Gå til innhold

Voldtok 9-åring: 2 år i fengsel


gattissima

Anbefalte innlegg

En 65 år gammel mann har fått 2 års fengsel (!!!) for å ha voldtatt en 9-åring.

For meg virker dette som et hån mot barnet, og en fullstendig hårreisende mild straff!

Hvordan beregnes straffer egentlig? Har ikke så mye greie på jus, men er det bare lov å sammenligne med tidligere tilsvarende straffer?

For det finnes vel ingen liste som sier:

Brutalt og med fullt overlegg ødelegge livet for et uskyldig og forsvarsløst menneske= 2 år i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det virker veeeldig rart, men akkurat den saken der var litt spesiell fordi overgrepet skjedde for ti år siden (eller noe sånt). Ikke at det burde være noe godtatt grunn for lavere straff, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker veeeldig rart, men akkurat den saken der var litt spesiell fordi overgrepet skjedde for ti år siden (eller noe sånt). Ikke at det burde være noe godtatt grunn for lavere straff, men...

Ja, men da har han jo allerede fått 10 år i full frihet som gave.... Selv om det er forholdsvis lenge siden, har han jo fremdeles gjort den brutale forbytelsen. Og for det stkkars barnet: Tiden leger overhodet ikke alle sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Dessverre så ligger det i sakens natur at slike overgrep ikke kommer for dagen før mange år senere. Trusler, fortrenging osv. gjør sitt til det. Derfor bør det jobbes for å øke lengden på straffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren.. Jeg synes det skal være like strenge straffer for slike overgrep som det er for drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske enig med deg der, man ødelegger jo tross alt et helt liv.

Jeg leste noe et sted om at straffen blir mildere jo eldere offeret er, kanskje det har noe med saken å gjøre? men fortsatt, 2 år er for lite! Jeg stemmer for livstid.

Endret av Opheliac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren.. Jeg synes det skal være like strenge straffer for slike overgrep som det er for drap.

Det er det. Så er det opp til dommerne å bruke loven, men de må følge praksis.

Selv synes jeg 2 år er alt for lite. Generelt om straff er at den må følge praksis, og samtidig ivareta individuelle behov. At det er gått meget lang tid vil typisk gi lavere straff, særlig om det er myndighetene som har somlet med saken.

Så lenge ingen her har lest dommen, så vet man ikke hvorfor straffen her er blitt så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...