Gå til innhold

Serverte dere alkohol i konfirmasjon?  

85 stemmer

1. 1. Serverte dere alkohol i konfirmasjon?

• ja
      17
    • nei
      68

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har jeg aldri opplevd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd at det serveres vin/øl til maten og cognac/likør til kaffen, men personlig synes jeg ikke noe om det.

Gjest Elastica
Skrevet

Det er mange år til mine skal konfirmeres, dersom de skal det. I min egen konfirmasjon på åttitallet ble det servert vin til maten.

Jeg er av den oppfatning at man skal kunne vise barn hva god drikkekultur er, og det er milevis forskjell på fyllekalas og litt vin til maten. Jeg kom vel heller aldri på at det var respektløst overfor meg som var konfirmant. Men her er tydeligvis meningene delte som på de fleste andre områder, selv om jeg representerer mindretallet. Poenget mitt er at det går an å nyte alkohol i moderate mengder, også selvom det er konfirmasjon.

Skrevet
Jeg er av den oppfatning at man skal kunne vise barn hva god drikkekultur er, og det er milevis forskjell på fyllekalas og litt vin til maten. Jeg kom vel heller aldri på at det var respektløst overfor meg som var konfirmant. Men her er tydeligvis meningene delte som på de fleste andre områder, selv om jeg representerer mindretallet. Poenget mitt er at det går an å nyte alkohol i moderate mengder, også selvom det er konfirmasjon.

Helt enig med deg i det du skriver her, Vi tar gjerne et glass alkohol til maten med ungene tilstede, men har valgt å holde alkohol unna barnedåper og konfirmasjon

Skrevet

Det har jeg ike vært borti,at det blir servert alkohol i konfirmasjon.

Og det kommer heller ikke til å bli aktuelt når mine jenter skal konfirmere seg heller.

Gjest Emera
Skrevet

Alkohol i konfirmasjon har jeg aldri opplevd. Jeg ville ikke ha servert alkohol selv heller. Ikke fordi det er så fryktelig "farlig," men fordi jeg synes det er unødvendig. Det ikke serveres alkohol ved absolutt alle større anledninger, mener jeg.

Gjest Frysepulver
Skrevet

I vår familie er det ikke alkoholservering

Skrevet

Nei, eller - dvs. ja - vi serverte lettøl, som jo har 2,5% alkohol. De aller fleste drakk imidlertid alkoholfritt øl eller farris. :)

Skrevet

I vår familj tvivlar jag på att det blir konfirmation och det är hur som helst för långt bort i tiden för att tänka på vad som ska serveras i form av mat och dricka.

Jag kan inte se att det skulle vara fel att ha öl eller kanske vin till de vuxna, eller att helt låta bli?

Skrevet

Vi hadde - sammen med Farris, brus, lettøl og isvann - to ulike flasker god rødvin stående på bordet hvor drikken stod. Helt avslappet opplegg dét hvor bare noen få nøt et halvt glass til maten.

Jeg ville nok ikke valgt det slik om jeg hadde visst at noen i forsamlingen hadde et anstrengt forhold/problem til alkohol. Man bør vurdere forsamlingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er så mye dobbeltmoral! Nå drikker ikke jeg noe særlig, sist gang var i desember, for jeg husker jeg hadde hengt opp julekalenderen til ungene!

Men altså, barnets, eller ungdommens dag ja..Er helt med på den. Men, så tenker jeg, i disse dager hvor SÅ mange kjerringer må ha rødvin til helga! Og det er liksom greit? Hvor kult er det for tenåringen, å se mamma på en snurr hver helg? Og nei, jeg snakker ikke om fyll, men småbrisne damer kan være ille nok de. Helga bør jo også være barnas dag, så hvorfor er det greit å drikke da?

Vel, hvis mine unger konfirmerer seg, så tror jeg at jeg dropper alkoholen. Grunnen er at det er ikke naturlig for meg, det er ikke noe viktig. Jeg synes farris er best jeg! Men kanskje noe bayleys eller noe sånt til kaffen? Hakke peiling jeg.

Altså, HVIS jeg hadde servert alkohol, så tror jeg alle de voksne i selskapet ville ha vist et sunt og naturlig forhold til vin/øl på denne dagen.

Skrevet

Nå er det veldig lenge til jeg har konfirmant, men i min familie er det vanlig å servere øl/vin til maten og cognac/likør til kaffen i både barndåp og konfirmasjon.

Og faktisk, i mine bursdagsselskaper da jeg var liten, fikk gjerne de voksne en øl til pølsene. Det var i hvertfall fullstendig uproblematisk for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri vært i konfirmasjon der det ikke har blitt servert alkohol... Trodde alle gjorde det. Med god mat hører (litt) vin til maten til. (for alle i mitt miljø)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, alkohol i konfirmasjon har jeg aldri opplevd. Ser ikke poenget med det. Det går fint an å spise en bedre middag uten å involvere alkohol. Blir ikke aktuelt her, når den tid kommer.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Vi serverte ikke alkohol i min sønns konfirmasjon, ikke fordi vi er i mot alkokohol men fordi vi drikker veldig lite alkohol og ser det ikke som et naturlig innslag i konfirmasjonen.

Skrevet (endret)

I min konfirmasjon ble det servert alkohol, og jeg syntes det var skikkelig urettferdig at jeg ikke fikk. I mine søskens konfrmasjoner ble det også servert. Og mine søskenbarns, så vidt jeg husker.

I vår familie er dette helt vanlig, slik det stort sett alltid er når man legger godsiden til mht flere retter og nydelig mat. Er ikke snakk om fyll, er da dannede voksne mennesker i familieselskap vi snakker om!

Snart skal vi ha barnedåp, det vil da bli servert vin, antakelig øl også.

Så vidt jeg husker var det helt vanlig med vin til maten og en likør til kaffen i familiebursdag for barna også.

Er vokst opp med alkohol til søndagsmiddagen også, jeg, kommer vel fra en kreisi forfyllet familie?

Endret av Donpedro
Gjest Brunhilde unplugged
Skrevet
Nei.

Konfirmantens dag, som ikke er gammel nok til å drikke alkohol, pluss familieselskap, pluss søndag tidlig ettermiddag, tilsier vel at alkohol slett ikke er et must, og der jeg kommer fra er det ikke en diskusjon en gang. Ingen serverer alkohol denne dagen, selv om dette er en del av landet hvor man tradisjonelt ikke spytter i glasset.

Jeg tillot meg å utheve akkurat det med "søndg tidlig ettermiddag". Konfirmasjonen kan like gjerne finne sted på lørdag, ihvertfall hvis det er humanistisk konfirmasjon. Er det forresten verre å servere alkohol tidlig en søndag ettermiddag enn tidlig andre dager?

Det er mange år til mine skal konfirmeres, dersom de skal det. I min egen konfirmasjon på åttitallet ble det servert vin til maten.

I min konfirmasjon ble det servert alkohol, og jeg syntes det var skikkelig urettferdig at jeg ikke fikk. I mine søskens konfrmasjoner ble det også servert. Og mine søskenbarns, så vidt jeg husker.

I vår familie er dette helt vanlig, slik det stort sett alltid er når man legger godsiden til mht flere retter og nydelig mat. Er ikke snakk om fyll, er da dannede voksne mennesker i familieselskap vi snakker om!

Så vidt jeg husker var det helt vanlig med vin til maten og en likør til kaffen i familiebursdag for barna også.

Er vokst opp med alkohol til søndagsmiddagen også, jeg, kommer vel fra en kreisi forfyllet familie?

Jeg er nok mest enig med de to jeg har sitert sist. Jeg hadde, etter å diskutert med konfirmanten, alkoholservering i selskapet. Noen takket ja og noen takket nei, men ingen ble fulle og ingen skandaler fant sted.

Jeg syns det er litt merkelig å lese hvor snerpete enkelte blir med en gang det er snakk om barnedåp og konfirmasjon. Jeg har vært i konfirmasjoner hvor det har blitt servert alkohol og andre uten. Begge deler er helt greit. Kan ikke klare å se det på noen annen måte...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg, og har noenlunde samme erfaring. Nå er bare ca halvparten av oss i nærmeste familie (søsken og søskenbarn) konfirmert, men i de konfirmasjonene som har vært, har det blitt servert alkohol til de voksne - som tross alt har utgjort godt over 2/3 av selskapet. Selv om konfirmasjonen er "for barnet", er det en type selskap som likner med på en større/finere middag enn en ungdomsfest, med god mat, pent dekket bord osv. Slik jeg husker det, var det faktisk stas for konfirmanten at det ble holdt en "ordentlig voksenmiddag" med alt som hører til, enn at man har "barneselskap".

I barnedåp er jeg usikker på hvordan man har gjort det, men jeg ville ikke sett på det som unaturlig å servere litt vin eller en konjakk til de voksne.

Dersom noen har problemer med å begrense alkoholinntaket, ville jeg nok tatt hensyn til dette, enten ved å servere mindre eller ikke i det hele tatt - eller i forkant oppfordret personen til å ikke drikke og heller være sjåfør denne dagen.

Gjest Miss Cutie
Skrevet (endret)

Jeg har vært på en del konfirmasjoner opp igjennom. Det har aldri blitt servert alkohol. Når mine konfirmeres (om de skal) så kommer det heller ikke på tale.

Ikke i dåp, barnebursdager opp til 18 og ikke i konfirmasjon. Skulle bare mangle at vi kan holde oss unna de dagene dette blir feiret. Hadde reagert om vi nå hadde vært i dåp/konfirmasjon der det ble servert alkohol.

Endret av Miss Cutie
Gjest Gjest
Skrevet

Alkohol i konfirmasjon har jeg aldri opplevd. Ikke i dåp heller, for så vidt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...