Liskat Skrevet 13. juni 2007 #21 Skrevet 13. juni 2007 Jeg ville kjøpt en Mac om den ikke var så dyr i forhold til spesifikasjonene (en del spill, inkl. WoW kan kjøres helt fint på Mac nå). Så da holder jeg meg til PC og kjører for øyeblikket Linux Ubuntu på denne. Neste PC blir nok Dual OS med Windows og Linux slik at jeg slipper å betale for programmer jeg kan bruke til å spille spill som ikke vil installeres på Linux av seg selv.
Rhiakath Skrevet 13. juni 2007 #22 Skrevet 13. juni 2007 Det kommer jo helt ann på hva du vil med maskinen du skal kjøpe. Selv har jeg både hatt PC og MAC, og etter at jeg kjøpte MAC'en så går jeg aldri, aldri tilbake til PC igjen for å si det slik. Bruker den endel til bildebehandling, men den er veldig god som en maskin bare for surfing og enkelt arbeid også.
lillesky Skrevet 13. juni 2007 #23 Skrevet 13. juni 2007 Dette ble litt rart innlegg da..Ble ikke rart innlegg. Synes du skriver godt. Samme her! Har ett intrykk av at de fleste som ikke liker Mac aldri har prøvd Mac skikkelig. Det er en del nytt så det nytter ikke å prøve den bare noen timer og si at den er bra eller dårlig. Mange vil ikke ha Mac fordi de vil ha mulighet til å bygge om og opgradere datan.. for meg så er ikke det noe jeg ønsker, så det er ikke noe problem for meg. Men som Tweek sier så kan man jo gjøre noen ting selv.Enig. Veldig mange Mac-hatere har aldri prøvd Mac. Men for min del spiller det ingen rolle om folk heller vil ha PC, jeg har Mac og det er det viktigste for meg. Ja, min samboer har lagt inn mer ram på den stasjonære. Og bluetooth. Mulig han har lagt inn mer, men det har jeg ikke fulgt med på.
IsaCathrine Skrevet 13. juni 2007 #24 Skrevet 13. juni 2007 Enig. Veldig mange Mac-hatere har aldri prøvd Mac. Eller prøvd 5 minutter i butikken.. og da skjønner man ikke særlig mye av en Mac. Jeg bruker Macen til ca de samme tingene som deg TS, og jeg har ikke bruk for windows på den. Dog skal jeg kjøpe den nye officpakka når den kommer til høsten for å gå word, powerpoint og sånne ting. I mellomtiden bruker jeg ett skriveprogram jeg har lastet ned fra internett gratis (noe jeg forøvrig ikke har fått surret meg til ennå, men det skal visst være ett helt greit skriveprogram). En av de STORE fordelene med Mac er at man slipper denne virusdriten! Virus, antivirusprogrammer som får datan til å klikke osv (som nå kunne jeg ikke mota bilder på msn eller logge på facebook pga den antivirusdriten (er på den stasjonære PCen til pappa nå). Om du installerer Windows på Macen kan du få virus, men bare på windowsdelen. MSN er ikke fullt så bra på Mac som på windowsbasert, men det finnes andre alternativer, eller en simpel utgave av MSN. Kanskje det eneste jeg savner med Macen.. men jeg klarer meg helt supert. Det er ikke alt som funker i Leopard (internett) men har da fått tips om å laste ned firefox som jeg kan bruke til akkurat de få tingene (som å redigere hjemmesiden min). Som sagt: er veldig fornøyd med min Mac. Er blitt veldig flink til å spørre på Mac1 forumet i stede for å bare klikke litt for å prøve å løse problemet, ettersom jeg da sansynligvis får "riktig" og enklest mulig løsning på problemet. Med windowsbaserte så funker ikke dette så bra da alle er så forskjellige. Leste en artikkel på internett om en av wndows sine arbeider (husker ikke nøyaktig hva han var, men noe høyt oppe) fant ut at han skulle teste Mac skikkelig over litt tid. Han gikk IKKE tilbake til windows igjen....
Gjest Vampyra Skrevet 13. juni 2007 #25 Skrevet 13. juni 2007 Jeg sitter på brukerstøtte IT, så jeg har prøvd mac mye, og kan mekke pc, men sverger likevel til pc fordi jeg møter flere hundre mennesker i måneden med ulike preferanser, ulik bruk og ulike maskiner. Så mine meninger er faglig basert. Det blir for dumt å påstå at de som ikke liker mac ikke klarer å bruke den
lillesky Skrevet 14. juni 2007 #26 Skrevet 14. juni 2007 Isa: Vi har kjøpt Office til Mac, veldig greit å ha. Ang. msn, kan du bruke Mercury. Jeg mener ikke at de som ikke liker Mac ikke klarer å bruke den, for det vet jeg at de klarer. Jeg mener at de ofte ikke har prøvd. Jeg hører sjelden om folk som har problemer med Mac, men jeg sitter ikke på brukerstøtte, så det er venner og bekjente je snakker om.
IsaCathrine Skrevet 14. juni 2007 #27 Skrevet 14. juni 2007 Isa: Vi har kjøpt Office til Mac, veldig greit å ha. Ang. msn, kan du bruke Mercury. Og Adium og aMSN og mange andre... Jeg skal ha Officepakka ja. Men venter til den nye kommer. Den som er nå er fra 2004. Regner med den er grei å ha når jeg studerer.
Bhrsrk Skrevet 14. juni 2007 #28 Skrevet 14. juni 2007 Jeg skal ha Officepakka ja. Men venter til den nye kommer. Den som er nå er fra 2004. Regner med den er grei å ha når jeg studerer. NeoOffice er helt kurant, og man kan også kjøpe iWork som et alternativ til Microsoft Office. Du skal ha spesielle behov om ingen av dem er gode nok.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #29 Skrevet 14. juni 2007 Jeg sitter på brukerstøtte IT, så jeg har prøvd mac mye, og kan mekke pc, men sverger likevel til pc fordi jeg møter flere hundre mennesker i måneden med ulike preferanser, ulik bruk og ulike maskiner. Det er klart at når man trenger å kunne mest mulig om mange ulike maskiner er det en fordel å kunne mye teknisk om pc, og at gode pc-brukere ofte bygger maskina selv, liker å mekke pc osv - og for disse er det selvsagt ikke så interessant med mac, men en av grunnene til at endel velger/tradisjonelt har valgt mac er nettopp det at man IKKE har lyst til å lære absolutt alt det tekniske og alt du trenger av "sideprogrammer " for å få maksina til å fortsette å fungere greit. Endel (også pc-brukere) er ikke så interessert i å bruke like mye tid på å sette seg inn i teknikken, som på å bruke maskinen som et arbeidsredskap, ikke MASKINEN som heltidshobby. Det er en litt viktig preferanseforskjell å merke seg. Når det er sagt så er jo ikke mac feilfri, perfekt osv som endel yngre, naive appletilbedere (se f eks Mac1) predikerer. Men min erfaring etter ett år, er at den gir meg færre bekymringer enn pcen (som også fungerte bra og virusfritt i noen går).
Gjest Tweek Skrevet 15. juni 2007 #30 Skrevet 15. juni 2007 (endret) Eller prøvd 5 minutter i butikken.. og da skjønner man ikke særlig mye av en Mac. Jeg bruker Macen til ca de samme tingene som deg TS, og jeg har ikke bruk for windows på den. Dog skal jeg kjøpe den nye officpakka når den kommer til høsten for å gå word, powerpoint og sånne ting. I mellomtiden bruker jeg ett skriveprogram jeg har lastet ned fra internett gratis (noe jeg forøvrig ikke har fått surret meg til ennå, men det skal visst være ett helt greit skriveprogram). Skal du kjøpe officepakka til mac da? Jeg bruker bare notisblokka jeg (husker ikke hva den heter nå). Jeg bruker jo aldri de programmene utenom til cv og søknader o.l En av de STORE fordelene med Mac er at man slipper denne virusdriten! Virus, antivirusprogrammer som får datan til å klikke osv (som nå kunne jeg ikke mota bilder på msn eller logge på facebook pga den antivirusdriten (er på den stasjonære PCen til pappa nå). Om du installerer Windows på Macen kan du få virus, men bare på windowsdelen. Det finnes virus til mac, men det er bare utrolig lite utbredt for det er sinnsykt vanskelig. Men enda så er ikke det er problem vi trenger å tenke på. Men jeg har fått anbefaling av å kjøre gjennom en antivirus av og til, men jeg trenger ikke ha den installert hele tiden MSN er ikke fullt så bra på Mac som på windowsbasert, men det finnes andre alternativer, eller en simpel utgave av MSN. Kanskje det eneste jeg savner med Macen.. men jeg klarer meg helt supert. Det er ikke alt som funker i Leopard (internett) men har da fått tips om å laste ned firefox som jeg kan bruke til akkurat de få tingene (som å redigere hjemmesiden min). Kremt! Leopard er det nye operativsystemet som kommer til høsten (gleder meg!) Safari er internetten Som sagt: er veldig fornøyd med min Mac. Er blitt veldig flink til å spørre på Mac1 forumet i stede for å bare klikke litt for å prøve å løse problemet, ettersom jeg da sansynligvis får "riktig" og enklest mulig løsning på problemet. Med windowsbaserte så funker ikke dette så bra da alle er så forskjellige. Leste en artikkel på internett om en av wndows sine arbeider (husker ikke nøyaktig hva han var, men noe høyt oppe) fant ut at han skulle teste Mac skikkelig over litt tid. Han gikk IKKE tilbake til windows igjen.... Jeg sitter på brukerstøtte IT, så jeg har prøvd mac mye, og kan mekke pc, men sverger likevel til pc fordi jeg møter flere hundre mennesker i måneden med ulike preferanser, ulik bruk og ulike maskiner. Så mine meninger er faglig basert. Det blir for dumt å påstå at de som ikke liker mac ikke klarer å bruke den Av mine erfaringer med mac hatere (dvs en spesiell person) så vil han ikke prøve mac fordi han hater det utefra å ha prøvd en mac fra tidlig 90-tallet som er herpa av herpa ungdom. Endret 15. juni 2007 av Tweek
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2007 #31 Skrevet 15. juni 2007 Jeg kjøpte, prøvde den i 2 uker, og returnerte en Macbook. Jeg likte den ikke hovedsaklig av disse grunnene: 1. Det eksisterer ikke en god spiller for OGG og Flac. Ikke nok med at iTunes ikke støtter det innebygd, men de gjør det slik at det er vanskelig for andre å implementere de frie og åpne formatene jeg nevnte. Vi SKAL bruke Apples formater som kun funker i iTunes. Kjekt om man finner en bedre spiller om 3 år. 2 Vi skal vise at vi er så spesielle. Vi har bare en museknapp (ja, man kan bruke toknapps, men jeg har ikke alltid med meg ekstra mus til laptop), selv om det er helt høl i hue. 3. Små teite ting, som at man må laste ned og installere et ekstra program for å fjerne den grusomme lyden ved oppstart. ...For min del passer Linux, og til og med Windows, bedre enn Mac. Det er nok litt hardt for Mac-menigheten, men Mac passer ikke for alle. Ikke det at den var dårlig, men man må like å dikteres av Apple.
Gjest Tweek Skrevet 15. juni 2007 #32 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har aldri sagt at mac er for alle, men det er for de fleste hvis man har prøvd ordentlig Men musene ser ut som de har en knapp, men det er 2 p.g.a "følere" som er under det dekselet.
IsaCathrine Skrevet 15. juni 2007 #33 Skrevet 15. juni 2007 2 Vi skal vise at vi er så spesielle. Vi har bare en museknapp (ja, man kan bruke toknapps, men jeg har ikke alltid med meg ekstra mus til laptop), selv om det er helt høl i hue. Funker fint med bare en musekanpp! Kun en vanesak! 3. Små teite ting, som at man må laste ned og installere et ekstra program for å fjerne den grusomme lyden ved oppstart. Men sånne små ulemper er "bedre" en windows sine mange ulemper.. Jeg løste problemet med å skru av lyden jeg da. Det er nok litt hardt for Mac-menigheten, men Mac passer ikke for alle. Ikke det at den var dårlig, men man må like å dikteres av Apple. Det har du nok helt rett i. Skal du kjøpe officepakka til mac da? Jeg bruker bare notisblokka jeg (husker ikke hva den heter nå). Jeg bruker jo aldri de programmene utenom til cv og søknader o.l Hadde tenkt det ja. Er vel med Power Point og sånt om jeg ikke husker feil, og det kan jeg tenke meg at jeg trenger. Det finnes virus til mac, men det er bare utrolig lite utbredt for det er sinnsykt vanskelig. Men enda så er ikke det er problem vi trenger å tenke på. Men jeg har fått anbefaling av å kjøre gjennom en antivirus av og til, men jeg trenger ikke ha den installert hele tiden Joa, men man får jo ikke virus nesten daglig som man gjør med en windowsbasert data.. Kremt! Leopard er det nye operativsystemet som kommer til høsten (gleder meg!) Safari er internetten Safari var det ja Var noe som ikke helt stemte når jeg skrev Leopard. NeoOffice er helt kurant, og man kan også kjøpe iWork som et alternativ til Microsoft Office. Du skal ha spesielle behov om ingen av dem er gode nok. Jeg prøvde å laste det ned i dag.. men ga opp etter en stund.. skjønte ikke så mye av det.
