Gå til innhold

Å handle på nett


Gjest Miljøgris

Anbefalte innlegg

Gjest Miljøgris

Som mange andre handler jeg endel på nett. Kjøper hårprodukter på nett fordi det er halve prisen av hva det koster hjemme, og jeg har også kjøpt sko og andre ting til halv pris. Lommeboken blir glad, men hvilken betydning får dette for miljøet? Bør man slutte å handle på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som mange andre handler jeg endel på nett. Kjøper hårprodukter på nett fordi det er halve prisen av hva det koster hjemme, og jeg har også kjøpt sko og andre ting til halv pris. Lommeboken blir glad, men hvilken betydning får dette for miljøet? Bør man slutte å handle på nett?

Det er et ganske interessant spørsmål med kortreiste/ langreiste varer. Som forbruker har vi jo ingen mulighet til å sjekke butikker/ nettbutikkers varekjede. Jeg ser ikke bort fra at varer vi kan kjøpe i butikken kan ha like lang reise som det vi kjøper på nettet? F.eks. kan en nettbutikk ha et sentralt varelager, hvor varen shippes fra et eller annet lager i Østen. Da har varen bare blitt fraktet til et sentralt lager, før den fraktes rett til deg. Og f.eks. kan en vare du selv kjøper i vanlig butikk ha først blitt fraktet fra produksjonssted, til grossist, til ny grossist, til sentralt lager for butikk(kjede), til lokal butikk. Disse tingene er det nærmest umulig å få innsyn i som forbruker, og dermed blir det umulig å vurdere om kjøp via nettet er mindre miljøvennlig enn kjøp i lokale fysiske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har till exempel köpt sylt, saft och liknande från ett företag/tillverkare i Norge som skickar varorna direkt hem till mig (eller dit jag vill skicka dem som present).

Jag bedömmer detta som ett bättre miljöalternativ (lokalt producerat, liten tillverkning och ingen distrubution till lager eller återförsäljare) än att köpa fransk marmelad i svensk butik och skicka på posten i present till ett födelsedagsbarn.

Om jag köper böcker? Kanske, eftersom vi troligen skippar ett eller två led i transporten eftersom det inte går ut till butik.

Om jag köper parfym eller shampoo? Tja. Jo kanske.

men som Hobgoblin säger är det svårt att veta exakt. Vill du handla miljövänligt tror jag mer på att välja miljömärkta, ekologiskt producerade produkter som inte är djurtestade. DET är lättare än att sia om transporterna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...