Gå til innhold

Ikke råd til 4 mnd pappapperm

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg mener, det er ikke bare ammingen som er årsaken til at mor bør kunne være hjemme lenger enn de 4 første månedene, men også fysisk mener jeg det er behov for dette. Et svarngerskap er forskjellig, noen har et enkelt svangerskap, plupper ut barnet og er tilbake i sin vanlige figur og matcvekt etter noen uker, men andre sliter mer. Noe opplever faktisk å ligge kvalme i halve svangerskapet, få ryggproblemer og bekkenløsninger osv. og vil ikke være "fit-for-fight" igjen med fulle arbeidsdager etter noen måneder. I det minste syns jeg det skal være opp til familiene å velge selv hvordan de vil fordele permisjonstiden.

Er det noen som snakker om at mor bare skal være hjemme de første fire månedene?

Jeg syns uansett ikke at ryggproblemer og bekkenløsning bør være noe argument i denne debatten. Om man er for dårlig til å jobbe, så får man vel skaffe seg en sykemelding? Jeg antar uansett at de fleste er i noenlunde arbedsfør form 8 måneder etter fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min mann er selvstendig næringsdrivende (driver gård) og dersom det blir noe av dette forslaget tror jeg ikke det blir flere barn på oss. Han har ikke mulighet å "ta fri" fra jobb, han må stelle dyrene hver dag. Her vi bor er det helt umulig å få tak i avløsere, så hadde han valgt å være hjemme måtte han kvitta seg med dyrene. Han har ikke tatt ut permisjon de gangene vi har hatt svangerskapspermisjon pga mangel på folk som kan gjøre jobben hans. Det er ikke bare å sette hvem som helst i hans jobb. Han hadde gladelig valgt å være hjemme med barna dersom muligheten var der,. Men synes det er dumt at det ikke er de samme rettighetene for selvst. næringsdrivende.

hei

men han steller vel ikke fjøse hele dagen, for og snu lit pa flisa kan han ikke skaffe noen til og passe barnet mens han er der da og va ville en kvinnelig gardbruker ha gjort di far vel ogsa barn

hilsen

Gjest Gjest
Skrevet
hei

men han steller vel ikke fjøse hele dagen, for og snu lit pa flisa kan han ikke skaffe noen til og passe barnet mens han er der da og va ville en kvinnelig gardbruker ha gjort di far vel ogsa barn

hilsen

Jeg tror du har litt feil forestillinger av hva en bonde gjør. Det er ikke nok å bare stikke innom fjøset med litt høy morgen og kveld. Det er forskjell på å ha en kanin i bur som kjæledyr og å drive en gård.

Skrevet
Jeg tror du har litt feil forestillinger av hva en bonde gjør. Det er ikke nok å bare stikke innom fjøset med litt høy morgen og kveld. Det er forskjell på å ha en kanin i bur som kjæledyr og å drive en gård.

hei

jeg vet det, men det er kviner som driver gård og og di klarer og amme og folge op barnet sitt, jeg tror det er lit forskjell pa vordan kviner og men ser på problemer her

for ovrig fjøstell tar ikke en hel dag, det tar noen timer ja, men det er er lit forskjell på det og vanlig arbeid, i tileg skal det pa di fleste steder fines en avløser ordning

hilsen

Skrevet
hei

jeg vet det, men det er kviner som driver gård og og di klarer og amme og folge op barnet sitt, jeg tror det er lit forskjell pa vordan kviner og men ser på problemer her

for ovrig fjøstell tar ikke en hel dag, det tar noen timer ja, men det er er lit forskjell på det og vanlig arbeid, i tileg skal det pa di fleste steder fines en avløser ordning

hilsen

De driver den kanskje ikke helt alene, Tule? Dessuten synes jeg du undervurderer bondeyrket massivt med denne setningen: for ovrig fjøstell tar ikke en hel dag, det tar noen timer ja, men det er er lit forskjell på det og vanlig arbeid. Jeg tror en bonde jobber omtrent dobbelt så mye som en med vanlig arbeid....

Skrevet
De driver den kanskje ikke helt alene, Tule? Dessuten synes jeg du undervurderer bondeyrket massivt med denne setningen: for ovrig fjøstell tar ikke en hel dag, det tar noen timer ja, men det er er lit forskjell på det og vanlig arbeid. Jeg tror en bonde jobber omtrent dobbelt så mye som en med vanlig arbeid....

hei

na er jeg fra landet og det du sier kan vere riktig med det er sesongbetont, i onnene er det mer arbeid ellers mindre, fjøstellet tar nødvendigvis ikke en hel arbeidsdag, om det da ikke er svert stor drift men her jeg er i fra er det da samdrift at flere driver sammen, en annen ting er at jeg mener at bønder har ret på avloser

jeg tror vel ogsa at det fins kviner som driver en gard alene eller at gubben har annen job likevel klarer kvinene stort sett og vere hjemme og amme og ta seg av barnet den perioden

generelt tror jeg vi har nok til og si at kviner er flinkere til og forhandle seg fram og fa sine retigheter en men

jeg tror at en opsliting av permisjonen vil gjore at men tar lit mer ansvar og krever sine retigheter

hilsen

Skrevet
hei

na er jeg fra landet og det du sier kan vere riktig med det er sesongbetont, i onnene er det mer arbeid ellers mindre, fjøstellet tar nødvendigvis ikke en hel arbeidsdag, om det da ikke er svert stor drift men her jeg er i fra er det da samdrift at flere driver sammen, en annen ting er at jeg mener at bønder har ret på avloser

jeg tror vel ogsa at det fins kviner som driver en gard alene eller at gubben har annen job likevel klarer kvinene stort sett og vere hjemme og amme og ta seg av barnet den perioden

generelt tror jeg vi har nok til og si at kviner er flinkere til og forhandle seg fram og fa sine retigheter en men

jeg tror at en opsliting av permisjonen vil gjore at men tar lit mer ansvar og krever sine retigheter

hilsen

Føler at det sporer litt av her, men må bare svare...

Når gubben har "vanlig" arbeidsdag med "kun" fjøsstellet to ganger daglig har han en arbeidsdag som tilsvarer 7-8 timer. Da ser dagen hans slik ut: 6.30-10.00 kyrne melkes og mates, så er det nok av arbeid som skal gjøres (utstyr skal holdes ved like etc...). Kl. 16.30-20.00 er det kveldsmating og -melking. Dersom vi har hatt mulighet til å bruke avløser hadde vi gjort det. Tro meg på det, for vi har ikke vært på familietur i det hele tatt siden gubben overtok gården.

At du er fra landdbygds kvalifiserer ikke akkurat til at du vet hva du prater om, det er nok av de som vet best om jordbruk og hvordan man driver. Men å drive gård selv kan de ikke gjøre...

Skrevet
Føler at det sporer litt av her, men må bare svare...

Når gubben har "vanlig" arbeidsdag med "kun" fjøsstellet to ganger daglig har han en arbeidsdag som tilsvarer 7-8 timer. Da ser dagen hans slik ut: 6.30-10.00 kyrne melkes og mates, så er det nok av arbeid som skal gjøres (utstyr skal holdes ved like etc...). Kl. 16.30-20.00 er det kveldsmating og -melking. Dersom vi har hatt mulighet til å bruke avløser hadde vi gjort det. Tro meg på det, for vi har ikke vært på familietur i det hele tatt siden gubben overtok gården.

At du er fra landdbygds kvalifiserer ikke akkurat til at du vet hva du prater om, det er nok av de som vet best om jordbruk og hvordan man driver. Men å drive gård selv kan de ikke gjøre...

hei

jeg vet da det, men poenget er at en kvinne ville helt sikker funnet en løsning og vorfor kan man ikke kreve det av men jeg tror netop av dene grunen at det og dele op dete er lurt, ser vi pa kvinner som toppstillinger og viktige jobber klarer di mye mer og kombinere dette med familie og blir mindre slitne av det en menn, fordi di ma og det forventes av dem derfor tror jeg det er lit bra med krav til men og men dete er lit avsporing

en anen ting er at man kan ikke skjere ale gardsbruk over en kam det er mange produksjoner det er midre job med

Skrevet

Jeg synes det er ganske håpløst å forvente at folk bare kan redusere utgiftene sine i 4 måneder mens de tar permisjon. Så enkelt er det faktisk ikke! Faste utgifter er faste utgifter og er ganske vanskelig å fjerne fra budsjettet! Bortsett fra økonomien i de 4 månedene dette gjelder, så kan permisjonen faktisk ødelegge økonomien i månedene før og etter for selvstendige næringsdrivende og andre med oppdragsbasert arbeid. Oppdragsgivere er ikke interessert i å vente i månedsvis på å få jobben gjort, de bare finner noen andre og oppdraget (og lønnen for det) er altså tapt for de som må ut i permisjon. Dvs så mister man ikke bare oppdrag og lønn i 4 måneder, men oppdrag som kommer inn før/iløpet av/etter permisjon som ikke kan ferdigstilles/påbegynnes i tide.

Gjest allium
Skrevet
hei

jeg vet da det, men poenget er at en kvinne ville helt sikker funnet en løsning

Den løsningen kan for eksempel være at mannen hennes tar permisjonen. Ammingen blir jo ikke noe problem, siden arbeidsplass og bolig gjerne er samme sted.

Og det er ingen som tvinger kvinner til å ta fire måneders permisjon. Så en kvinnelig bonde har en løsning. Barnet til en mannlig bonde risikerer derimot å miste fire måneder hjemme.

Skrevet
Jeg synes det er ganske håpløst å forvente at folk bare kan redusere utgiftene sine i 4 måneder mens de tar permisjon. Så enkelt er det faktisk ikke! Faste utgifter er faste utgifter og er ganske vanskelig å fjerne fra budsjettet! Bortsett fra økonomien i de 4 månedene dette gjelder, så kan permisjonen faktisk ødelegge økonomien i månedene før og etter for selvstendige næringsdrivende og andre med oppdragsbasert arbeid. Oppdragsgivere er ikke interessert i å vente i månedsvis på å få jobben gjort, de bare finner noen andre og oppdraget (og lønnen for det) er altså tapt for de som må ut i permisjon. Dvs så mister man ikke bare oppdrag og lønn i 4 måneder, men oppdrag som kommer inn før/iløpet av/etter permisjon som ikke kan ferdigstilles/påbegynnes i tide.

hei

men va med kviner som har en opdragsbasert job da

hilsen

Skrevet
Den løsningen kan for eksempel være at mannen hennes tar permisjonen. Ammingen blir jo ikke noe problem, siden arbeidsplass og bolig gjerne er samme sted.

Og det er ingen som tvinger kvinner til å ta fire måneders permisjon. Så en kvinnelig bonde har en løsning. Barnet til en mannlig bonde risikerer derimot å miste fire måneder hjemme.

hei

ja men hun ma jo ta seks uker etter fødselen da og det ma hun ordne en annen ting er jo som noen her har sakt at i dag kan det vere vanskelig for en far og fa tat ut hele permisjoen arbeidsgiverene kan sette seg i mot det kan di begrense pappas permisjon til en maned sa trenger di ikke og ta in vikar dene lovendringen kan da gjore det lettere for kvinnelig gardbrukere da og fa manen hjemme sa di kan drive garden, det ene argumentet motsier egentlig det andre

hilsen

Skrevet
hei

men va med kviner som har en opdragsbasert job da

hilsen

De har faktisk akkurat samme problem, det er en av grunnene til at mange kvinner velger bort å være selvstendig næringsdrivende/oppdragsbasert eller å få barn hvis de er det, eller tar ut kort permisjon om de likevel velger å få barn.

Gjest allium
Skrevet
hei

en annen ting er jo som noen her har sakt at i dag kan det vere vanskelig for en far og fa tat ut hele permisjoen arbeidsgiverene kan sette seg i mot det kan di begrense pappas permisjon til en maned sa trenger di ikke og ta in vikar dene lovendringen kan da gjore det lettere for kvinnelig gardbrukere da og fa manen hjemme sa di kan drive garden, det ene argumentet motsier egentlig det andre

Mannen har rett til permisjon. Arbeidsgiver kan ikke nekte, her behøves ingen lovendring. Hvis de prøver seg, får mannen ta belastningen med å bli uglesett, slik kvinner også kan bli når de tar ut den permisjonen de faktisk har rett til.

Skrevet
en anen ting er at man kan ikke skjere ale gardsbruk over en kam det er mange produksjoner det er midre job med

Siste statistikken jeg leste om dette sa at rundt 80% av bøndene her i landet har under under 6 frihelger i året, og tar ut bare ett par uker ferie. Husker ikke nøyaktig prosent, men flertallet av bøndene jobber også 120% stilling eller mere, uavhengig av kjønn. Så på generell basis kan man nok si at det å være bonde ikke er snakk om ett par timers jobb om dagen.

De fleste kvinner som er bønder tar heller ikke ut svangerskapspermisjon, men benytter seg av tidskonto og lar mannen ta mesteparten av permisjonen. Så da ser jeg ingen grunn til å tvinge menn til å ta ut permisjon, når de er i samme situasjon.

Skrevet
Siste statistikken jeg leste om dette sa at rundt 80% av bøndene her i landet har under under 6 frihelger i året, og tar ut bare ett par uker ferie. Husker ikke nøyaktig prosent, men flertallet av bøndene jobber også 120% stilling eller mere, uavhengig av kjønn. Så på generell basis kan man nok si at det å være bonde ikke er snakk om ett par timers jobb om dagen.

De fleste kvinner som er bønder tar heller ikke ut svangerskapspermisjon, men benytter seg av tidskonto og lar mannen ta mesteparten av permisjonen. Så da ser jeg ingen grunn til å tvinge menn til å ta ut permisjon, når de er i samme situasjon.

hei

men vis di benyter seg av tidskontoordningen kan jo ogsa en manlig bonde gjore det

hilsen

Skrevet
Mannen har rett til permisjon. Arbeidsgiver kan ikke nekte, her behøves ingen lovendring. Hvis de prøver seg, får mannen ta belastningen med å bli uglesett, slik kvinner også kan bli når de tar ut den permisjonen de faktisk har rett til.

hei

nei di kan ikke nekte men di kan presse og pavirke dem til og ta ut mindre, vis arbeidsplasen far dem til og bare ta ut kvoten trenger di ikke og ansete vikar, dersom far skal vere hjemme noen maneder uanset ma di belage seg pa og ansete vikarer for men uanset da vil preset for og ta ut lite permisjon bli mindre

hilsen

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er selvstendig næringsdrivende, og har heller ikke krav på mer ennn 6G i svangerskapspermisjonen. Dette fører til at min inntekt blir halvert, noe som min familie nesten ikke kan klare oss på. Derfor kan jeg ikke ta mer enn maks 5 mnd permisjon fra jobben min.

Det er ikke bare såkalte rikinger dette går utover, men også i stor grad selvstendig næringsdrivende med inntekt over de 378 000 som 6G tilsvarer. Hvis min familie skulle levd på halv inntekt i et helt år måtte vi ha gjort drastiske endringer i vårt forbruk, nå klarer vi oss med å snervre inn maksimalt på forbruket, dvs ingen ferieturer, ingen nye klær og sportsutstyr til verken voksne eller barn osv.

Jeg vet også at det er mange som har lavere inntekt enn meg, og jeg skriver ikke dette for å klage eller for at noen skal syns synd på meg. Men, som noen foreslo over, så kan jo noen og enhver prøve å leve på halv inntekt i et år.... Ikke så lett det!

Henger meg på denne:-) Er også selvstendig næringsdrivende (med endel lavere inntekt enn deg) og skulle ønske det ble jobbet for å bedre vår situasjon ved svangerskap/fødsel også... Nå er jeg så heldig at jeg kan jobbe hjemmefra og slipper fysisk belastning i arbeidet mitt, men generelt er ikke næringsdrivende eller menn spesielt høyt prioritert når det gjelder permisjon og barn.

(for vår del løser vi det nok ved å ha svært lave boutifter og materiell levestandard mange synes er for dårlig. Samboern min ønsker å ta en lengre del av permisjonen "uansett", noe jeg er glad for, men jeg er usikker på hvordan det slår ut økonomisk)

Gjest Gjest
Skrevet
hei

jeg vet da det, men poenget er at en kvinne ville helt sikker funnet en løsning og vorfor kan man ikke kreve det av men jeg tror netop av dene grunen at det og dele op dete er lurt, ser vi pa kvinner som toppstillinger og viktige jobber klarer di mye mer og kombinere dette med familie og blir mindre slitne av det en menn, fordi di ma og det forventes av dem derfor tror jeg det er lit bra med krav til men og men dete er lit avsporing

Faktisk er det jo slik at kvinner i slike stillinger du nevner (bønder, ledere, selvstendig næringsdrivende) langt oftere enn andre "velger" å ikke få barn (finner ikke tid), få barn seinere enn andre eller å måtte ofre noe av karrieren/inntekten (mer enn menn) for å få barn, så det er ikke "bare" å finne en hvilken som helt løsning; det er vel nærmest åpenbart at noen løsninger er mindre gunstige enn andre.

Utover det er det selvsagt mange faktorer som gjør at den enkelte tar det ene eller andre valget.

Skrevet

For vårt vedkommende blir det helt uaktuelt for min mann å bruke sin del av permisjonen. Ikke har han anledning (fordi han eier og driver sitt eget selskap) og ikke har han lyst. I tillegg ville han selvsagt komme til å tape relativt store pengesummer på dette. Løsningen for oss blir at jeg søker ulønnet permisjon når min lønnede permisjonstid er over.

For de som ikke har økonomisk frihet til å gjøre det samme, men ellers er i samme situasjon som oss, er jo dette en fryktelig urettferdig ordning så vidt jeg kan forstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...