Grønt blad Skrevet 22. mai 2007 #1 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det jeg lurer på er hva dere synes om tysk? Kan du det? Kunne du tenke deg å lære det? Hvorfor (ikke)? Synes du det er stygt/pent å høre på? Synes/tror du det er vanskelig? Tror du tysk har en framtid? Hvilke andre tanker har du rundt tysk? (hva som helst...) På forhånd takk for svar... Endret 23. mai 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. mai 2007 #2 Del Skrevet 22. mai 2007 Tysk, fransk og spansk er kommet for å bli. De er alt for stae og alt for mange til å la seg "englisifisere". De har vært MYE flinkere enn nordmenn til å finne ord for engelske uttrykk på sitt eget språk, det har de gjort ved å ikke tillate ord som "snakkbar" eller "pøbb" men heller brukt de franske eller tyske (bierstube ... ) ordene for det. Om tysk er fint? Tja. Det er vel et spørsmål om man forstår det. Jeg lærte tysk på skolen og forstår det godt, men snakker ikke så korrekt. Jeg synes det er kjekt å kunne. Jeg skulle ønske jeg også kunne fransk og spansk men der blir det "jeg ikke gidde" tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 22. mai 2007 #3 Del Skrevet 22. mai 2007 Det er vel ikke et veldig pent språk, men jeg er enig med en over her, at det antakeligvis er et språk som er kommet for å bli. Beklageligvis kan jeg det ikke selv, men jeg skulle gjerne lært det. For nordmenn er det vel heller ikke et språk som er så vanskelig å lære (?) fordi vårt språk også hører ti samme språkgruppe (germansk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. mai 2007 #4 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det er vel ikke et veldig pent språk, men jeg er enig med en over her, at det antakeligvis er et språk som er kommet for å bli. Beklageligvis kan jeg det ikke selv, men jeg skulle gjerne lært det. For nordmenn er det vel heller ikke et språk som er så vanskelig å lære (?) fordi vårt språk også hører ti samme språkgruppe (germansk). Når det gjelder å forstå tysk og uttale det så er det forholdsvis enkelt fordi vi har en del fra tysk i vårt språk. Men alt er en oppoverbakke i forhold til norsk der vi sier "jeg er, du er, han/hun/det er ..." osv. På tysk er det en ny bøyning for hvert substantiv (akkurat som engelsk). Og så har du kasus. Det er enda en oppoverbakke å skrive det rett, det har jeg aldri gitt meg ut på. (Edit: Skrev opptur istedenfor oppoverbakke og da ble jo meningen motsatt av det jeg mente ...) Endret 22. mai 2007 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ottine Skrevet 22. mai 2007 #5 Del Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes tysk er et ganske morsomt språk, jeg! Har hatt det som fag både på u-skole og VGS samt at jeg har bodd et år utenlands. Det er mye med tysk som er likt med norsk - men grammatikken er en smule vanskelig... Tror definitivt at tysk "overlever", selv om det har hatt en liten nedgang i populæritet her til lands - jeg tror mange istedet har valgt spansk. Men slike "språkbølger" vil det vel alltid være. Har hatt litt fransk også, men det fikk jeg aldri helt taket på. Jeg tror definitivt det vil være god bruk for folk som behersker tysk godt i arbeidslivet framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. mai 2007 #6 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg hadde tysk fem år med tysk på skolen. Forstår en god del tysk, snakker det ganske bra. Jeg synes det er et ok språk jeg, likte det godt på skolen. Lærerne har derimot vært veldig varierende. Tysklæreren min på ungdomsskolen var meget dyktig - men så kom hun fra Tyskland også. Hun gav meg både 5'ere og 6'ere muntlig og skriftlig. På videregående derimot hadde jeg en forferdelig tysklærer som var mer opptatt av korrekt grammatikk enn språklig sammenheng. Ikke noe galt i å fokusere på grammatikk, men alle (ikke bare meg) syntes det var vanskelig å se en sammenheng i språket, når alt vi gjorde var å analysere bruddstykker som vi utgangspunktet ikke forsto så mye av (altså, tekst var tatt ut av sammenheng, hadde gjerne lite relevans til virkeligheten osv). Derfor hadde jeg en 'nedgang' i min språklige utvikling på videregående. Noe som var svært frustrerende, siden jeg liker å se en sammenheng og i ord og uttrykk. Jeg har derimot lest mye tysk siden og føler jeg har lært mer av det i den senere tid, enn av min tysklærer på videregående. Tror absolutt tysk har en framtid. Svært mange lærer det på skolen og tysk står veldig sterkt i Tyskland, ihvertfall slik jeg har fått inntrykk av. Bare se på hvordan de dubber filmer og slike ting. Nå er ikke jeg noen fan av det, men det gjør jo at tysk blir mer bevart, enn da f. eks norsk. I den grad norsk gjerne blir overskygget av engelsk osv i filmer, musikk o.l. Ellers synes jeg tysk er et ganske komplekst språk, samtidig som det ikke er det. Grammatikken skal jeg innrømme at jeg ikke er så glad i, men samtidig så ser jeg mer sammenheng i tysk grammatikk, enn f. eks norsk grammatikk. Føler linjene kanskje er mer klare. Jeg liker egentlig å høre tysk, men det har kanskje noe med at jeg kan tysk såpass godt, at jeg forstår en god del - og det gjør det morsomt. Selv syntes min tysklærer på ungdomsskolen (som kom fra Tyskland) at jeg hadde en meget bra uttale, og det er jo gøy å ha med seg videre! Kunne absolutt tenke meg å ta med meg tysken videre inn i studiet mitt. Men vi får se. Valgte både spansk (c-språk), tysk (b-språk) og engelsk på videregående. Engelsken kommer jeg til å satse på videre, er usikker med de to andre. Men greit å ha i bakhånd. Mvh Yvonne Endret 23. mai 2007 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 23. mai 2007 #7 Del Skrevet 23. mai 2007 Det jeg lurer på er hva dere synes om tysk? Kan du det? Kunne du tenke deg å lære det? Hvorfor (ikke)? Er det stygt/pent å høre på? Synes/tror du det er vanskelig? Tror du tysk har en framtid? Hvilke andre tanker har du rundt tysk? (hva som helst...) På forhånd takk for svar... Jeg kan litt tysk, og kunne forsåvidt tenke meg å forbedre kunnskapene. Det strander på latskapen... Tysk er ikke like vakkert i mine ører som f. eks. fransk og svensk, men det er heller ikke stygt. Grammatikken er litt komplisert, men ikke verre enn at det er overkommelig. Men - jeg får litt vondt i halsen av å snakke tysk lenge. Det er fordi jeg, av en eller annen grunn, legger stemmeleiet dypere enn når jeg snakker norsk, og det kjennes godt. Jeg gjør det automatisk, har alltid gjort det (gjør det samme på engelsk), og vet ikke hvorfor... Naturligvis har tysk en fremtid - det er jo himla mange mennesker som snakker tysk! Andre tanker: Jeg liker dobbelt-s! Det er en tøff bokstav! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 23. mai 2007 #8 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg kan litt tysk, men har ikke brukt det på leenge, så det ligger ganske langt bak i hukommelsen for tida. Jeg tror elever på VGS vil komme til å velge spansk fremfor tysk når de har muligheten til det, i store deler av f.eks latin-Amerika snakkes det jo spansk, tysk er jo ikke lenger et verdensspråk. Jeg synes tysk er et pent språk, men jeg hadde en tysk venninne som syntes at når nordmenn snakker tysk, så snakker de det så "hardt". Og det stemmer nok, når tyskere snakker tysk har de en mye "bløtere" uttale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 23. mai 2007 #9 Del Skrevet 23. mai 2007 Tysk er ikke noe fint! Men oss norske som ikke kan tysk så er det faktisk mulig å oversette/forstå ganske mye hva som står der uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 23. mai 2007 #10 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg tror i likhet med Wondergirl at tysk er på vei ut som fremmedspråk i norsk skole. Fransk har også en nedgang - det er spansk som er det store nye fremmedspråket blant norske skoleelever. Det er litt merkelig, da spansk er det som er vanskeligst å lære for nordmenn av de tre språkene. Og med mindre man reiser mye til Spania eller Sør-Amerika har man ikke så mye nytte av å kunne spansk heller. Jeg vil hevde at tysk og fransk er mye mer nyttige språk å kunne hvis man reiser en del i Europa. Fransk er dessuten veldig utbredt i Afrika. Men for all del, det er klart det er nyttig å kunne snakke spansk, men jeg tror at tysk og fransk er enda nyttigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 23. mai 2007 #11 Del Skrevet 23. mai 2007 Eg er glad i tysk av den grunn at det opna augo mine for grammatikk. No som ein ikkje har latin og gresk i den norske skulen lenger, er dette det næraste ein kjem til grammatikken. Har hatt mykje nytte av den som sprangbrett til andre språk seinare i livet. Og då eg studerte var dei fleste pensumbøkene på tysk, slik at eg fekk bruk for ordforrådet òg. Men eg kan ikkje seie at det er spesielt vakkert, nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 23. mai 2007 #12 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg liker ikke så godt tysk språk. Talen deres er ikke særlig sjarmerende. Jeg hadde det tre år på ungdomsskolen og lærte mye, men jeg har praktisert det fint lite siden den gang, så nå husker jeg ikke preposisjonsregla en gang. Jeg tror tysk snart blir erstattet av spansk og italiensk i skolen, og tysk er ikke lenger det verdensspråket den en gang var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 23. mai 2007 #13 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg er en av de som synes tysk er fint og litt gøy. Kanskje ikke det peneste språket å høre på, men det kommer ann på dialekten, en del tysk er ganske fint. Kan en del tysk, forstår det godt, men kunne vært bedre til å snakke selv. Og jeg tror nok tysk kommer til å bestå, mulig spansk tar over i norske skoler, men det er vel ikke akkurat avgjørende for språket. I noen tilfeller kan det være litt dumt, deler av norsk industri er jo tett knyttet til Tyskland og skal man arbeide mot dette er ofte tysk en nødvendighet (veldig mange tyskere kan ikke engelsk). Og i Europa er det fremdeles en god del som har tysk som 1. fremmedspråk, da særlig øst europa, riktignok er kanskje dette i ferd med å endres til engelsk, men jeg har faktisk møtt franskmenn på min alder som har tysk som sitt 1.fremmedspråk. Uansett kommer tysk til å bestå i Tyskland, Østerrike og deler av Sveits, de elsker jo å dubbe tv og film og er veldig lite eksponert for engelsk. Det morsomte eksempelet jeg har opplevd er "Babel", her hadde de dubbet det som var på engelsk, mens det japanske, arabiske og spanske var orginallyden, men tekstet. Jeg var fasinert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 24. mai 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 24. mai 2007 dytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 24. mai 2007 #15 Del Skrevet 24. mai 2007 Det jeg lurer på er hva dere synes om tysk? Kan du det? Kunne du tenke deg å lære det? Hvorfor (ikke)? Synes du det er stygt/pent å høre på? Synes/tror du det er vanskelig? Tror du tysk har en framtid? Hvilke andre tanker har du rundt tysk? (hva som helst...) På forhånd takk for svar... Jeg synes tysk er et flott språk. Det kan være vakkert synes jeg, men det avhenger litt av dialekten. Som liten fikk jeg lov til å være sent oppe på fredagene for å se på Derrick - fordi "mamma, tysk er jo så fiiiint". Dealen var at hun dekket for øynene mine når det var lite barnevennlige scener hehe... :D Jeg forstår det og gjør meg forstått, men ordforrådet er litt rustent etter noen år uten Tysklandsbesøk. Jeg hadde ingen særlige problemer med å lære meg det (begynte i 8. klasse), men gramatikken er omfattende. Når man knekker den går det fint som bare det. Jeg tror det tyske språket har en fremtid ja, det snakkes i flere folkerike land, der store deler av befolkningen (foreløpig) ikke er veldig språkmektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 24. mai 2007 #16 Del Skrevet 24. mai 2007 synes ikke tysk er spesielt fint,men det er ganske macho. kan litt tysk, og har ikke spesielt lyst til å lære det heller, da vil jeg heller lære spansk eller fransk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #17 Del Skrevet 24. mai 2007 Det jeg lurer på er hva dere synes om tysk? Kan du det? Kunne du tenke deg å lære det? Hvorfor (ikke)? Synes du det er stygt/pent å høre på? Synes/tror du det er vanskelig? Tror du tysk har en framtid? Hvilke andre tanker har du rundt tysk? (hva som helst...) På forhånd takk for svar... Jeg synes tysk er et fryktelig stygt språk. Hadde tysk på skolen, synes ikke det var spes vanskelig, men er ikke interessert i å lære mer. Ville heller lært med spansk, det har man mer brukt for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #18 Del Skrevet 24. mai 2007 Men for all del, det er klart det er nyttig å kunne snakke spansk, men jeg tror at tysk og fransk er enda nyttigere. Men snakker de tysk i andre land enn Tyskland? :klø: Spansk og fransk er jo mer utbredt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 24. mai 2007 #19 Del Skrevet 24. mai 2007 Men snakker de tysk i andre land enn Tyskland? :klø: Spansk og (fransk) er jo mer utbredt. Hmm, ja, i Sveits og Østerrike selvfølgelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 24. mai 2007 #20 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Men snakker de tysk i andre land enn Tyskland? :klø: Spansk og fransk er jo mer utbredt. Wikipedia om tysk språk Klippet litt derfra: German is the main language of about 90-95 million people in Europe (as of 2004), or 13.3% of all Europeans, being the second most spoken native language in Europe after Russian, above French (66.5 million speakers in 2004) and English (64.2 million speakers in 2004). German is the third most taught foreign language worldwide, also in the United States (after Spanish and French); it is the second most known foreign language in the EU (after English; see [1]) It is one of the official languages of the European Union, and one of the three working languages of the European Commission, along with English and French. Endret 24. mai 2007 av Hu i Svingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå