Gå til innhold

Nybakte mammaer.


Snasen

Anbefalte innlegg

Utrolig hvor opphissende blottede pupper virker på begge kjønn og i de forskjelligste situasjoner! ;)

Jeg er gravid og blir snart en navlebeskuende mor som tror hele verden dreier seg om meg og mitt barn! Jeg bor så øde til at dere neppe kommer til å plages med meg, jeg kommer antakelig aldri til å kjøre buss med barnevogn, gå i rekke på fortauet eller vifte med puppen på café. Og mitt barn kommer definitivt ikke til å bli hemmet i utviklingen fordi jeg bruker for mye tid på café. Så pust ut!

For noen år siden hadde jeg noen liknende tanker. Jeg har aldri blitt støtt av å se ammende mødre, men kunne forstå at andre reagerte. Det var vel den gang jeg trodde pupper handlet om sex. Jeg lurte på om ikke mødre med småbarn kunne pumpe ut litt melk til "offentlig servering" eller om ikke de bare kunne få litt morsmelkerstatning når de skulle ut. Det måtte jo være mye greiere? Jeg syntes også at de som absolutt måtte amme kunne gå og gjemme seg bort, for eksempel på do. Og måtte de amme offentlig kunne de vel dekke seg til med et teppe eller noe?

Nå har jeg derimot lært endel ting:

Spedbarn skal ha mat ofte. Noen veldig ofte. Og mating tar tid. Det er ikke uvanlig at et måltid varer i 45 minutter med et lite spedbarn. Regner med at andre cafégjester blir temmelig utålmodige om toalettet blir opptatt i tre kvarter av gangen?

Sultne barn som ikke får mat skriker. Barn som er vant med å få pupp rekker å skrike lenge og høyt før mor har rukket å få varmet en flaske med melk.

Ikke alle barn drikker av flaske, ikke alle tåler morsmelkerstatning, ikke alle mødre klarer å pumpe.

Mange barn blir helt hysteriske om man prøver å dekke dem til med et teppe for amming.

Det jeg imidlertid har oppdaget er at de alle fleste som ammer gjør det temmelig diskret. Selvfølgelig finnes det noen som sitter med puppen til allmenn beskuelse omtrent fra de bestiller mat til de går ut fra cafeen tre timer senere, men de fleste ammende mødre prøver å være diskret. Når jeg tenker meg om har jeg vel opplevd én gang å se mye av en pupp ved amming, og det var min egen feil fordi jeg glante. I mange tilfeller, med en praktisk ammetopp ser man ikke puppen i det hele tatt, med mindre man ser grundig etter.

Jeg kan forstå at noen reagerer på vise-mest-mulig-pupp-amming, men la nå ikke alle mødre få gjennomgå for at noen viser frem mer en dere vil se. Det blir som å klage over alle som har førerkort fordi damer i dyre Mercedeser og Audier tror de eier alle rundkjøringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vel her får man virkelig bekreftet fordommene om at mennesker uten barn er selvopptatte og en tanke tomme i hodet.

Jeg tipper at pipa får en annen lyd når dere selv får barn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar
Når man ammer har man absolutt IKKE hengepupper. Puppene er fylt med melk- og derfor er de særdeles struttende og lekre. Har sett mange som har hengepupper både før de får unger- og etter at de er ferdig med ammingen. Men under ammingen er de lekre!

Ittno er så fint som mjølketatter :)

Helsing Gunnar i frå Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere er bare misunnelig for vi har en grunn til å få blotte puppene våre, slik at mennene deres blir kåte av å se de store deilige brystene våres, mens dere må ha dem godt innpakket!!!

Tror ikke mange menn synes at et jur fullt av melk med synlige blodårer er så sexy, men vet ikke hvilke menn du har i din omgangskrets...

Jada, jeg innser at det liksom er en spøk, men det er bare KVALMT. (Og da mener jeg ikke et bryst med melk i seg selv, men det å tenke på det som noe seksuelt.)

Hvorfor i all verden er alle småbarnsmødres løsning på kritikk at de som kritiserer på død og liv må skaffe seg barn?

Vel her får man virkelig bekreftet fordommene om at mennesker uten barn er selvopptatte og en tanke tomme i hodet.

Jeg tipper at pipa får en annen lyd når dere selv får barn. ;)

Og hva er det som får folk til å tro at alle som kritiserer enkelte ego småbarnsmødre nødvendigvis må være barnløse?

Jeg har en sønn, og ja, jeg HAR ammet på cafe i "nødstilfelle", men med sjal over så andre folk slapp å få mine pupper i trynet mens de spiser. De fleste er diskre, men enkelte er helt uten sjenanse, og det må da gå an å kritisere det?

Og ang barnevogn, så må man jo ofte ha med ungen, men må man ha med vogn? Jeg hadde aldri med vogn på buss, da brukte jeg slynge eller lignende. Og man kan sette vognen utenfor butikken og bare ta med babyen inn, så slipper man å plage andre.

Det er lov å tenke selv om man har født et barn. Og det er lov å ha en mening selv om man er barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sykkel på t-banen. En dame med barnevogn kom inn, og ga meg et surt blikk. Pga sykkelen måtte hun parkere barnevogna på langs, ikke på tvers. Jeg kunne ikke sette meg, måtte holde sykkelen, ellers kunne den ramlet inn i barnevogna, og ungen lå der. Da jeg skulle av, kom jeg meg ikke ut, fordi barnevognen var i veien. Jeg så bort på mora, men hun gjorde ikke mine til å flytte barnevognen. Så jeg gjorde det selv.

Da fikk hun fart på seg. - Hva er det du gjør!?, sa hun.

- Vel, siden du ikke flyttet barnevogna, måtte jo jeg gjøre det, for å komme meg forbi med sykkelen, svarte jeg.

Da fikk jeg vite at jeg var frekk som opptok plass i t-banen som kunne vært brukt til barnevogner. Jeg kunne jo syklet i stedet.

Så jeg svarte at sykkelen var punktert, at det var lov å ta med seg sykkel på t-banen, så lenge man betalte for det. Og, såvidt jeg visste, betalte man ikke for barnevogner enda de tok langt mer plass enn en sykkel.

Da ble dama stille, og jeg gikk ut av t-banen.

Hva var poenget med å fortelle denne historien? Jo, nybakte mødre er som folk flest. Noen er selvoptatte og kun var for seg og sitt, andre tar hensyn til omgivelsene rundt seg. Og det har antageligvis sammenheng med hvilken person man var før man fikk barn også. Mødre med barn blir mer synlig i bybildet med barn og barnevogn på slep, og da legger man mer merke til hvordan de ter seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med Pax her. Mødre er ikke en egen rase. Jeg blir selv mamma om ikke lenge, og noe jeg gruer meg til faktisk, er å ta med meg barnevogna på den som regel stappfulle bussen ned til byen! Jeg ser hvordan mange skuler på den stakkars mammaen, tilogmed godt voksne damer som sikkert har egne barn og som har vært i den samme situasjonen selv, ser stygt og nesten hatefullt på mor og barn hvis ungen gråter litt og ikke vil roe seg.

Jeg kommer nok til å holde meg mye hjemme, og handle mat på den lokale butikken, men av og til så må man- som alle andre- et ærend i byen, og har man ikke bil så tar man buss.

Mulig jeg risikerer å bli sulten og tørst også i løpet av turen, men tør jeg å snike meg inn på en kafé, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange hadde blitt sure på lange dokøer om alle mammaer skulle amme på do (for mange steder er jentedoen, handicapdoen og "ammerommet" samme do).

Dessuten hadde det blitt veldig mange skrikende babyer som var sultne mens de sto i kø.

At noen sikkert kunne vært mer diskrete tviler jeg ikke på.

Har selv opplevd hvordan småbarnsforeldre kan "okkupere" ungdomsområder i f.eks badeland noe som er skrekkelig irriterende. Men det har ikke skjedd ofte, og det er sjeldent jeg plages av pupper og barnevogner når jeg er på shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skobutikk, og her om dagen var det en dame som begynte å amme midt i butikken!

Først ville hun ha hjelp til en av de andre barna sine, og når jeg kom bort, så flekket hun fram puppen og satte i gang. Jeg ble jo kjempebrydd!

Måtte gå en tur på lageret, og håpte hun ble fort ferdig. Det ble hun ikke...

Butikken ligger på et stort senter, med tre ammerom. Dette var tydeligvis ikke bra nok, så hun satt på prøvekrakken min i et kvarter!

Dette syns jeg var drøyt altså!

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skobutikk, og her om dagen var det en dame som begynte å amme midt i butikken!

Først ville hun ha hjelp til en av de andre barna sine, og når jeg kom bort, så flekket hun fram puppen og satte i gang. Jeg ble jo kjempebrydd!

Måtte gå en tur på lageret, og håpte hun ble fort ferdig. Det ble hun ikke...

Butikken ligger på et stort senter, med tre ammerom. Dette var tydeligvis ikke bra nok, så hun satt på prøvekrakken min i et kvarter!

Dette syns jeg var drøyt altså!

:forvirret:

Ja, det var drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tenk å amme i en sko butikk. Det burde finnes en lov mot sånt. Og så i hele 15 minutter da! Stakkars deg som ble helt :overrasket::sprettoy:

Hadde jeg vært der så skulle jeg ha :riste: :slåss: hele damen på dine vegne. Ja, det mener jeg altså.

Regner med du ikke har noen problemer med kunder som har illeluktende, svette føtter med inngrodde tånegler i den butikken?

Om du har det så gi meg beskjed så skal jeg komme å :slåss: for deg....................................................... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert

Dere skal vite en ting:

Jeg blir irritert av dere sosser, som går der... tror dere er noe

"åhh, jeg er så pen, jeg har de dyreste solbrillene på meg, jeg er beste jente i hele byn, og jeg hater alle med barnevogn overalt og de som ammer på den kafeen jeg går på, tenk å være så egoistisk?"

ja, så egoistisk vi er, vi vil så gjerne vise brystene våre, vi vil heller gi barna morsmelk med den rette næring og de rette vitaminene, enn å gi den flaske, slik at vi kan spare brystene våre, slik at vi slipper å støte dere ander på kafeer.

Hva har dere selv tenkt å gjør da? npr dere, gud forby, blir gravide en dag og stakkars lille baby må ha mat? ta frem puppen???

"å nei, aldri i verden, en slik skal jeg aldri bli, herregud!!!, jeg skal aldri bli den som blotter brystene mine på kafe, ALDRI"

Jeg sa det samme som dere en gang jeg også. hvor kvalmt det var å amme offentlig. at ikke folk kunne ha seg på dass og amme istedetfor?

Men så ble jeg da uventet gravid, og babyn min var allergisk mot morsmelkerstatning, kun morsmelk var bra nok.

Jeg måtte da bruke av mine egne bryst. noe som var ekkelt nok ifra før.

Men å høre alle vennene mine si : " nei da får du ikke være med oss på kafe om du skal gi ungen din pupp, du vet hva vi mener om det?"

Så jeg valgte å bli hjemme, eller å dra på et kjøpesenter alene, fordi der hadde dem ammerom.

Jeg var rett og slett lei meg. Så til deg Snasen: tenk litt over hva du sier til folk... det kan være sårende. du må oppleve å være i en situasjon først før du uttaler deg om det synest jeg...

Jeg mistet mange gode venner pga av at jeg fikk baby, at jeg ammet og at de ikke likte at jeg "flashet" puppene foran dem.

hva er viktigst?

du skal vite at det finnes mange grunner til at noen må amme offentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Dere skal vite en ting:

Jeg blir irritert av dere sosser, som går der... tror dere er noe

"åhh, jeg er så pen, jeg har de dyreste solbrillene på meg, jeg er beste jente i hele byn, og jeg hater alle med barnevogn overalt og de som ammer på den kafeen jeg går på, tenk å være så egoistisk?"

ja, så egoistisk vi er, vi vil så gjerne vise brystene våre, vi vil heller gi barna morsmelk med den rette næring og de rette vitaminene, enn å gi den flaske, slik at vi kan spare brystene våre, slik at vi slipper å støte dere ander på kafeer.

Hva har dere selv tenkt å gjør da? npr dere, gud forby, blir gravide en dag og stakkars lille baby må ha mat? ta frem puppen???

"å nei, aldri i verden, en slik skal jeg aldri bli, herregud!!!, jeg skal aldri bli den som blotter brystene mine på kafe, ALDRI"

Jeg sa det samme som dere en gang jeg også. hvor kvalmt det var å amme offentlig. at ikke folk kunne ha seg på dass og amme istedetfor?

Men så ble jeg da uventet gravid, og babyn min var allergisk mot morsmelkerstatning, kun morsmelk var bra nok.

Jeg måtte da bruke av mine egne bryst. noe som var ekkelt nok ifra før.

Men å høre alle vennene mine si : " nei da får du ikke være med oss på kafe om du skal gi ungen din pupp, du vet hva vi mener om det?"

Så jeg valgte å bli hjemme, eller å dra på et kjøpesenter alene, fordi der hadde dem ammerom.

Jeg var rett og slett lei meg. Så til deg Snasen: tenk litt over hva du sier til folk... det kan være sårende. du må oppleve å være i en situasjon først før du uttaler deg om det synest jeg...

Jeg mistet mange gode venner pga av at jeg fikk baby, at jeg ammet og at de ikke likte at jeg "flashet" puppene foran dem.

hva er viktigst?

du skal vite at det finnes mange grunner til at noen må amme offentlig!

Øh... Hæ? :klø:

Du måtte amme offentlig og da ofret du vennene dine i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Hæ? :klø:

Du måtte amme offentlig og da ofret du vennene dine i samme slengen?

Det var vel heller de såkalte vennene hennes som "ofret" henne. Hun var vel plutselig ikke bra nok lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal vite en ting:

Jeg blir irritert av dere sosser, som går der... tror dere er noe

"åhh, jeg er så pen, jeg har de dyreste solbrillene på meg, jeg er beste jente i hele byn, og jeg hater alle med barnevogn overalt og de som ammer på den kafeen jeg går på, tenk å være så egoistisk?"

ja, så egoistisk vi er, vi vil så gjerne vise brystene våre, vi vil heller gi barna morsmelk med den rette næring og de rette vitaminene, enn å gi den flaske, slik at vi kan spare brystene våre, slik at vi slipper å støte dere ander på kafeer.

Hva har dere selv tenkt å gjør da? npr dere, gud forby, blir gravide en dag og stakkars lille baby må ha mat? ta frem puppen???

"å nei, aldri i verden, en slik skal jeg aldri bli, herregud!!!, jeg skal aldri bli den som blotter brystene mine på kafe, ALDRI"

Jeg sa det samme som dere en gang jeg også. hvor kvalmt det var å amme offentlig. at ikke folk kunne ha seg på dass og amme istedetfor?

Men så ble jeg da uventet gravid, og babyn min var allergisk mot morsmelkerstatning, kun morsmelk var bra nok.

Jeg måtte da bruke av mine egne bryst. noe som var ekkelt nok ifra før.

Men å høre alle vennene mine si : " nei da får du ikke være med oss på kafe om du skal gi ungen din pupp, du vet hva vi mener om det?"

Så jeg valgte å bli hjemme, eller å dra på et kjøpesenter alene, fordi der hadde dem ammerom.

Jeg var rett og slett lei meg. Så til deg Snasen: tenk litt over hva du sier til folk... det kan være sårende. du må oppleve å være i en situasjon først før du uttaler deg om det synest jeg...

Jeg mistet mange gode venner pga av at jeg fikk baby, at jeg ammet og at de ikke likte at jeg "flashet" puppene foran dem.

hva er viktigst?

du skal vite at det finnes mange grunner til at noen må amme offentlig!

Dette hørtes ikke nor morsomt ut nei, men du fikk da ihvertfall luket ut de som er de virkelige vennene dine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lene_*
Vel her får man virkelig bekreftet fordommene om at mennesker uten barn er selvopptatte og en tanke tomme i hodet.

Jeg tipper at pipa får en annen lyd når dere selv får barn. ;)

Ja ikke sant. :Hehe: Det morsomste er jo når folk som ikke har barn selv, enten det nå er såkalte "pedagoger" i barnehagen eller bekjente, skal prøve å fortelle deg både det ene og det andre om barneoppdragelse - for de sitter selvfølgelig på fasiten. Da pleier jeg å si "ok du, da sier vi det sånn", mens jeg ler godt for meg selv. Du kan tro vi har delt mange slike historier på barselgruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. :Hehe: Det morsomste er jo når folk som ikke har barn selv, enten det nå er såkalte "pedagoger" i barnehagen eller bekjente, skal prøve å fortelle deg både det ene og det andre om barneoppdragelse - for de sitter selvfølgelig på fasiten. Da pleier jeg å si "ok du, da sier vi det sånn", mens jeg ler godt for meg selv. Du kan tro vi har delt mange slike historier på barselgruppa.

Hva er en "såkalt pedagog"?

En som er mye dummere enn de som går i barselgruppe? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tråd her inde om offentlig amming for lenge siden... Jeg var en av dem som mente amming ikke hører hjemme mitt i en restaurant eller café. Alle mødrene ble så sure på meg, og komme med alle de klassiske "vent til du selv blir mor" kommentarene.

Nå er jeg blitt mamma, og tenk, mine holdninger har IKKE forandra seg. Jeg syns fortsatt ikke det er passende å amme foran NOEN andre, uten å sikre seg at de syns det er greit. Det er kun i mitt hjem, at jeg ammer som jeg vil, men velger allikevel gå litt for meg selv hvis det er noen jeg ikke har så nært forhold til. Vi går ofte ut å spiser brunch/lunch, og guttungen er alltid med. Jeg sørger for at han alltid er mett når vi går hjemmefra. Med i veska, har vi utmelket morsmelk, som faktisk kan holde seg tre timer i romtemperatur. Blir han sulten, får han bare den flaska.

Jeg har aldri forstått meg på mødre som plutselig bretter ut puppen. Man må jo kunne planlegge litt, og se på klokka, så man har tid til å finne et passende sted å amme.Jeg skjønner heller ikke dette med at vogna skal med overalt. Her bruker jeg bæresele hvis jeg skal inn i små butikker, eller andre steder med mange mennesker.

:sjenert: En liten bønn fra meg... Døm ikke alle mødre. Det er faktisk noen av oss som har skjønt at nakne pupper ikke er passende alle steder, og barnevogner har ikke forkjørsrett overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre chardonnay at noen mødre fortsatt tar hensyn. Jeg har nemlig bare møtt ei før og hun var jeg veninne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...