Gjest Hilde K S Skrevet 25. mai 2007 #41 Skrevet 25. mai 2007 Og; den som tjener mest, betaler bidrag til den som tjener minst, uansett om man har en 50/50-deling. Ta en titt på NAV sin bidragskalkulator og regn ut selv. Tjener feks far 150.000,- og mor tjener 750.000,- og man har barnet femten netter hver i måneden, vil mor måtte betale 3080,- i bidrag til far.
God far Skrevet 25. mai 2007 #42 Skrevet 25. mai 2007 Og; den som tjener mest, betaler bidrag til den som tjener minst, uansett om man har en 50/50-deling. Ta en titt på NAV sin bidragskalkulator og regn ut selv. Tjener feks far 150.000,- og mor tjener 750.000,- og man har barnet femten netter hver i måneden, vil mor måtte betale 3080,- i bidrag til far. Det der er feil. På siste siden i den kalkulatoren står det endel forklarende tekst. Jeg regnet på det og fikk ca 3000 som et mellomtall, men slutt tallet ble 1290,- i bidrag. Gikk gjennom kalkulatoren mens jeg hadde NAV på tråden. Les nøye, så ser du hvordan det egentlig regnes ut. (når du har 50/50 deling altså..)
God far Skrevet 25. mai 2007 #43 Skrevet 25. mai 2007 Har dere spurt barnet om hva hun har lyst til? Barnet er akkurat like knyttet til oss begge, men jeg er den som tar barnet med på aktiviteter som sykkelturer, badeland, gårdstun etc., mens hun treffer venninner med barn slik at de kan leke mens hun og venninen drikker kaffe og røyker. Jeg tror ikke barnet i den alderen det er reflekterer så mye over hva som er best og koser seg sikkert like mye om det leker med en jevnaldrene eller er med meg på aktiviteter. Far til 2: Tusen takk for gode tips. Heldigvis har jeg en meget oppegående advokat som har hatt mange slike saker som dette. Han sier at jeg egentlig skal være glad for den anmeldelsen for det slår bare tilbake på hun selv, samt at jeg nå sannsynligvis slipper å bli beskyldt for overgrep eller andre alvorligere ting som de ofte kommer dragende med når desperasjonen slår inn som verst. Men det finnes vel gjerne andre ting hun kan gjøre.. Denne damen har tippet helt over og for tiden går jeg bare rundt og venter på hva mer dritt hun skal finne på. Jeg understreker at jeg ikke mener at alle damer er slik. Det finnes veldig mye ordentlige og saklige damer i verden.
Varja Skrevet 26. mai 2007 #44 Skrevet 26. mai 2007 (endret) For å svare på ditt første spørsmål om mor har mere rettigheter enn far. Det tror jeg ikke. Jeg tror at så lenge man oppførere seg ordentlig og holder fokus på barnets beste så vil alt gå bra. Hos oss ordnet det seg etter at vi hadde vært til megling to ganger (det er jo heldigvis meglingsplikt for å få separarsjonsbevilling - eksen var i utgangspunktet svært negativ til å gå til megler). Vi hadde helt forskjellig ståsted før meglingen, men endte opp med en avtale begge er svært fornøyd med. Og ikke minst viktig, en avtale som pappa'n klarer å følge opp. Dette kan sikkert advokaten fortelle deg, men hvis jeg var deg ville jeg lagt vekt på rett og slett å oppføre meg ordentlig. Ikke prøv å beskrive mor som uegnet som omsorgsperson eller noe annet usakelig. Bare legg vekt på at du kan gi stabilitet og at du kan legge til rette for at mor får opp til 50% av samværet. Og det med at det må være 40/60 for å få støtte fra NAV forstod jeg ikke. Det man får derfra er vel bare en ekstra barnetrygd? Hvis barnet har delt bosted så kan dere vel velge hvem av dere som skal få den. Det vanlige er vel å velge annethert år, men dere står vel fritt til å avtale at hun får den? Endret 26. mai 2007 av Varja
Gjest Eir Skrevet 27. mai 2007 #45 Skrevet 27. mai 2007 Når du skriver at du har tilbudt henne å dekke deler av hennes økonomi, da forstår du ikke hvor arrogant du virker. Er det ikke til det beste for barnet at mor klarer seg uten din hjelp og føler seg uavhengig? Mor har vel allerede vist at hun ikke er interessert i å være uavhengig, ved at hun ønsker en 60/40 løsning for å få økte stønader/bidrag. Og dersom begge passer på at dette ekstra bidraget kun går direkte til barnet, synes jeg ikke det er det minste arrogant.
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mai 2007 #46 Skrevet 27. mai 2007 Barnet er akkurat like knyttet til oss begge, men jeg er den som tar barnet med på aktiviteter som sykkelturer, badeland, gårdstun etc., mens hun treffer venninner med barn slik at de kan leke mens hun og venninen drikker kaffe og røyker. Jeg tror ikke barnet i den alderen det er reflekterer så mye over hva som er best og koser seg sikkert like mye om det leker med en jevnaldrene eller er med meg på aktiviteter. Far til 2: Tusen takk for gode tips. Heldigvis har jeg en meget oppegående advokat som har hatt mange slike saker som dette. Han sier at jeg egentlig skal være glad for den anmeldelsen for det slår bare tilbake på hun selv, samt at jeg nå sannsynligvis slipper å bli beskyldt for overgrep eller andre alvorligere ting som de ofte kommer dragende med når desperasjonen slår inn som verst. Men det finnes vel gjerne andre ting hun kan gjøre.. Denne damen har tippet helt over og for tiden går jeg bare rundt og venter på hva mer dritt hun skal finne på. Jeg understreker at jeg ikke mener at alle damer er slik. Det finnes veldig mye ordentlige og saklige damer i verden. Jeg lar meg stadig sjokkere over hvor få som tenker på barnets beste i slike saker. Advokaten sier du bare skal være glad for den anmeldelsen? Fordi det slår tilbake på barnets mor? Tenker du at barnet har det best med en stresset mor? Jeg skjønner ikke heeelt problemet med å nekte en 40/60-ordning, så lenge man kan unngå å dra inn advokater og rettsvesen i barnefordelingssaker. Det er snakk om ett eneste døgn i måneden! Ett døgn! Du innbyr ikke mye til tillit, eller at du kun ønsker barnets beste når du omtaler moren til barnet på den måten du gjør. Det kommer aldri noe godt utav at dere begge oppfører dere uholdbart. Dersom du tenker at barnet ditt ikke merker noe av dette, tar du helt feil.
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mai 2007 #47 Skrevet 27. mai 2007 Ja, en ting til. Dette er en dame som du har vært forelsket i, bodd sammen med og valgt som mor til ditt barn. Husk også på det når du omtaler henne.
Far til 2 Skrevet 27. mai 2007 #48 Skrevet 27. mai 2007 Jeg lar meg stadig sjokkere over hvor få som tenker på barnets beste i slike saker. Advokaten sier du bare skal være glad for den anmeldelsen? Fordi det slår tilbake på barnets mor? Tenker du at barnet har det best med en stresset mor? Jeg skjønner ikke heeelt problemet med å nekte en 40/60-ordning, så lenge man kan unngå å dra inn advokater og rettsvesen i barnefordelingssaker. Det er snakk om ett eneste døgn i måneden! Ett døgn! Du innbyr ikke mye til tillit, eller at du kun ønsker barnets beste når du omtaler moren til barnet på den måten du gjør. Det kommer aldri noe godt utav at dere begge oppfører dere uholdbart. Dersom du tenker at barnet ditt ikke merker noe av dette, tar du helt feil. Hvorfor mener du at det er kritikkverdig at far ber om ETT DØGN MER (dvs blir likestilt med mor). Burde ikke mor bli kritisert like mye for å begrense samværet med ETT DØGN. Og hvorfor kritisere far for å skape "en stresset mor", mens mor ikke får samme kritikk for å skape "en stresset far" ? Det skaper ikke tillit til moren at hun i dette tilfellet vil nekte barnet 50% mulighet mht samvær og at HUN ANMELDER FAR FOR Å FRATA BARNET EN SLIK MULIGHET. Den dagen barnet er voksent og kansje får vite at moren anmeldte faren for å begrense samværet kan det skape store problemer mellom mor og barn. Denne faren stiller tydligvis opp for barnet i tykt og tynt og har ikke på noen måte vist seg uegnet til omsorg. Hvorfor skal han da fratas en viktig rolle i barnets liv ? Vi vet at 20.000 barn er mer eller mindre uten jevnlig samvær med samværsforelder fordi en av foreldrene flytter langt en stund etter bruddet. Jeg synes derfor ikke det er så rart at denne faren forsøker å sikre barnet og seg selv et minimum av samvær når vi vet at over 10.000 foreldre flytter så langt at samvær blir vanskelig. Jeg skulle ønske at flere foreldre (også menn) så barns behov for samvær og at mødre i større grad inn så at fedre som oftest også har ønske om mer samvær. For øyeblikket går det 2 ? tråder om menn som ikke stiller opp i den grad barnet ønsker. Når far da stiller opp i tilfeller som dette blir det også galt. Det er f... ikke lett å gjøre barn og mødre fornøyd når ingen av alternativene som tilbys er god nok. Noen vil frata barnet samvær, mens andre ønsker å tilby barnet samvær. Igjen tyder mye på at vi må endre utgangspunktet mht samvær etter et samlivsbrudd om vi skal ha fokus på barnet. Jeg synes det er tragisk å lese om menn som ikke tar del i det ansvaret de burde og at barn og fedre som ønsker seg mer tid sammen skal få mulighet til dette. Stadig fler kvinner innser at dette er en rettighet barn og fedre i teorien har. Jeg håper derfor at disse kvinnene vinner frem i større grad enn de som ønsker å begrense samværet.
Gjest allium Skrevet 27. mai 2007 #49 Skrevet 27. mai 2007 Hvorfor mener du at det er kritikkverdig at far ber om ETT DØGN MER (dvs blir likestilt med mor). Burde ikke mor bli kritisert like mye for å begrense samværet med ETT DØGN. Og hvorfor kritisere far for å skape "en stresset mor", mens mor ikke får samme kritikk for å skape "en stresset far" ? Jeg vil tro at svaret er ganske enkelt: Fordi mor er ikke her. Det er ikke mor som spør om råd, det er far.
Far til 2 Skrevet 27. mai 2007 #50 Skrevet 27. mai 2007 Jeg vil tro at svaret er ganske enkelt: Fordi mor er ikke her. Det er ikke mor som spør om råd, det er far. Kansje det da burde legges frem argumenter for å sikre barnet mest mulig samvær med begge, - slik faren ønsker, fremfor å kritisere faren for å forsøke å arbeide for å trygge barnet to oppegående foreldre ?
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mai 2007 #51 Skrevet 27. mai 2007 1. Hvor skrev jeg at det er kritikkverdig at far ber om ett døgn mer? 2. Kanskje skrives sånn som jeg skriver det. Ordet, altså. 3. Dersom man ønsker et godt samarbeid mellom foreldrene, bør man ta hensyn til alle ting som angår barnet, også foreldrenes økonomi. Da er det smålig å kreve 50/50 på papiret, bare for at det skal stå der. 4. Jeg antar at mor ser helt annerledes på dette? Det er uansett en uting å snakke nedsettende om mennesker som ikke kan forsvare seg. Da bør man kanskje heller tenke nedsettende om seg selv, som har prestert å få barn med dette mennesket som tilsynelatende er totalt blåst hodet?
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mai 2007 #52 Skrevet 27. mai 2007 Og Far til 2 bør kanskje finne et annet sted å misjonere for at fedrene skal ta mer ansvar enn på kvinneguiden?
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mai 2007 #53 Skrevet 27. mai 2007 (endret) Jeg kjenner at jeg gang på gang lar meg provosere av meningene til Ft2. Jeg tror rett og slett at jeg må la vær å lese innleggene. Endret 27. mai 2007 av Hilde K S
Far til 2 Skrevet 27. mai 2007 #54 Skrevet 27. mai 2007 Og Far til 2 bør kanskje finne et annet sted å misjonere for at fedrene skal ta mer ansvar enn på kvinneguiden? Vel, - hvis det er er viktigere med en 60/40 fordelinger det kansje like greit at far får dette som at mor tar det ? Det vil sansynligvis skape mindre konflikt mellom foreldrene slik jeg forstår din argumentasjon. Om barnet er like fornøyd med å bli fratatt en mulighet til 50/50 er ikke like sikkert, men hvem bryr seg om det ...
Gjest Hilde K S Skrevet 28. mai 2007 #55 Skrevet 28. mai 2007 Vel, - hvis det er er viktigere med en 60/40 fordelinger det kansje like greit at far får dette som at mor tar det ? Det vil sansynligvis skape mindre konflikt mellom foreldrene slik jeg forstår din argumentasjon. Om barnet er like fornøyd med å bli fratatt en mulighet til 50/50 er ikke like sikkert, men hvem bryr seg om det ... I denne saken handlet det jo om å gå for en slik ordning, sånn at mor kunne få en ok økonomi, ikke sant? Man kan helt fint ha en slik ordning på papiret og ha en annen praktisk løsning. Det er det jeg stiller spørsmål ved. Jeg kjenner flere som har ordnet det på den måten. Dessuten har jo ikke barnet blitt spurt hva hun ønsker i denne saken. Mine barn har blitt spurt og ingen av dem ønsker en 50/50-ordning. Det er nemlig ikke alltid sånn at 50/50 er det beste for barnet, eller det barnet ønsker. Forresten hørte jeg på radioen nå, at det blir et problem for barn som går på to skoler pga foreldrenes 50/50-ordning. Stressende og uforutsigbart. Hvem har man da tenkt på? Foreldrenes ønsker eller barnas?
Gjest Hilde K S Skrevet 28. mai 2007 #56 Skrevet 28. mai 2007 Og, forresten; jeg ser ingen grunn til at ikke far skal ha det meste av omsorgen dersom det er hva barna ønsker. Problemet ligger i at foreldre sjelden spør barna om hva de vil, men tenker at det skal ordnes mest mulig praktisk for de voksne.
Gjest Gjest_Chanell_* Skrevet 28. mai 2007 #57 Skrevet 28. mai 2007 Jeg får intrykk av at her dreier det seg mest om å stå på kravene sine for blandt annet Far til 2. Jeg tror faktisk ikke bestandig delt omsor er det beste for barna, hvor bor ungene da? tror nok at ungene har det best med å ha et fast hjem. Hvorfor kan ikke det som er en mest praktisk løsning telle? Hva vil ungene? det sier mennene her ingenting om, for det dreier seg om å stå på kravene sine om å få 50-50 fordeling, å bare det.
Gjest Hilde K S Skrevet 28. mai 2007 #58 Skrevet 28. mai 2007 (endret) Dette fant jeg da jeg søkte på delt omsorg. Skrevet av professor Kari Moxnes, Inst for sosiologi og statsvitenskap NTNU Store variasjoner Tvert imot viser flere undersøkelser at hvordan barna «har det» og «gjør det» etter skilsmissen verken varierer med hva type familie barna lever i; om de bor i ett eller to hjem, om de lever med mor eller far, i eneforeldre- eller stefamilie, ei heller med hvor meget kontakt de har med hver av foreldrene. Hvordan barn «har det» og «gjør det» etter foreldrenes samlivsbrudd er avhengig av langt flere og andre faktorer enn antall hjem og hvor meget tid de har med hver av foreldrene. Citerad text avkortad med hänsyn till Copyright Texten kan bland annat läsas HÄR /Furstina (moderator) Endret 28. mai 2007 av Furstina
Far til 2 Skrevet 28. mai 2007 #59 Skrevet 28. mai 2007 Jeg får intrykk av at her dreier det seg mest om å stå på kravene sine for blandt annet Far til 2. Jeg tror faktisk ikke bestandig delt omsor er det beste for barna, hvor bor ungene da? tror nok at ungene har det best med å ha et fast hjem. Hvorfor kan ikke det som er en mest praktisk løsning telle? Hva vil ungene? det sier mennene her ingenting om, for det dreier seg om å stå på kravene sine om å få 50-50 fordeling, å bare det. Jeg "står slett ikke på krava" ettersom hverken barn eller foreldre kan kreve felles omsorg. Det er faktisk slik at myndighetene NEKTER fellen omsorg om ÈN av foreldrene ønsker en slik rolle alene. Felles omsorg er altså ikke noe en kan kreve. eller ikke barn. Felles omsorg er nødvendigvis ikke den løsningen alle barn vil velge. Men jeg er fortsatt av den mening at de bør ha rett til det. Men med dagens lovverk kan altså domstolene nekte dette. Med felles omsorg som UTGANGSPUNKT vil barn som ikke kan ta egne avgjørelser velge en slik løsning på et senere tidspunkt, uten at myndighetene kan nekte barnet dette (selv om barnet ikke er 12/15 år). Hvilken løsning vi voksne tror er best (dvs den løsningen vi velger) er nødvendigvis ikke den løsningen barna ønsker. Argumentet med "ett hjem" er et argument produsert av voksne, og selv om en del barn kansje vil velge en slik løsning må vi slutte å tvinge alle barn inn i de voksnes løsninger til enhver tid.
Gjest Gjest_Chanell_* Skrevet 28. mai 2007 #60 Skrevet 28. mai 2007 Det med å ha et hjem har jo noe med trygghet å tilhørighet å gjøre. Noen ganger så tror jeg at foreldre må prøve seg fram for den beste løsningen, noen barn takler 2 hjem veldig godt, noen ikke. Barnas rettigheter til å tilbringe like mye tid med begge foreldrene blir noe helt annet enn at de skal ha to hjem. Så selv om barnet har et fast hjem, så kan barnet tilbringe nesten like mye tid med begge foreldrene. Det ligger litt under her at det er fars rettigheter som teller..... den var kansje stygg, men tror kansje noen er redd for at den andre parten skal flytte eller noe?.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå