Gå til innhold

Hvor mye vann bør man drikke til dagen?


ehv61

Anbefalte innlegg

"Vannforgiftning er velkjent på medisinske avdelinger og i medisinsk litteratur. Symptomene kan være at man føler seg svimmel og uvel, og tilstanden kan utvikle seg til livstruende situasjoner med koma og død. Årsaken er at det drikkes mer vann uten salter enn kroppen klarer å skille ut. Det vil være individuelle forskjeller i hvor mye vann man skal drikke. Men alle som drikker 4-5 liter daglig og over det, vil få problemer, sier lege og formann i Motions- og Ernæringsrådet Bjørn Richelsen til Fødevarestyrelsen."

http://matportalen.no/Saker/1161330048.98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Populærartikkel? Vel, mer faglig tyngde skal du lete etter på nett da.. de har jo intervjuet ernæringsfysiolog Vibeke Landaas ved Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet...

"Mattestykket" er bygd på hvordan kroppen faktisk fungerer.

Det var ei jente som døde for ikke lenge siden. Hun var med i en konkurranse der de skulle drikke van. Hun drakk for mye.

Viktig med salter og elektrolytter når en drikker mye.

Men alle må jo bare gjøre som de vil: er et fritt land!

Ikke meningen å fornærme deg, jeg er student og vant med artikler med lang større tyngde enn den du henviser til. Det betyr ikke at det du viser til ikke har noe for seg!. Og jeg tviler ikke et sekund på at mattestykket er regnet frem til på en fornuftig og riktig måte.

Ellers er det vel sånn at det kan være farlig med store mengder vann i forbindelse med ekstreme slanke-/utrenskningskurer, ikke ved normal tørst? Kvinnen du henviser til som døde, var jo idrettsutøver, og mye av den litteraturen jeg har sett i forhold til dette temaet, dreier seg om nettopp idrettsutøvere.

Normale mennesker, med normalt kosthold kan da vitterlig ikke ha vondt av å drikke når de er tørste, uansett hvor ofte dette måtte være? Personlig tror jeg kroppen sier godt i fra om hva den trenger, og hva den ikke trenger.

Dersom man er redd for å skylle ut mineraler osv, kan man tilsette feks vivatap i vannet.. Og spise en skål med potetgull! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I alle artikkelen her står det kun om balansen av salter i kroppen, ikke om at det direkte sliter på nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å fornærme deg, jeg er student og vant med artikler med lang større tyngde enn den du henviser til. Det betyr ikke at det du viser til ikke har noe for seg!. Og jeg tviler ikke et sekund på at mattestykket er regnet frem til på en fornuftig og riktig måte.

Ellers er det vel sånn at det kan være farlig med store mengder vann i forbindelse med ekstreme slanke-/utrenskningskurer, ikke ved normal tørst? Kvinnen du henviser til som døde, var jo idrettsutøver, og mye av den litteraturen jeg har sett i forhold til dette temaet, dreier seg om nettopp idrettsutøvere.

Normale mennesker, med normalt kosthold kan da vitterlig ikke ha vondt av å drikke når de er tørste, uansett hvor ofte dette måtte være? Personlig tror jeg kroppen sier godt i fra om hva den trenger, og hva den ikke trenger.

Dersom man er redd for å skylle ut mineraler osv, kan man tilsette feks vivatap i vannet.. Og spise en skål med potetgull! :ler:

Ah. Student. Jeg er bare idrettpedagog jeg da. Med ti + år på baken med toppidrett, bredeidrett og tilrettelagt fysisk aktivitet... ;)

Var ikke i idrettssituasjon hun døde nei.

Man skal drikke når man er tørst, men ikke for mye for lenge. Noe av problemet bulemikere og anorektirkere opplever er mangel på salter, elektrolytter. Det fører gjerne til svimmelhetsanfall, arytmi, konsentrasjonsproblemer osv..

Høre på kroppen. Joa. Men nå viser det seg at ikke alle er så flinke til å høre hva den sier.

Men nå kan man flisespikke så mye man vil. Poenget er at det ikke er bra å drikke for lite, og ikke bra å drikke for mye.

Jeg prioriterer forøvrig nøye hva jeg gidder provosere eller fornærme meg. Er ikke noe på nett jeg prioriterer for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...