Gå til innhold

Spylevæske i frostvæskeholderen...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja, da klarte jeg å drite meg ut. Klarte å helle spylevæske der det skal være frostvæske... Er det farlig? Hva kan i tilfelle skje? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Er det så forskjellig da? Egentlig? *blond*

Spyleveske er "såpe" og frostveske hjelper slik at ikke all annen veske fryser ? :)

Endret av Batseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frostveske består av omtrent 7 liter vann (det er omtrent 9 liter til sammen). Dersom du har hatt oppi noe særlig mer enn en liter spyleveske, bør du ta en tur på verksted, eller få noen andre kyndige til å hjelpe deg. Det kan være farlig med spyleveske pga alkoholen. Men den spyleveska som er i dag har visst ganske liten alkoholprosent. Så hvis der er mindre enn 1 liter, er det ikke noe stress. (Snakket med bilmekaniker)

Endret av Batseba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok, det er visst ikke bare jeg som er blond da, for frostvæske er kjølevæsken til bilen, og den inneholder alkohol så den ikke skal fryse på vinteren. Mens spylervæsken inneholder alkohol av samme gunn. Og den inneholder ikke såpe... Har du sett skum på frontruta?

Mannen min sier han ikke tror det er så farlig, men at man kan tømme beholderen og fylle på på nyt.t..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har ikke kjørt den enda... Men jeg helte oppi til der det stod "max", siden jeg trodde det var tomt, og at det var spylevæskebeholderen... Men det var det altså ikke. Innvendig blond jeg også!

Så det er ikke så veldig ille? Er jo ikke akkurat kaldt ute nå. ;)

Det er spylevæske fra Biltema... Om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det har oe å si. I så fall er det sikkert lavere prosent alkohol enn andre.. Hvor mye tror du du helte på? Hele flasken? (Og hvor mye er det på en flaske?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det var ikke mye jeg helte på. Det var frostvæske som var under kanten av "flaska" (om du skjønner hva jeg mener), så jeg fylte bare spylevæske til der det står max... ikke veldig mye mao. maks en halvliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Frost-/kjølevæske brukes for å regulere motortemperaturen, dvs kjøle ned motoren, og dette er jo spesielt viktig på varme dager. Kjølevæske og vindusspylevæske inneholder forskjellige typer alkohol. Det finnes forskjellige typer kjølevæsker (forskjellige farger) og disse skal ikke blandes sammen, men om det er farlig å blande i vindusspylevæske vet jeg ikke. Jeg ville nok ringt et verksted eller en bensinstasjon og spurt for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_man

hei, jeg gjode også det samme feil. helte ca. ei liter spylevæske i frøsvæske plass.

Jeg snakket med en mann i bensinstasjon, og han sa at det ikke er så farlig, men, hvordan du har løste problemet, da(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du klarer lett og få ut den veska av beholderen om du enda ikke har startet bilen så det har blandet seg i motoren.

noe av den største forskelen på de to veskene er at kjøleveske også smører slik som vannpumpen, og forhindrer rust og slam i kjølesystemet, så du burde nokk prøve og få det ut før du kjører.

er du usikker så ring et verksted, ikke en bensinstasjon. på verksteder jobber folk som er utdannet til og jobbe med bil på bensinstasjoner jobber ofte studenter som skal bli leger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Så det er ikke så veldig ille? Er jo ikke akkurat kaldt ute nå. ;)

Frostvæska kjøler motoren heile året. Om sommaren kan man eigentleg bruke vanleg vatn istadan for frostvæske, men det blir litt bal å tømme den for å fylle på frostvæske til vintaren. Så man bruker frostvæske heile året. Den hindrar vatnet i å fryse. Og den gjer til at det ikkje begynner å ruste.

Endret av Infralove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meeeeg22

ikkeno farlig. men kjøp deg en plten pumpe på biltema eller no og pump ut all væsken.

Fyll så opp med vann (eller kjøp deg en dunk med frostveske).

om vintern er det viktig med frostveske pga ekstremt lave temperaturer ... (det sier seg jo kanskje selv)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ja, da klarte jeg å drite meg ut. Klarte å helle spylevæske der det skal være frostvæske... Er det farlig? Hva kan i tilfelle skje? :(

Det er ikke noe å bekymre seg for. Greit om du unngår det i framtiden:)

Jeg har faktisk gjort det selv for noen år siden. Jeg ble også bekymret og måtte sjekke det opp. Det gikk helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har startet bilen enda, så er det ganske enkelt... Ta en hageslangebit og sug ut vannet (dette kan dere jenter :erter: ) sug til vannet er nesten ved enden, før du tar vekk munnen, da vil vannet renne ut av seg selv om du har enden lavere enn den enden som er i tanken... Så er det bare og fylle på igjen med vann og frostveske :)

En ting jeg reagerer på med noen andre her, er at dere vil ha rent vann på kjølesystemet om sommeren?

Frostvesken har 3 hovedting den gjør,

1. Senker frysepunktet.

2. Hever kokepunktet, så vannet ikke koker så lett..

3. Hindrer korrusjon (rust)...

Har du bare på rent vann, så begynner rørsystemene som vannet går gjennom og ruste, Og dette er noe du ikke vil i det hele tatt for og si det slik...

Så det beste er rett og slet og ha i frostveske hele året, og følge oppskriften som er i flaska med blandingsforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
En ting jeg reagerer på med noen andre her, er at dere vil ha rent vann på kjølesystemet om sommeren?

Eg overhøyrde ein bilmann seie at dei brukar berre vatn i England, men eg veit ikkje om det er sant. Eg kunne aldri tenkt meg å gjere det sjølv, dog. Pga det du nemnde. Bilen brukar jo ikkje mykje frostvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...