Gå til innhold

Serverte dere alkohol i konfirmasjon?  

85 stemmer

1. 1. Serverte dere alkohol i konfirmasjon?

• ja
      17
    • nei
      68

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fordi hovedgjesten ikke kan drikke det, og dette er konfirmanten sin dag.

I noen familier får konfirmanten drikke på denne dagen. Og noen konfirmanter har uansett ikke lyst til å drikke, da de ikke liker vin/øl, og driter i at andre gjør det. Er ikke slik at alle konfirmanter sitter og misunner gjester med alkohol.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet
I noen familier får konfirmanten drikke på denne dagen. Og noen konfirmanter har uansett ikke lyst til å drikke, da de ikke liker vin/øl, og driter i at andre gjør det. Er ikke slik at alle konfirmanter sitter og misunner gjester med alkohol.

Ok, er det noen som serverer en 15 åring alkohol her i Norge, så gjør de noe ulovlig. Man er ikke voksen selv om man konfirmerer seg, og det er faktisk 18 års grense på øl og vin.

Men egentlig blir dette ganske tåpelig å diskutere, for vi gjør jo alle som vi selv vil. Hos oss er det ikke alkohol på denne dagen, og det aksepterer alle.

Skrevet

Vi serverer vin til god mat i konfirmasjon.

Gjorde det da den eldste konfirmerte seg og gjør nok det samme til høsten.

Det med å ha så anstrengt forhold til alkohol er et særnorsk fenomen.

Det å kunne kose seg med et glass god vin i selskap er helt naturlig nedover i europa.

Min konfirmant reagerte overhode ikke på dette! Våre barn er vant med at vi eller spesielt jeg kan ta meg et glass vin til maten.

Det er aldri snakk om fyll, kun små mengder.

Hadde vi hatt folk sm hadde problemer med å begrense inntaket i konfirmasjonen måtte vi selvfølgelig latt være.

Det med argumentet om at konfirmanten må få drikke det samme som gjestene er helt søkt!Min ungdom vet godt at han ikke får drikke alkohol hverken på konfirmasjonsdagen eller andre dager.Det er heller ikke bare han som ikke drikker vin men mange andre også.

Har fått vin servert i andre konfirmasjoner også.

Bor i Akershus.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Da jeg ble konfirmert ble det servert alkohol og jeg fikk lov til å drikke det. Jeg ville ikke ha, men alkohol ble i hvert fall servert. Dette var en kirkelig konfirmasjon på østlandet.

De siste årene har jeg vært i konfirmasjoner hvor det ikke ble servert alkohol. Den siste jeg var i kunne vi velge mellom brus, vann eller cider med 0,7 % alkohol. Så lenge det ikke blir noe fyllekalas så synes jeg folk må få kose seg med vin, cider, øl eller hva de måtte ønske.

Skrevet
Det er helt grei, så kan du velge å ha alkohol og jeg kan velge å ikke ha det. marsipankake og alkohol kan ikke sammenlignes, og det regner jeg med du forstår. Det er forskjell på hva en ikek liker og hva en faktisk ikke får lov til å spise/drikke.

Men hos oss kommer ikke hovedkaken til å være av marsipan, fordi konfirmanten ikke liker det. Det er konfirmanten sin dag, og da legger vi opp til at han skal ha en best mulig dag. Forstår ikke hvorfor alkohol må være med i et slikt selskap, men det er nå bare min mening. Så får vi være enig i at vi er uenig.

De som vil må for all del servere alkohol, men jeg har nå aldri vært i en konfirmasjon der de har servert alkohol.

Selvfølgelig kan det sammenlignes så lenge du argumenterer med at alkoholen skal droppes fordi konfirmanten ikke kan drikke den.

Jeg syns det er rimelig arrogant av deg å tro at andre konfirmanter ikke har en best mulig dag selv om det blir servert alkohol i selskapet, vi tok, som jeg nevnte avgjørelsen sammen med konfirmanten og gjestene mente det var en av de triveligste konfirmasjonene de hadde vært i!

At du ikke har vært i en konfirmasjon hvor det serveres alkohol betyr jo ikke at du representerer "normalen", men ellers er jeg enig i en ting, nemlig at vi er uenige og nok vil fortsette å være det i denne saken.

Gjest Piper
Skrevet
Selvfølgelig kan det sammenlignes så lenge du argumenterer med at alkoholen skal droppes fordi konfirmanten ikke kan drikke den.

Jeg syns det er rimelig arrogant av deg å tro at andre konfirmanter ikke har en best mulig dag selv om det blir servert alkohol i selskapet, vi tok, som jeg nevnte avgjørelsen sammen med konfirmanten og gjestene mente det var en av de triveligste konfirmasjonene de hadde vært i!

At du ikke har vært i en konfirmasjon hvor det serveres alkohol betyr jo ikke at du representerer "normalen", men ellers er jeg enig i en ting, nemlig at vi er uenige og nok vil fortsette å være det i denne saken.

Har jeg sagt at konfirmantene deres ikke har en fin dag? Nå syns jeg du må slutte å legge ord i munnen på meg. Hva du mener får være opp til deg, men la nå meg få ha min mening om den saken. Jeg mener at man ikke serverer alkohol på en slik dag, så får det være min mening uten at du skal kritisere meg for det.

Skrevet (endret)

Jeg syntes det er helt greit med litt vinservering i en konfirmasjon eller barnedåp for den saks skyld. Vi har bare valgt å ikke ha det i vår familie. Men siden min familie komemr tilreisende, og bor enten hos meg eller på hotel, tar vi gjerne frem drikkandes ut på kvelden, når de fleste gjestene er gått

Endret av ToveM
Skrevet
Jeg mener at man ikke serverer alkohol på en slik dag, så får det være min mening uten at du skal kritisere meg for det.

Du sier det nå selv: At du mener at MAN ikke skal servere alkohol på en slik dag. Hva dere gjør i din familie respekterer jeg fullt ut, men du/dere skal ikke heve dere over de som tar andre valg.

Skrevet

De fleste konfirmasjoner jeg har vært i, så har det vært servering av øl og/eller vin. I min familie er det ikke noe problem. De voksne som ikke kjører tar seg ett glass eller to fra flaskene som står ved siden av brusflaskene. Jeg har til dags dato ikke sett noen beruset.

Barn i min familie er så vant til å se at voksne nyter alkohol at det er veldig usannsynlig at de skulle reagere på det i sin egen konfirmasjon. Så det kommer an på alkoholkulturen i familien. Er fyll vanlig, så er nok ikke alkohol så lurt i konfirmasjoner.

I de aller fleste bursdagslag, konfirmasjoner, gravøl etc etc jeg er på, så blir det servert spekemat. Spekemat uten øl er noe traurig. Det samme synes jeg om god mat uten god vin...

Skrevet (endret)

Jeg var servitrise i en konformasjon for mange år siden. Der serverte de vin. Den ene av foreldrene var fra Sør-Amerika, og der er det helt andre tradisjoner. Regner med at det var derfor det ble servert vin?

Jeg ville ikke hatt alkoholservering dersom jeg skulle arrangere konfirmasjon.

Endret av CeeCee
Skrevet

Vin til middagen både i min og brorens konfirmasjon.

Ingen ble fulle eller brisne så det gikk kjempefint.

Gjest Emera
Skrevet
Så det kommer an på alkoholkulturen i familien. Er fyll vanlig, så er nok ikke alkohol så lurt i konfirmasjoner.

Et viktig poeng her, ja.

I enkelte familier, eller deler av familier, er selskap og fyll to sider av samme sak. Jeg har dessverre sett det selv...

Skrevet (endret)

Jeg har vært i minst 20 - 25 konfirmasjoner, men opplevd alkoholservering i kun EN av de. Dessverre (!!) var dette i min egen konfirmasjon! :sjenert:

Jeg hadde på forhånd sagt til mine foreldre at det ikke skulle være alkohol, men far kom likevell med en cognackflaske og serverte til kaffen. Argumentet var at "nå har du jo fått så mye fint, så gjestene må jo få en cognack.." Jeg ble såå skuffet..

JEG mener at alkohol ikke hører til i en konfirmasjon..

Endret av Ugla
Gjest vimselot
Skrevet

I de konfirmasjonene jeg har vært på, er det blitt servert vin til maten. De som kjører, har ikke reagert fordi de ikke kan drikke. Ikke noe problem med fyll heller, selv de jeg kjenner som ikke spytter i glasset, har tatt det rolig. Det er litt høytidelig og jeg drikker heller ikke mye ved slike anledninger, det er ikke helt det samme som å sitte å preike og drikke øl eller vin med venninner...

Siden en konfirmant er cirka 14-15, kan h*n vel kanskje få bestemme selv om det skal serveres alkohol?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å servere alkohol til maten sånn ellers, men et konfirmasjonsselskap er et selskap til en 14-15-åring. Jeg synes faktisk ikke alkohol har noen plass her.

Gjest vimselot
Skrevet

Hvorfor har ikke vin til maten noe å gjøre med at ungdommen er blitt 14-15 når det er brukt masse penger på lokale, klær, gaver og god mat? Jeg ser ikke problemet, men om man har f.eks. en onkel som blir bråkete og full, da vil han sørge for å ha en lerke på innerlomma? Det har jeg også hørt om...Han bråkte ikke, men det ble litt pinlig for de som sto han nær.

Pga han valgte foreldrene å ikke servere alkohol, men han har selv fortalt at han drakk mer enn han ellers ville gjort om det var vin til maten osv.

Den konfirmasjonen var jeg ikke tilstede på, men en venninne av meg fortalte om det etterpå.

Det mest greie er vel å spørre konfirmanten hva h*n selv mener. Alkoholfritt eller ikke? Har aldri opplevd noen fulle mennesker i slike sammenhenger. Det er mest voksne som er invitert, ofte sammen med småbarn osv, og alle tar hensyn. Det er høytidelig, og mennesker man ikke har møtt på flere år, er morsomme å møte igjen.

De som er helt i mot dette, kan kanskje være ærlig og si at de enten er avholds selv, eller har et kaotisk forhold til alkohol pga andre i familien?

Har ikke noe standardsvar, har man en i nær familie som sliter med alkohol og oppførsel er svaret mitt, ja til en alkoholfri konfirmasjon.

Men når jeg tenker over denne onkelen (eneste onkel), og det han selv har sagt i ettertid, får meg til å lure på hvor mye hensyn man skal ta til de som drikker for mye.

En konfirmasjon, innebærer ikke bøtter og spann med vin.

Det er vel noe alle vet, men jeg skal ikke generalisere, jeg vet at en venninne av meg, ville valgt alkoholfritt pga sin bror.

Det går an å forklare til en 15-åring at ok, kanskje han blir full (men jeg forbinder ikke folk som drikker med bråk, så jeg har lite erfaring på akkurat det, men respekterer andres syn)

Siden det er konfirmanten som er hovedpersonen, synes jeg man skal la valget ligge der. Vet han at onkel eller en annen er bråkete osv når det er alkohol tilstede, kan man ikke være ærlig?

Er det dumt å være ærlig?

Tror en 14-15 åring har mer i hodet enn mange voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...