Gjest Eir Skrevet 6. juni 2007 #61 Skrevet 6. juni 2007 hei men vis di benyter seg av tidskontoordningen kan jo ogsa en manlig bonde gjore det hilsen Og det gjør de da også. Poenget er at tidskonto og fire mnd tvungen permisjon går dårlig sammen, og det gjør en slik ordning vanskelig for bønder og selvstendig næringsdrivende. Uansett hvilken kjønn de har.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #62 Skrevet 12. juni 2007 Man bør vel kanskje planlegge litt hvis man tenker på å få barn. Hvis denne mannen mener at han ikke har råd til å prioritere barna sine burde han kanskje ikke fått barn i det hele tatt? Folk klarer da å sette av penger til alt mulig annet her i verden, men det er visst veldig vanskelig å planlegge hvis det er barn det gjelder...
rangi Skrevet 12. juni 2007 #63 Skrevet 12. juni 2007 Man bør vel kanskje planlegge litt hvis man tenker på å få barn. Hvis denne mannen mener at han ikke har råd til å prioritere barna sine burde han kanskje ikke fått barn i det hele tatt? Folk klarer da å sette av penger til alt mulig annet her i verden, men det er visst veldig vanskelig å planlegge hvis det er barn det gjelder... Har man en inntekt på rundt 55 000/mnd og ca halvparten av dette går til faste utgifter, så sitter man igjen med i underkant av 30 000. I tillegg skal man betale forskuddsskatt og mva tegelmessig, og dt kan altså være ganske store summer det er snakk om. Det er veldig lett for lønnsmottakere å si at man kan da bare planlegge! Planlegge hva da? Selge firmaet sitt? Si opp strøm og telefon? Selge firmabilen? Nei, folk som ikke har vært selvstendige næringsdrivende vet ikke hva de snakker om! Jeg betaler ca 60 000/kvartal i forskuddsskatt, pluss rundt 150 000 i moms hver vår. Noen og enhver kan vel regne ut at det ikke går rundt hvis man går ned fra 55 000/mnd til 30 000/mnd i et helt år.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2007 #64 Skrevet 12. juni 2007 Ja, man kan planlegge litt. Dersom man er et team i et forhold så kan man planlegge det slik at den som har de enkleste forhold på jobb kan ta ut mesteparten av permisjonen. Valgfrihet er flott for de fleste av oss.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #65 Skrevet 13. juni 2007 Har man en inntekt på rundt 55 000/mnd og ca halvparten av dette går til faste utgifter, så sitter man igjen med i underkant av 30 000. I tillegg skal man betale forskuddsskatt og mva tegelmessig, og dt kan altså være ganske store summer det er snakk om. Det er veldig lett for lønnsmottakere å si at man kan da bare planlegge! Planlegge hva da? Selge firmaet sitt? Si opp strøm og telefon? Selge firmabilen? Nei, folk som ikke har vært selvstendige næringsdrivende vet ikke hva de snakker om! Jeg betaler ca 60 000/kvartal i forskuddsskatt, pluss rundt 150 000 i moms hver vår. Noen og enhver kan vel regne ut at det ikke går rundt hvis man går ned fra 55 000/mnd til 30 000/mnd i et helt år. Hvis man ikke ser seg råd til å få barn bør man vel la være? Det er da ingen tvang. Og man kan f.eks spare penger eller la være å kjøpe hus til 5 millioner hvis man har planer om barn. De aller fleste klarer seg helt greit med en lønn på 30.000 pr mnd. Det er snakk om prioriteringer ganske enkelt. Skal vi gi Røkke fødelspenger i forhold til lønna også nå?
Gjest Gj Skrevet 14. juni 2007 #66 Skrevet 14. juni 2007 Statistisk sett er det jo ikke så mange som gjør som oss. Og jeg har selv venninner som sier de ser på permen som "sin" og at de ikke vil dele. Et riktig skritt på veien bør imidlertid være å heve inntektssperren betraktelig, og se om flere deler da. Gjør ikke folk det, kan man se på andre løsninger. Jeg er heller ikke av den oppfatningen av at det er så voldsomt mange kvinner som deler større deler av "sin" permisjon med far. Hvis en mann ikke ønsker å tilbringe noen måneder sammen med sitt barn, synes jeg han bør revurdere det å i det hele tatt få barn. Hvis man ikke har interesse for å være sammen med barnet sitt, hvorfor skal man i det hele tatt få et? Jeg er ikke stor fan av at staten skal stå over de enkelte familier og bestemme deres prioriteringer, men når det kommer til denne saken så mener jeg at noe bør gjøres for å få flere pappaer til å ta større del av forelderpermisjonen. Å heve inntektsgrensen kan kanskje være et riktig steg på veien. Forresten .. det gjelder kanskje ikke så mange .. men hva med de familier der både mor og far har inntekt over 6G? De taper jo uansett hvem som tar permisjon slik jeg har skjønt det ...
Gjest allium Skrevet 14. juni 2007 #67 Skrevet 14. juni 2007 Forresten .. det gjelder kanskje ikke så mange .. men hva med de familier der både mor og far har inntekt over 6G? De taper jo uansett hvem som tar permisjon slik jeg har skjønt det ... Jeg har tjent over 6G alle tre gangene, og alltid fått mellomlegget dekket av arbeidsgiver. Det trodde jeg de fleste store arbeidsgivere gjorde, og det må da selvfølgelig også gjelde for mannlige ansatte.
Caramba Skrevet 14. juni 2007 #68 Skrevet 14. juni 2007 Selvstendignæringsdrivende har ingen spesiell arbeidsgiver og ingen til å dekke inn inntektstapet.
Gjest Gj Skrevet 15. juni 2007 #69 Skrevet 15. juni 2007 Jeg har tjent over 6G alle tre gangene, og alltid fått mellomlegget dekket av arbeidsgiver. Det trodde jeg de fleste store arbeidsgivere gjorde, og det må da selvfølgelig også gjelde for mannlige ansatte. Ok, det visste jeg ikke. Men da kan dette umulig være et SÅ stort problem som det fremgår i denne tråden ..? Er det virkelig så mange mannfolk som er selvstendig næringsdrivende? Altså, jeg skjønner det kan være problematisk for de det gjelder, men dette går vel heller på rettighetene til selvstendige ... At disse burde bedres/grensen settes opp.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juni 2007 #70 Skrevet 15. juni 2007 quote name='Gjest' date='13.06.2007 (13:42) ' post='4618402'] Hvis man ikke ser seg råd til å få barn bør man vel la være? Det er da ingen tvang. Og man kan f.eks spare penger eller la være å kjøpe hus til 5 millioner hvis man har planer om barn. De aller fleste klarer seg helt greit med en lønn på 30.000 pr mnd. Det er snakk om prioriteringer ganske enkelt. Skal vi gi Røkke fødelspenger i forhold til lønna også nå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå