Gjest Eugene Onegin Skrevet 10. juni 2007 #61 Skrevet 10. juni 2007 Så et tv-program hvor de plasserte en 5-åring på gaten alene for å se hva folk gjorde. Jeg husker ikke de eksakte tallene, men 90% av kvinnene stoppet. INGEN menn stoppet. ja men det idiotiske er jo at om en mann snakker til et barn så tenker man fort pedofil.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2007 #62 Skrevet 10. juni 2007 jeg stopper ikke for andre mennesker Det er straffbart å ikke stoppe for andre mennesker hvis dem eks. har forulykket. Dette var ikke saken, men du skrev at du ikke stopper for andre mennesker! Gjør du det aldri uansett hva det er du ser langs veien? Dårlig medmenneske og innstilling du har, du kan ikke være gamle pjokken/jenta
Tule Skrevet 11. juni 2007 #64 Skrevet 11. juni 2007 hei og her er det tule vil ha in et moment i tråden som dere andre har hoppet bukk over da men altsa va er det vi lerer barna vare fra di begynner og ga? jo sitt aldri på med fremmede, sporsmalet blir da vor langt skal vi da ga i og presse et barn til og ga med pa og bli kjørt hjem, det er og snakk om at vi ikke bor gi det noen illuson om at det er trygt og sitte pa med fremmede som sier di vil hjelpe, og for og svare pa hva jeg hadde gjort, vel jeg vil si det komer an pa situasjoen vordan jeg opfatet den, jeg tror jeg stopet vis jeg folte atsitusasjonen er farlig men jeg tror jeg hadde forsokt i det lengste og fa tak i navnet pa foreldrene provd og fa tak i telefonummer og fat dem til og hente han hun, jeg tror det og kjore barnet hjem vile vere absolut siste utvei, regner med at hun som sa hun kjorte hjem en elleve aring kjente barnet lit fra før siden hun viste vilken skole det gik pa eller at barnet viste hvem hun var greit og hjelpe en trearing som noen sier her den vil ikke ha noe serlig mine om dete eter pa men en 4 5 aring kan dane seg en ilusjon om at og site pa med hjelpsome er trygt jeg ser at mange her er red for og lese om en ulyke eterpa men va med og lese at et barn i same omradet er forsvunet en tid eterppa hilsen
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #65 Skrevet 11. juni 2007 Herlighet, det er da ikke snakk om å nødvendigvis dra ungen inn i bilen, men å stoppe for å spørre om alt er bra og hvor foreldrene er og eventuelt kontakte politiet!
Tule Skrevet 11. juni 2007 #66 Skrevet 11. juni 2007 Herlighet, det er da ikke snakk om å nødvendigvis dra ungen inn i bilen, men å stoppe for å spørre om alt er bra og hvor foreldrene er og eventuelt kontakte politiet! hei det er jo det jeg sa men noen er refererte til og kjore ungen hjem en anen ting var om ungen hade turt og snake til meg det er og en grun til og optre følsomt og ikke gi intryk av at man vil gjore barnet noe hilsen
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #67 Skrevet 11. juni 2007 Tule! Dette vet vi også at barn blir lært opp til å ikke snakke med fremmede eller bli med fremmede inn i biler o.l. Når vi "normale" mennesker opplever en slik situasjon der vi ser at et barn er forkomment eller utsetter seg selv for en farlig situasjon så er det vår plikt som medmenneske å sørge for at barnet kommer i trygge hender. Vi trenger ikke å ta det med inn i bilen, men stoppe å snakke med barnet, prøve å få kontakt med foreldrene eller ringe politiet.
Tule Skrevet 11. juni 2007 #68 Skrevet 11. juni 2007 Tule! Dette vet vi også at barn blir lært opp til å ikke snakke med fremmede eller bli med fremmede inn i biler o.l. Når vi "normale" mennesker opplever en slik situasjon der vi ser at et barn er forkomment eller utsetter seg selv for en farlig situasjon så er det vår plikt som medmenneske å sørge for at barnet kommer i trygge hender. Vi trenger ikke å ta det med inn i bilen, men stoppe å snakke med barnet, prøve å få kontakt med foreldrene eller ringe politiet. hei igjen det er det jeg sier vos du lese det, jeg ser at det ble lit klonete men jeg vil si at det komer an på situasjonen om jeg kom gaende vile jeg nok snaket til det men jeg vet ikke om jeg hade stopet med bil jeg vile i den situasjonen vert redd for og skremme det jeg vile kanskje kjørt videre op i veien og stopet der og gat tilbake kanskje i steden for og bremse op og stoppe ret foran trynet pa det. men det komer og an pa situasjonen vordan jeg hade opfatet det hilsen
Noodle Skrevet 11. juni 2007 #69 Skrevet 11. juni 2007 Et lite barn helt alene ved en traffikert og livsfarlig vei hadde jeg og samvittigheten ikke tatt sjansen på å lese om i avisen som drept neste dag.......
venus* Skrevet 11. juni 2007 #70 Skrevet 11. juni 2007 Jeg hadde stanset! Og hadde jeg sittet i en bil hvor sjåføren ikke ville stanse, så hadde jeg da pokker meg fått sjåføren til å snu! Ærlig talt. Det blir litt teit å være sint på at noen ikke grep inn, når man selv ikke gjorde det heller...
Luminita Skrevet 11. juni 2007 #71 Skrevet 11. juni 2007 JA, jeg ville ha stoppet. Hvorfor? For å hjelpe gutten, for å unngå en ulykke eller for at "feil" folk stopper å tar han med. SELVSAGT! Ja, herregud, selvfølgelig hadde jeg stoppet. Kanskje t.o.m. ringt politiet, for det er jo helt sykt at noen lar en unge komme seg ut på en slik vei. Ofte kan man se barn som løper langs traffikerte veier mens det kanskje går en voksen forran eller bak. Det er helt horribelt spør du meg. Sist jeg så noe slikt var det tydligvis en familiebarnhage på tur. Det skulle foreldrene visst om. Jeg hadde tatt ungen ut av barnehagen på dagen!
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 11. juni 2007 #73 Skrevet 11. juni 2007 Alle som har svart her ville ha stoppet (med noen svært få unntak)og det viser at vi mennesker faktisk fortsatt tenker på våre medmennesker og ikke bare oss selv. De få unntakene som ikke ville ha stoppet lurer jeg på om virkelig ikke er vel bevart
Gjest Mari-Anne Skrevet 11. juni 2007 #74 Skrevet 11. juni 2007 Jeg hadde ikke stoppet. Hvorfor ikke det? Du svarte kanskje for kjapt før du fikk tenkt deg om og det er lov det. Mener du fortsatt at du ikke ville ha stoppet for et lite barn som det Pia skrev om?
Lourdes Skrevet 11. juni 2007 #75 Skrevet 11. juni 2007 Jeg hadde stoppet. Hverken sambo eller jeg klarer å se at dyr eller mennesker har det vondt. Da får vi ikke sove om natta rett og slett. Natt til i dag var vi ute og "reddet" en kråke som hadde skadet seg. Den hadde satt seg fast i gjerdet og var helt fortvilet. Kunne ikke fly så da lot vi den overnatte i boden og leverte den til noen som tok seg av sånne tilfeller i dag tidlig. Jeg hater virkelig kråker, men de er levende vesener de også. En gang i syden våknet vi på natta av en unge som hylte hysterisk i naboleiligheten. Ungen hylte en stund og ingen andre stemmer dukket opp. Sambo gikk til slutt bort til naboen og banket på døra. Vi var jo redde for at noen hadde latt den stakkars ungen være igjen mens de var ute en tur. Ungen hylte jo virkelig HYSTERISK uten at noen reagerte. Viste seg at foreldrene bare sov veldig tungt. Takket oss faktisk for at vi hadde sagt ifra da. En ting til som forundrer meg mye er dette med hunder som stikker av og folks reaksjoner på det. Den lille hunden vår stakk av en søndag. Fikk besøk og da smatt han raskt ut døra. Jeg lette overalt og spurte alle jeg traff på. Til slutt sa en dame at hun hadde møtt på noen som fortalte at de hadde hatt en liten hund etter seg, men de hadde ristet han av seg nede ved lyskrysset. Hva faen tenker folk med? De gangene jeg møter på løse hunder så prøver jeg å stoppe de. Ofte har de navnskilt med telefonnummer og da ringer jeg det. Hvis ikke kan man ringe politiet og de tar seg av saken. Folk er så idioter!! De som har hund selv burde jo hvertfall vite dette (og være litt glad i dyr). Jeg er forresten også en person som hjelper pinnsvin og frosker over veien :-)
Gjest lazuli Skrevet 11. juni 2007 #76 Skrevet 11. juni 2007 Jeg hadde også stoppet for å forsikre meg om at alt sto bra til. Det er som regel en grunn til at et barn gråter, og vi har et medmenneskelig ansvar for at alle har det bra. Det er et merkelig fenomen, at selv i store forsamlinger reagerer svært få når noe ser ut til å ha hendt. Det er forsket mye på dette, og en av de tingene som er fremtredende, er at alle tenker at det sikkert er noen andre som foretar seg noe. Det trenger altså ikke være likgyldighet, men det er jo det det blir til syvende og sist.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 11. juni 2007 #77 Skrevet 11. juni 2007 Det er et merkelig fenomen, at selv i store forsamlinger reagerer svært få når noe ser ut til å ha hendt. Husker ei veninne av meg sa at hun engang satt i parken å solte seg, fikk et illebefinnende og folk bare gikk forbi uten å hjelpe. Hun sa at hun mest sansynelig så ut som en skikkelig sløv narkoman der hun satt, mens sannheten var at hun hadde diabetes uten å vite om det.
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. juni 2007 #78 Skrevet 12. juni 2007 Du vet vel svært lite om mannen hennes, og hva hun sa til at han ikke stoppet. Jeg kunne kanskje oppfattes som litt krass, men mente bare å stille et enkelt spørsmål om hvorfor hun ikke klarte å få mannen sin til å stoppe. Jeg spekulerte da ikke noe videre om mannen hennes.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 13. juni 2007 #79 Skrevet 13. juni 2007 Merkelig at noen ikke stopper for barn i nød. Jeg ville ha stoppet selvom jeg er gutt og andre trodde jeg var pedo av den grunn ville jeg bevist med min gode gjerning at jeg ikke er det. Hadde ringt barnevernsvakta, politiet el. etter at jeg hadde prøvd å finne foreldrene
Kykkelikokos Skrevet 13. juni 2007 #80 Skrevet 13. juni 2007 Nå vet ingen om gutten var i nød da, det er jo det som er litt av poenget her. Ingen visste om gutten var i nød, og om han faktisk trengte hjelp. Man trenger ikke gjøre en fjær om til fem høns ved å ringe politiet og barnevernsvakta bare man ser en gutt som kanskje er uten foreldre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå