Gå til innhold

Bøkehekk?


Pnin

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med å plante bøkehekk og kan si noe om dette?

Hvor mange planter trenger man per meter? Pris? Hvor sakte/raskt vokser den? Hvordan er den om vinteren? Er den lettstelt/krever mye stell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøkehekk anbefales på det varmeste hvis du kan tilby den rimelig god jord. Du trenger tre planter pr. meter og prisen ligger vanligvis på mellom 30 og 40 kroner pr. plante. Bøk vokser fort, så i løpet av et par år har du noe som med ltt godvilje kan kalles en skikkelig hekk. I motsetning til andre løvfellende hekker, beholder bøken bladene gjennom vinteren. D.v.s. de blir brune og visner, men de faller ikke av før de nye bladene er på vei. Den vil altså til en viss grad dekke godt også om vinteren. Siden den vokser så vidt raskt, må bøkehekken klippes relativt ofte for å bli tett og holde seg pen. Å klippe en hekk er imidlertid ikke så mye arbeid som folk later til å tro og du gjør mye på en time en eller to ganger i sesongen hvis ikke hekken er ekstremt lang.

Bøk må ikke forveksles med agnbøk som er nærmere i slekt med bjørk enn med bøk.

Nyere boligområder befinner seg ofte på steingrunn og hagene er gjerne anlagt med et tynt lag med jord som er plassert oppå stein og grus. Dette kan skape problemer i forhold til en del trær og busker som ikke finner plass for røttene etter hvert som de vokser. Er hagen din av denne typen, bør du velge lind i stedet for bøk. Lind tilpasser nemlig rotsystemet sitt etter vokseforholdene og slutter ikke å vokse/dør når røttene møter grus og stein. Den mest markante forskjellen mellom bøk og lind, er at linden feller bladene når de er visne og høsten og følgelig ikke gir noe vern mot innsyn i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Leo!

Jeg spør litt til jeg, hvis det går greit.

Vi har kjøpt hus i et boligområde som ble etablert på femtitallet, og det står noen solida trær på nabotomtene så jorda er nok dyp nok. Men det er leirejord her. Har du peiling på hvordan det er i forhold til bøk?

Og når dere trimmer hekken: går det med hekkesaks, eller må man til med motorsag og slike "skumle" greier.

Og hvordan ser det egentlig ut når løvet er visnet på grein? Er det noe fint eller ser det bare trist ut?

Hilsen Pnin

- på leting etter alternativer til tujahekken som mannen vil forlenge - *grøss*

Endret av Pnin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, Leo!

Vi har kjøpt hus i et boligområde som ble etablert på femtitallet, og det står noen solida trær på nabotomtene så jorda er nok dyp nok. Men det er leirejord her. Har du peiling på hvordan det er i forhold til bøk?

Det kommer litt an på hvor kompakt leiren er og hvor kalkrik jorden er. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men bøk er kun herdig til sone H4 og liker seg best i kalkrik jord. Jo nærmere nordgrensen, jo mer følsom er den for jordsmonnet. Du kan jo høre med en hageinteressert nabo eller et lokalt hagesenter. De vet gjerne en hel del både om jordkvalitet og lokale klimatiske forhold.

Og når dere trimmer hekken: går det med hekkesaks, eller må man til med motorsag og slike "skumle" greier.
Hekklipping med motorsag er bare nødvendig når hekken har fått vokse vilt mye lenger enn den brude. Bøk tåler ikke så hard beskjæring og må uansett klippes jevnlig, så da holder det fint med en elektrisk hekksaks. (Eller en manuell hvis du tar det som trim ;) )

Og hvordan ser det egentlig ut når løvet er visnet på grein? Er det noe fint eller ser det bare trist ut?
Det er fint! Bladene forblir gyldne på en måte, så det ser ikke trist ut.

Jeg synes altså bøk er en flott hekkplante, men valgte lind selv fordi den er mer herdig (Sone H5/H6), er mindre kresen m.h.p. jord og tåler "skippertaksbeskjæring" bedre. (En lindehekk kan du "glemme" ett år eller to og så klippe den rimelig drastisk. En bøkehekk tåler ikke det og må altså klippes jevnlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor kompakt leiren er og hvor kalkrik jorden er. Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men bøk er kun herdig til sone H4 og liker seg best i kalkrik jord.

Hm... OK. Ser ikke lovende ut. Vi bor på Østlandet, i sone 4 eller 5 (avhengig av hvilket klimasonekart jeg ser på...).

Du kan jo høre med en hageinteressert nabo eller et lokalt hagesenter. De vet gjerne en hel del både om jordkvalitet og lokale klimatiske forhold.

Nabolaget ser ut til å være under middels interessert i hage (stort sett store firkantede gressplener med en og annen tuja eller furu å se), og nærmeste hagesenter er slettes ikke så nært for to med bil, derfor fritter jeg ut dereher på KG først. :)

(Eller en manuell hvis du tar det som trim ;) )

Ikke jeg, men mannen. ;)

Jeg synes altså bøk er en flott hekkplante, men valgte lind selv fordi den er mer herdig (Sone H5/H6).

OK. Hvordan er lind om vinteren da? Fullt innsyn?

Hm... innser plutselig at jeg ikke en gang vet hvordan lind ser ut om sommeren. *skynder seg ut for å billedgoogle lind*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... OK. Ser ikke lovende ut. Vi bor på Østlandet, i sone 4 eller 5 (avhengig av hvilket klimasonekart jeg ser på...).
Jeg også og valgte derfor altså lind fordi jeg ikke ønsket en hekk som blir ekstra sårbar fordi den vokser på et sted hvor klimaforholdene ikke er optimale. Det er store muligheter for at en bøkehekk vil klare seg i denne klimasonen, men jeg ønsket altså ikke å ta sjansen.

Nabolaget ser ut til å være under middels interessert i hage (stort sett store firkantede gressplener med en og annen tuja eller furu å se), og nærmeste hagesenter er slettes ikke så nært for to med bil, derfor fritter jeg ut dereher på KG først. :)
Det er jo bare fint at du spør her. For all del! Jeg tenkte bare at det kansje var lurt å spørre noen som kjenner de lokale forholdene akkurat der du bor. De kan nemlig variere enormt innen en og samme kommune. Du kan kanskje ringe et hagesenter hvis det ikke er så enkelt å komme seg dit? Sikkert lurt å få vite hva de faktisk har og kan skaffe også!

OK. Hvordan er lind om vinteren da? Fullt innsyn?
Nja... En "voksen" lindehekk er så tett at det er ikke så mye du ser gjennom den på vinteren heller, men den dekker selvfølgelig ikke så tett som en hekk med blader på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...