Gå til innhold

Trening med pulsklokke


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg fikk pulsklokke i bursdagsgave for ca 1 måned siden, og har de siste ukene brukt klokka for å registrere mine vanlige løpe og sykkel turer.

I følge beregningene klokka gir skal jeg ha en makspuls på ca. 185.

På en normal løpetur (varighet 45-55 min), har jeg en gjennomsnittlig puls på ca. 160 og en makspuls på 195-200. Det vil si at jeg trener for hardt har jeg funnet ut.

Så da er spørsmålet, siden jeg ikke er veldig flink på dette. Hvordan bør jeg trene for å forbedre kondisjonen best mulig, og for å forbrenne mest mulig fett?

Må legge til at jeg normalt løper 2-3 ganger i uka pluss 1 sykkeltur. Ellers går jeg tur 3-4 ganger i uken (tur i lunsjen).

Noen som har tips om hvordan jeg skal bruke pulsklokka for å få mest mulig effekt ut av treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulsklokketrening med lav intensitet gir kun mening hvis du trener såpass mye at det er fare for overtrening. Hvis dette ikke er tilfelle så gir høyere intensitet mer kondis, og mer forbrenning - også mer fettforbrenning (men lavere fettforbrennings-prosent enn ved lavere intensitet).

Makspuls er den maksimale pulsen du klarer å få, høy makspuls betyr at du er i god form så har du klart å få 200 i puls er det et bra tegn. Prosent-intervallene stilles inn i forhold til den makspulsen du faktisk har og ikke den du "skal" ha basert på alder.

Med de treningsmengdene du oppgir så tror jeg neppe du risikerer å bli overtrent, i alle fall ikke hvis du kjenner litt etter og tar det med ro hvis kroppen kjennes sliten.

Pulsklokke kan også gjøre det lettere å kjøre intervalltrening, og det er særdeles effektivt både kondismessig og fettforbrenningsmessig. Dette har vært diskutert her før, søker du finner du mer info. Tror for eksempel 4 minutt med 90-95% av makspuls etterfulgt av 3 minutt med minimum 60% av makspuls, med 4 drag hver trening kan være skikkelig bra.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokketrening med lav intensitet gir kun mening hvis du trener såpass mye at det er fare for overtrening. Hvis dette ikke er tilfelle så gir høyere intensitet mer kondis, og mer forbrenning - også mer fettforbrenning (men lavere fettforbrennings-prosent enn ved lavere intensitet).

Makspuls er den maksimale pulsen du klarer å få, høy makspuls betyr at du er i god form så har du klart å få 200 i puls er det et bra tegn. Prosent-intervallene stilles inn i forhold til den makspulsen du faktisk har og ikke den du "skal" ha basert på alder.

Med de treningsmengdene du oppgir så tror jeg neppe du risikerer å bli overtrent, i alle fall ikke hvis du kjenner litt etter og tar det med ro hvis kroppen kjennes sliten.

Pulsklokke kan også gjøre det lettere å kjøre intervalltrening, og det er særdeles effektivt både kondismessig og fettforbrenningsmessig. Dette har vært diskutert her før, søker du finner du mer info. Tror for eksempel 4 minutt med 90-95% av makspuls etterfulgt av 3 minutt med minimum 60% av makspuls, med 4 drag hver trening kan være skikkelig bra.

Makspuls har ikke noe med form å gjøre; den er individuell.

Lavintensitet er vanskelig å finne uten klokke for de osm ikke er vant til å trene eller kan lytte på kroppen i samme grad som når man er erfaren. Fordelen med å trene på lavintensitet er a det ikke gjør vondt (motivasjonsfaktor), man produserer mange gode hormoner og stoffer, man henter energi fra fett og ikke muskler.

Særs få vil klare å løpe 4 minutter med 95% av makspuls. Man produserer melkesyre i store mengder da, og etter fire minutter har de fleste fått så mye at de spyr. De som har trent terskel etc tåler mer syre. Det med drag fordtod jeg ikke.

Intervaller vektes av arbeidstid, hviletid og intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takk for gode svar. Jeg er fremdeles litt usikker på det med makspulsen, men tror jeg programmerer om klokken min slik at makspulsen min skal være 200, det føles mere riktig.

Skal begynne å trene litt mere intervaller enn jeg gjør i dag. I dag har jeg naturlige intervaller lagt inn, løper skogsløype med naturlige stigninger, så da kommer det litt av seg selv.

Tror en del av det jeg har lest tidligere ikke stemmer helt, for der står det at en skal holde seg i området 60-80% av makspuls. Men det blir vel uansett mere riktig når jeg justerer makspuls fra 185 til 200.

Igjen, takk for svar og ikke minst for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...