Gå til innhold

Reise fra kattene?

Fremhevede innlegg

Gjest Katteeier
Skrevet

Jeg skal på ferie i sommer, blir borte ca to uker. Har to katter og er litt i villrede ang hva jeg skal gjøre med dem når jeg er borte.

Har to alternativer, enten la dem være hjemme alene og få noen til å komme og mate dem og se til at de har det bra, kattene må da være ute.

Eller plassere dem på kennel, hvor de stort sett må sitte i bur/være ute i en liten luftegård hele tiden. Siden de er utekatter tviler jeg veldig på at det kommer til å være populært, men da vet jeg ihvertfall at de kommer til å være trygge... Liker egentlig ikke tanken på at de skal være ute alene omtrent hele tiden i disse to ukene, men må jo tenke litt på hva som er best for kattene også. Være hjemme alene, ute i kjent miljø der noen kommer og mater/koser litt daglig, eller på sette dem bort på et fremmed sted? Egentlig tror jeg det ville vært best for dem å få være hjemme, men er det fryktelig uansvarlig av meg synes dere? Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke gjort det hvis de ikke hadde hatt mulighet til og være inne, eller ihverfall hatt en plass og søkt ly for vær og vind o.l.

Endret av TLo
Skrevet

Du skal selvfølgelig plassere dem på kennel, det er veldig uansvarlig å la katter være ute uten tilsyn.

Begrepet "Utekatter" er bare noe folk som ikke gidder ta vare på dyrene sine har funnet på..

Skrevet
Du skal selvfølgelig plassere dem på kennel, det er veldig uansvarlig å la katter være ute uten tilsyn.

Begrepet "Utekatter" er bare noe folk som ikke gidder ta vare på dyrene sine har funnet på..

:lol:

Gjest Gjest_elida_*
Skrevet

Er det tilfelle at kattene må vere vaksinert for å vere på kennel?

Skrevet

Jeg mener det aller beste er å la dem være hjemme. Katter som er vant med å gå ute vil antagelig vantrives forferdelig med å være plassert i bur i to uker. Jeg vil gå så langt som å si at det grenser til dyremishandling.

Det kattene dine måtte "miste" av menneskekontakt og innely i de to ukene vil ha mye, mye mindre innvirkning på dem enn å bo to uker i bur. Utfra egen erfaring - både fra katter da jeg vokste opp, nabokatter vi matet og katt jeg har nå - så er det ingen problem med å la dem være alene på den måten, så sant du har noen til å komme med mat og vann, selvsagt.

Skrevet
Jeg mener det aller beste er å la dem være hjemme. Katter som er vant med å gå ute vil antagelig vantrives forferdelig med å være plassert i bur i to uker. Jeg vil gå så langt som å si at det grenser til dyremishandling.

Det kattene dine måtte "miste" av menneskekontakt og innely i de to ukene vil ha mye, mye mindre innvirkning på dem enn å bo to uker i bur. Utfra egen erfaring - både fra katter da jeg vokste opp, nabokatter vi matet og katt jeg har nå - så er det ingen problem med å la dem være alene på den måten, så sant du har noen til å komme med mat og vann, selvsagt.

Og har tilgang på ly for vind og vær. :)

Skrevet

Så sant du har noen som ser til kattene hver dag, koser med dem og gir dem mat/vann, ville jeg latt dem være hjemme. Katter liker ikke forandringer, og siden dine katter er vant til å være ute, vil jeg tro det er det beste for dem. Kanskje har du mulighet til å la dem være inne sammen med den som passer en liten stund hver dag?

Skrevet
Og har tilgang på ly for vind og vær. :)

Enig, men de fleste katter klarer alltid å finne en krok et sted. Jeg bekymrer meg ikke så mye om akkurat det når det er snakk om to uker på sommeren, må jeg innrømme. Hadde det vært om vinteren, så hadde det stilt seg en del annerledes.

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge de har mulighet til å gå i ly for vær og vind, og du har noen til å mate(+kanskje kose litt), så går det fint å la dem være hjemme.

Gjest Katteeier
Skrevet

Ly har de, har et lite "skur" rett utenfor døra jeg tenkte å rigge til med tepper og sånt, ikke sikkert de kommer til å ligge der, men da er ihvertfall samvittigheten min litt lettere... hehe. "Materen" kan helt sikkert være hos dem litt ja, både for å passe på at de får i seg maten og for å kose litt med dem.

Skrevet
Ly har de, har et lite "skur" rett utenfor døra jeg tenkte å rigge til med tepper og sånt, ikke sikkert de kommer til å ligge der, men da er ihvertfall samvittigheten min litt lettere... hehe. "Materen" kan helt sikkert være hos dem litt ja, både for å passe på at de får i seg maten og for å kose litt med dem.

Høres kjempe ut. Da synes jeg du skal reise med god samvittighet - kattene dine kommer til å kose seg masse. :)

Skrevet
Er det tilfelle at kattene må vere vaksinert for å vere på kennel?

jepp, seriøse kenneler krever vaksinasjonsattest.

Gjest Jytte
Skrevet

Vi har alltid reist fra kattene våre .. har kun hatt noen til å sette fram mat og vann til dem. Det har gått kjempefint - vi hadde garasjeporten på gløtt sånn at de hadde mulighet til å legge seg der om de ønsket.

Utekatter er utekatter - og de har et overlevelsesinstinkt som jeg synes det er tragisk at enkelte katteeiere tar fra dem. Katter bør få følge instinktet sitt - det vil si at de bør være ute og jakte om nettene og ha mulighet til å ligge å sove på dagtid ..

Skrevet
Utekatter er utekatter - og de har et overlevelsesinstinkt som jeg synes det er tragisk at enkelte katteeiere tar fra dem. Katter bør få følge instinktet sitt - det vil si at de bør være ute og jakte om nettene og ha mulighet til å ligge å sove på dagtid ..

da er jeg slem mot mine, de er ute på dagen og inne på natten... helt frivillig

Skrevet

Katter er skumringsdyr, ikke nattdyr. Dessuten trenger en katt mye søvn i løpet av et døgn.

Jeg hadde hatt store betenkeligheter med å reise fra kattene mine om de skulle værte ute hele tiden. Vi har alltid hatt en nabo til å passe på, slippe de ut og inn og gi de mat.

(Katten har faktisk fått 30% mindre hjerne etter at de ble tamme for noen tusen år siden, fordi de ikke har hatt behov for å skaffe så mye mat/dra på jakt selv.)

Jeg tviler ikke på at "katten klarer seg" selv om den ikke får tilgang på huset og må gå ute i et par uker, men det hadde jeg aldri gjort selv. Spesielt ikke over så lang tid.

Skrevet (endret)

Jeg reiste nettop bort i to uker og kattene var alene hjemme

jeg har kattedør med magnet så de kan gå inn og ut så mye de vil.

og noen som kom og ga de mat og vann hver dag.

Kattene var skjelden inne når de kom for å mate de, i hvertfall i slutten.

Da vi kom hjem, var de ikke inne og det tok lang tid før de kom. De kom ropende opp trappen og var helt ville i blikket.. stakkars.. har sikkert savnet oss fælt, og så var de skitne

Det tok noen dager før de var som før, men jeg tror de hadde det bedre her hjemme enn om de skulle blitt plasert hos kennel.

I hvertfall disse to som ikke er venner engang.. hehe.

Men det er ikke med lett hjerte jeg forlater de igjen, og det er ikke så lenge til heller:-(

Anbefaler deg til å kjøpe kattedør i det minste, så de får komme inn i det trygge miljøet sitt:-)

Endret av *MEDUSA*
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Veslejenta - moderator

Skrevet (endret)

Da jeg har vært borte har jeg hatt kattene på kennel, det virker som om de trives der selv om de er såkalte utekatter.

Èn gang lot vi katten være hjemme mens vi fikk noen til å sette ut mat og vann. Men da tenkte jeg så fælt på katten på hvordan den hadde det, om den var skadet og ingen kunne hjelpe osv. Siden katten ikke er til stede når den som setter ut vann/mat er der så vet man aldri.

For meg er det det beste å ha kattene på kennel for da slipper jeg å beskymre meg for da vet jeg at kattene er i de beste hender.

Endret av m@msen
Gjest DyneTryne
Skrevet (endret)

Vel, en kompis reiste nettopp på ferie i 3 uker nå i går, så jeg bor i huset hans og passer på pus og mater den hver dag til han kommer tilbake. Du har vel en eller annen du stoler nok på til å overlate huset til? :)

Endret av DyneTryne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...