akkurat det jeg også tenker. Selv om man egentlig aldri burde kjøpe ting som ikke kunne skrelles eller var vakuumpakket i plast :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...