Gå til innhold

Skole får refs.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Du er mer enn bare litt inkonsekvent her... gjør skolen for mye eller for lite for å hjelpe barn som har det vanskelig? Hvordan skal de egentlig gjøre det?

Er det mulig???

Tror ikke jeg gidder diskutere mer med noen så har så fryktelig tungt for å forstå.... Og du skal liksom være lærer...? At du sier at du har gått over til en administrativ stilling, er da en god nyhet. Trist om lærere med så enkel tankegang skal få fortsette å påvirke elever!!

Men siden du trenger å få det inn med teskje, skal jeg prøve å forklare det kort og med enkle ord.

Skolen glemmer ofte de som ikke lager bråk og kvalme.

Det er ikke nødvendigvis bare bråkmakerne som sliter! Mange av dem jeg har med å gjøre i mitt yrke, var ikke mobbere/bråkmakere/pøbler på skolen. Mange var stille og fortvilte barn som heller lurte seg unna det meste.

I denne saken jeg har tatt utganspunkt i, gjør skolen for mye for en elev...

Hva jeg mener må gjøres?

Jeg har ikke fasitsvaret, ikke har jeg noengang påstått det heller. Hva i all vide verden får deg til å gjenta deg selv på dette punktet, gang på gang?

Fordi du har lest ped., er dine ideer svaret på alt da? Finnes det bare en riktig måte?

Dersom du og slike som deg, hadde gjort jobben sin i forhold til alle elever, hadde jeg kanskje ikke trengt å gjøre min....

Lær deg å se på alle elever du, ikke bare de med masse lyd i. Lær deg at ikke alt er svart/hvitt.

Prøv å se på de elevene du har hatt i klassene dine... (om du noengang har hatt noen)

Er bråkmakern et menneske som har skikket seg? Og da takket være deg?

Er alle som ikke laget bråk, mønsterborgere i dag? Det også takket være deg? Eller har noen falt utenfor samfunnets rammer? Takket være deg kanskje?

Er det ingen du føler du har sviktet?

Du svarte ikke på hvorfor mitt yrke var irrelevant i denne diskusjonen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad for at slike som "skoleansatt" jobber i skolen, og glad for at slike som gjest her ikke gjør det. Litt evne til å tenke nyansert er kjekke kunnskaper for elever å lære seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er glad for at slike som "skoleansatt" jobber i skolen, og glad for at slike som gjest her ikke gjør det. Litt evne til å tenke nyansert er kjekke kunnskaper for elever å lære seg.

Flott for deg.

Men de som krysser min vei i jobbsammenheng er glad det er slike som meg som tar tak og hjelper dem.

Alle kan si stakkars, h*n trenger hjelp. Bare slike team som mitt kan ta dem i nakkekragen og stable dem på beina igjen når de har lært, på den harde måten, at livet arter seg annerledes enn det de ble fortalt.

Mange av dem sier at skolene har sydd puter under armene på dem, trass og diagnoser har vært hvileputer.

Men dette er mennesker som er ute av grunnskolen. Tidligere elevers erfaringer er kanskje ikke så viktige de? De kan vel ikke brukes? :ironi:

Skrevet

"skoleansatt" jar ikke skrevet stort om hvordan en tilpasser til dem. Du har ingen forslag selv. Så i grunnen har jo diskusjonen ( i ditt tilfelle krangelen) ingen holdepunkter. At noen faller utenfor er et faktum. At mange mange andre ikke faller ut er også et faktum.

Det som også er et faktum er at spesialundervisning ikke skal være sydde puter.

Forskning og ped som spesialundervisn bygger på nå viser hva som fungerer og hvordan.

Dersom gjest nå spør hva dette er, så viser du at du ikke har visst hva du har protestert på og kjeftet på til nå..

Jeg tror (og vet gjennom erfaring) at en del mennesker i barnevern etc har et ensidig syn på hva soms skjer i skolen, fordi de bare ser den mørke siden (dvs de som det går galt for) og dømmer ut ifra det. Dette er jo imidlertid bare en promille av den samlede massen...da blir en generalisering veldig feil..

Skrevet

hm... saksøke en skole fordi man mener at man har tapt mye pga faglig utbytte... Og venter for å se hvor stort psykisk etterslep hun får på "et senere tidspunkt".

Skrevet

hei

det er vel tydelig at dette er en skole der ikke alt er som det skal det star at hun har begynt på videregående så da er vel dete en ti trins skole da

hilsen

Gjest Gjest
Skrevet
Skolen glemmer ofte de som ikke lager bråk og kvalme.

Det er ikke nødvendigvis bare bråkmakerne som sliter! Mange av dem jeg har med å gjøre i mitt yrke, var ikke mobbere/bråkmakere/pøbler på skolen. Mange var stille og fortvilte barn som heller lurte seg unna det meste.

Du sier du jobber med voksne (selv om du enda ikke har sagt hva du jobber med) - du bør være oppmerksom på at skolen og hjelpeapparatet rundt har forandret seg en god del på ganske få år.

Man er nå mer oppmerksomme på at elever som er stille og 'enkle å ha med å gjøre' også kan ha store problemer. Selvsagt er ingen skoler ufeilbarlige når det gjelder å oppdage eller gripe tak i slike tilfeller, men det har blitt mye bedre. Både på grunn av at dette vektlegges mer i lærernes utdanning og på grunn av at en del diagnoser er nye.

For eksempel er det vanlig at jenter med Asperger kan være både rolige, medgjørlige og skoleflinke - men siden Asperger ikke vært en diagnose før 1994, og fordi symptomene ofte er forskjellige hos jenter og gutter har det skjedd svært sjelden at jentenes problemer har blitt grepet tak i før nå. Dermed er det mange voksne som alltid har visst at det var 'noe' med dem som først nå har fått vite hva det skyldes.

I denne saken jeg har tatt utganspunkt i, gjør skolen for mye for en elev...

Jeg tror ikke du har skjønt ansvarsfordelingen mellom de forskjellige instansene.

Dette er den vanlige saksgangen om en ansatt ved skolen er bekymret for faglige/sosiale problemer hos en elev, og de mener PPT kan hjelpe:

Først må læreren få foreldrenes samtykke til å skrive en tilmelding til PPT der det blir beskrevet hvilke problemer de mener eleven har. Så gjør PPT tester, snakker med elev, foreldre og kontaktlærer og gjør hva de ellers mener er nødvendig for å stille eller utelukke en diagnose.

Om en diagnose stilles fatter de et vedtak der de beskriver hvilke tiltak de mener er nødvendige for å hjelpe eleven. Skolen er så lovpålagt å sette inn de nødvendige tiltak for å følge vedtaket. Skolen kan ikke selv bestemme hvor mye hjelp de mener eleven trenger: gir de mindre hjelp enn PPT mener er nødvendig åpner de for et søksmål som eleven vil vinne.

Hva jeg mener må gjøres?

Jeg har ikke fasitsvaret, ikke har jeg noengang påstått det heller. Hva i all vide verden får deg til å gjenta deg selv på dette punktet, gang på gang?

Fordi jeg mener du takler dette svært lite konstruktivt. I stedet for å hyle: "-Noen må gjøre noe!!!" eller: "-Dere gjør dette feil!!!" hadde det vært mer målrettet å spørre: -"Hva kan gjøres bedre?". Da er det mye lettere å komme frem til gode løsninger.

Fordi du har lest ped., er dine ideer svaret på alt da? Finnes det bare en riktig måte?

Jeg har en bachelor i spes.ped. også - det kommer godt med om man vil jobbe som sosiallærer.

Og dette er ikke mine ideer, men ideer som er godt utprøvd, og de pedagogiske metodene som brukes nå brukes fordi det er disse metodene man har oppdaget gir best resultat av de pedagigiske metodene man kjenner til.

Dersom du og slike som deg, hadde gjort jobben sin i forhold til alle elever, hadde jeg kanskje ikke trengt å gjøre min....

Lær deg å se på alle elever du, ikke bare de med masse lyd i. Lær deg at ikke alt er svart/hvitt.

Prøv å se på de elevene du har hatt i klassene dine... (om du noengang har hatt noen)

Er alle som ikke laget bråk, mønsterborgere i dag? Det også takket være deg? Eller har noen falt utenfor samfunnets rammer? Takket være deg kanskje?

Er det ingen du føler du har sviktet?

Du svarte ikke på hvorfor mitt yrke var irrelevant i denne diskusjonen!

Jeg har ikke sagt at jeg er ufeilbarlig, men mange flere hadde falt utenfor om skolen hadde gjort mindre.

Hva er yrket ditt? Til nå har jeg ikke fått inntrykk av at det er veldig relevant, bortsett fra at du har sagt at det er det. Så lenge jeg ikke vet hva du jobber med er det vanskelig å diskutere det, og dermed irrelevant.

Jeg er glad for at slike som "skoleansatt" jobber i skolen,

Tusen takk :)

Men dette er mennesker som er ute av grunnskolen. Tidligere elevers erfaringer er kanskje ikke så viktige de? De kan vel ikke brukes? :ironi:

Tidligere elevers erfaringer har blitt brukt for å bygge opp og bedre dagens hjelpeapparat - men om de er voksne nå er skolen ikke helt som den var da de var elever, så deres erfaringer er ikke til så mye nytte når man skal beskrive hvordan ting er nå.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Tror du det er mobbeofre jeg arbeider med? Eller at jeg har blitt mobbet selv?

Da tar du grundig feil! Du må nok ganske mye lengre ned på rangstigen enn som så, for å finne de jeg arbeider med.

Jeg aner ikke hva du jobber med, det var bare ment som et eksempel. Og jeg spør igjen; må man jobbe med de som befinner seg "nederst på rangstigen" eller ha personlige erfaringer med dette for å ha en gyldig mening?

Jeg har nok gjort litt mer enn å bare lese bøker..... ;) Og når det gjelder adferdsbøker, så har jeg nok lest flere enn de fleste tror eksisterer...

Jeg vet hva jeg har lest og jeg vet hva jeg ser og opplever i arbeidet mitt.... Teori er teori, praksis er praksis!

Jeg mener du tar feil. Gode teorier skal kunne settes ut i praksis. Jeg blir litt skeptisk hvis du omtaler deg som fagperson, og ikke ser det. Jeg klarer heller ikke å tro at du har lest flere atferdsbøker enn de fleste tror eksisterer, når du har de holdningene du har til barn med atfersproblemer.

Tror ikke jeg gidder diskutere mer med noen så har så fryktelig tungt for å forstå.... Og du skal liksom være lærer...? At du sier at du har gått over til en administrativ stilling, er da en god nyhet. Trist om lærere med så enkel tankegang skal få fortsette å påvirke elever!!

Hva jeg mener må gjøres?

1. Kan vi holde oss unna personangrep i denne debatten?

2. Når du kritiserer hvordan man behandler disse barna, så må du forvente at man spør hva du mener alternativet er. Å diskutere uten å forholde seg til virkeligheten, blir uinteressant.

3. Du snakker om at man ikke må se verden i svart/hvitt - jeg ville gitt deg det samme rådet.

Skrevet

Så kjedelig at det bare er de utagerende barna som blir sett for det meste. :tristbla:

Skrevet
Så kjedelig at det bare er de utagerende barna som blir sett for det meste. :tristbla:

feil det da

Skrevet
feil det da

i drømmeverden ja

Skrevet
i drømmeverden ja

nei. Jeg vet da jeg jobber med det. Ergo jeg vet hva som skjer i praksis.

Gjest Gjest
Skrevet

:klappe: enig

Gjest Gjest
Skrevet

Er det slutt på den fine popcorntråden?? Synd "Lei av drittunger" slapp opp for urimelige påstander :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...