Gå til innhold

Serverte dere alkohol i konfirmasjon?  

85 stemmer

1. 1. Serverte dere alkohol i konfirmasjon?

• ja
      17
    • nei
      68

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, men der har det heller ikke vært vanlig at alle slektninger kommer langveisfra, at man bestiller catering/har hele arrangementer på restaurant, at alle stiller i finstas, taler og sanger -kort sagt, det lar seg ikke sammenligne på noen måter. Forresten skal det ikke utelukkes at det har blitt servert konjakk o.l. til kaffen også i familieselskap i forbindelse med barns bursdag.

Samme erfaring har jeg. I vår familie er det også såpass sjelden alle samles at man gjerne gjør litt mer utav treffene enn å bare ha pølser og brus. I en barnebursdag på barnets premisser, med inviterte venner o.l, blir det ikke servert alkohol. Men i tillegg har det i vår familie vært vanlig med en familiebursdag også, som er tilpasset de voksne. Det har fungert bra både for barna (jeg er ett av dem) og de voksne. Jeg ivlle aldri forventet at farmor og farfar bare spiste pølser og drakk brus når de var på besøk hos oss...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

[quote name='Gjest' date='29.05.2007 Jeg ivlle aldri forventet at farmor og farfar bare spiste pølser og drakk brus når de var på besøk hos oss...

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke vitsen med å MÅTTE ha alkohol i en konfirmasjon/barnedåp jeg da.... :klø:

Skrevet

Sånn som hos oss, så ville alle gjester kommet i bil. Så da ville det jo vært veldig få som kunnet drikke alkohol til maten eller kaffen. Blir noe annet med bryllup, f.eks., da gjestene enten overnatter i nærheten eller benytter seg av bringetjenestene for å komme seg hjem.

Gjest Elastica
Skrevet
Er vokst opp med alkohol til søndagsmiddagen også, jeg, kommer vel fra en kreisi forfyllet familie?

Jeg også er vokst opp under slike uforsvarlige omstendigheter.

Skrevet

Jeg har også vokst opp i en famile med vin til maten. Men ikke nødvendigvis på søndager. Selv tar jeg gjerne et glass vin midt i uka. Eller på en fredag. Men jeg må aldri ha alkohol hverken til maten eller for hyggens skyld. Og jeg skjønner ik

ke helt hvorfor det må være alkohol med for at man skal ha det riktig koselig? Spesielt ikke i en barnedåp eller konfirmasjon.....

Skrevet
Jeg også er vokst opp under slike uforsvarlige omstendigheter.

Jeg syns absolutt ikke det er uforsvarlig på noen måte å la ungene se at de voksne drikker alkohol. Og skjønner OGSÅ at det ikke dreier seg om fyll i sånne selskaper.

Men jeg skjønner allikevel ikke vitsen. De dreier seg om utrolig få dager i ens liv, og da er det, for meg, helt uforståelig hvorfor man må drikke alkohol da.

Gjest Elastica
Skrevet
Men jeg skjønner allikevel ikke vitsen. De dreier seg om utrolig få dager i ens liv, og da er det, for meg, helt uforståelig hvorfor man må drikke alkohol da.

Jeg tvinger ingen til å drikke alkohol. Jeg bare refererte til min egen konfirmasjon på åtti-tallet hvor jeg husker det ble tilbudt vin til maten for de som ønsket det.

For øvrig er ikke dette noen kampsak for meg, men for å bruke dine egne ord; jeg skjønner ikke hvorfor man ikke må drikke alkohol da? Dette er tross alt ikke snakk om noe fyllekalas.

Gjest Gjest
Skrevet
[quote name='Gjest' date='29.05.2007 Jeg ivlle aldri forventet at farmor og farfar bare spiste pølser og drakk brus når de var på besøk hos oss...

Her serveres voksne gjester kaker og kaffe i bursdager ;) , dessuten har vi barneselskap og familieselskap hver for seg. Forventer ikke av besteforeldre og slikt skal sitte å høre på 15 unger som springer rundt dem, men vi serverer likevel ikke alkohol i barneselskap

(tar det eeen gang til)

Vi har også hatt familiebursdag og barnebursdag hver for seg. I barnebursdagene med med inviterte jevnaldrende serveres det (naturlig nok) ikke alkohol (som nevnt). I sammenhengene hvor familie er invitert (med tanter, onkler, besteforeldre osv) - altså den delen av bursdagsfeiringen hvor det ikke er ørten unger - er det derimot vanlig (i min familie) at man serverer noe alkohol. Det oppleves ikke som noe problem, det er aldri snakk om fyll i det hele tatt, og jeg antar at man ser på familien min som forholdsvis normal, ressurssterk og oppegående.

Skrevet

Dere som har holdt/vært i konfirmasjon der det ble servert alkohol, hvor i landet? (Landsdel/fylke om du vil)

Gjest Lentic
Skrevet
Dere som har holdt/vært i konfirmasjon der det ble servert alkohol, hvor i landet? (Landsdel/fylke om du vil)

Akershus og Oslo.

Som det ble sagt er det ikke sånn at jeg blir sint/skuffet hvis det ikke blir servert alkohol i en konfirmasjon jeg er invitert til, men for meg vil det være naturlig med alkoholservering. Sånn har det alltid vært i min familie, og det har aldri vært noen negative opplevelser rundt det; hverken fyll eller andre ting. Reagerte heller ikke på det i det hele tatt da det var jeg som ble konfirmert.

Skrevet

I min konfirmasjon, for noen tiår siden, ble det servert alkohol. Jeg er vokst opp i et hjem der mine foreldre ALDRI var beruset når vi unger var til stede (pappa drakk seg forresten aldri beruset). Alkohol ble servert i svært begrenset omfang, feks på julaften (akevitt og øl til ribba), et glass likør til kaffen i familieselskap, litt vin til middagen på hytta etc. Ved søndagsmiddager ble det stort sett servert Brigg (lettøl) dersom det skulle være noe eksta for de voksne.

Jeg hadde en diskusjon med noen bekjente om det å servere alkolhol i konfirmasjon og jeg fikk inntrykk av at jeg måtte ha vokst opp i et syndens hjem.

Selv har jeg ingen problemer med at det serveres feks vin eller øl til maten, verken på julaften, i en barndåp eller i en konfirmasjon. Mange ganger får jeg inntrykk av at enkelte stempler oss som smaker satans vann i nærheten av barn begår lovbrudd og utsetter barna for traumatiske opplevelser. Dersom ungene mine blir konfirmerte blir det meget sannsynlig muligheter å ta seg et glass vin/øl til middagen (for de over 18 år). Dersom det blir invitert personer som jeg vet har problemer med alkohol, blir det derimot ikke servert alkohol.

Skrevet

Jeg syns ikke alkohol hører hjemme på en dag som er for å feire en 14-15 åring.

Skrevet
Jeg skjønner bare ikke vitsen med å MÅTTE ha alkohol i en konfirmasjon/barnedåp jeg da.... :klø:

Må og må.

MÅ man i det hele tatt drikke alkohol overhodet? På fest, fredag kveld og i bryllup? Det hele er vel mer et spørsmål om smak og behag.

I vår familie liker vi vin til god mat, uavhengig hva som feires. Skjønner ikke helt de som skriver "synd man ikke kan holde seg unna på slike dager". Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal holde seg unna?

Om man skal ta hensyn til babyen i en barnedåp, hadde kanskje det beste være å ikke ha noe selskap, da store sammenkomster for en del kan være masete og støyende. Uavhengig av hva som drikkes til maten.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å ikke ha alkohol i de samme anledningene?

Jeg lurer ikke så mye på hvor i landet som i hvilke type konfirmasjon, er det mer akseptert å servere alkohol hvis det holdes humanistisk konfirmasjon enn kristen?

Jeg syns ikke alkohol hører hjemme på en dag som er for å feire en 14-15 åring.

Hvorfor?

Skrevet

De konf jeg hR VÆRT I HAR VÆRT KRISTNE I øSTLANDSOMRÅDET.

Skrevet

Jeg føler det er respektløst overfor konfirmanten, som tross alt er gammel nok til å forstå hva som foregår, at det blir servert alkohol til maten for de voksne.

Mine foreldre snakket litt om dette før min konfirmasjon, husker jeg, men bestemte seg for at alle skulle drikke noe jeg kunne drikke.

Jeg har da vokst opp i et hjem der vin til maten på en helt alminnelig hverdag var greit, men da kun til maten, og i begrensede mengder. Men i anledning min konfirmasjon ble det altså valgt bort. Fordi jeg, som hovedperson, ikke kunne få.

Men det er kanskje forskjell på hvem som inviteres i en konfirmasjon?

Hos oss var det kun nærmeste familie, altså mine foreldre, besteforeldre og tanter og onkler, samt søsken. (Evt. fettere og kusiner som naturlig fulgte med tanter og onkler.)

Det samme gjelder barnedåp. Altså barnets onkler og tanter, og foreldre, besteforeldre og oldeforeldre.

Dette betyr normalt at noen besteforeldre får litt reisevei, men gjerne blir i flere dager, og da får servert vin til maten de øvrige dagene.

Her er normalt en barnedåp en "kaffe og kaker" event, og ingen middag.

Kan ikke huske å ha sett alkohol hverken i barnedåp eller konfirmasjon i familien. (oslo og vestlandet)

Gjest Piper
Skrevet
Hvorfor?

Fordi hovedgjesten ikke kan drikke det, og dette er konfirmanten sin dag.

Skrevet
Fordi hovedgjesten ikke kan drikke det, og dette er konfirmanten sin dag.

Jeg beklager, men jeg syns det er et argument som ikke holder. Er det da slik at man ikke skal servere marsipankake hvis konfirmanten ikke liker dette?

Hele livet vil vi måtte forholde oss til ting vi kan eller ikke kan, sånn er det bare.

Gjest Piper
Skrevet
Jeg beklager, men jeg syns det er et argument som ikke holder. Er det da slik at man ikke skal servere marsipankake hvis konfirmanten ikke liker dette?

Hele livet vil vi måtte forholde oss til ting vi kan eller ikke kan, sånn er det bare.

Det er helt grei, så kan du velge å ha alkohol og jeg kan velge å ikke ha det. marsipankake og alkohol kan ikke sammenlignes, og det regner jeg med du forstår. Det er forskjell på hva en ikek liker og hva en faktisk ikke får lov til å spise/drikke.

Men hos oss kommer ikke hovedkaken til å være av marsipan, fordi konfirmanten ikke liker det. Det er konfirmanten sin dag, og da legger vi opp til at han skal ha en best mulig dag. Forstår ikke hvorfor alkohol må være med i et slikt selskap, men det er nå bare min mening. Så får vi være enig i at vi er uenig.

De som vil må for all del servere alkohol, men jeg har nå aldri vært i en konfirmasjon der de har servert alkohol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...