Gå til innhold

Mas om organisering!

Sannasol

Anbefalte innlegg

Jeg har engasjement i en statlig bedrift. Mitt engasjement går ifølge nåværende kontrakt ut ved årsskiftet. (Regner med det blir forlenget igjen).

Så er det slik at de som er engasjert i organisasjons-livet er over meg (og ei til) stadig vekk. Vi to er visst ifølge ham, de eneste i hele "verden" som ikke er organisert.

Jeg begynner å bli ganske lei av denne masinga nå. Andre kolleger (til og med en leder) har begynt å si til oss at de synes vi burde organisere oss for å være solidarisk med resten av kollegene! I tillegg sa hun (lederen) at vi kunne bli holdt utenfor lønnsforhandlinger (at vi ikke fikk samme vilkår som de organiserte), og at de kom til å foretrekke de som var organisert når det blir snakk om eventuelle faste tilsettinger.

Hva er dette for no da? Er det ikke en frivillig sak å organisere seg? Dessuten mener jeg at arbeidsmiljøloven dekker alt, slik at de ikke har lov til å forskjellsbehandle organiserte og ikke.

Noen som har god greie på dette området, og som kan tipse meg litt?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

1) Det er organisasjonsfrihet her i landet, så du står selvsagt fritt til ikke å melde deg inn.

2) Men i offentlig sektor er prosenten av organiserte temmelig høy, så det kan sikkert tenkes at den/de tillitsvalgte synes uorganiserte er "rare"

3) Som ansatt i staten er du omfattet av både arbeidsmiljølov og hovedtariffavtale uansett om du er organisert eller ikke

4) Som uorganisert har du krav på samme sentrale lønnstillegg som andre. Men når det kommer til lokale forhandlinger er det ingenting som hindrer forskjellsbehandling - disse forhandlingene foregår mellom arbeidsgiver og organisasjonene, og organisasjonene vil selvsagt prioritere sine medlemmer.

5) Organisasjonstilknytning er IKKE et holdbart argument i forhold til tilsettinger, men igjen - det lar seg kanskje gjøre å finne andre argument som ser penere ut...

Prinsipielt sett har jeg sans for solidariseringsargumentet, MEN the bottom line er uansett at DU BESTEMMER SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk trøffelhelten!

Men, hva er egentlig poenget med organiseringen da da?

Jeg tenkte å vente med å organisere meg før en event. fast ansettelse.

Uansett synes jeg organisering er å kaste penger ut av vinduet.

Kan du ikke gi meg noen GODE grunner for å organisere meg? Jeg er fullstendig imot dette skjønner du. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er forsåvidt enig i at medlemskontigenten kan føles som penger kastet ut av vinduet, ja...

Når jeg har valgt å organisere meg, er det av følgende grunner:

1) Jeg ønsker innflytelse over min egen arbeidsplass. Den innflytelsen får jeg gjennom aktiv deltakelse i organisasjonen

2) Også der jeg jobber er de aller fleste organisert, henholdsvis et LO-forbund og et YS-forbund. Eventuelle uorganiserte blir også her sett på som "gratispassasjerer" - og hvis kulturen er sånn der du jobber tror jeg ikke det er utpreget taktisk å la være å organisere seg før du blir fast ansatt.

3) Gjennom organisasjonstilknytningen får man mer fellesskap med andre som man ikke direkte omgås i jobbsituasjonen. Det var slik jeg traff samboeren min... :oops: :wink:

Altså... - "gode" grunner...

I dagens situasjon med relativt solid lov- og avtaleverk skjønner jeg godt at folk ser på organisasjonene som halvveis overflødige bremseklosser. MEN det solide lov- og avtaleverket er mer eller mindre bokstavelig kjempet frem av disse organisasjonene, og jeg ser tendenser til motkrefter i dagens situasjon (oppmyking av arbeidsmiljølov, privatisering av ymse tjenester...you name it) som jeg ikke liker. Derfor er det viktig for meg å yte mitt lille bidrag til at organisasjonene fortsatt er "store og sterke" og kan ivareta våre interesser overfor disse kreftene.

Men "gode grunner"...? Eh... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig et lovverk som beskytter deg uansett, men dersom du skulle havne i en konflikt med arbeidsgiver kan det likevel være godt med en stor og sterk organisasjon som hjelper deg dersom du blir behandla dårlig, stiller med advokat og folk som har erfaring med liknendesituasjoner. Du får sansyligvis flere ulike økonomiske fordeler av å være organisert, det er vanlig med billigere forsikring og lavere rente på boliglån. Å være organisert er derfor kun "penger ut vinduet" dersom du ikke vet å benytte deg av fordelene ved dette. Min far fikk god hjelp til å finne ut av hva han hadde krav på da han ble arbeidsufør som følge av slitasje i jobben. Hans arbeidgiver var ikke motvillig, men det var likevel bra å ha noen der som var på "hans side".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gi meg noen GODE grunner for å organisere meg? Jeg er fullstendig imot dette skjønner du. 8)

Glemte å spørre... Hvorfor er du så fulstendig mot organisering da? Virker ikke som om du vet så mye om det, så hvordan kan du da ha en så bastant mening? (Er jo mulig jeg har missforstått...ikke ta spørsmålet ille opp, jeg bare lurer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he... fullstendig imot ja.... thi hi.... ja, jeg vet det høres bastant ut, men det er flere årsaker som spiller inn. Både banale (sånn som at jeg er drittlei masinga fra en fyr som driver med dette, altså jeg har ham langt oppi halsen pga. måten han har framstilt dette på. Han er sleip og ekkel, og i tillegg prøver han å flørte med meg. Blææ gammel gris på 58 år), og andre, som noen sa, jeg utnytter ikke fordelene med forsikring og lån i og med at dette er plassert andre steder sammen med min mann (som forøvrig jobber i privat sektor, og heller ikke er organisert).

Og du har helt rett.... jeg vet alt for lite om det...... og jeg innrømmer det :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er organisasjonene som fremforhandler lønnstillegg. Hvis arbeidstakerne ikke hadde organisert seg så hadde nok lønnen vært vesentlig dårligere. Det er de som er organisert som betaler for å ha dyktige personer til å forhandle. Derfor er det flere av organisasjonene som arbeider for at gratispassasjerer ikke skal omfattes av tariffavtalene. De uorganiserte må da selv ha ansvar for lønnsforhandlingene.

Jeg har selv vært forhandlingsleder ved lønnsforhandlinger og må tilstå at jeg sammen med de andre forhandlingslederne forsøkte å presse alle uorganiserte ut av lista. De har jo ikke gjort noe for å fremforhandle potten.

I tillegg har en organisert tilbud om hjelp ved en mulig arbeidskonflikt (en slags forsikring) og større mulighet til å påvirke organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... "gurimalla", har man ikke rett til å feks. drive lønnsforhandlinger selv da? Uavhengig av org. ??

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Selvfølgelig kan du drive egne lønnsforhandlinger. Det er bare ikke like lett å nå frem....

I staten er det slik at organisasjonene fremforhandler en pott som benyttes til lokale lønnsforhandlinger. I disse forhandlingene deltar bare organsiasjonene. Uorgansierte kan sette frem krav til arbeidsgiver, men må regne med at de som forhandler gjør hva de kan for å få de uorganiserte ut av lista (og lykkes ofte). Dette gjelder de årlige lønnsforhandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet selv som uorganisert i staten helt til sjefen min krevde at jeg skulle jobbe som gratis bakvakt hele nyttårsaften 2000 :o . Da hadde jeg fått mer enn nok og meldte meg inn i en organisasjon som støttet meg. "Enden på visa" ble at jeg slapp å jobbe på nyttårsaften :lol: .

