Trampe Skrevet 3. juni 2007 #21 Skrevet 3. juni 2007 Enig med DyneTryne. Jeg har også både vært kattevakt og hatt kaninvakt på den måten, og det fungerer perfekt. Da er noen hjemme når pus er hjemme, og kan være der om det skulle være noe.
Gjest DyneTryne Skrevet 3. juni 2007 #22 Skrevet 3. juni 2007 Tjohei, jeg er et godt eksempel heh uansett, litt på siden; det er et lite maurproblem i huset her, og vi har satt ut Nippon Maurmiddel. Er dette farlig for pus? beklager hvis jeg kupper tråden, men ny tråd tar så mye plass osv. Det er på soverommet problemet er, og det er et gammelt knirkende hus som jeg ikke liker å sove alene i, og da er det greit å ha pus. Men vil ikke han fyren skal komme hjem til en katt som har dødd av maurforgiftning.
la Flaca Skrevet 6. juni 2007 #23 Skrevet 6. juni 2007 Jeg mener det aller beste er å la dem være hjemme. Katter som er vant med å gå ute vil antagelig vantrives forferdelig med å være plassert i bur i to uker. Jeg vil gå så langt som å si at det grenser til dyremishandling. Det kattene dine måtte "miste" av menneskekontakt og innely i de to ukene vil ha mye, mye mindre innvirkning på dem enn å bo to uker i bur. Utfra egen erfaring - både fra katter da jeg vokste opp, nabokatter vi matet og katt jeg har nå - så er det ingen problem med å la dem være alene på den måten, så sant du har noen til å komme med mat og vann, selvsagt. Tror du ikke de vil anse seg som "kastet ut" og flytte til noen andre i løpet av de to ukene? Jeg hadde ikke forlatt pus på den måten i to hele uker. Ikke ei helg en gang, ikke uten mulighet til å gå inn og ut av kattedør.
Tabris Skrevet 6. juni 2007 #24 Skrevet 6. juni 2007 Tror du ikke de vil anse seg som "kastet ut" og flytte til noen andre i løpet av de to ukene? Jeg hadde ikke forlatt pus på den måten i to hele uker. Ikke ei helg en gang, ikke uten mulighet til å gå inn og ut av kattedør. Nei, det tror jeg ikke. Det har i hvert fall ikke skjedd med våre katter eller katter til venner og naboer. Eneste er hvis de får mat andre steder enn hjemme, men det kan jo skje selv om eier ikke er på ferie.
Sølvpilen Skrevet 6. juni 2007 #25 Skrevet 6. juni 2007 Nei, det tror jeg ikke. Det har i hvert fall ikke skjedd med våre katter eller katter til venner og naboer. Eneste er hvis de får mat andre steder enn hjemme, men det kan jo skje selv om eier ikke er på ferie. Det skjedde med en venninne sin katt. Den godtok at de var borte en helg ( fredag til søndag ), men den gangen de var borte til mandag, så var katten forsvunnet. Naboene som ga den mat, så den i hagen om søndagen, men borte for alltid ble den. Det kan skje. Det jeg hadde vært redd for, er at kattene skal bli syk, eller havne i en slåsskamp og trenger tilsyn av veterinær. Da er det viktig at du avtaler det med den som skal passe de, at han/hun gjør det, hvis det skulle være nødvendig. Jeg synes at 2 uker er lenge å være borte fra de. Jeg forstår at du ikke liker å ha de på kennel. Jeg gjør heller ikke det, men velger å ha de der, så lenge jeg er borte fra de mer enn en helg.
Tabris Skrevet 6. juni 2007 #26 Skrevet 6. juni 2007 Jeg personlig ville ikke vært to uker borte fra min katt. Men for meg er kennel ikke et alternativ, derfor reiser jeg ikke på to ukers ferie så lenge jeg har katt.
la Flaca Skrevet 8. juni 2007 #27 Skrevet 8. juni 2007 Nå er min bare en kattunge på 4 mndr, men likevel. Selv om han er i ferd med å bli "utekatt" er han ekstremt avhengig av flokken sin, og ville nok blitt veldig redd hvis huset plutselig ble tomt en dag og familien hans var borte. Men det avhenger sikkert av gemyttet på katten, noen er mer selvstendige. Men jeg ønsker altså å ha en katt som stoler på at jeg alltid er der, og knytter bånd til meg på grunn av det. Å reise fra pusen ser jeg på som et tillitsbrudd. Derfor har vi han med på besøk til familie og venner som har lyst til å være barnevakt når vi skal på ferie, og han ikke kan være med. Men det blir vel heller til at vi tilpasser feriene litt. Nå har jeg kjøpt inn redningsvest, så i sommer blir det skipskatt av han... :rødme: Men jeg syns kanskje det er litt drøyt at man ikke skal reise på utenlandsferie (for eksempel) på 14-15 år fordi man har katt da...
onyx Skrevet 8. juni 2007 #28 Skrevet 8. juni 2007 Hvis du tror du vil trenge å bruke kennel i fremtiden, så vil det kanskje være en god idé å venne katten til dette nå? Selv bruker jeg bare kennel om jeg må være så lenge borte at det å gå ute med tilsyn ikke er et alternativ (og jeg ikke kan ta den med), og jeg ellers ikke har noen til kattepasser. Nå har jeg en kennel som har store rom+utegård til kattene, så pusen slipper å være alene i et bur hele dagen.
