Gå til innhold

Serverte dere alkohol i konfirmasjon?  

85 stemmer

1. 1. Serverte dere alkohol i konfirmasjon?

• ja
      17
    • nei
      68

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten diskusjon her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det gjør vi ikke, ikke i konfirmasjon og ikke i barnedåp. Men jeg syntes å huske at det ble servert vin til maten når jeg ble konfirmert en gang for mange år siden

Skrevet
Har en liten diskusjon her.

Krysset av for nei. Det var heller aldri ett tema. Alkohol i et selskap for en mindreårig hører ingensteds hjemme.

Skrevet

Nå har ikke jeg konfirmant før om et par år. Men det vil ikke bli alkoholservering da, og jeg har heller aldri vært i en konfirmasjon der det har vært servert alkohol.

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Nei.

Har aldri vært i en konfirmasjon der det har blitt servert alkohol

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon til helga, der vil det ikke bli servert akolhol. Vi kommer til å kjøpe øl uten alkohol for de som gjerne vil ha øl til maten.

Skrevet

Men jeg har faktisk hørt at det er "trend" med å servere vin til maten i konfirmasjon, og at enkelte bruker like mye på en konfirmasjon som på et bryllup..forstå det den som kan

Skrevet
Vi skal ha konfirmasjon til helga, der vil det ikke bli servert akolhol. Vi kommer til å kjøpe øl uten alkohol for de som gjerne vil ha øl til maten.

Lykke til, har neste år jeg, (dessuten hadde jeg for 6 år siden)

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg syntes ikke alkohol hører til i en konfirmasjon. Det er jo for å feire en 14/15 åring og da skjønner jeg ikke helt hvor alkoholen kommer inn.

Skrevet

Nei.

Konfirmantens dag, som ikke er gammel nok til å drikke alkohol, pluss familieselskap, pluss søndag tidlig ettermiddag, tilsier vel at alkohol slett ikke er et must, og der jeg kommer fra er det ikke en diskusjon en gang. Ingen serverer alkohol denne dagen, selv om dette er en del av landet hvor man tradisjonelt ikke spytter i glasset.

Skrevet

Konfirmasjonen er konfirmantens dag, og om konfirmanten ikke får drikke alkohol, skal ingen andre gjøre det heller. Det er respektløst.

Det er hvertfall min mening.

Skrevet

Jeg har vært i både konfirmasjon og barndåp hvor det har blitt servert vin til maten og cognac til kaffen. Absolutt ikke noe "fyllekalas" og heller ikke noe jeg reagerer på, men i mine øyne er det minst like greit å la det være.

Gjest Gjest
Skrevet

I min konfirmasjoner, og alle andre konfirmasjoner jeg har vært i, har det blitt servert alkohol til de som ønsker. Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille. Det er stor forskjell på å ha små mengder alkohol til mat og et fyllekalas.

Skjønner ikke hva som er så ille med at barn kan se at det nytes alkohol jeg da. Er vel bedre å vise barna en "god drikkekultur", måtehold og forsiktighet, enn å late som man er total avholds når barna er tilstedet for så å "ta den helt ut" når barna ikke er der.... Er det ikke noe slik som at små gryter har også ører da...

Gjest Piper
Skrevet (endret)

Min mann spurte meg om dette her om dagen (vi har en konfirmant neste år), men jeg sa at det var helt uaktuelt. Det er konfirmanten sin dag, og han har ikke lov til å drikke alkohol og da blir det ikke alkohol på noen av de andre heller.

Endret av Piper
Gjest Piper
Skrevet
I min konfirmasjoner, og alle andre konfirmasjoner jeg har vært i, har det blitt servert alkohol til de som ønsker. Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille. Det er stor forskjell på å ha små mengder alkohol til mat og et fyllekalas.

Skjønner ikke hva som er så ille med at barn kan se at det nytes alkohol jeg da. Er vel bedre å vise barna en "god drikkekultur", måtehold og forsiktighet, enn å late som man er total avholds når barna er tilstedet for så å "ta den helt ut" når barna ikke er der.... Er det ikke noe slik som at små gryter har også ører da...

Men her er det "barnets" dag, og da bør man klare seg uten alkohol. Mine barn kan fint se at folk drikker alkohol i små mengder, men det er i bursdagene til de voksne, i bryllup ol, men ikke i sin egen konformasjon.

Det handler heller ikke om hva barna kan og ikke kan, men om dagen til konfirmanten. Siden dette er dagen til konfirmanten klarer sikkert de voksne seg fint uten alkohol, og gjør de ikke det har de et stort problem.

Men folk velger selv hva de vil, men her hos oss blir det helt uaktuelt med alkohol på en slik dag.

Skrevet

Tror det har vært servert alkohol til maten i alle konfirmasjoner (og barnedåper) jeg har vært i, har aldri falt meg inn at det skulle være noe problem. Ble faktisk overrasket over at det er så stort flertall mot.

Gjest Piper
Skrevet
Tror det har vært servert alkohol til maten i alle konfirmasjoner (og barnedåper) jeg har vært i, har aldri falt meg inn at det skulle være noe problem. Ble faktisk overrasket over at det er så stort flertall mot.

Er det like vanlig å servere alkohol på bursdagen til barna?

Skrevet
Lykke til, har neste år jeg, (dessuten hadde jeg for 6 år siden)

Takk skal du ha :)

Skrevet

Har aldri vært i hverken konfirmasjon eller barnedåp med alkohol. Ikke kommer vi til å servere det heller.

Syns så avgjort at det ikke hører sammen med sånne typer selskap.

Skrevet
Er det like vanlig å servere alkohol på bursdagen til barna?

Nei, men der har det heller ikke vært vanlig at alle slektninger kommer langveisfra, at man bestiller catering/har hele arrangementer på restaurant, at alle stiller i finstas, taler og sanger -kort sagt, det lar seg ikke sammenligne på noen måter. Forresten skal det ikke utelukkes at det har blitt servert konjakk o.l. til kaffen også i familieselskap i forbindelse med barns bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...