Gå til innhold

Tarotkort


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Er det noen av dere som spår med tarotkort som vil prøve å spå meg?

:) Anbefaler deg å ringe teletorget eller kontakte en annen spåkone dersom du ønsker å bli spådd... Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nei, jeg kommer aldri til å ringe noen teletorg-tjeneste eller snakke med noen spåkone! For å være helt ærlig, som jeg har gitt uttrykk for i tarottråder tidligere, så har jeg ikke tro på kort og spådommer. Jeg er mildt sagt veldig skeptisk. Men jeg tenkte; hvorfor ikke gi noen av de som holder på med dette muligheten til å overbevise meg? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monique
Nei' date=' jeg kommer aldri til å ringe noen teletorg-tjeneste eller snakke med noen spåkone! For å være helt ærlig, som jeg har gitt uttrykk for i tarottråder tidligere, så har jeg ikke tro på kort og spådommer. Jeg er mildt sagt veldig skeptisk. Men jeg tenkte; hvorfor ikke gi noen av de som holder på med dette muligheten til å overbevise meg? <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_wink.png' alt=':wink:'>

Det høres ut som du har gjort deg opp en mening alt, så vil du egentlig komme til å bli overbevist om noen spår deg rett? Personlig har jeg ikke kommet så langt at jeg kan spå noen uten å være ansikt til ansikt, men for de som kan det så spørs det vel om de gidder å bruke tid og energi på noen som egentlig ikke er interessert. Spesielt ikke med den hensikt å "overbevise" deg, da jeg tror svært få som driver med dette inkl meg selv har behov for å overbevise noen som ikke tror på dette. Vi vet hva vi vet og noe annet er egentlig helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det jeg skrev var skrevet i en litt humoristisk retning...Kanskje litt dumt av meg å ikke gjøre det tydligere, men, men...- men jeg er likevel interessert i å bli spådd - ikke for å bli overbevist (det var jo fleipaktig ment... (:wink: )...) men fordi jeg syns det kunne vært interessant å høre hva man spår om, hvordan det gjøres og om resultatene passer så bra som alle sier.

Jeg har som allerede nevnt innrømmet at jeg ikke har tro på alternative saker, men det utelukker jo ikke dermed at jeg kan være interessert i hva det dreier seg om!?

Mener ikke å angripe dere som holder på med spåing, men å stille spørsmålstegn ved fenomenet, dèt tillater jeg meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Aradia )O(

Jeg har ikke orket å lese alt som står her, så det kan godt hende at jeg gjentar noe av det som andre allerede har sagt, men skitt la gå:

Til Snupzy:

Her kommer en hjemmeside som jeg personlig er blitt veldig glad i. Her finner du bl.a. bilder av over 300 forskjellige tarot kort (med link til hvor du kan kjøpe dem). Men du finner også sider hvor alle betydningen til alle kortene er forklart: http://www.aeclectic.net/index.html

Meningen med kortene kan være så ymse. Noen bruker dem til å spå fremtiden. Personlig er jeg ikke så glad i dette. Fremtiden er uansett styrt av hvordan du oppfører deg i dag. Om du vet hva som skal skje i morgen er sjansen stor for at det vil skje (eller ikke skje) nettopp fordi du vet at det vil skje og dermed påvirker nåtiden. Fremtiden er bare et speil av hva som skjer i dag. Personlig foretrekker jeg å bruke dem for å "belyse" sider ved meg selv som jeg kanskje ikke var klar over. Jeg har et problem - kanskje problemet er meg, men jeg ser ikke dette før kortene slenger sannheten i trynet på meg. Det man ikke skal gjøre er å spå andre uten at de syns at det er greit. For tror denne personen på at man f.eks. kan spå om deres fremtid, så er denne fremtiden deres privatsak og ikke din (sagt veldig enkelt). Og andres tro skal man respektere, selv om en selv syns den er helt bak mål.

Du kan helt fint kjøpe kort over internett. Der er utvalget SÅ mye bedre. De fleste butikkene i Oslo - som jeg vet om - syns jeg ikke har noe særlig til utvalg. Om du går inn på linken jeg ga deg ovenfor, vil du kunne se på bilder av mange hundre forskjellige kort. Ta deg god tid når du ser på disse kortene. Velg noen favoritter. Kom tilbake en annen dag og velg tilslutt en kortstokk som appelerer til DEG. (Det er da ikke noe annerledes enn å kjøpe fra en butikk? teknikken er den samme.) Gi en lang beng i hva som anbefales for nybegynnere. Velg den DU liker. (Men jeg anbefaler likevellat du kjøper en som i alle fall har nr og navn på kortene skrevet på) Det anbefales at du kjøper en bok. Men mange av disse er på engelsk og det vil kanskje forvirre deg litt. Jeg fant at forklaringene som du finner på linken ovenfor faktisk er ganske så bra. Og engelsken er enkel å forstå.

Det som er spennende med tarot er historien disse kortene forteller: Kortene er delt inn i to arcanaer (mysterier). Den store arcana på 21 kort og den lille arcana. De fleste kortstokkene er på 78 kort. Den store arcana er den vandringen vi alle må ta på livets vei, fra å være en naiv narr (kort #0) til å være et menneske som har kontakt med den verdslige verden og den åndelige verden (i oss selv) (kort # 21 Verden). Lille Arcana symboliserer livets små og store problemer (og løsninger på disse).

Mange foreslår at nybegynnere skal begynne med å spå først med tre kort hver dag (fortid - nåtid - fremtid), prøve å tolke disse, og så på kvelden se om tolkningen din har stemt eller ikke. Dette funket overhodet ikke for meg. Ei heller å sitte å meditere over samtlige 78 kort, sove med dem under puten osv. greit nok om man er en tålmodig sjel, men jeg er ikke av den meditative typen. Om de over ikke funker for deg så kan du prøve følgende: Begynn med den stor arcana først: For å lære hva de enkelte kortene betyr, så lær først historien de har å fortelle. Denne vil du etterhvert huske når du ser kortene (mange er i grunnen ganske forklarene i seg selv), og så vil du gradvis også forstå hvorfor de har fått akuratt det nr. de har fått. Forståelsen vil så gjøre at du etterhvert vil klare å huske symbolikken (for den er egentlig ganske logisk). Ta så turen til den lille arcana. Disse er (forløperen til dagen spillekort!) lille arcana er delt opp i fire deler: staver (Rods/ wands/ staves) - ilden i deg, den energien som gjør at du klarer å skape noe, beger (cups) - følelseslivet ditt, sverd (swords) dine tanker og ord (brukt galt kan de være skarpe som sverd), mynter / pentagrammer (coins / pentagrams) - frukten av det du har skapt, belønning osv.

Noen mener at man må rense kortene med jevne mellomrom, pakke dem inn i silke. Gjør det som faller naturlig for deg. Føler du at kortene er blitt "urene" etter at andre har tatt på dem, så rens dem. Psykens kraft kan være ganske sterk. I praksis renser du da sinnet ditt (psyken din) vell så mye som kortene. Noen føler at du ikke kan bruke kortene uten å tenne stearinlys og røkelse. Om dette funker for deg så gjør det. Det skaper en atmosfære som kanskje vil hjelpe deg å slappe av og dermed lettere tolke kortenes betydning. Det er ingenting du MÅ gjøre i forbindelse med tarot, men det er masse du kan gjøre som kanskje kan hjelpe!

Beklager at dette innlegget ble så langt, men jeg håper at du (og andre helt ferske) kanskje har fått svar på noe av det dere lurer på... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som er skikkelig viktig er å holde for det ene øyet mens man stokker kortene vendt mot nærmeste peis, det er for å holde nissene unna, slik at man får stokka skikkelig.

Dersom man vil ha bra betalt mens man driver å "spår" ting og tang, - prøv å lyd overbevisende (det er jo heavy stoff du skal fortelle, hvordan tilfeldigheter kan forklares ut fra liv og lære).

W

Juks og fanteri og hokus pokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si jeg blir litt betenkt når enkelte her inne sier at de er "tarotister" - eller hva de nå kaller seg - og så kommer med råd til folk i vanskelige situasjoner..Ikke akkurat morsomt å bli "fordømt" av en "sannsigerske" her inne :o

Dessuten lurer jeg på om disse "spåkjerringene" alltid er av det vennligsinnede slaget..

Etter å ha blitt utrolig skuffet i kjærlighet kontaktet jeg en slik "tarotist" for å høre om det fantes noen lyspunkter i framtiden, men alt hun kom opp med var den samme gamle...Nå er jeg deprimert nå. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...