Tabris Skrevet 8. juni 2007 #29 Skrevet 8. juni 2007 Men jeg syns kanskje det er litt drøyt at man ikke skal reise på utenlandsferie (for eksempel) på 14-15 år fordi man har katt da... Det kan man. Selv vil jeg ikke værte borte mer enn en drøy uke, og kan ikke si at jeg har lidd noen overlast av den grunn.
la Flaca Skrevet 8. juni 2007 #30 Skrevet 8. juni 2007 Det kan man. Selv vil jeg ikke værte borte mer enn en drøy uke, og kan ikke si at jeg har lidd noen overlast av den grunn. Jeg hadde sikkert ikke lidd noen overlast heller, har reist så det holder, men jeg har unger som skal få lov til å oppleve en 2-ukers sydentur iblant.
Saeria Skrevet 9. juni 2007 #31 Skrevet 9. juni 2007 Her er vi så heldige at svigers flytter inn til oss og tar seg av pus, så slipper han alt stresset han ville opplevd ved å bli kjørt i bil for å bo på fremmed sted.
MellonCollie Skrevet 9. juni 2007 #33 Skrevet 9. juni 2007 Da jeg har vært borte har jeg hatt kattene på kennel, det virker som om de trives der selv om de er såkalte utekatter. Èn gang lot vi katten være hjemme mens vi fikk noen til å sette ut mat og vann. Men da tenkte jeg så fælt på katten på hvordan den hadde det, om den var skadet og ingen kunne hjelpe osv. Siden katten ikke er til stede når den som setter ut vann/mat er der så vet man aldri. For meg er det det beste å ha kattene på kennel for da slipper jeg å beskymre meg for da vet jeg at kattene er i de beste hender. Vi har hatt pus på kennel en gang, og har samme erfaringer som m@msen. Han er vanligvis utekatt, men det virket som han trivdes veldig godt på kattepensjonatet! Bare sjekk at kennelen/pensjonatet er seriøst først, så vil nok det gå fint. Og ja, pus må være vaksinert først. Men er enig med de andre her, at om du får noen til å bo i huset ditt mens du er borte er vel det den aller beste løsningen, særlig hvis pus kjenner personen fra før. Broren min flytter vanligvis inn hjemme, og pus elsker å leke med ham, så da er alt fint og flott selv om ikke vanlige matmor er der
Gjest Vampyra Skrevet 10. juni 2007 #34 Skrevet 10. juni 2007 Vi har latt pusene være hjemme alene noen få ganger, men alltid med pusevakt som kommer innom hver eller annenhver dag. De mater og koser og gir pusene litt oppmerksomhet. Dette har gått veldig bra. Da har de naturligvis hatt tilgang til mat ute og ly mot vær og vind. Vi har vært litt redde for at fremmede katter skulle spise maten deres, men det ser ut til at det har gått bra. Ellers ville de vel vært forferdelig sultne når vi kom hjem.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 10. juni 2007 #35 Skrevet 10. juni 2007 (Hvis man setter mat til kattene sine utendørs når man er avgårde, må man huske på at det ikke bare er andre katter som kan ta seg en smakebit. Både rotter, skjærer og andre fugler tar gjerne opp til flere smaksprøver.)
Gjest Jezz Skrevet 10. juni 2007 #36 Skrevet 10. juni 2007 Begrepet "Utekatter" er bare noe folk som ikke gidder ta vare på dyrene sine har funnet på.. Konseptet med at dyr kan være ute, og liker det, er det vel strengt tatt ikke mennesker som har funnet på
Silvert Skrevet 10. juni 2007 #37 Skrevet 10. juni 2007 Jeg og mine to katter skal bo i campingvogn i to uker. For den ene blir det tredje sommer i campingvogn. Til daglig er han innekatt. Nå ja i disse varme tider tilbringer de mer tid på terassen enn inne. Men ihvertfall, når han er med på ferie, så står han i sele hele dagen. Det trives han kjempegodt med. Det første året han var med, furtet han en uke da vi kom hjem igjen. Så sant jeg kan ta kattene med meg, så tar jeg dem med meg. Var borte en natt sist uke. Da fikk jeg en nabo til å slippe kattene ut på terassen da han kom hjem ifra jobb og hente dem inn igjen ved sengetid.
Tabris Skrevet 10. juni 2007 #38 Skrevet 10. juni 2007 Men ihvertfall, når han er med på ferie, så står han i sele hele dagen. Er dette seriøst?
Pusemamma Skrevet 11. juni 2007 #39 Skrevet 11. juni 2007 Når jeg skal være vekke mer enn et par dager blir mine katter levert på kennel. Vanskelig å få andre til og passe de så lenge. Nå er det kun den eldste så langt så har vært der da. Lengste hun var der var 14 dager. Da ville hun ikke være med hjem! Men hun får leke med andre katter og jeg vet hun blir tatt godt vare på der hun er. Har selv sett etter en katt i to uker så har måttet gå ute, synes ikke det var særlig kjekt da.
Wildy Skrevet 11. juni 2007 #40 Skrevet 11. juni 2007 Vi har i mange år hatt en kjempeordning med et par naboer. alle har vi katter samt endel andre dyr. Og her starter planleggingen av hvem passer hva omtrent samtidig som vi planlegger ferien. I år har jeg dyrevakt tre uker, og får pass av mine dyr de to ukene vi er borte. Siden det er naboer har de mulighet til å følge litt med dyrene også utnom mating. Synes det blir litt for drøyt at man ikke skal kunne reise på ferie selv om man har katt. Jeg har hatt katter hele livet, kunne aldri dratt lengre enn en helgetur , jeg da? Om man legger forholdene til rette og sørger for at katten får mat,vann og tilsyn er det da ingen katastofe med en tur bort?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå