Gå til innhold

Mas om organisering!


Sannasol

Anbefalte innlegg

[Er jeg med et nødskrik blitt totalkunde etterhvert med den bonus det innrbærer er dine ordninger plagsomme dere intar jo mer og mer rollen som et forsikringsselskapDere i staten har jo i samarbeid med staten manøvrert dere inn i en position av lover og regler for ikke å glemme kurs slik att dere er uunværlige for staten å forholde seg til ære være dere for di att dere er smarte men all den tid dere går ut å tvangsinnmelder en fattig arbeider til å betale kontigent for att dere skal gå på kurs og ikke for å glemme seminar.Nei eg blir bvalm over denne offentlige bløffen.quote=wondergirl]Ved å være organisert, får du "gratis" innboforsikring og andre gunstige forsikringstilbud. DET burde jo være et argument for å organisere seg! I tillegg til at det er litt sleipt å være "gratispassasjer", dvs la andre betale for de forhandlingene som du nyter godt av selv om du ikke er organisert. Pluss at det er noe med pensjon, men det har jeg ikke satt meg så grundig inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvorfor så sinna, Knut?

Det er jo helt opp til deg om du vil organisere deg eller ikke. Vil du ikke, så er det et valg, ikke sant? Og det er alltid konsekvender ved et valg.

Hva er galt vd at MEDLEMMER får dra på kurs for medlemskontignenten? Vi du ha sjansen - så får du melde deg inn, da vel. Når du er utenfor er det ikke jo ikke dine penger som brukes.

Ellers - til orientering - det er ikke ARBEIDSGIVERNE som har jobba fram en arbeidsmiljølov akkurat, for det har igrunnen ikke vært i deres interesse.

Og det er temmelig frekt å påstå at det er arbeidstakere som ikke holder mål som trenger hjelp i en arbeidstvistsak. Du kan jo prøve å si det til alle de som er blitt sagt opp grunnet utflagging og nedskjæringer. Organisasjonene gjør en viktig jobb her slik at nedskjæringene - som rammer hardt uansett - ikke rammer skjevt og uforholdmessig hardt.

Forhåpentligvis havner du ikke i en slik situasjon at en orgnisasjon hadde vært god å ha i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solidaritet er fint, det. Men man skal da ikke bli presset til å være solidarisk med noe som man egentlig ikke har et forhold til!

Har vært borti sånne tilfeller - min pappa hadde i sin tid en kar som hang over ham hver dag og freste, og truet ham med at han skulle få ham oppsagt. -Det gikk ikke sånn, gitt... :wink:

Mitt poeng er at frihet er frihet. Som man nevner lengre oppe her så er det mange ulike fordeler ved å være organisert - forsikringsavtaler, kurs, advokathjelp, pensjon, lokale lønnsforhandlinger...

MEN - hvis du velger å stå utenfor, får du ikke nyte godt av disse. OK - ditt problem! Jeg blir ærlig talt provosert av de som rynker på nesa og grynter om 'gratispassasjerer' jeg... Rett og slett.

Så, sannasol - velg selv, og stå for valget ditt! :D

Ellers må nevner at jeg selv er medlem i Utdanningsforbundet, selv om jeg slettes ikke er enig i alt de står for. Men akkurat nå for tiden håper jeg bare at de kan få bukt med 'Høyreskolen' som er på vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Pip

De er ofte "gratispasasjerer". Organisasjonene forhandler for sine medlemmer - og uorganiserte får også - ihvertfall sentrale tillegg.

Jeg blir faktisk irritert over uaroganiserte som sutrer over at de ikke får være med på reisa i de lokale forhandligene,jeg. Skal de være på "mitt lag", og skal jeg være med å forhandle for noen, så får de jammen stille opp og ikke si "nei, nei - vil ikke" og bli sure etterpå.

Som det er sagt tidligere - det er organisasjonsfrihet, og så får man ta konsekvensene av det man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt tidligere - det er organisasjonsfrihet, og så får man ta konsekvensene av det man velger.

-Var jo akkurat det jeg sa, jo! Jeg har ikke noe større sympati med uorganiserte som klager over de fordelene de ikke har, enn med organiserte som klager over fordelene de uroganiserte får gratis. Så sånn er det med den saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Du skriver Bettie at de uorganiserte sutrer over å ikke få samme rettigheter som en organisert. Hvor kom det fram da?

Jeg må si at jeg til dags dato ALDRI har hørt at en uorganisert har sutret over å ikke få samme rettigheter som organiserte!

Hvorfor skulle vi det? Vi VET jo hvilke "ulemper" (om man kan kalle det det) som finnes ved å være uorganisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der tar du nok feil, Sannasol. DU sutrer kanskje ikke, for du virker som du er bevisst på hva det dreier seg om.

Men ta en titt på Knutemann lenger oppe, så ser du et eksempel på sutring de luxe! Og han har mange likemenn i arbeidslivet, dessverre. De vil gjerne ha samme lønn og samme goder som de tillitsvalgte har kjempet fram for sine medlemmer, men være med å betale, for at de samme tillitsvalgte skal kunne ta fri fra sin vanlige jobb så de kan drive forhandlinger, nei, det vil de ikke!

Bare meld deg inn i et LO-forbund du, Sannasol! De har solide, skolerte tillitsvalgte og er en motpart som arbeidsgiverne har stor respekt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meld deg inn i et LO-forbund du, Sannasol! De har solide, skolerte tillitsvalgte og er en motpart som arbeidsgiverne har stor respekt for.

Jada. Men noen av oss liker ikke helt tanken på at fagforeningskontingenten delvis går med til å sponse AP's valgkamp... Ikke jeg iallefall!! Partipolitikken har ikke noe i fagorganisasjoner å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten
Bare meld deg inn i et LO-forbund du' date=' Sannasol! De har solide, skolerte tillitsvalgte og er en motpart som arbeidsgiverne har stor respekt for.[/quote']

....med all respekt og melde, Lilleba: Foreninger inn under andre hovedsammenslutninger har også solide, skolerte tillitsvalgte som har respekt hos arbeidsgiver - mange av disse har ikke engang navlestreng til politiske partier

Enig! Er selv involvert i fagforeningsarbeid, men kunne ikke tenke meg å være organisert i, eller jobbe i, et LO-forbund, nettopp på grunn av den utidige partipolitiske tilknytningen. Dette betyr ikke nødvendigvis at min politiske legning er blå, men at jeg er sterkt imot det tradisjonsrike samrøret mellom politiske pariter og fagforening som en finner innenfon AP/LO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knutemann
Der tar du nok feil, Sannasol. DU sutrer kanskje ikke, for du virker som du er bevisst på hva det dreier seg om.  

Men ta en titt på Knutemann lenger oppe, så ser du et eksempel på sutring de luxe! Og han har mange likemenn i arbeidslivet, dessverre. De vil gjerne ha samme lønn og samme goder som de tillitsvalgte har kjempet fram for sine medlemmer, men være med å betale, for at de samme tillitsvalgte skal kunne ta fri fra sin vanlige jobb så de kan drive forhandlinger, nei, det vil de ikke!

Bare meld deg inn i et LO-forbund du, Sannasol! De har solide, skolerte tillitsvalgte og er en motpart som arbeidsgiverne har stor respekt for.

Knutemann vet hva han er god for og får det han rimeligvis ber om.Sutringen du nevner går på helt andre ting,slik som dere som jobber i offentlig sektor.Dere er systemoppbyggere hvis tildels etterhvert eneste mål er å sikre deres egen såre ræv.Se bare bikkjeslagsmålet om post og teletilsynet og statens vegvesen sitt dyre experiment sann mine ord dette kommer til å koste oss vanelige skattebetalere dyrt.hva med et nytt lite kurs for åfå bort den offentlige bakrusen for å riste av dere gamle tabber.ANSVAR-ANSVAR -ANSVAR ansvar for dine egne handlinger og ikke minst stå for det dere gør ikke grav det ned i paragrafer eller prøve å trenere en sak.Til forskell fra dere i off sektor må vi i det private næringslivet prestere(skal forklare dette rare fenomen) Omsette for lønna vores å da er det prestasjonene som teller ikke antall kurs og seminat man rekker i løpet av et år.Har du ikke hørt om verdiskapende arbeid(så som huset du bor i).Tør vel heller etter hvert påstå dere er gratispassasjerer på vores skatteseddel noen av dere,men i kraft av deres organisation blir dere værende!Ikke kompliser reglene i arbeidslivet mer enn du trenger bare fordi du vil hegne om dine egne og andre organiserte.Fy flate det er ikke rart det går til helvete her i en komune med 15000 innb har vi 7 annsatte innen sagbruk og industri og vi får lover ig forskrifter slått i hodettil vi er gule og blå har dere noensinne tenkt på disse store og alvorlige konsekvenser dette får for oss.Dere sitter der å koker ihop det ene etter det andre av regler å det er forb enkelt for dere å overholde fordi vi betaler for det mens derimot vi må desverre ha inndekning for denne dritten via vorews omsetning.Dere får deres lønn uansett og med fagforeningskontigent mens vi må kunne fakturere fif hver jevla sure time og kurs får vi ta på fritiden(helgen da for dere som får bet for å gå på kurs)Vil du ta kurs å betale det selvslik vi må gøre det.Nei dere jobber fleksitid og max7 timer til dagen å kansje litt frivillig forbundsarbeid på kveldstid.Skulle likt å se dere suverene umistelige proffe kursere måtte kjempe for lønna deres.Prestere noe yte noe salgbart for å få lønna deres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her drar du opp en helt annen diskusjon, Knutemann, som gjerne kunne vært begynnelsen på en egen tråd, nemlig; privat, verdiskapende arbeid vs offentlig (ikke-verdiskapende) arbeid.

DEN diskusjonen har ikke noe særlig med "organisasjonsfrihet" å gjøre!

Dessuten finnes faktisk de sterkeste fagforeningene, dvs. de som kan lage mest fa'nskap (streik) for sin arbeidsgiver, i det private næringslivet, IKKE i det offentlige.

Men det er et interessant tema. Har ikke tid å skrive noe særlig her, vil bare si kort at jeg mener de to næringene er gjensidig avhengig av hverandre. Den ene er ikke viktigere i det helhetlige bildet enn den andre!

Til "Liten": Selvsagt finnes det godt skolerte og flinke tillitsvalgte i andre organisasjoner enn LO- forbund også! Fikk bare inntykk av at det her gjaldt et LO-forbund uten at det spesifikt er sagt?

Når det gjelder LOs "samrøre" med AP: LO søker selvsagt påvirkning der de kan få det. Det gjør alle: NHO (arbeidsgiverorganisasjonene) støtter Høyre, bøndene støtter Senterpartiet, kristne organisasjoner støtter KRF osv. Målet er jo å få gjennom sine saker, og da er det lurt å øve politisk innflytelse! Skal man drive fagforeningsarbeid, så driver man samtidig politikk! Så en upoltisk fagforening finnes egentlig ikke!

AP har forresten fått noen ideer de siste årene, som ikke hele LO er så fornøyd med, så sist støttet de ikke bare AP med penger, men også SV. På neste kongress faller muligens hele støtten til begge partiene, for mange i LO er misfornøyd med APs politikk, og andre er f.eks. rasende på SVs forsvarspolitikk. Så den direkte pengestøtten, som LO bestandig har bidradd med, synger sannsynligvis på siste verset?

Jeg tror likevel ikke at alle dem som sier at de "vil ikke at fagforeningspengene skal brukes til å støtte AP" kommer til å gå inn i LO.

Det må jo være andre ting som gjør at man ikke vil være med i en LO-forening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så sinna, Knut?

Det er jo helt opp til deg om du vil organisere deg eller ikke. Vil du ikke, så er det et valg, ikke sant? Og det er alltid konsekvender ved et valg.

Hva er galt vd at MEDLEMMER får dra på kurs for medlemskontignenten? Vi du ha sjansen - så får du melde deg inn, da vel. Når du er utenfor er det ikke jo ikke dine penger som brukes.

Ellers - til orientering - det er ikke ARBEIDSGIVERNE som har jobba fram en arbeidsmiljølov akkurat, for det har igrunnen ikke vært i deres interesse.

Og det er temmelig frekt å påstå at det er arbeidstakere som ikke holder mål som trenger hjelp i en arbeidstvistsak. Du kan jo prøve å si det til alle de som er blitt sagt opp grunnet utflagging og nedskjæringer. Organisasjonene gjør en viktig jobb her slik at nedskjæringene - som rammer hardt uansett - ikke rammer skjevt og uforholdmessig hardt.

Forhåpentligvis havner du ikke i en slik situasjon at en orgnisasjon hadde vært god å ha i ryggen.

har du ikke mer å bidra med burde du heller holde kjeft,prøv å selge deg selv og dine kvalifikasjoner en gang og så skal vi snakke sammen om dine krav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...