Dette og det Ragnhild skrev om konflikter, advokathjelp og forsikringer er for meg de viktigste argumentene for å være organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i staten, og ser absolutt fordelen med å være organisert.

Organisasjonene har ganske stor makt i forhandlinger med arbeidsgiver, og jeg har sett mange gode resultater av det.

I tillegg er det viktig å ha noen til å hjelpe og støtte hvis en skulle få problemer i jobbsituasjonen. Dessuten bør det finnes noen i styret som kan alle lover og regler, og som vet hvordan de kan hjelpe.

Det er ikke noen vits i å vente på at du blir fast ansatt. Det er jo alltids muligheter for at du kan få behov for hjelp i forhold til lønn du har krav på eller en usaklig oppsigelse.

Opplevde nettopp at en vikar fikk etterbetalt 50.000 kr. i lønn, som arbeidsgiver ikke mente han hadde krav på. Det takket være en god organisasjon på arbeidsplassen!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi deg et godt argument for å organisere deg:TVISTESAK!

Skulle du komme i det uføret at du havner på kant med arbeidsgiver....hvor går du da?

Jeg kjenner personlig kollegaer som har havnet i tvistesak/krangel med rederi,om penger som er lovet,utbetaling av fritidsdager etc.....da er forbundet JAGGU godt å ha du.

Det er ikke for å være "kul"eller"solidarisk"med kompiser man står i et forbund,det er din trygghet!Hva om forbundet tar ut sine medlemmer i streik for eksempel,da havner du på et vis i en knipe....ja,hypotetisk selvsagt,men...

Jeg skal klare å betale den kontigenten på et par hundre kroner,uten å gå sulten til køys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar. :wink:

Jeg er fremdeles ikke overbevist. Synes fremdeles loven er dekkende, og vet at jeg ikke kommer til å utnytte forsikringsordninger og sånt.

Konflikt/Tvistesak med arb. giver. Tja, vet ikke helt. Ser heller ikke for meg områder her.

Jeg kjenner noen eksempler på at det har vært liten ytelse fra organisasjonen også når "uhellet" har vært ute.

Og ikke har jeg tenkt å være aktiv i org. med div. tillitsverv.

Nei, jeg vet ikke jeg nei. Man føler seg jo til tider uglesett på jobben på grunn av dette, og det er jo ikke meningen!!

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er kanskje bare meg som er ond og kynisk... MEN

Jeg synes du er litt naiv som på den ene siden ikke er fast ansatt (men håper å bli det) og på den andre siden ikke ser for deg potensielle tvistesaker/konfliktsaker...

Og du MÅ jo ikke være aktiv, det er også ditt eget valg!

Lykke til, uansett!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trøffelhelten!

Jeg er ikke NAIV :kul::kul: , det er bare det at jeg lurte på om de virkelig har lov til å forskjellsbehandle organiserte og uorganiserte når det gjelder faste tilsettinger?

Synes det er absurd nemlig!! :frustrert:

Jaja, er iallefall nå på trappene til å sjekke med en annen org. enn den org. der "masefolkene" er. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er heller ikke organisert - det dreier seg for meg mest om prinsipper, her hvor jeg jobber er det Lo som er den dominerende organisasjonen, andre slipper i liten grad til. Og jeg kan faktisk ikke tenke meg og være medlem av LO fordi de ikke er 100% partipolitisk uavhengige. Så lenge LO pøser penger inn i valgkampmaskineriet til Arbeiderpartiet kan jeg ikke være medlem uten å samtidig svikte mine egne politiske meninger. Dersom f.eks. YS får en klubb her, vil jeg sterkt vurdere å melde meg inn der.

Men jeg betaler jo en pris for å være uorganisert, jeg får de samme tilleggene som alle får hvert år, men jeg har aldri fått noe i lokale lønnsforhandlinger, og det skyldes at jeg ikke er organisert. Det heter seg så pent at uorganiserte også kan kreve lokale tillegg, men jommen sa jeg smør - det er bare på papiret. Så jeg har lavere lønn en de fleste av mine kollegaer, og det er prisen jeg så langt har betalt for å være uorganisert.

Men uansett da, dette fine prinsippet vi har om organisasjonsfrihet her i landet, det er bare dikte og forbannet løgne (ihvertfall i praksis) :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er organisasjonsfrihet fordi du har et valg. Du kan velge å være organisert eller ikke. Velger du å være uarganisert, må du selvsagt ta med de ulempene og fordelene det medfører. Fordel - du betaler ingenting til fellesskapet - heller ikke for ar noen tar seg bryet med å forhandle fram avtaler som sikrer arbeidstakere.

En ulempe er at du selv må kreve ditt ved lokale forhandlinger, for der står du alene når du ikke er organisert. Hvorfor skulle en interesseorganisasjon forhandle for deg når du ikke er interessert i det de holder på med? Organisasjonene kjemper for SINE medlemmer, ikke for alle andre - som kan kalles "snyltere"

Så når du velger å stå utenfor - har du tatt det valget - med de fordeler og ulemper det medfører - som en risiko for en mindrelønnsutvikling.

Men du har et valg - derfor er det organisasjonsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å være organisert, får du "gratis" innboforsikring og andre gunstige forsikringstilbud. DET burde jo være et argument for å organisere seg! I tillegg til at det er litt sleipt å være "gratispassasjer", dvs la andre betale for de forhandlingene som du nyter godt av selv om du ikke er organisert. Pluss at det er noe med pensjon, men det har jeg ikke satt meg så grundig inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for slags pissprat hadde verden ikke vert der den er i dag foruten dere ensporede fagforeningspamper .hvorfor i helsike skal vi betale dere for å være et redskap for staten (ap) kalles det gerne for å drive lønnsforhandlinger en ting jeg utmerket greier selv uten dere med deres forsikringsavtaler og dyre medlemsblad trykket på dyreste glanset papir.FOR IKKE Å SNAKKE OM DISSE EVIGEKURS dere har hva f koster ikke det

I dagens samfunn blir dre mer og mer overflødige men som alle andre kjemper dere inbitt for deres blotte eksistens med deres svake aegument og tildels tvang overfor nyansatte unge mennesker som ikke vet bedre usmakelig er det. :kjempesinna: Tvinge andre flinke mennesker til å tro deres egenskaper iholder mål mei bli organisert så blir du beskyttet,og det er saktens gott nokk for dere som ikke holder helt mål i arbeidet dor da er du i alle fall beskyttet.Hadde forøvrig en kar i jobb som masa heletiden om å organisere seg og fikk tilslutt hjem en representant med tykke bøker og masse kurs ja en helvetes masse kurs for dine kontigentpenger men da han så han gikk ned i lønn blei det helt stillt fra hans side så så langt strakk han seg i deres såkalte solidaritet.Jævla snyltere deres tid i næringslivet er heldivis snart over men desverre i offentlig sektor henger dere fast ennå

Det er organisasjonene som fremforhandler lønnstillegg. Hvis arbeidstakerne ikke hadde organisert seg så hadde nok lønnen vært vesentlig dårligere. Det er de som er organisert som betaler for å ha dyktige personer til å forhandle. Derfor er det flere av organisasjonene som arbeider for at gratispassasjerer ikke skal omfattes av tariffavtalene. De uorganiserte må da selv ha ansvar for lønnsforhandlingene.  

Jeg har selv vært forhandlingsleder ved lønnsforhandlinger og må tilstå at jeg sammen med de andre forhandlingslederne forsøkte å presse alle uorganiserte ut av lista. De har jo ikke gjort noe for å fremforhandle potten.  

I tillegg har en organisert tilbud om hjelp ved en mulig arbeidskonflikt (en slags forsikring) og større mulighet til å påvirke organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...