Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #41 Skrevet 11. juni 2007 Vi har utekatt og bor på landet, og er så heldige at nærmeste nabo har kunnet passe katten når vi en sjelden gang er på ferie (en uke maks hittil). Katten kjenner naboen så godt at den ikke har problemer med å gå inn til henne, noe som er veldig greit om vinteren Om sommern er katten ute mesteparten av døgnet, men det er likevel godt å ha tilsyn katten har tillit til. For en langhelg om sommern ville vi vel alternativt bedt andre naboer komme innom og gi vann og mat, men for lengre ferie, og om den nærmeste naboen, eller andre som kunne lånt huset, ikke kunne passe, ville vi nok vurdert kennel.
Lourdes Skrevet 11. juni 2007 #42 Skrevet 11. juni 2007 Jeg synes at det er uansvarlig å reise fra kattene i to uker. Det ville jeg ikke gjort. Selv har jeg levert katten til diverse familie og venner når vi har vært på ferie. Kjedelig for katten å være inne, men da har han hvertfall menneskekontakt OG jeg kan være sikker på at han får mat og vann. Setter jeg ut mat her vi bor nå, så spiser bare en av nabolaget 100 andre katter (eller andre dyr) opp den maten innen vår katt rekker det. Neste ferie tror jeg det blir kennel hvis vi finner en som har bra nok forhold.
Wildy Skrevet 11. juni 2007 #43 Skrevet 11. juni 2007 Jeg synes at det er uansvarlig å reise fra kattene i to uker. Det ville jeg ikke gjort. Selv har jeg levert katten til diverse familie og venner når vi har vært på ferie. Kjedelig for katten å være inne, men da har han hvertfall menneskekontakt OG jeg kan være sikker på at han får mat og vann. Setter jeg ut mat her vi bor nå, så spiser bare en av nabolaget 100 andre katter (eller andre dyr) opp den maten innen vår katt rekker det. Neste ferie tror jeg det blir kennel hvis vi finner en som har bra nok forhold. Hvorfor er det uansvarlig om katten får tilsyn, mat, vann og har mulighet for ly om den trenger det?Er det nødvendigvis bedre for den å være på en kennel hvor den får mat,vann, ly og tilsyn?
Tabris Skrevet 11. juni 2007 #44 Skrevet 11. juni 2007 Jeg synes det er mer ansvarlig å la en katt gå ute i to uker (så sant noen ordner mat, vann og tilsyn, selvsagt) enn at man plasserer den på kennel.
Lourdes Skrevet 11. juni 2007 #45 Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor er det uansvarlig om katten får tilsyn, mat, vann og har mulighet for ly om den trenger det?Er det nødvendigvis bedre for den å være på en kennel hvor den får mat,vann, ly og tilsyn? Spm.1: Fordi man vet ikke om det er disse kattene som spiser maten. Det er ikke sikkert at kattene kommer når de som skal se etter dem er der. Kattene skjønner antageligvis ingenting når de plutselig ikke får komme inn mer. Da er det bedre at de passes på i konrollerte omgivelser som f.eks. på en kennel. Spm.2: Ja Nå skal det sies at jeg ALDRI har hatt dyrene mine på kennel/pensjonat tidligere pga jeg vurderer det som et "krise-alternativ". To uker er leeeenge!!!! Tror faktisk ikke jeg hadde latt katten være på pensjonat så lenge engang jeg.. Skulle jeg vært borte så lenge, hadde jeg ikke dratt uten at familie/venner kunne passet han hjemme (hos seg eller meg).
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #46 Skrevet 11. juni 2007 Jeg synes at det er uansvarlig å reise fra kattene i to uker. Det ville jeg ikke gjort. Tenker du da på folk som reiser fra katten uten tilsyn, eller på alle løsninger hvor man har katten stort sett ute? Jeg føler ikke det er uansvarlig å reise fra katten vår med tilsyn fra dyrevant, pensjonert nabo som bor vegg i vegg med oss, og som katten kjenner og stoler på. Vi bor i et område med veldig lite trafikk, så sjansen er liten for at den skal bli overkjørt. Om katten blir syk er jeg ganske sikker på at den som passer ville lagt merke til det - om den blir borte vet jeg at hun ville lett like mye som oss, men i verste fall er jo det uansett en risiko med utekatt at den KAN bli vekk og ligge skadet et sted uten at man finner den, enten man er hjemme eller ei. Om vi hadde bodd et sted med mer risiko for påkjørsel, og om vi ikke hadde folk katten stolte på til å passe, ville vi nok brukt kennel (men da hadde vi kanskje ikke hatt katt i utgangspunktet). Å ha katten inne, hjemme hos folk, i flere uker ville passet dårlig for vår katt, som er mye mer ute enn inne...
Wildy Skrevet 11. juni 2007 #47 Skrevet 11. juni 2007 Spm.1: Fordi man vet ikke om det er disse kattene som spiser maten. Det er ikke sikkert at kattene kommer når de som skal se etter dem er der. Kattene skjønner antageligvis ingenting når de plutselig ikke får komme inn mer. Da er det bedre at de passes på i konrollerte omgivelser som f.eks. på en kennel. Spm.2: Ja Nå skal det sies at jeg ALDRI har hatt dyrene mine på kennel/pensjonat tidligere pga jeg vurderer det som et "krise-alternativ". To uker er leeeenge!!!! Tror faktisk ikke jeg hadde latt katten være på pensjonat så lenge engang jeg.. Skulle jeg vært borte så lenge, hadde jeg ikke dratt uten at familie/venner kunne passet han hjemme (hos seg eller meg). Vel, når maten serveres på kjøkkenet så vet man at riktig katt får maten. Og tro meg, katten lærer fort når på døgnet det lønner seg å være hjemme....Og med tilgang på frisk vann samt kasse utendørs og tilsyn av kjentfolk to ganger i døgnet foretrekker jeg den løsningen vi har her framfor å sette rampepus på kennel. Så jeg synes ikke det er uansvarlig. Men heller en smule hysterisk at det ikke skal være mulig å reise brot fra katten et par uker...
pusejenta Skrevet 14. juni 2007 #48 Skrevet 14. juni 2007 Min huseier hvor jeg leier hybelen min skulle passe på katten min når jeg er på ferie. Jeg reiste den 26 mai. Hun skulle også passe hundene mine den første uka. Men den 3 juni når hundene mine ble hentet til videre pass av andre forsvant katten! Så nå vet jeg nemlig ikke hvordan ting kommer til å gå..... Pus hadde tilgang på mat og vann inne hos meg og i tilegg ble hun tatt med opp til huseier og gitt boksemat, noe hun sjeldent får..... Hvis hun kommer hjem igjen kommer jeg nok til å tenke meg om leeeenge før jeg reiser fra henne slik igjen!
Silvert Skrevet 9. juli 2007 #49 Skrevet 9. juli 2007 Er dette seriøst? Jada. Det er seriøst. Jeg bruker en sikkerhetssele for hund og fleksibånd. Jeg går selvsagt aldri ifra han når han går slik. Men han står klar hver morgen til å få på seg selen. Det som forundrer meg mest, er at han ikke tuller seg fast i båndet. Hvis han står fast i en stol, snur han og følger båndet tilbake til start. Min Baltazar er en stor rød maine coon som elsker å vise seg fram. Hvis det er noen som har vært på katteutstillinger på sør- og vestlandet så har de muligens sett en stor rød katt som har sittet på hyllen foran buret sitt og gjordt seg til. Han holder på å gå ut av sitt gode skinn når unge og voksne snakker til han med skrytestemme Han har nettopp tilbrakt sin tredje sommer med og holde hoff på Rosfjord Camping i Lyngdal. Tror ikke at noen som har sett han der vil mene at han mistrives på noen som helst måte...
Saeria Skrevet 9. juli 2007 #50 Skrevet 9. juli 2007 Baltazar høres ut som en ordentlig herlig pusefant!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå