Gå til innhold

Klimakvote for flyreiser


Malama

Anbefalte innlegg

Reelt? Er det noen en eller annen plass i verden som forurenser litt mindre, dersom jeg betaler en slump for en klimakvote for flyturen min til Malta i sommer? (Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for bryllupsreisen vår, vi har ellers aldri vært på "sydenferie" og flyr ikke akkurat ofte, så dra skal jeg, og jeg skal kose meg!)

Jeg tenker... slike kvotegreier funker jo bare dersom alle er lojale mot ordningen.

Altså: Om ti barn får utdelt hver sine ti enheter med vann, som de kan drikke eller selge, og et av barna selger en av sine enheter til hver av de andre, så har dette barnet bare en enhet, og kan bare drikke den. Kan jo ikke drikke noe det ikke har. Men om ti stykker for ti slike "kvoter" hver, og en selger en til hver av de andre, slik at de kan forurense litt mer, og selv da bare har en igjen, hva gjør man om denne likevel forurenser mer enn en enhet? det er jo ikke som med vannet, at der ikke ER mer vann, det er jo snakk om å slippe ut noe med lov (kvote) eller uten?

ER det reelt slik at noen en eller annen plass forurenser mindre om jeg betaler en slik kvote? I så fall burde jeg sikkert kjøpe litt flere enn jeg bruker på fly da, for å gjøre litt opp for at jeg kjører bil, spiser kjøtt og sånn... Men om det ikke fungerer som reelt utslippsreduserende, så velger jeg meg heller en annen god sak å støtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også slik at disse beløpene er øremerket teknologisk forbedring på flyene slik at de forurenser mindre - dvs. at de er øremerket innenfor det firmaet du flyr med. I hvertfall slik jeg har forstått det.

Når det gjelder sikkerhet om at man faktisk gjør det man skal, så snakket forbrukerprogrammet på NRK (husker ikke helt hva det heter) at det er en merking man må se etter. Det står kanskje mer på Forbrukerombudets hjemmesider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...