Gå til innhold

Løpe/jogge uten å gå ned i vekt


Ninen

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i å løpe, men vil helst ikke ned i vekt. Jeg lurer derfor på hvordan jeg bør legge opp løpingen best mulig. Korte, harde turer? Intervalltrening? Antar lange turer i tregt tempo ikke er det beste, selv om jeg er veldig glad i slik trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvorfor du liker å løpe det da. Om du liker fartslek er jo intervalltrening et godt valg. Løper du ute for å nyte naturen er kanskje langsomme joggeturer tingen. Men for å unngå å gå ned i vekt så må du sørge for å spise nok. Altså spise opp kaloriene du trener bort. Om du ikke har muligheten til å telle kcal, f.eks. ved hjelp av pulsklokke, må du vel bare prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Jeg liker vel egentlig både rask og sakte løping, så jeg kan nok ha mye moro med intervalltrening også. Det er nok mer bevegelsen enn naturen jeg er ute etter, selv om jeg synes det er deilig å løpe i skogen. Men jeg synes det er godt å holde på lenge når jeg først er i gang... Det er kanskje ikke så lurt..?

Noe av problemet mitt er at jeg har veldig dårlig matlyst og nok ikke klarer å spise så mye mer enn jeg allerede gjør. Prøver å holde vekten oppe, men kan jo ikke sitte helt i ro heller. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan trene lurest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For å holde vekten oppe må du bare spise like mange kalorier som du forbrenner under løping. Spis ekstra, så går du ikke ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis ekstra, så går du ikke ned i vekt.

Nå hadde trådstartet et problem om å spise nok/ mye da... ;)

Prøv heller å spise mer kaloririkt hvis du ikke klarer å øke mengden. Det trenger jo ikke være usunt selv om det ikke er kalorifattig - eks. fet fisk, avdokado mm.

Til syvende og sist så er det antall kcal du forbrenner som vil avgjøre om du går opp eller ned i vekt. Hvis du tar korte og harde treningsøkter i stedet for lange mindre harde økter så vil kaloriforbreuket ligge på noenlude det samme. Så derfor kan du velge det som passer deg best.

Og bare så det er sagt så skal man trene veldig mye for å gå ned i vekt kun på grunn av treningen. Til og med den som trener intensivt i en time kommer ikke opp i mer enn 5-700 kcal. som kan være en vanlig middag. Men hvis du har høy forbrenning og/eller spiser lite så er det sikkert en del av forklaringen hvis du opplever å gå ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å trene (i normale mengder) er jo uansett bare bra for deg, så ville trent det jeg likte best. Du kan ikke prøve på å spise noe nøtter eller tørket frukt hvis du sliter med å få i deg nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å trene (i normale mengder) er jo uansett bare bra for deg, så ville trent det jeg likte best. Du kan ikke prøve på å spise noe nøtter eller tørket frukt hvis du sliter med å få i deg nok?

Det var et godt tips. Nøtter er faktisk sunt samtidig som det er kaloririkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme i situasjon som trådstarter (men trener styrke). Legger inn flere måltider (ja, av og til må man stappe i seg mat). Kan gjerne være youghurt med nøtter eller omelett med ost og skinke. Passer også på å få i meg nok fett av den riktige typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Ja, jeg vet jeg må spise nok, og jeg gjør så godt jeg kan på det området. Nøtter er bra, ja, men jeg blir liitt lei det til tider, så å putte det i yoghurten var et godt tips! Jeg velger aldri lettprodukter, men det blir vel feil å spise kaker og usunn mat for å få i seg nok kalorier? Jeg er uansett ikke så glad i søte ting, så jeg spiser lite av det.

Jeg vet jo at det er antall kalorier som har noe å si. Mente bare å ha hørt at hvis man vil gå ned i vekt bør man trene med lav intensitet (fat-burning-innstilling på apparater, for eksempel) og at da vil fett forbrennes (mer enn muskeldanning?). Det var det jeg tenkte på da jeg skrev innlegget, at hvis sånn trening som lange joggeturer i lavt tempo er bra for fettforbrenning, er det kanskje ikke så bra for meg. Men det har kanskje ikke så mye å si som jeg trodde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Vel, en venn av meg blir alltid tynnere hvis hun trener mye jogging, aerobic osv, men klarer å holde vekta når hun trener mere styrkeorientert. Hun spiser sunt, variert og ofte, er kjempeflink på kosthold, men hun klarer ikke å spise nok til å holde vekta oppe når hun driver mye med lange joggeturer osv. Antagelig har hun høy forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man bør jo både trene styrke OG kardiotrening da. Hvis du vil statse på litt økt muskelmasse også bør du gå for treningsformer som styrker skjelettet og ikke så mye "stille" trening. F.eks. velge uteløping i stedet for ergometersykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det viktigste du kan gjøre for å holde vekten er å spise nok så du ikke går i kaloriunderskudd og går ned i vekt. Dette er ganske lett å justere, det er bare å følge litt med på vekten. Styrketrening er også fint hvis du ikke ønsker å få noe særlig vektnedgang, det gir en flottere og strammere kropp uten at du nødvendigvis går noe særlig ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger alltid ute :) Får prøve å begrense joggingen litt, og trene styrke også. Men det blir nok enklere til vinteren når det er kaldt ute...

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...