Gjest El Patron Skrevet 15. juni 2007 #34 Skrevet 15. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest Vampyra Skrevet 15. juni 2007 #35 Skrevet 15. juni 2007 Jeg må signere deg der El Patron! Jeg har aldri hatt antivirusprogram på mine maskiner, og har heller aldri hatt virus på dem Senest i dag hørte jeg om en macdisc som kræsja bigtime... Og at det nesten ikke finnes virus til mac er jo ikke så rart. Det er ikke nok brukere til at noen gidder å lage virus til dem Men bare vent! Alle de kule menneskene som kjøper mac kommer til å skape virusprodusenter i fleng!
Gjest -eline- Skrevet 15. juni 2007 #36 Skrevet 15. juni 2007 Jeg hadde heller aldri virus på min windowsmaskin, så ja, den beste virusbekyttelsen sitter mellom ørene. Det er jeg fullt enig i. (desverre er det mange som ikke har skjønt det...) Og som all annen hardware så skjer det at ting går til h**vete, jeg har hatt hatt harddiskkræsj både på pc-en min og på den gamle macen (som det helt klart var noe galt med, byttet disk to ganger, skjerm to ganger og så gikk disken på nytt... Lenge leve reklamasjonsretten, fikk ny maskin i bytte mot min 3,5 år gamle iBook). Jeg er ikke frelst på noen som helst måte, jeg ser helt klart at pc-er med windows (eller Linux for den saks skyld) absolutt har sitt marked, og er helt for mangfold (monopol er ikke bra verken i den ene eller den andre retningen). Men dette mer at mac er komplisert og at man må sette seg så inn i det? Mac med OSX er da strengt tatt så "fordummende" at enhver skjønner det? De aller fleste programmer som man trenger er inkluderte, det er enkelt å forstå og har man ikke brukt datamaskiner spesielt mye før så burde det hvertfall gå greit. Å anbefale Linux framfor OSX er i hvertfall en bommert, uansett hvor mye enklere distribusjoner som Ubuntu har gjort det. Og at det nesten ikke finnes virus til mac er jo ikke så rart. Det er ikke nok brukere til at noen gidder å lage virus til dem Men bare vent! Alle de kule menneskene som kjøper mac kommer til å skape virusprodusenter i fleng! Nå skal det sies at OSX har en smule sikrere kjerne (Unix) enn det Windows har...nå har de vel ryddet litt opp i det med Vista, men likevel Jeg kunne helt sikkert gjort arbeidene mine (cad/rendringer/grafisk arbeid etc) like godt på en pc med windows som på mac-en, men da jeg skulle kjøpe bærbar før jeg begynte å studere så hadde jeg brukt Linux sammenhengende i flere år, brukte kun windows til å spille Sims, og hadde ikke så lyst til å gi opp alle programmene jeg var vant til (+ at jeg husket windows 98 med skrekk ) Så jeg valgte å kjøpe meg en mac, de fleste programmene jeg brukte til linux var tilgjengelig til mac OG jeg kunne kjøre Adobeprogrammene + cad/rendringsverktøyet som vi brukte på universitetet. Det passet meg best. Om det passer ts best er en annen sak. Men jeg synes mac er enkelt, vel så enkelt som pc med windows.
Gjest Skrevet 15. juni 2007 #37 Skrevet 15. juni 2007 Og at det nesten ikke finnes virus til mac er jo ikke så rart. Det er ikke nok brukere til at noen gidder å lage virus til dem Men bare vent! Alle de kule menneskene som kjøper mac kommer til å skape virusprodusenter i fleng! Er nok bare og vente, mac har jo blitt kjempepopulært nå, og vet om flere stykker som definitivt kommer til og leke seg med virus hvis det blir mange brukere.
Bhrsrk Skrevet 15. juni 2007 #38 Skrevet 15. juni 2007 Senest i dag hørte jeg om en macdisc som kræsja bigtime... Antyder du at det ikke er samme diskene som sitter i Mac som i andre datamaskiner?
Gjest Vampyra Skrevet 15. juni 2007 #39 Skrevet 15. juni 2007 Antyder du at det ikke er samme diskene som sitter i Mac som i andre datamaskiner? Neida, men måtte bare få frem at mac er som alle andre maskiner De er ikke hellige de heller.
Gjest El Patron Skrevet 15. juni 2007 #40 Skrevet 15. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå