Gå til innhold

Pulsklokke fra Topcom..?


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Har meldt meg inn på trenginssenter og skal prøve å trene fast et par ggr i uken. Prøver å motivere meg selv så mye som mulig, ønsker å gå ned et par kg og få bedre form. Kommer til å bli med på basic aerobics og i tillegg svømme og sykle.

Hva kan jeg bruke en pulsklokke til til disse treningsformene? Hvilke funksjoner bør den ha? Jeg trenger ikke mer enn en nogenlunde enkel variant som gjør at jeg kan følge litt mer med på treningen.

Har kikket på disse pulsklokkene fra Topcom: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=pulsklokke

Noen som vet om noen av disse er OK til mitt enkle bruk? Bør man ha brystbelte eller ikke?

Blir glad om noen med litt erfaring kan forklare litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør iallefall ha brystbelte. De modellene hos Komplett så ok ut til enkel bruk.

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ingen som har erfaring med akkurat dette merket?

Er det veldig viktig at signalene på klokken er kodet slik at ikke andres klokker slår inn på din? Hvor tett på må andre være for at dette blir et problem..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske avansert klokke med brystbelte, den fungerer utmerket, og man kan plotte inn det meste av data. Senderen slår inn på en del annet, samtlige apparater på Elixia i nærheten av dem jeg bruker. En fordel for apparatet du står på, men ikke for andre, heldigvis har de ikke blitt nevneverdig plaget, og har de klokke selv, tror jeg signalet deres er sterkere fra deres avstand.

Du bør sette deg inn i kunnskap omkring de ulike pulssonene, husk, lav puls gir mindre forbrenning av karbohydrater og hovedkilden vil være underhudsfettet, men i lavere grad enn ved noe høyere intensitet. Du må holde det gående betydelig lenger for å få samme effekt. Det som er viktig er at du ikke spiser mer når du trener mer, du vil få mer sultfølelse, fordi kroppen skjønner den skal yte mer.

En annen ting er at fett forbrenner fett. Spis gjerne sunt fett før trening, kanskje en eller to avocadoer en time før trening. Musklene tar opp fettet og gjør forbrenningen mer effektiv.

Pass også på å få i deg noe protein, slik at du ikke bare bryter ned muskler i kroppen, muskelmassen svinner nemlig fort når du trener med høy intensitet og ikke spiser nok proteiner. Du vil se at du blir mindre, men mye av det vil være muskler og ikke fett som er forsvunnet. Dermed vil du få en "dårligere" sammensatt kropp iforhold til målet ditt, så når du begynner å spise mer og trene mindre i perioder, ferier osv, så har du allerede en høy fettprosent og får mer av det, istedenfor å være litt større pga muskler. På sikt, helsemessig, er det mye bedre å ha mer vekt av muskler, enn å gå ned i vekt og ha en høy fettprosent.

Endret av Aftenvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...